Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

17" PB Från USA = ?

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-03-10 14:55

Är det någon som vet vad det kan finnas för tänkbara nackdelar med att köpa en 17" Powerbook i USA?
Jag skall snart dit och undrar varför jag inte ska köpa den där istället.

Vad är skillnaderna från en svensk köpt? även de minsta och mest obetydliga skillnaderna.

Tack på förhand.

Följande kan utgöra större eller mindre problem för dig:

Amerikanskt OS.
Amerikanskt tangentbord (inga å, ä, ö).
Amerikansk stickpropp.
Amerikanska papper.
Amerikanskt pris, amerikansk salestax OCH svensk moms.

Pröva att göra en sökning för mer info.

För mig personligen är det inte värt eventuell besparing (utan att veta hur stor den är).

Hmm Amerikanskt OS...

De e la bara att ändra språket i datorn... OSX levereras väl med samtliga språk elleR?
Kontakten kan man väl lösa med ett internationellt kit. Problemet är väl tangentbordet då...

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-03-10 15:56

Svensk moms?

Visst man betalar sales tax på vad var det 8%(?), men Svensk moms, när en vän (amerikan) köper den i USA och tar med den hit?

Tillägg:
Tangentbord fick jag höra att man kunde byta ut för runt 5-800kr, värt att kolla närmare på kanske, men en överkomlig summa med tanke på vad man ändå tjänar på det i slutändan.

Köpte min PowerBook 15" i San Diego/CA i December, sales tax var/är 7,5%.

Dumt att skylta med kvitto och emballage när man passerar tullen vid EU gränsen..
Ett tips för att slippa tull och svensk moms är att packa upp och köra igång datorn och ha den i sitt handbagage UTAN emballage.

Keyboardet blir ju utan "svenska" tecken, men du kan ju fortfarande skriva dessa tecken genom att välja rätt teckenuppsättning.
Språk på operativsystemet ändras enkelt.
Råder bot på strömpluggen gör man genom att skaffa ett World Travel Kit (http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91306/wo/mp1MbRDTgdiJ22XCvI62Q9Tqk8s/1.5.0.5.14.0.5.0.13.0) eller använder sig av en vanlig apparatsladd i kombination med medföljande Power Adapter.

Lycka till!

Ursprungligen av wwwandi:

Köpte min PowerBook 15" i San Diego/CA i December, sales tax var/är 7,5%.

Dumt att skylta med kvitto och emballage när man passerar tullen vid EU gränsen..
Ett tips för att slippa tull och svensk moms är att packa upp och köra igång datorn och ha den i sitt handbagage UTAN emballage.

Keyboardet blir ju utan "svenska" tecken, men du kan ju fortfarande skriva dessa tecken genom att välja rätt teckenuppsättning.
Språk på operativsystemet ändras enkelt.
Råder bot på strömpluggen gör man genom att skaffa ett World Travel Kit (http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91306/wo/mp1MbRDTgdiJ22XCvI62Q9Tqk8s/1.5.0.5.14.0.5.0.13.0) eller använder sig av en vanlig apparatsladd i kombination med medföljande Power Adapter.

Lycka till!

OK intressant, eftersom jag har tänkt be en vän som bor i USA att köpa en PB 12 till mig och skicka den den hit....

Men en fråga hur blir det då med garantin, om den skulle paja, funkar den här i Sverige med eller??..
Och hur fungerar AppleCare igentligen?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-03-10 16:30
Ursprungligen av Silvetisson:

OK intressant, eftersom jag har tänkt be en vän som bor i USA att köpa en PB 12 till mig och skicka den den hit....

Men en fråga hur blir det då med garantin, om den skulle paja, funkar den här i Sverige med eller??..
Och hur fungerar AppleCare igentligen?

apple har väll "world wide" garanti

Ursprungligen av Silvetisson:

OK intressant, eftersom jag har tänkt be en vän som bor i USA att köpa en PB 12 till mig och skicka den den hit....

tänk på följande om du ska få datorn tillskickad..
för att minimera risken att utsättas för tullavgifter och skatt får innehållets värde inte överstiga x antal kronor (finns att läsa på tullverkets site). det är ju inget problem i sig att skriva att det är 2,5 kg pennor eller nått liknande. problemet uppkommer dock om skada uppstår på vägen till swe. lite svårt att förklara för speditören att 2,5 pennor är värt 20k sek.

