Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låter nästan som ett aprilskämt (Printa på CD med din brännare)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Men det är det inte.
"Skriv" på en CD-skiva med den inbyggda CD-brännaren i datorn.
Läs mer här

Senast redigerat 2004-03-11 08:02
  • Oregistrerad
  • 2004-03-11 00:16

niice! det vill jag ha!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-11 08:15

Inget nytt under solen här inte.
Sådana brännare fanns väl för minst ett år sedan.

Men jag håller med: Vill ha!!!

Ursprungligen av Tr0n:

Inget nytt under solen här inte.
Sådana brännare fanns väl för minst ett år sedan.

Näe, du har fel tror jag. Detta är helt nytt så vitt jag vet. Det du tänker på är kanske brännare som klarar av att skriva på bränn-ytan av en CD-R så att det blir ett mönster? Denna teknik som Micke skriver om handlar om att skriva på label-sidan av CD-R-skivor. Det krävs speciella såna skivor.

Man kan läsa mer om detta här: Optical Drives: Simplified DVD Labeling - HP's invention, due in drives soon, lets users burn labels.

Ursprungligen av Adrian B:

Näe, du har fel tror jag. Detta är helt nytt så vitt jag vet.

Ah, då måste det ju stämma.

Nej, detta har funnits i över ett år, fast då handlade det om att man kunde bränna in mönster/loggor/whatever på den brännbara ytan som inte använts för data. Detta är således en variation på den tekniken som fanns då.

Att Yamaha upphörde att tillverka CD-brännare för ett halvår sen kanske också ska nämnas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-11 08:54

Är det verkligen säkert? Vissa CD-skivor är ju mjuka och genomskinliga och jag kan tänka mig att det skulle kunna bli problem m ed att den bränner för djupt. Eller är jag helt ute ock cyklar nu?

Kommer det funka för Mac då?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-12 07:34

Tack för rättelsen!
Var den här tekniken jag tänkte på:

Citat:

HP's technology differs from Yamaha's DiscT@2, introduced a year ago

Lite snabbfakta från deras FAQ
When will I be able to get LightScribe-enabled products?
LightScribe-enabled products will begin shipping in the summer of 2004.
What are the pieces I need to make LightScribe work?
LightScribe technology consists of three components: a LightScribe-enabled disc drive, LightScribe-enabled discs, and supporting software.
Will LightScribe work in both Windows and Mac environments?
At this time, LightScribe is available on Windows 2000 or XP. Look for additional software and operating system support in the months ahead.
How much will LightScribe cost?
This is one of the best things about LightScribe. Of course, each computer and media brand will set its own pricing. But LightScribe has been designed to add only a few dollars to the price of a computer and a few pennies to the price of disc media.
How long does it take to burn a LightScribe label?
A typical title-only label will print in approximately 2 minutes. A typical full label, with complex graphics, may take up to 20 minutes to print.
Bränntid mellan 2-20 minuter, keep it simple stupid annars får man vänta. Ska bara kosta några pennies mer för CD skivorna med denna teknik. Låter ju bra och det ser ju snyggt ut också.

1
Bevaka tråden