Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Encoding på en ström

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2004-03-12 13:16

Vet någon vilken encoding som skall sättas på en streamwriter som skall spara texten till en fil i pc som skall kunna användas i Mac? Jag gör detta i C# som är väldigt likt Java.

UTF-8 skulle jag säga, det brukar vara det som orsaker minst problem och vilken som helst editor/läsare/api/språk/etc med respekt för sig själv klarar att läsa det.

http://www.ietf.org/rfc/rfc3629.txt

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2004-03-12 13:36

Jag har provat UTF-8, Unicode, Unicode + UTF-8 men inget fungerar. Å Ä Ö förblir oläsliga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-12 14:04
Ursprungligen av Pepe:

Jag har provat UTF-8, Unicode, Unicode + UTF-8 men inget fungerar. Å Ä Ö förblir oläsliga.

Ligger inte problemet i att den encoding du sparar med inte överensstämmer med den som du försöker spara ned, alternativt den encoding du försöker använda för att kika på filen i efterhand ??

Det gör det säkert. Jag är jätteosäker på vad jag gör. Det som skall ske är att jag tar in text från textboxar i explorer och skriver till fil. Detta sker på en IIS med .NET och C#. När sedan en kund kommer till webbsidan skall han kunna se texten i browser.(Det går bra och ser bra ut). Sedan skall han kunna spara som. Det är då tecknen går förlorade. Hur hittar jag vad macen använder för encoding vid spara och öppna?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-13 23:03

Då är det säkert MacRoman, men funkar det inte att ange:

<META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=UTF-8">
1
Bevaka tråden