Ursprungligen av Silvetisson:

Men en fråga hur blir det då med garantin, om den skulle paja, funkar den här i Sverige med eller??..
Och hur fungerar AppleCare igentligen?

apples garanti är world wide som sagts tidigare. heller inga problem att komplettera med ett apple care köpt i swe om man vill det. att tänka på är att apple care'n är avsevärt mycket billigare i us.

känner du dessutom någon som studerar vid universitet/college så får de lov att köpa max en apple datorn / år till 10% rabatt.

annat att tänka på är att om de beställer datorn på postorder från annan delstat så kan man undvika sales tax. gäller dock ej apple store eller andra bolag som finns representerade i flera/alla delstater.

frågor på det?

  • Medlem
  • 2004-03-11 09:45

För att ett paket skall undgå svensk moms och tullavgift (se procentsats för tullavgiften på elektronik på tullverkets hemsida) måste paketets värde understiga ca. 400kr. Skulle datorn försvinna på vägen mellan USA-Sverige eller bli skadad kommer du därmed inte att bli ersatt. Du kan ju heller inte täckna någon försäkring för paketet (som ingår i de flesta fraktsätt) då du ej får ut datorns egentliga värde i ersättning utan ynka 400kr.

Utöver detta lilla problem är det inga som helst problem att köpa datorn i USA och skicka den till Sverige.

Det finns andra knep att undgå moms och tullavgift, exempelvis att märka paketet som "Warranty exchange" dvs. garrantiutbyte, men det är nog svårt för tullverket att tro på när det skickas från privatperson till privatperson och det behöver dessutom inte innebära att man undkommer tullavgiften även om man SKA göra det. De kan ex. kräva kvitto på att du erlagt tull och moms tidigare för produkten och skall slippa det nu när den byts ut på garrantin (vilket du försöker lura i dem).

Allra bäst är ju om du känner någon som har vägarna förbi USA och kan ta med sig datorn på flyget. Då är det bara att köpa en datorväska på samma gång och installera systemet osv. och börja leka med datorn på vägen så kan de inte säga något.

Prisskillnaden är ju i grova drag ca 10600:- mellan sverige och usa och även med byte av eventuellt tgb och inköp av ström adapters så blir det ju en rundlig summa över. Om man vill så är ju resan betald till och med och du har ändå slantar över...:)

Hmm man kanske skulle ut å resa

  • Oregistrerad
  • 2004-03-10 17:07

Jag har just fått min 15 " från USA och det enda som är ett "problem" är tangentbordet. Köp en vanlig elsladd på typ Clas Ohlsson till ström. OS:et är bara att ställa in på svenska liksom tangentbordslayouten. Jag märker inte av att den är "amerikansk" överhuvudtaget men jag var väldigt glad över priset.. (24500 spänn för 1.25 ghz med 1Gb RAM)

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 09:41

HongKong

Ursprungligen av sbf:

...men jag var väldigt glad över priset.. (24500 spänn för 1.25 ghz med 1Gb RAM)

Hong Kong

Jag bor i Kina och koper min nya PB 15 med 1GB ram for ca 19000:- (med dagens valuta) Da har jag fatt priset genom en Hong Kong bo som koper en del i den lokala Applebutiken (jag far 512 utan extra kostnad gamfort med apple.com...

Soft nu är det bara att bestämma sig vilken man ska ha.... en 12" eller 15" och hur mycket hårddisk..
Men är det verkligen värt med DVD-brännaren eller klarar man sig med den vanliga brännaren....

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-03-11 09:57

Tror väl inte ens personen ska behöva starta datorn utan bara ta med sig den, inte lär de fråga alla personer som tar en bärbar genom tullen om det är deras egen?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-11 15:30

Jag måste tacka för alla tips. om det är så att man kan byta tangentbordet så är det en väldigt bra affär.

Traffade en tjej som var tvungen att starta datorn och visa att datorn var använd och svensk när hon kom hem från usa.

Ursprungligen av ERB:

Jag måste tacka för alla tips. om det är så att man kan byta tangentbordet så är det en väldigt bra affär.

Traffade en tjej som var tvungen att starta datorn och visa att datorn var använd och svensk när hon kom hem från usa.

Men så kan de väl inte göra? Rök hon på att betala svenska tull och moms?

Min farsa gör det åt min familj. Därför vi bara har bärbara datorer nu... Han köper dom i USA åt oss och tar dom över som persondatorer då man kommer på besök eller då vi besöker honom.

Med tanke på hur många medlemmar det är i detta forum så är väl chansen eller risken beroende på hur man ser på det hela ganska stor att någon på tullverket är medlem här och kan tipsa sina kollegor vad man bör kolla upp...;)

Jag måste tacka er med... men jag trode att om någon köpte den åt mig,så behövde jag inte betala någon tull... men så är fallet... eller....

Så länge man tar in varor överstigande ett visst värde så skall det betalas tull/skatt för dom...Oavsett vad det är för en vara och vem som för in dom i landet.

