Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

div app svarar inte

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Div apps "svarar inte", dvs när jag försöker starta dem blinkar den lilla trekanten osv men sen händer inget mer. Kollar jag i dock så star det att appen "inte svarar".
Har haft problemet i ökande grad ngra veckor. I början kunde det hjälpa att starta om alt. logga ut-logga in igen. Numera hjälper det ibland...

Reparera behörigheter med skivverktyg hjälper sådär, ngra apps, kom tillbaka efter senaste behörighetrep - men inte alla.

De apps det gäller är apples "egna" mail (suck) iCal, adressboken, safari, iMovie, iPhoto, Keynote. Adobes o Ms(brr) produkter verkar opåverkade, liksom FirstClass, Kalkylatorn, Firefox etc.

vit iBook G3 m 10.3.2

Vad göra?

Mikael

  • Oregistrerad
  • 2004-03-11 07:54

Tyvärr måste jag meddela att det nog lutar mot en ominstallering av OS X. Jag har personligen drabbats av detta lilla problem. Läs mer på denna tråd.

Tror det i mitt fall handlade om att LimeWire trasade sönder kopplingar med Java. Hittade en del info om detta på nätet.

Har du också installerat LimeWire?

Ursprungligen av Mattias Bodlund:

Tyvärr måste jag meddela att det nog lutar mot en ominstallering av OS X.
Suck!

Tror det i mitt fall handlade om att LimeWire trasade sönder kopplingar med Java. Hittade en del info om detta på nätet.

Har du också installerat LimeWire?

Jodå. men det var ju månader innan problemen uppstod.

Ursprungligen av Mattias Bodlund:

TTror det i mitt fall handlade om att LimeWire trasade sönder kopplingar med Java. Hittade en del info om detta på nätet.

I så fall: borde det inte räcka med en ominst av Java?
Och - vad har Java med tex "textredigeraren" att göra?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-11 09:44

Hade exakt samma problem med min Blådåre men hon måde bättre när jag använde spring cleaner och tog bort det!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-11 09:45

Vad tog du bort med Spring Cleaner?

Ursprungligen av Max Wik:

Hade exakt samma problem med min Blådåre men hon måde bättre när jag använde spring cleaner och tog bort det!

Låter ju hoppfullt. Och bra mycket trevligare än ominstallation.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-12 00:01

Jag hade samma - det var inte omedelbart. Tror det är i kombination med en till komponent.Hade det enbart varit LimeWire skulle nog LimeWire själva upptäckt problemet. Kör du MSN Messanger?

Ursprungligen av Mattias Bodlund:

Jag hade samma - det var inte omedelbart. Tror det är i kombination med en till komponent.Hade det enbart varit LimeWire skulle nog LimeWire själva upptäckt problemet. Kör du MSN Messanger?

Nix. Ska försöka lura ut om jag infört nåra andra nyheter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-11 13:57

LimeWire

det här vet ni säkert redan, men en reparation av rättigheter kan vara guld. varför inte flera stycken på varandra? ibland är det de lätta sakerna som man glömmer...

starta om datorn och håll ned kommando och s samtidigt. när prompten stannat skriv "fsck -y -f" utan citationstecknen. -tecknet ligger på +tangenten... när maskinen kört kommandot och stannat så säger den antingen att allt är frid och fröjd eller att den reparerat något. om den reparerat något så upprepar du samma historia igen, lättast genom att trycka pil upp och sedan enter. om allt är frid och fröjd så skriver du "exit" utan citationstecken och trycker sedan enter.

lycka till - hoppas det hjälper...

Ursprungligen av sugplopp:

det här vet ni säkert redan, men en reparation av rättigheter kan vara guld. varför inte flera stycken på varandra? ibland är det de lätta sakerna som man glömmer...

starta om datorn och håll ned kommando och s samtidigt. när prompten stannat skriv "fsck -y -f" utan citationstecknen. -tecknet ligger på +tangenten... när maskinen kört kommandot och stannat så säger den antingen att allt är frid och fröjd eller att den reparerat något. om den reparerat något så upprepar du samma historia igen, lättast genom att trycka pil upp och sedan enter. om allt är frid och fröjd så skriver du "exit" utan citationstecken och trycker sedan enter.

lycka till - hoppas det hjälper...

Hmm, reparerat rättigheter har jag gjort nåra gånger, ibland har det hjälpt, ibland inte.

Jag har gjort det mha "diskverktyg" - gör den metod du förslår samma jobb eller gör den ngt annat?

Och - tack.

he he, jag vet egentligen inte - är ungefär så långt ifrån unix-hacker som det går att vara, men den där prylen kör jag ibland och den reparerar saker ibland trots att jag kört rättighetsreparationen.

1
Bevaka tråden