Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewirekontakten...idiotkonstruktion!!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-03-12 15:12

Nu har det hänt igen......en kontakt åkte utan svårighet in bakvänt i min Nikon D1x.......och det smätte till ljudligt ända in i benmärgen.....följt av en doft av bränd elektronik...!!! Nu går inte kameran att ladda ur bilder ifrån.....

HUR I H-E KAN MAN TILLVERKA EN KONTAKT SÅ ATT DEN GÅR ATT STOPPA I BAKVÄNT??+¿¿

Förra gången, två år sedan, var det en extern CD-brännare som hade så sladdriga honor att sladden åkte in bakvänt när jag krånglat in handen under skrivbordet......den luktade lika illa.......brännaren alltså!!

Nu kommer en gammal klyscha: Man kan åka till månen......men man kan inte tillverka en sketen kontakt som bara går att sticka in på ett sätt...........

  • Medlem
  • 2004-03-12 15:40

Du är för stark... enda förklaringen. Ät mer chip, och sluta träna.

Chips ska det ju vara...

Senast redigerat 2004-03-12 18:22
  • Oregistrerad
  • 2004-03-12 15:54

Jag lider med dig, jag lånade ut min Ipod kabel till en arbetskamrat och han var naturligvis snäll och stoppade tillbaka den...felvänd.
Valsade in på jobbet, tryckte in Ipoden och upptäckte att den fräste till mot mig innan den stendog och lämnade en unken stank av sönderbränd elektronik efter sig.
Det var inte vidare kul att ladda in 15gb med skivor igen. Tvingade honom att köpa mig en Itrip som kompensation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-12 15:59

Beklagar sorgen...

Thomas,

Har själv gjort exakt samma sak på en PowerBook Pismo.

Trist!!

Klen tröst är att maskinen har dubbla uttag, så jag fortfarande kan köra FireWire, men ändå...

Vad jag upptäckt efter att ha jämfört olika enheter med FireWire-uttag är att det är skillnad mellan uttag å uttag.

Vissa enheter har FireWire-uttag som är "hela" i ytterskärmen, medans andra har en skarv i den spetsiga änden. Denna skarv har i mitt fall öppnat sig då kabeln anslutits fel, varvid kontakten brännts!!

Kontentan är att vara försiktig då man ansluter sina FireWire-enheter...

-Torkel

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-03-12 16:11

Blir till att ta ut CF-kortet i fortsättningen, och ladda ur det med separat läsare. Problemet är att jag ofta kör kameran direkt mot en iBook, som funkar som "polaroid"...och då är det endast kamerans uttag som gäller.

Medge att det är märkligt att det skall vara så enkelt att bränna sönder elektroniken på en kamera för ca 50000:-..........Men å andra sidan har ju blixtsynkkablarnas kontakter varit varit av urusel kvalitet i mer än 50 år...så varför är jag inte förvånad??

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-12 17:07

JAG UNDRAR HUR I HELVETE kan du få in en firewire anslutning fel i en D1X?
Sitter här med kabel och kamera som varit min trotjänare snart 3 år. Kan på intet sätt göra fel
Hur kan du få in en slät kontakt yta i en rundad?Eller en rundad yta i en slät? Med slägga och slå in den?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-03-12 20:05
Ursprungligen av miri:

JAG UNDRAR HUR I HELVETE kan du få in en firewire anslutning fel i en D1X?
Sitter här med kabel och kamera som varit min trotjänare snart 3 år. Kan på intet sätt göra fel
Hur kan du få in en slät kontakt yta i en rundad?Eller en rundad yta i en slät? Med slägga och slå in den?

Det är möjligt att du inte kan få in den i din D1x....och det skall du bara vara glad över! Jag är definitivt inte den första som lyckats stoppa den fel enligt Nikons verkstad. Mitt kamera har varit i arbete lite över två år, och ofta med firewiren ikopplad under arbetet. Den svaga metallen i uttagets skärm har tydligen vidgats, och nu kan t o m en femåring med muskelförtvining trycka i den utan större ansträngning. Normalt kollar jag alltid på kabeln innan den stoppas i, men idag var det stressigt värre, och det så bara fräs. Jag vidhåller att konstruktionen av firewirekontakterna har uppenbarliga brister.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-12 20:09

Är det som du säger så är Nikon bara skit - hel enkelt. Med andra ord: Din Nikon är en skit-konstruktion. Inte kontakten ( om den inte är mjuk som bly, typ.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-03-12 20:18
Ursprungligen av Wire:

Är det som du säger så är Nikon bara skit - hel enkelt. Med andra ord: Din Nikon är en skit-konstruktion. Inte kontakten ( om den inte är mjuk som bly, typ.

