Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med ny tyst och kall hårddisk i Cube

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har sen drygt ett år en 120 gig Western Digital hd i min kub. Jag har ett par mindre problem dock. För det första verkar hårddisken bli lite varm eftersom jag inte kan starta om när som helst. Datorn startar alltså inte med mindre än att jag stänger av den manuellt och låter den stå och kallna i 15-30 minuter. Då startar den direkt. Har ställt in vilan så att den alltid går igång när jag väcker den. Dessutom är det lite högt ljud i hdn i min annars tysta kub. Nu ska jag köpa en ny 120 gig till min sons pc och jag tänkte att han kunde ta min istället och jag ta den nya. Hans dator låter ju ändå som ett vindkraftverk. Så vad ska jag köpa för hårddisk till kuben? 2 eller 8 meg cache, vilket fabrikat, som är tyst och inte blir för varm etc.? Tacksam för tips!

http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetail.asp?PID=5010065226#

Alla varianter utav Seagate Barracuda hör till dom tystaste på marknaden men tyvärr inte dom bästa när det gäller prestanda. Jag har en Hitachi 7k250 på 250Gb och den är snabbast och knappt hörbar, en djävla skillnad från min gamla IBM disk på 80Gb.

Satsa på 8Mb cache då det är en skillnad i prestanda som är märkbar och priset bara några kronor högre.

Här finns mer info för den som är tekniskt intresserad; http://www.storagereview.com/

  • Oregistrerad
  • 2004-03-09 10:39

Seagate Barracuda (120gb, 7200, 8mb cache) är en av dom tystare ide diskarne på marknaden just nu, relativt till prestanda. Hur den är i värme frågan vet jag inte. Men om du står ut med lite långsammare hårddisk kan du alltid välja en 5400 varvs disk. Dom är både tystare och utvecklar mindre värme.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-09 11:55

Seagate Barracuda 7200.7 är ett återkommande tips i Mac-spalter. En relativt tyst och sval disk av bra kvalitet. En av de stora Mac-återförsäljarna här i trakten lovordar dem och för knappt något annat märke. Förmodigen en del svalare än din nuvarande WD (1200BB?). Samsungs V-serie på 5400 rpm bör annars vara det svalaste du hittar.

Den senaste versionen av Barracuda 7200.7 är riktigt snabb, den spöar det mesta. Vet ej om den nya utgåvan finns i 120 GBs variant. Överhuvudtaget har THG varit flitiga med att mäta hårddisktemperaturer. Ibland lite svårtolkat med alla modellkoder och diskrevisioner men Samsung och Seagate klarar sig generellt bra i temperaturhänseende.

Cache på 2 resp 8 MB är omdebatterat. En del hävdar att eventuellt prestandalyft bara är nys vid normal användning, syns bara i speciella benchmarks. Det större cache sitter i diskarna för att det är billigt och låter bra i marknadsföringen...? (Sök bl a här i forumet.) Prisskillnaden mellan 2 och 8 MB är ofta så liten att det är lika bra att slå till på det större om valmöjligheten ens finns.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-09 11:46

Western Digital har haft problem med sin firmware som gör att disken inte svarar när den inte har varit aktiv ett tag. Gäller även efter varm onmstart. Ett problem som upptäcktes i RAID-system där diskar "kraschade" lite då och då och med stationära burkar att datorn fick kallstartas istället för varmstartas.
Tyvärr kräver firmware-uppdateringern en PC-burk med diskettenhet. Disken monteras på första IDE-bussens Master och disketten (som är bootbar) gör uppdateringen automatiskt om den behövs. Kan vara värt att prova om du har en PC tillgänglig.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-10 01:15

Jag passar på att rekommendera Samsung som fortfarande är ensamma om att leverera hårddiskar med ordentliga garantier (3 år), samtidigt som diskarna är tysta och svala. Sök efter samsung på forumet om du vill läsa mer, för ytterligare info läs recensioner och inlägg på www.storagereview.com

olov

  • Oregistrerad
  • 2004-03-10 10:01
Ursprungligen av olov:

Jag passar på att rekommendera Samsung som fortfarande är ensamma om att leverera hårddiskar med ordentliga garantier (3 år), samtidigt som diskarna är tysta och svala. Sök efter samsung på forumet om du vill läsa mer, för ytterligare info läs recensioner och inlägg på www.storagereview.com

olov

De flesta fabrikat har 3-års garanti idag. Vissa tex. Western Digital har 5 år.
Allt beror naturligtvis på var man köper disken.

