Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

277 nya medlemmar i Februari

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Någon dag ska jag ta mig i kragen och ladda ner alla loggfiler till en dator och köra logganalys. Trots att det är vanliga textfiler är det ett enormt projekt - jag skulle tro att loggfilerna är mellan 30-50GB för 99mac sedan maj 2001. Det tar nog typ en dag eller två att analysera på en riktigt snabb dator.

Fördelen är att man ser tydligt vilken trend vi haft sedan starten.

Principen är densamma för alla forum - ju äldre forum desto fler inaktiva konton.

Vi har tidvis stängt forumet för gäster för att "locka" dom att registrera sig, men det har vi slutat med nu. Därav många konton som aldrig skapat inlägg. Många vill läsa diskussionerna men inte skriva inlägg eftersom dom känner att dom inte kan tillföra något - har fått feedback om det många gånger.

99mac är många eller få beroende på vilket perspektiv och vilken statistik man förlitar sig på. Jämför gärna med andra sajten men använd samma mätmetod. Bland svenska macintosh-forum är vi stora, jämfört med lunarstorm är vi rätt små

Något man kan göra som kanske kommer innebära att fler postar inlägg är att "tvinga" alla nya medlemmar att göra det. Exempelvis att alla när man registrerar sig måste skriva ett fritext-inlägg som hamnar i typ forumet "Presentation av nya medlemmar" där man beskriver sig själv eller/och hur man använder en mac.
Då har alla automatiskt skrivit ett inlägg och har troligen fått blodad tand.
(Jag har hängt här tillräckligt länge för att egentligen veta att jag borde ha postat detta inlägg i feedback, att man aldrig lär sig.)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-03 03:11
Ursprungligen av Ola Oscarsson:

Något man kan göra som kanske kommer innebära att fler postar inlägg är att "tvinga" alla nya medlemmar att göra det. Exempelvis att alla när man registrerar sig måste skriva ett fritext-inlägg som hamnar i typ forumet "Presentation av nya medlemmar" där man beskriver sig själv eller/och hur man använder en mac.

Tror jag inte ett dugg på! Hade jag hamnat i det läget när jag registrerade mig, så hade jag backat ut igen. Tvång ger obehagskänslor. Som helt ny vill man inte basunera ut allt om sig själv.

Vad som får folk att skriva inlägg är att man råkar på en diskussion som intresserar en och som man har något att tillföra till. Och det är de trådarna som är mest givande för oss andra också.

/ Terhi

Varför är folk så rädda för tvång?;)
Man är ju tvingad att ha ett namn och en e-postadress på forumet. Gav det också "obehagskänslor"?

statestik, schmetestik

Idag har forum;

99Mac=5619 medlemmar varav 2030 eller 36% har skrivit minst ett inlägg

Motsvarande siffror för MW forum är;

4140 medlemmar varav 2750 eller 66% har skrivit minst ett inlägg.

Mycket medlemmar eller aktiva medlemmar vad skall man eftersträva...;)

Jag ska försöka att inte gräva ner mig alltför långt i detta:

99mac har 5915 registrerade medlemmar varav 2786 har skapat inlägg och 4150 varit inloggade senaste 12 månaderna.

MacWorld har traditionellt varit starka på radannonser och än idag är "MacBörsen" ledande vid sidan av Mac Torget. Eftersom forumet och MacBörsen är integrerade krävs det registrering för att skapa en annons och därav många registreringar. Antalet inlägg i själva macforumen är ju däremot en sjundedel av 99mac:s om man vill räkna på det sättet.

Ni känner ju till vad man säger om statistik - det går att få fram precis vad man vill få fram genom att vrida och vända på siffrorna.

Vi kan väl säga att det är cool att antalet tjänster för Macanvändare ökat så mycket och att allt fler blir aktiva i community oavsett om det är Nille, Roger, Patric, jag själv eller någon annan vid rodret.

  • Medlem
  • 2004-03-09 16:15

MacWorld och 99mac kompletterar varandra bra, kul att antalet medlemmar ökar så mycket för er båda. 99mac har MacWorld att tacka för att jag är medlem (om det nu är något positivt!?). Jag hade nog struntat fullständigt i 99mac om jag inte hade tyckt att det var såpass kul att surfa på macworld. Spontant känner jag att det är trist att ni inte verkar se det på samma sätt.. skulle känna mig lite gladare om mina två favoritforum peppade varann istället för att försöka 'sätta dit' varann med statisk.

Hur får man då fler medlemmar!? Tycker förstagångsköpare och switchers borde vara rätt målgrupp att satsa på. Apple och återförsäljarna borde vara utmärkta rekryterare.. båda borde trots allt kunna ha mycket mycket nytta av ett välfungerande svenskt forum (support) och bra forum är lika med mycket gratis reklam.

Jag tror det är viktigt att inse att allt "gnabb" på forumen mest är internetbus - jag brukar alltid snacka glatt med Nille och Patric när vi ses. Online är inte samma sak som IRL

  • Medlem
  • 2004-03-09 16:32
Ursprungligen av Björnström:

Jag tror det är viktigt att inse att allt "gnabb" på forumen mest är internetbus - jag brukar alltid snacka glatt med Nille och Patric när vi ses. Online är inte samma sak som IRL

Jao.. det får man ju utgå ifrån förstås. Ni har ju trots allt säkert fler gemensamma mål än vad ni har differenser. En macworld och 99mac gemensam ölkväll kanske!? Då kan ni ju 'sno' medlemmar från varann..

Jag skulle bli förvånad om inte MW/MN/99 delar på samma medlemsbas till 50-75%.

  • Medlem
  • 2004-03-09 17:13
Ursprungligen av Björnström:

Jag skulle bli förvånad om inte MW/MN/99 delar på samma medlemsbas till 50-75%.

Något i stil med det tror jag också. Det är nog däremot skillnad på vilket forum man väljer att vara mest aktiv i.. och sen kan man ju fundera vidare varför det är så.

Bra forum det här förresten. Jag har inte varit medlem så länge men 99mac känns soft.

Jag är den förste att skriva under på att Macsverige skulle vara ett fattigare ställe utan alla de sajter som poppat upp de senaste åren. Kul också att "de tre stora" eller vad man nu ska kalla MacWorld, MacNytt och 99mac (i kronologisk ordning) har så pass olika karaktär.

Det hör naturligtvis till spelet att 99mac försöker hävda att de är större än MacWorld - precis som det då är naturligt för mig att påpeka att det påståendet är felaktigt annat än i begränsad mening. 99mac är (än så länge) ett större forum, men som webbplats är jag ganska säker på att vi är störst. Och våra forum växer snabbare

Eftersom MacWorlds radannonser är på tapeten så bör det väl påpekas att även 99mac haft radannonser som en integrerad del av forumstrukturen. En annons=ett inlägg och det är väl tveksamt om det kan kallas att vara aktiv i den mening som vi som faktiskt är aktiva menar.

Sedan i fredags har vi separerat de två databaserna. Förutom att det är bättre på alla sätt för de som vill köpa och sälja saker, så medför det även att antalet "aktiv-bara-för-att-de-annonserar"-medlemmar sjunker.

Eftersom man ändå kommer att behöva vara medlem kommer det ytterligare att understryka det meningslösa i att mäta ett forums framgång i antalet medlemmar.

Bevaka tråden