Det är helt givet att en proffesionell kamera avsedd att användas med firewire skall ha sådan kvalitet på uttaget att det tål att ha en 4,5 m kabel, med dess egenvikt, ansluten.

De ovan angivna exemplen med ipoden och pismon tyder ju dock på att en del av problemet också ligger i firewireanslutningens konstruktion....

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-12 22:06
Ursprungligen av ThomasC:

Det är helt givet att en proffesionell kamera avsedd att användas med firewire skall ha sådan kvalitet på uttaget att det tål att ha en 4,5 m kabel, med dess egenvikt, ansluten.

De ovan angivna exemplen med ipoden och pismon tyder ju dock på att en del av problemet också ligger i firewireanslutningens konstruktion....

Hmm...

Ursprungligen av ThomasC:

De ovan angivna exemplen med ipoden och pismon tyder ju dock på att en del av problemet också ligger i firewireanslutningens konstruktion....

Det kan jag inte riktigt hålla med om. Själva formen på anslutningen är ju gjord så att den bara går att koppla in åt ett håll, så därför tycker jag inte att det går att tala om någon sorts inbyggt fel i själva anslutningens utformning. Däremot är det ju rent bedrövligt svagt av de tillverkare som gör veka skärmningar, särskilt när en felvänd anslutning leder till att 15 W strömförsörjning leds rätt in i känslig elektronik (som ju fallet är med firewire). Har du provat att reklamera? Känns ju lite som ett konstruktionsfel tycker jag...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-13 13:27
Ursprungligen av Samuel K:

Det kan jag inte riktigt hålla med om. Själva formen på anslutningen är ju gjord så att den bara går att koppla in åt ett håll, så därför tycker jag inte att det går att tala om någon sorts inbyggt fel i själva anslutningens utformning. Däremot är det ju rent bedrövligt svagt av de tillverkare som gör veka skärmningar, särskilt när en felvänd anslutning leder till att 15 W strömförsörjning leds rätt in i känslig elektronik (som ju fallet är med firewire). Har du provat att reklamera? Känns ju lite som ett konstruktionsfel tycker jag...

Hur skall man kunna reklamera något som kommer att tolkas som ett handhavarfel.?

Nikon Svenska eller i Japan är inte kända för att medge och erkänna att deras utrustning innehåller några som helst fel, eller svagheter .
Tyvärr kommer en ev reparation sannolikt oxå att ta tid.

Har en kollega i Skåne vars D1X gick sönder, slutaren ville inte fungera mer efter 2.5års reportage användning.(ingen sport eller annan snabb fotografering) Efter mer än 1 månads väntan på ny slutare har ännu inte några reservdelar kommit till Sverige från Japan. Beräknad kostnad för slutar reparation 6000:-
Skickade Nikon ner en lånekamera/hyrkamera under tiden - Nä. Fotografen fick gå och köpa sig en D100 för att ha en backup kamera under tiden D1x står på reparationsverkstaden.
Hade Sydsvenskan , Aftonbladet fått samma problem så hade en lånekamera stått på redaktionen inom några timmar.

Så behöver du kamera snabbt, hör efter hur lång tid en ev reparation av kameran tar , med de fel som har uppstått i just din kamera, eller bered dig på en shopping tur till en återförsäljare.

Senast redigerat 2004-03-13 13:54

Tråkigt värre!

För reparation och service av Nikon-utrustning kan jag rekommendera att du kontaktar Lasses Kameraservice i Saltsjö-Boo. De är auktoriserade av Nikon, helt super att ha att göra med och har bland annat fixat slutarkrabb åt mig över dagen. I vilken utsträckning de hanterar rena DSLR-fel känner jag inte till men jag vågar ändå påstå att det är väl värt att höra efter.

Telefon: 08-715 54 45

Lycka till!

  • Medlem
  • 2004-03-13 12:08

Det finns ju problem t ex så kan det ju gå in ström och bränna en dator när man kopplar dem till varandra. Nu verkar ju inte IP over WireWire bli någon hit, men där ser jag potentiellt jätteproblem med trasiga kablar, som bränner datorer.

1
Bevaka tråden