  • Medlem
  • 2004-03-10 14:26

Det skall inte ha någon betydelse var disken är köpt. De flesta tillverkarna ger 3 års garranti på alla diskar med 8mb cache, och 1 års garranti på samma disk med 2mb cache. Garrantin följs upp mot diskens serienummer och torde ej påverkas av vilken återförsäljare som har levererat den då det ju inte är återförsäljaren i sig som ansvarar för garrantin utan tillverkaren, även om återförsäljaren bär det största ansvaret vid garrantiproblem när det gäller att få saker och ting ordnade.

Vilka hårddiskar (märke/modell) har 5 års garranti idag Schuckert?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-10 14:45
Ursprungligen av PMG5:

Det skall inte ha någon betydelse var disken är köpt. De flesta tillverkarna ger 3 års garranti på alla diskar med 8mb cache, och 1 års garranti på samma disk med 2mb cache. Garrantin följs upp mot diskens serienummer och torde ej påverkas av vilken återförsäljare som har levererat den då det ju inte är återförsäljaren i sig som ansvarar för garrantin utan tillverkaren, även om återförsäljaren bär det största ansvaret vid garrantiproblem när det gäller att få saker och ting ordnade.

Vilka hårddiskar (märke/modell) har 5 års garranti idag Schuckert?

Som jag nämnde i en annan tråd, är det inte säkert att disken du köper som ny verkligen ÄR ny. Den kan vara ouppackad, men har den varit ute på spotmarknaden är den redan såld en gång tidigare. ÅF tar chansen att sälja den full garanti ändå.

Garanti 5år? Western Digital WD1200JB köpta av EET, till exempel.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-10 20:58
Ursprungligen av Schuckert:

De flesta fabrikat har 3-års garanti idag. Vissa tex. Western Digital har 5 år.
Allt beror naturligtvis på var man köper disken.

Det stämmer inte med mina uppgifter, Maxtor, WD, Hitachi och Seagate - alla har de så vitt jag vet gått ner till 1 eller 2 års garanti för många (de flesta?) av deras hårddiskar, undantaget ofta "special edition"-varianterna.

Notera att det inte var särskilt länge sedan detta hände (att alla utom Samsung backade), och nästan alldeles säkert var det på grund av det rättsliga efterspelet och alla problem med 75GXP-serien från IBM (numera Hitachi). Mer info finns bland annat på www.storagereview.com

Just i en hårddisk tycker jag det är väldigt förtroendeingivande med lång garantitid från tillverkarens sida och därför fortsätter jag att rekommendera Samsungs diskar (jag har aldrig lämnat in en HD på garantiutbyte själv).

olov

  • Oregistrerad
  • 2004-03-10 22:51
Ursprungligen av olov:

Det stämmer inte med mina uppgifter, Maxtor, WD, Hitachi och Seagate - alla har de så vitt jag vet gått ner till 1 eller 2 års garanti för många (de flesta?) av deras hårddiskar, undantaget ofta "special edition"-varianterna.

Vilka leverantörer kollar du med? Jag köper mina Hitachi och Seagate från Dafixxpand och kan inte hitta en enda disk som inte har 3 års garanti. Även 2MB-varianten. Samma gäller Maxtor och Western Digital från EET.

Skumt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-11 10:10
Ursprungligen av Schuckert:

Vilka leverantörer kollar du med? Jag köper mina Hitachi och Seagate från Dafixxpand och kan inte hitta en enda disk som inte har 3 års garanti. Även 2MB-varianten. Samma gäller Maxtor och Western Digital från EET.

En snabbsökning på dustin:
Seagate Barracuda 160GB
Hitachi Deskstar 7k250
Maxtor Diamondmax Plus-9 200GB

Alla med ynkliga (i sammanhanget) 1 års garanti.