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-03-11 23:55

Om de kollar datorn.. och om de verkligen gör det så får väl personen övertyga tullen om att det är deras arbetsstation och inget de smugglar åt folk, minsann.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-12 00:06

om man tar med sig den hem måste man ju först bli stoppad i tullen för att dom överhuvudtaget ska veta att man har en dator med sig.

/e

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-03-12 00:12

Precis, och med tanke på mängden folk som passerar, och att de ska be dig starta datorn sen, chansen är hyffsat liten.

  • Medlem
  • 2004-03-12 01:35

Det är inte särskilt ovanligt att gubben i tullhytten frågar om man har köpt datorn i USA eller var man nu kommer ifrån eller om den är svenskköpt. Lägger man in en svensk systemversion och får den att se ut som ens arbetsstation är det nog ganska lugnt, men ett amerikanskt tangentbord kan ju vara ganska avslöjande. Tänk om tullaren är macfreak?

Och angående införsel av varor vars värde överstiger 400kr skall svensk moms och tull erläggas. Momsen är ju som alltid annars 25% av varans värde, skickas den så är det 25% av varans värde INKLUSIVE fraktkostnaden, dvs. man momsar även frakten. Tullavgiftens procentsats varierar beroende på vad det är för vara. Elektronik har nog ganska låg tull. En cykel har exempelvis 15% tull, skruvar man isär den och tar in den som "delar" är det 4,6% tull. Ja, det finns faktiskt tokstollar som köper dyra mtb's i USA och tar med sig på flyget hem. Även där finns det dom som klarar sig utan tull och moms genom att använda cykeln i USA och sen packa ner den. En bärbar dator är ju en ganska lätt match i sammanhanget.

Men kom ihåg, det är strängt förbjudet att ta in varor till Sverige utan att erlägga moms och tull. Den som bryter mot lagen kan få dryga böter.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-12 04:23

Hur funkar det om man ska dra av varor på företaget? Jag antar att man då måste ha betalat svensk moms, men om man gjort det så borde det väl funka att dra av? Måste kolla upp det där.. Ska köpa programvaror över nätet från amerikanska företag, men har ingen aning om hur det fungerar med avdrag och moms.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2004-03-12 08:51

Om du har betalat svensk moms så är den avdragsgill i ditt (momsredovisningsskyldiga) företag.

ok men om den person skickar den till mig, hur funkar det med tullen??....

  • Medlem
  • 2004-03-12 11:44
Ursprungligen av Silvetisson:

ok men om den person skickar den till mig, hur funkar det med tullen??....

Det spelar ingen roll om den skickas eller tas in av dig personligen på flyget. Sålänge varans värde överstiger ca. 400kr skall svensk moms och tullavgift betalas. När du skickar en vara är fraktföretaget (DHL, UPS, Posten el. likn) skyldiga att ta ut svensk moms och tull på paket som överstiger 400kr värde. Du gör ju en innehållsdeklaration när du skickar ett paket internationellt där innehåll, värde osv. anges. Skulle paketet komma bort under frakten så har du en försäkring som ersätter innehållets värde.

Skippa tull/moms när man skickar ngt. går ju genom att skriva ner värdet på innehållet. Samtidigt innebär det en stor risk för dig ifall något händer (skadat paket, bortkommet osv).

En god vän till mig skulle resa till USA för att cykla mtb. i Colorado i 8 veckor. Därför hörde han med tullverket hur det skulle bli ifall han handlade en cykel i USA, använde den i 8 veckor för att sedan ta med sig cykeln hem (mtb i 30kkr klassen). Han fick då till svars att moms/tull måste betalas även då, tidsgränsen var betydligt längre 3-4 månader om jag minns rätt. Han packade cykeln och tog med den som extra bagage på flyget. Vid Arlanda öppnade tullen paketet och undersökte cykeln och såg att den var använd och med blåa ögon sa han säkert att den var svenskköpt och medtagen till staterna eller så. Ingen moms eller tull med andra ord.

Men kom ihåg att all dylik smuggling är strängt olaglig och kan få otrevliga påföljder av rättsväsendet.

Ursprungligen av PMG5:

Det spelar ingen roll om den skickas eller tas in av dig personligen på flyget. Sålänge varans värde överstiger ca. 400kr skall svensk moms och tullavgift betalas. När du skickar en vara är fraktföretaget (DHL, UPS, Posten el. likn) skyldiga att ta ut svensk moms och tull på paket som överstiger 400kr värde. Du gör ju en innehållsdeklaration när du skickar ett ......

Men kom ihåg att all dylik smuggling är strängt olaglig och kan få otrevliga påföljder av rättsväsendet.

Hmmm tack, ok nu har jag något och tänka på...

Bevaka tråden