Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förhandlingar, affärer och avtal

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-03-09 11:32

Hej, jag har noterat att det ibland dyker upp frågor som rör affärer, avtal, offerter och annat här på forumet. Här finns ju massvis med tekniskt och kreativt kunniga människor, som driver egna verksamheter och man kan ju inte vara bra på allt.... Själv är jag värdelös i teknik och kreativitet (får därför mycket hjälp på forumet) men har stor erfarenhet av upphandlings- och avtalsarbete inom IT området, framförallt från köparsidan som jag gärna delar med mig av.

Finns det något intresse för en temakväll i ämnet så ställer jag gärna upp och går igenom vad som är viktigt att tänka på både som köpare och säljare när man går in in en affärsuppgörelse om exempelvis ett utvecklingsprojekt, och vad som är nödvändigt att hålla reda på och dokumentera under projektets gång och vid projektets avslut.

Om någon kan bjuda på lokal och fika så bjuder jag på tid om intresse finns.

MVH

Jag är förstås intresserad och jag kan ordna konferensrum och fika (5-7 min från Slussen) om vi inte är för många. Ungefär 10 personer får plats i det rummet jag tänker på. Blir det fler så kan jag ordna det också.

det låter mycket intressant. jag är på.

Jag behövernog också en sådan typ av kurs! Som om det blir aktuellt så är jag också intresserad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-11 16:08

Jag är intresserad!
Skulle vara intressant med en forum funktion där man kan anmäla intresse för en sak
och sedan kan den som ansvarar (den som hittade på det hela) ett enkelt gränssnitt att
meddela sina intressenter?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-11 23:01

Låter intressant, samtidigt är det ju störtskönt med folk som erbjuder att hjälpa till på detta vis.

Jag kommer i slutet av månaden börja arbeta med ett eget webbprojekt och behöver inför detta kontakter med folk som på ett eller annat sätt är intresserade av att vara med. Det handlar om en hjälpsajt där man hjälper varandra med hjälp i olika frågeställningar, medlemskap hanteras i en ekonomisk förening. Jag har kommit en bra bit, men måste frågetecken är såklart kvar.

Datum och tid?

Förslag på alternativa datum:

Måndag 22 mars, 18.00
Tisdag 23 mars, 18.00
Onsdag 24 mars, 18.00

Lokal: Sickla Industriväg 7, Nacka (Fd Atlas Copcos lokaler i Sickla Industriområde där även Sickla Stormarknad finns, ett stort antal bussar går dit liksom även Saltsjö-banan, ligger 5-7 min från Slussen.)

Resebeskrivning kan jag bistå med senare om något av dessa datum fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-12 11:13

Jag kan alla kvällar!
Sickla, vad jusste då jag bor ute i Fiskis

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-03-12 12:04

Myckjet trevligt initiativ tby!!

Tycker väl att jag har hyfsad koll men det finns garanterat mer att lära sig, kommer gärna om det blir av.

  • Medlem
  • 2004-03-12 14:54

Det verkar ju finnas intresse och lokal så vi kör. Tisdag 23 mars passar mig från 18.30.

Kan alla då ? Annars kan vi ta en tid i veckan efter, då kan jag alla kvällar utom torsdag.

MVH

  • Oregistrerad
  • 2004-03-13 01:05

Jag är mycket intresserad, men kan inte förens efter den 27:e, tyvärr.
Vad kan man bidra med föresten?

Av ren nyfikenhet vill jag även fråga vad era verksamhetsområden är.

Jag kan Tisdag 23 mars 18.30.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-03-15 10:21

Jag kan den 23:e 18:30.

Mitt verksamhetsområde är som IT-konsult (vad som helst som kunden önskar och som känner att jag klarar men framförallt Windows och Mac OS). Är egenföretagare.

Taz: hojta till om du vill ha hjälp med att ordna fikat.

Jag kan alla tre dagar som jag skrev om ovan. Skall vi försöka flytta datumet framåt för att passa Jakob (som kommer från Umeå?) eller skall vi försöka skriva en liten sammanfattning i en tråd på 99Mac för de som inte kunde vara med?

Mitt verksamhetsområde: Jag är främst utvecklare och jobbar med Lasso, FileMaker Pro, MySQL, Applescript och med dessa verktyg bygger jag administrativa affärssystem (stora änna ), system för automatisk bearbetning av digitala bilder, system för automatiserad katalogproduktion, databasbaserade webbplatser (auktionssite, ehandel, elearning, CMS-baserade osv), system för skapande av trycksaker och beställning av tryck helt i ett webbgränssnitt. Jag har ett antal färdiga lösningar redan som jag arbetar med att sälja, jag håller även i utbildningar och jag driver ett webbhotell. Egen företagare sedan tre år tillbaka.

  • Medlem
  • 2004-03-15 12:40

Jag tycker att vi flyttar framåt, många som vill kanske inte kan med så kort varsel. Jag kan de flesta kvällar efter 18.30. Lite jobbigt att koordinera tider/dagsr så här, finns det något bättre sätt ? Förslag ?

