Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Tidsbegränsa" åtkomst till mapp

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något sätt man kan tidsbegränsa åtkomst till en mapp... tex att en mapp är "skyddad" mellan klockslagen 08.30 och 15.00?

ändrade: "skyddad" under klockslagen till "skyddad" mellan klockslagen

Senast redigerat 2004-03-11 17:30

Ett smidigt sätt kan vara att sätta upp ett cron-jobb ved dessa tidpunkter. Cron är ett program som kör andra program vid önskade tidpunkter.

Jag skulle göra så här:

  1. Skapa en grupp med alla användare som skall ha behörighet till denna katalog.

  2. Sätt önskade rättigheter på katalogen. Ändra t.ex. gruppen med 'chgrp <gruppnamn> katalogsökväg'.

  3. Sätt upp cron att köra på önskade tidpunkter. Lägg till t.ex. följande i /etc/crontab.

30 8 * * * * root /usr/bin/chmod -770 /path/to/your/dir >> /dev/null 2>&1
0 15 * * * * root /usr/bin/chmod -700 /path/to/your/dir >> /dev/null 2>&1

Har inte testat just dessa rader men använder cron till lite allt möjligt. Bör vara något liknande. Läs mer här.

Ursprungligen av Fredrik Pettersson:

Ett smidigt sätt kan vara att sätta upp ett cron-jobb ved dessa tidpunkter. Cron är ett program som kör andra program vid önskade tidpunkter.

Jag skulle göra så här:

  1. Skapa en grupp med alla användare som skall ha behörighet till denna katalog.

  2. Sätt önskade rättigheter på katalogen. Ändra t.ex. gruppen med 'chgrp <gruppnamn> katalogsökväg'.

  3. Sätt upp cron att köra på önskade tidpunkter. Lägg till t.ex. följande i /etc/crontab.

30 8 * * * * root /usr/bin/chmod -770 /path/to/your/dir >> /dev/null 2>&1
0 15 * * * * root /usr/bin/chmod -700 /path/to/your/dir >> /dev/null 2>&1

Har inte testat just dessa rader men använder cron till lite allt möjligt. Bör vara något liknande. Läs mer här.

Okej... tack! Nu är jag ingen expert så jag förstod inte så mycket... men jag ska försöka... det finns inget enklare sätt

Ja, lite terminal-vana skadar kanske inte. Det finns ett gratis användargränssnitt till cron här. Det gör det hela kanske lite enklare.

Tjenare!
Jag sitter och hjälper Samuel med detta, jag tror jag nästan klarar det nu. En fråga bara; finns det någon grupp som innehåller alla användare, så att vi slipper sitta och lägga in där när det kommer nya användare?
Tack för hjälpen hittils. Samuel måste lära sig terminalen (så att jag slipper hjälpa honom hela tiden.... )

/Kristofer

Jag tror gruppen 'staff' är en grupp som alla hamnar i...

Hej igen!
Jag upptäckte att /usr/bin finns inget som heter chmod. Finns det något annat som gör samma sak?

Missande att 'chmod' ligger i /bin/chmod, hos mig i alla fall...

Hmm... jag har utan några problem lyckats få cron att utföra kommandon. Men när det gäller det här med rättigheterna får jag inte det att fungera. När jag har testat att skriva de raderna i terminalen istället så fungerar det inte där heller. Om jag skriver "chmod -770 /Users/kkag/Desktop/testmapp/
" så kommer det upp; "chmod: illegal option -- 7".
Vad betyder >> /dev/null 2>&1?
Ursäkta mina säkert dumma frågor, men jag har aldrig jobbat med behörigheter innan.

Mvh.
Kristofer

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-15 18:15

du ska inte ha ett bindestreck mellan chmod och 700, det ska se ut såhär: chmod 700 /sökväg/till/fil

Kanon, tack!
Nu fungerar det med att "låsa" katalogen. Men vad skriver man för att göra det motsatta, dvs låsa upp? Det som var för låsa var chmod 700.

Mvh.
Kristofer

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-03-15 19:03

777 ger fullständiga rättigheter för alla till mappen

EDIT: ">> /dev/null 2>&1" betyder att all output från kommandot skickas till /dev/null, dvs det försvinner

Tack för hjälpen alla!
Jag hittade 755 för att låsa upp, det passade bättre med det jag ska ha det till.

/Kristofer

1
Bevaka tråden