Schuckert, kan du verifiera med dina leverantörer att de verkligen (utan diskussion) backar upp för en eget bekostad tredubbelt förlängd garantitid?

olov

  • Oregistrerad
  • 2004-03-11 13:33
Ursprungligen av olov:

En snabbsökning på dustin:
Seagate Barracuda 160GB
Hitachi Deskstar 7k250
Maxtor Diamondmax Plus-9 200GB

Alla med ynkliga (i sammanhanget) 1 års garanti.

Schuckert, kan du verifiera med dina leverantörer att de verkligen (utan diskussion) backar upp för en eget bekostad tredubbelt förlängd garantitid?

olov

Hitachi Deskstar 7k250 (08K0466) via Dafixxpand = 36 månader
Seagate Barracuda 160 (ST3160021A) via Dafixxpand = 36 månader
Maxtor Diamond Plus-9 200GB (6Y200P0) via Dafixxpand = 36 månader

Tillverkarens garanti i samtliga fall. Verifierat!

Helt klart spotmarknadsdiskar hos Dustin.

Edit: stravflrel

Senast redigerat 2004-03-11 14:20
  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-11 18:06
Ursprungligen av Schuckert:

Hitachi Deskstar 7k250 (08K0466) via Dafixxpand = 36 månader
Seagate Barracuda 160 (ST3160021A) via Dafixxpand = 36 månader
Maxtor Diamond Plus-9 200GB (6Y200P0) via Dafixxpand = 36 månader

Tillverkarens garanti i samtliga fall. Verifierat!

Helt klart spotmarknadsdiskar hos Dustin.

Tack för de uppgifterna, det här var intressant att höra. En snabbtitt hos inwarehouse gav bland annat följande Maxtordisk som det står "tillverkarens garanti -> 2 år" på. Jag har fortfarande inte förstått om det är tillverkarna som har en annorlunda garantipolicy i Sverige gentemot resten av Europa, USA och Asien, eller om det är Dafixxpand som täcker upp för förlängd garanti? Jag är bara en simpel konsument! Klargör gärna för mig, är Dafixxpand en av många distrubitörer (och isådanafall är det samma villkor hos andra svenska distrubitörer)?

Fråga till dig och andra: Vilka alternativ till Dustin och inWarehouse finns det som har ungefär lika bra priser (bra priser men inte bäst), lika bra site, lika bra support (svarar i telefon) och lika bra leveranser (skickar när de säger) - men som levererar hårddiskar från Maxtor, Seagate, Hitachi eller WD (för Samsung existerar som sagt inte problemet) med tre års garanti rakt av?

olov

olov

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-10 14:56
Ursprungligen av olov:

Jag passar på att rekommendera Samsung som fortfarande är ensamma om att leverera hårddiskar med ordentliga garantier (3 år), samtidigt som diskarna är tysta och svala. Sök efter samsung på forumet om du vill läsa mer, för ytterligare info läs recensioner och inlägg på www.storagereview.com

olov

Rekommenderar också en Samsung disk. Hade liknande problem med min HD i Cuben, köpte en Seagate Barracuda. Men tyckte inte alls att den var speciellt varken tyst eller sval. Bytte Seagaten till en Samsung som har funkat perfekt och är otroligt tyst!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-10 17:52

Som många här har sagt här är Seagate 7200.7 den bästa hårddisken i sin klass då man kollar på prestanda/temperatur/driftsäkerhet och framför allt Idle Noise (Ljud).. Genom åren har Seagate diskar alltid var de som pallat för mest och varit mest dritsäkra så jag har en mycket god åsikt om de.

Haft hundratals med ärenden om kraschade diskar och bara cirka 4-5 ggr har jag stött på att det har varit en Seagate disk som har gått isönder, även om det är en av de populäraste hårddiskmärkena på marknaden.

Som några säkert sagt här inne:
http://www.dustin.se/Shopping/ProductDetail.asp?PID=5010051611

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-10 23:22

Som många här har sagt här är Seagate 7200.7 serien med 8 Mb cache som gäller. Finns inget annat att rekommendera. Allt annat är sanningar med modifikationer ...

Seagate 7200.7 serien 160 Gb -8.5 ms i söktid. Den är tyst . sval och rockar fett. har den i min Cube.