Ursprungligen av tby:

Jag tycker att vi flyttar framåt, många som vill kanske inte kan med så kort varsel. Jag kan de flesta kvällar efter 18.30. Lite jobbigt att koordinera tider/dagsr så här, finns det något bättre sätt ? Förslag ?

en framflyttning skulle passa mig utmärkt. från och med april passar vilket datum som helst, allt utom måndagar funkar för mig.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-03-15 15:34
Ursprungligen av tby:

Lite jobbigt att koordinera tider/dagsr så här, finns det något bättre sätt ? Förslag ?

Ingen som JAG känner till.

*harkel*
Däremot KOMMER det att finnas, jag har ett litet projekt jag har arbetat med från och till i över ett års tid som är tänkt att starta under våren. Jag kallar projektet för Placitum och det kommer vara en tjänst just för att koordinera mötestider och mötesdeltagare via webben. (Det är bland annat just Placitum som är ivägen för att jag skall sätta mig ner och göra ett stöldskydds/serienumerregister som jag har pratat om här på 99mac.)

Men det hjälper ju inte oss i den nuvarande situationen...

Jag tycker nog att vi INTE skall skjuta upp det, för min del är detta intressant just nu. Den 12:e föreslog jag datumen i fråga, idag är det den 15:e och det är en veckas framförhållning. Trots allt är det ju bara en informell fika vi planerar, det borde man kanske inte behöva en månads planeringstid för att få ihop, eller? De som inte kan delta datumet i fråga, får delta i diskussionen efteråt på 99Mac och referatet av kvällen ifråga.

Men eftersom det är tby vi vill träffa, så får väl tby styra lite och säga vad som passar. Lokalen ifråga är i alla fall bokad för den 23:e. Kan vi fatta beslut om detta senast den 20:e?

Anmälan i denna diskussion senast dagen innan, för beräkning av antalet bullar.

/Ola

  • Oregistrerad
  • 2004-03-15 19:22

Jag ska inte försöka stoppa er om ni gärna träffas tidigare än den 28:e. Roligt att se ett intresse i vilket fall.

Som ni ser är jag just nu i Umeå och kommer åka ner till Stockholm den 27:e, det är min förklaring om det är någon som funderat på varför jag ö.h.t. visat intresse.

Hej!

Fick detta tips om denna genomgång av Khedron. Pratstund om avtal/förhandlingar.
Vill med detta meddelande anmäla mig till denna "gathering".

Micke

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-03-16 09:26

(Om någon undrar: dipalma10 är en arbetskamrat som dessvärre har förvirrat sig bort från den ljusa sidan av Kraften och numera mest hackar Windows och Linux. Jag försöker rädda honom från mörkret. Han är egenföretagare och jobbar liksom jag som IT-konsult.)

  • Medlem
  • 2004-03-16 10:14

Då kör vi den 23 18.30 som planerat. Tar väl ett par timmar, beroende på hur mycket diskussion det blir.
Kan Taz, som håller med stolar, koordinera amälningarna i denna tråd så är jag tacksam.
För de som vill och inte kan så kanske det blir en repris om det blir bra.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 00:15

Publicering av mötesanteckningar här i forumet är något jag efterfrågar i så fall

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 00:49

Liksom Jakob så skulle även jag uppskatta någon form av "raport" från mötet.

Av trådens inlägg har jag uppfattat att följande personer har definitivt anmält sig för att vara med i detta, tisdag den 23:e mars, kl 18.30 på Sickla Industriväg 7.

TBY
Swede
Martin Pettersson
Khedron
Dipalma10
Taz_1999 (Ola Andersson)

Jag uppskattar om alla som vill delta och som inte står med i listan ovan anmäler sig i denna tråd genom att skriva ett inlägg med den betydelsen.

Mitt nallenummer (om ni har problem att hitta, inte kommer in, eller kommer sent) är: 0709-66 01 99.

Välkomna!

/Ola Andersson
P.S. Jag återkommer med en vägbeskrivning.

Ursprungligen av Taz_1999:

P.S. Jag återkommer med en vägbeskrivning.

Typ snart vore bra då jag inte har tillgång till internet under morgondagen!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-03-22 21:48

Eniro har så balla tjänster

Ta Saltsjöbanan eller lämplig buss (dvs ej motorvägsbuss) från Slussen till Sickla station (markerad med ett J i övre delen av kartbilden). Sedan är det bara en kort promenad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-20 13:24

Bokat!
För de som är intresserade är mitt AOL/iChat: northswede@mac.com
Det här ska bli kul!

Vill med detta inlägg bara bekräfta att jag kommer.
Kul och intressant!

  • Medlem
  • 2004-03-20 13:40

Låter intressant - anmäler mitt intresse!

/Mats

Bevaka tråden