Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra enkel webshop

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Håller på med ett "experiment" där jag tänkte
testa att göra en enkel "webshop"-lösning
som vid tryck på knappen beställ bredvid
produkten skeppar kunden vidare till ett
formulär där kundinfo skall ifyllas. Då skall
det redan i formuläret ha plockats med ett
artikelnummer som ligger i en tabell på samma
rad som produkten och beställknappen, men i annan
kolumn. Finns det några bra sidor där jag kan läsa
om liknande lösningar, eller är det någon här som
har nå´t tips om hur jag löser detta?

Detta är för att se om det är vettigt med webförsäljning
och kan i så fall leda till ett större, mer välutvecklat
system med databas osv. i framtiden.

Har ni några tips?

// Danne

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-03-10 16:39

http://www.idg.se/webstudio/
Har väl i både ASP o PHP. Vet dock inte om de är någe bra.

Man skall nog kunna lite koding och "tänket" innan man ger sig på att göra en dustin.

Jag skulle säga att en färdig lösning i rätt språkmiljö finns att ladda ner på www.oscommerce.com för den som kan koda själv.

Tack för era svar!

Finns det ingen lösning som inte kräver PHP el. ASP?
Är i början av mina PHP / MySQL-studier och vill få
igång detta test innan jag är redo.

Något sätt att lösa detta utan databas och/eller PHP, ASP?

// Danne

Ursprungligen av Stenbäck:

Något sätt att lösa detta utan databas och/eller PHP, ASP?

Det du frågar om är alltså om man kan göra en dynamisk lösning baserad på helt statiska sidor. Jag tror att du kan räkna ut svaret på den frågan själv faktiskt

Mitt råd är att du tar dig ett par dagar då du lär dig grunderna i valfritt programmeringsspråk (t.ex. php) och SQL. Leta upp en bra bok eller tutorial på nätet, och börja på en lagom nivå. I mina öron låter det du vill göra som ett alldeles utmärkt första projekt!

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-03-10 22:24
Ursprungligen av Stenbäck:

Tack för era svar!

Finns det ingen lösning som inte kräver PHP el. ASP?
Är i början av mina PHP / MySQL-studier och vill få
igång detta test innan jag är redo.

Något sätt att lösa detta utan databas och/eller PHP, ASP?

// Danne

Har du möjlighet att dona med cgi program (skrivet i perl. Funkar i både UNIX och Windows NT)?
Soupermail är en helt sanslös liten skapelse. Lite hög inlärningströskel (var för mig i alla fall), men när du väl fått häng på det finns det inga gränser.
Är egentligen tänkt att vara ett vanligt formmail på steroider, men det går alldeles utmärkt att använda det för en egen liten webshop.

/Bosse

Jag vet inte riktigt vad du definerar som "webshop" eftersom det uttrycket används hejvilt på allt ifrån ett script som skickar en order via epost till riktigt avancerade internetbaserade ordersystem i deluxestorlek á la SAP R/3.

OScommerce är ett billigt sätt att komma igång för den som kan PHP / MySQL - titta på hur dom gjort koden (allt är ju fritt!) och modifiera efter egna önskemål

Tack för tipsen!

Vill ju lära mig PHP / MySQL, så jag tar nog Samuel K´s råd och
gör detta till mitt första projekt. Jag tittar även på de andra förslagen.

MVH
// Danne

Att "ta med" ett nummer och skicka det från en sida till en annan är ganska enkelt, du skriver ett frågetecken mellan filnamn och de parametrar du vill skicka till sidan och sedan skriver du namn och värde-par som det kallas med likhetstecken emellan. Behöver du skicka flera namn/värde-par så skriver du ett &-tecken mellan dem.

http://www.dinshop.se/dinmapp/dinfil.lasso?nr=99&antal=1

Om din länk ser ut enligt ovan så skickar du en parameter som heter nr vars värde är 99 och en annan som heter antal, vars värde är ett, till en sida som heter dinfil.lasso

Om du har Lasso så kan du sedan "läsa av" nr och antal och lagra det i en variabel med:

[Var: 'Artikelnummer'=(Action_Param:'nr')]
[Var: 'Antal'=(Action_Param:'antal')]

Sedan kan du läsa i denna diskussion hur du skapar ett mail

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=41533

Det är ungefär på samma sätt i PHP, bara att inget heter samma sak.

/Ola

Tack Taz!

Jag fortsätter "plugga" på detta
och ser om jag hittar nå´n bra lösning.

MVH
// Danne

Tro mig! Jag har tidigare utvecklat och drivit ett system med "platta databaser" (=textfiler) på grund av någon underlig ovilja mot riktiga databaser och databasscriptning. Visst, systemet funkar och är fortfarande i drift lite här och var, men det är 1000ggr enklare att utveckla i t ex php/MySQL. Dock aktar jag mig för ASP/access - det är en jäkligt jobbig kombo att utveckla i.

PayPal har en smidig lösning där du kan göra betalnings knappar och lägga upp bredvid produkterna. Dessutom så får du ju då betalt direkt vid beställning så du slipper krångla med postförskott eller fakturor.

Du måste ha ett Premium eller Business account hos paypal för att det ska fungera fullt ut med kort-betalning osv.

http://www.paypal.com

1
Bevaka tråden