Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

frågor om iBook, behöver tips

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-11 20:50

Hej!
Jag är en relativt fattig student som nu ska köpa min allara första egna Mac. Jag funderar mycket starkt på en 12" iBook då det känns bra för min ekonomi.
Nu till saken. Jag gillar att arbeta i Illustrator och InDesign samt Photoshop (endast för att jag tycker det är skoj). Jag ska även ha datorn till att surfa med och ordbehandling.

Hur mycket minne behöver man?
Räcker det att uppgradera till 384mb eller behövs verkligen 640mb? Jag tänkte just till det ändamålet jag ska använda laptopen till. En extra tuselapp känns riktigt rejält i min plånbok nämligen.

Så här tänkte jag mitt köp:
12" iBook
40 gb hårddisk
384mb ELLER 640mb minne

Vad rekommenderar ni? Hur långt räcker 384mb? Tänk på att tuselappen är MYCKET pengar för mig som är fattig student. Hur nödvändigt är det?
Förresten, rekommenderar ni att man köper 12" eller 14"

/ Johan

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-03-11 21:03

Jag kör en 14" med 640mb ram, kör Illustrator och photoshop utan några större problem.

Älskar min ibook mer och mer för varje dag

  • Oregistrerad
  • 2004-03-11 21:06

Kan ju säga att man helst ska köpa så lite minne som möjligt från apple och köpa resterande minne från t.ex macoteket då apple's minnespriser är snäppet över alla andra vanligtvis.
Men 384 funkar; du kommer dock bli överlycklig den dagen du uppgraderar till 649mb och inser att datorn kan vara snabb också

  • Medlem
  • 2004-03-11 23:06
Ursprungligen av Jonny Larsen:

Kan ju säga att man helst ska köpa så lite minne som möjligt från apple och köpa resterande minne från t.ex macoteket då apple's minnespriser är snäppet över alla andra vanligtvis.
Men 384 funkar; du kommer dock bli överlycklig den dagen du uppgraderar till 649mb och inser att datorn kan vara snabb också

Var petar man in 9MB stickan?

Gör en sökning på iBook här på forumet. Det är helt klart den dator folk är mest nöjda med.

Happy Shopping!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-11 23:09
Ursprungligen av stfm:

Var petar man in 9MB stickan?

Gör en sökning på iBook här på forumet. Det är helt klart den dator folk är mest nöjda med.

Happy Shopping!

med lite lödning så...

nää, felstavning

  • Oregistrerad
  • 2004-03-11 23:45

men frågan kvarstår fortfarande:
Räcker 384mb eller behöver man 640mb?

Ursprungligen av mandarinjohan:

men frågan kvarstår fortfarande:
Räcker 384mb eller behöver man 640mb?

Det beror ju på hur du använder datorn. Kör du bara ett program åt gången som inte är alltför krävande så räcker 384 mb men så fort du kör lite fler tyngre program samtidigt så kommer du garanterat få nytta av mer minne.
Tänk på att det virtuella minnet är minst 20 ggr så långsamt som det faktiska ram-minnet.
Och det virtuella minnet träder in när programmen kräver mer ram-minne än det som finns installerat.

384MB går hyffsat, men där går definitivt gränsen. Så kör du på det om kassan är krass.

Jag har precis beställt en Ibook 12" med 640 mb ram. Jag kommer att använda den till ungefär de saker som du beskriver. Nödvändigt att ha 640 i ram till det? Vet ej! Det här blir min första Mac.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-11 23:01

Mitt råd är att ta antingen ett extra 512 minne (640 totalt) eller inte ta något extraminne alls! Det känns så himla dumt att kasta bort 256 MB modulen den dagen du vill uppgradera. Och jag lovar dig att du kommer att vilja uppgradera någon gång. I dagsläget kanske du klarar dig med 256/384 MB, men inom några år så kommer du vilja maxa minnet.

Själv har jag en G4:a med 640, och det är gott och väl tillräckligt för mina behov. Vet ej hur väl iBooken funkar med mindre minne.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-12 01:28

Du ska absolut ha 640 MB RAM, men köp det inte från Apple. Du kan spara mycket på att vända dig någon annanstans. Kolla priser på Macbarometern.com

12" är mer kompakt och behändligt, men 14":arna är något snabbare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-12 11:33

Jag sitter just med ibook 12" 800mhz 256 i ram. Jag är helt grön inom mac sen tidigare, switchade för en vecka sedan.
Just nu använder jag datorn till att surfa med (firefox), Javaprogramering(Xcode), Ordbehandling(Macoffice),ICQ, DC,Musik (itunes).

Jag tycker att 256 i vilket fall är för litet om man har råd med mer minne. Visst alla program funkar ju men man får vänta dom där "extra" sekunderna för att utföra något. Ska införskaffa en 512:a och det kommer säkert göra susen för min del.

Är ganska säker på att dom där extra ramen kommer förnöja användningen för de program du har tänkt köra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-12 11:55

Hur står skillnad är det mellan 256 och 640 har funderat på att uppgradera men vilka programm kommer det göra märkbar skillnad i osv?

Ursprungligen av mandarinjohan:

Vad rekommenderar ni? Hur långt räcker 384mb? Tänk på att tuselappen är MYCKET pengar för mig som är fattig student. Hur nödvändigt är det?
Förresten, rekommenderar ni att man köper 12" eller 14"

Kolla in alla svaren Anna fick i sin tråd nyligt, hon hade nästan exakt samma frågor: Förvirrad - behöver hjälp! Ibook eller ej...

1
Bevaka tråden