Den är outstanding. Kan visserligen bara utnyttja 137 Gb ..dvs.. 128 Gb efter formatering men vad gör det när den kostar 1100 kr inklusive moms hos tex. www.datorbutiken.com..

Det är nästan 20 GB mer än vad jag hade med min förra disk en Seagate Barracuda V 120 GB som jag hade cirka 110 mb efter formatering att utnyttja. Köp inte den. Den var inte så pigg.

Nya 7200.7 serien från Seagate är "garanterat" snabbast" ! Därmed basta !!!

GO FOR IT !

Samsung ? ett osäkert oprövat kort. kan säkert bli bättre med åren.. men men..skulle kanske inte välja den som första val .

Seagate lever mer än väl upp till sitt rykte som nummer ett på hårddisk marknaden.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-11 22:56

Dafixxpand (Dafix ihopslaget med Xpand i GBG) är en ren distributör som levererar till ÅF och PC-byggarfirmor. Som Scribona och Ingram. Du kan alltså inte köpa där som konsument.
Varför vi har dem som leverantör är för att de ligger 200 m från vår firma och man kan lätt slinka in och hämta en disk eller en låda patchkablar på väg ut till kund. Vi har inte hittat någon dist som har lika låga priser på Hitachi-diskar och samma servicegrad för ÅF.
Jag ställde som sagt frågan till Dafixxpand om garantin och det är ingen egenpåtagen förlängd garanti utan tillverkarens egen.

Har för övrigt inga bra tips förutom de du nämner. Det är ju postorder du är ute efter i första hand och då får man "köpa" resten av konceptet.

Datorbutiker

Nu skulle väl det här inlägget postas i en annan tråd men va fan...

Jag brukar använda mig utav följande sidor när jag jämför priser på nätet:

http://buggy.no-ip.com/index.php

http://se.pricerunner.com/

Sedan brukar jag oftast köpa på Dustin av gammal ohejdad vana för att jag alltid har fått ett bra bemötande där och dom har kunniga säljare som vet vad dom pratar om. Det händer att jag även handlar av http://www.datorbutiken.com/se/ och på senare tid från http://www.angelpc.com/default.asp?artnr=4894 då dom ligger bra till här i Uppsala men så snart jag har vägarna för bi så skall jag passa på att köpa lite prylar på Macoteket och Mycom i S-holm.

  • Medlem
  • 2004-03-12 11:53

Då förstår jag varför olika leverantörer anger olika garrantitider på samma hårddisk. Jag har, liksom olof, noterat att många återförsäljare anger 1år på en hårddisk som andra anger 3år på. Jag brukar handla mina diskar av Mycom (www.mycom.se) som i regel ger 3 år på de flesta hårddiskmodellerna med 8mb cache. 2mb cache modellerna anger de dock fortfarande 1 års garranti för.

Och angående Milos inlägg om att Samsungs diskar är tystare än Seagate Barracuda kan jag bara hålla med. Samsung har ett par extremt tysta modeller som dessutom utvecklar relativt lite värme i jämförelse med andra märken. Tyvärr är väl kanske inte prestandan den högsta alla gånger men i den dator som Cube el. liknande med några år på har den lilla prestandaskillnaden på disken ingen stor betydelse i mitt tycke. Samsung är ett mkt. bra köp, men se till och köp den hos en Åf som anger 3 års garranti på kvittot.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-12 23:07
Ursprungligen av PMG5:

Samsung är ett mkt. bra köp, men se till och köp den hos en Åf som anger 3 års garranti på kvittot.

Vilken återförsäljare säljer Samsungdiskar med färre än 3 års garanti?

olov

En långsammare processor har ju uppenbara fördelar med en snabb disk och stor diskcache då den hämtar infon snabbare från en sådan än motsvarande disk med sämre prestanda.

  • Medlem
  • 2004-03-13 00:43

Jag skulle rekommendera en Seagate till en Cube, eftersom har rykte om att vara tysta och driftsäkra. Jag har kört med en Seagate Barracuda 120GB i en fläktlös iMac DV och är mycket nöjd. Dom håller sig faktiskt väldigt svala och låter lite när dom arbetar (såvida dom inte är monterade i en G5:a) ;).

1
Bevaka tråden