Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur uppdaterar jag FW800_updater?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2004-03-10 16:59

Hej!

Jag har köpt en FireSmart 160 GB, installerat Panther och uppgraderat till 10.3.2 som det står på Macotekets hemsida. Har också försökt uppdatera hårddisken med hjälp av FW800_updater som finns på deras hemsida men det fungerar inte. Disken dyker upp på skrivbordet men när jag ska starta om datorn står den bara snurrar, låser sig. Min dator är en iMac 400 DVD SE med FireWire 400, vad jag förstår.

Vågar inte installera Panther på min andra FireWire-disk!

Några goda råd?

/Iréne

Senast redigerat 2004-03-10 17:27

På macotekets hemsida finns följande att läsa;

Du som kör FireSmart ALU 800 och Mac OS X 10.3
För att lösa problemen med Panther skall du göra dessa två uppdateringar:
* Uppdatera till Mac OS X 10.3.1
* Ladda ner och uppdatera din FireSmart ALU800´s firmware

Uppdateringen gäller endast ALU800, MAC OSX 10.3 och om man skall kunna köra FW800 på en mac som klarar utav FW800 vad jag förstår.

Frågan jag måste ställa till dig Iréne är om du har en Firesmart ALU 800 eller en vanlig Firesmart 160Gb?

Har du den senare och har försökt att uppdatera dess firmware med en annan disks uppdaterare så har du problem...

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2004-03-10 18:06

Som tur är har jag inte uppdaterat FW800! Du har helt rätt, jag läser som kratta på Macotekets hemsida.

Men det har inte en enda gång gått att starta om datorn när jag kör från den disken. Att välja den vid uppstart då jag håller ner alt fungerar liksom när jag väljer den som startskiva från någon av mina andra diskar.

Jag är lite osäker men klarar din mac utav att starta från en extern FW disk för det är väl så du planerar att den skall göra eller?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2004-03-10 18:20

Har en annan FireWire-disk som den inte kan start upp från men det går att starta om datorn och jag kör alltid från den, inte den lilla långsamma interna disken. Men nu vill jag kunna köra från den stora nya och ha den mindre för lagring.

Okej nu tar vi och benar ut en del frågor och svar...;)

I ditt sista inlägg skriver du att du har en extern disk som du inte kan starta från. Men sedan skriver du att du kan starta om datorn och köra från den...Får inte det hela att gå ihop...?

1. Vilken disk startar du ifrån?
2. Hur många externa diskar har du?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2004-03-10 20:46

1. Jag startar alltid från den interna disken eftersom det inte går att starta från FireWire-diskarna.

2. Jag har två externa FireWire-diskar. Den äldsta av dem fungerar utmärkt med Jaguar. Den nya FireSmart där jag installerat Panther är allmänt långsam och det går inte att starta om från den.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-10 20:59

Prova att ansluta disken/diskarna och när du sen startar upp/startar om datorn så håller du nere ALT, då ska du få upp hårddisk ikoner vilka är de bootbara diskar som du har anslutna till datorn. Om det fungerar så ska du därifrån kunna välja den disk du vill starta från.

10.3.2 har vissa problem med firewire diskar på äldre maskiner, men enligt vad som stått på diverse ryktessidor så åtgärdas detta i den kommande 10.3.3 uppgraderingen.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2004-03-11 09:57

OK, då får jag vänta på uppdateringen.

1
Bevaka tråden