Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

42U finnes - har du server?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att slutförhandla fram en ny deal med Telenor för att placera våra servrar i deras internethall i Stockholm. Om/när det blir klart kommer vi ha möjlighet att erbjuda följande:

- Redundanta 100Mbit förbindelser
- Linux firewall med VPN-stöd (även IPSEC + HTTP/SMTP proxy)
- Upp till 30U rackhöjd (vi använder 12U själva)
- Gigabit Ethernet inuti racket

- Kyla i webhallen
- A + B ström med dieselaggregat + UPS
- Brand & stöldsäker hall
(vi kör alltså i Telenor:s hall som är rätt fet)

I första hand söker jag den som har en server och vill flytta den till vårt rack, i andra hand rejäla projekt som kan vara intressanta att köra co-hosting på. Vi har flera lediga servrar om det skulle behövas.

Om du är intresserad av en egen Xserve G5 i paket inkl hosting så går det att fixa såklart.

Vi kan även fixa en lokal brandvägg till ert kontor med IPSEC-stöd. Sedan bryggar vi ihop ert lokala nätverk med er egen server så att den ligger "lokalt" för er. Då slipper du köra FTP och får en snabb och stabil förbindelse så att det känns som att racket står i er egen garderob.

Priser? Det är för tidigt att spika en officiell prislista men något åt detta hållet:

- 900kr per månad (1U)
- 600kr per månad (följande U)

Skriv gärna en kommentar nedan!

Efter alla diskussioner om Machotell etc blev jag lite förvånad över att det finns så lite intresse. Är det så att dom flesta vill dela server helt enkelt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-09 10:06

Jag kan säga att det låter som ett bra erbjudande, tror inte att det går att hitta mycket billigare än så. Sätt ihop ett skarpt erbjudande så kommer nog en del nappa. Men de flesta har nog inte behov av en hel server för egen räkning, även om det vore coolt. Det är så billigt med vanliga webbhotell-paket nu så det ska nog vara nåt rätt stort för att man ska satsa på en egen server.

Jag är inte så intresserad av att administrera en server med en massa konton där folk ska köra MySQL, PHP och grejer - kommer antagligen generera enormt mycket support och frågor. Bättre att alla får en egen burk som dom får leka med - allt jag räknar är trafiken.

jag är ju egentligen intresserad som du vet, men jag bör nog hitta ett sätt att få ekonomi i det först..

Vad för överföringsmängd får man?

GRYMT billigt! Tror det är många som missat inlägget.

Ursprungligen av molia:

Får man dedikerad Xserve G5 för 900 så är det billigt.

Det finns annars många hotell med eklare dedikerad 1U server för mellan 395 och 995 i månaden, lite beroende på trafikmängd (50-400GB).

Jag tror ju inte att du får med Xserven för 900, utan det är bara platsen och linan som kostar 900. Servern får du fixa själv.

Eller har jag missförstått det?

Det ser bra ut, ja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-09 21:13

Jag tolkar det som att du får stå för maskinen själv och det kostar 900:- / månad / Ru.
Men med tanke på att du får redundant internet så är det ett bra pris (IMHO),
förutsatt att man har ett projekt som kräver en egen server....

Vi tecknar nog avtalet nästa vecka - alla projekt som är närliggande våra egna öppnar ju för diskussioner kring priser.

Priserna jag nämnde är inte fastlagda på något sätt - vi kommer specifiera vidare så fort avtalen är klara. Jag hade tänkt att vi står för DNS (x2), domänregistrering, brandvägg enligt ovan samt mailserver.

900kr för 1U och sedan 600kr per påföljande U exkl server.

Jag tror på att erbjuda Xserve G5-paket, kanske en HP Proliant DL140/DL145 alt en "custom-maskin" som Molia bygger åt kunden.

Vad gäller trafiken har vi inte bestämt något ännu - vad är rimligt utgångsbud? 10GB i månaden?

City Network tar 495 kr/mån för colocation av en 1U-server med 50 Gb överföring. Vet inte hur de är i övrigt.

Ursprungligen av capojava:

City Network tar 495 kr/mån för colocation av en 1U-server med 50 Gb överföring. Vet inte hur de är i övrigt.

Oj! Det var billigt. Jag tror inte det är möjligt att vara billigast - det kommer alltid finnas någon som kan ge ett lägre pris

Det finns en hel del företag som öppnar hostingtjänster nere i Blekinge - beror det på att Vodafone har någon fetinglina eller är det något annat? Jag känner till minst ett par andra företag som är billiga på hosting ifrån just Karlskrona - Ronnebyområdet.

Ursprungligen av Björnström:

Det finns en hel del företag som öppnar hostingtjänster nere i Blekinge - beror det på att Vodafone har någon fetinglina eller är det något annat? Jag känner till minst ett par andra företag som är billiga på hosting ifrån just Karlskrona - Ronnebyområdet.

Det byggdes en hel del serverhallar i området vad jag minns runt 99-00 och de står tomma nu. Vet flera som flyttar servrar ifrån övriga landet till Blekinge nu. Karlskrona - Ronnebyområdet satsade mycket på IT under de gyllne åren. De trodde boomen skulle ge dem en massa nya arbetstillfällen.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-03-10 09:07

DGC i Stockholm tar 600kr exkl moms /U/månad. Har dock ingen uppfattning om kvalite på säkerhet/tillgänglighet kontra TeleNor. För min del skulle det i framtiden eventuellt kunna vara intressant om jag slapp den förhöjda avgiften på den första enheten. (Mycket vill ha mer....

Som sagt - jag har svårt att jämföra något vi inte ens har ännu mot andra leverantörer. Det finns ju väldigt många delar i detta som vi inte ens diskuterat (management - support - VPNstöd osv).

Däremot känner ni ju mig/oss så det är ju lättare att snacka bizniz då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-20 14:15

Spelet är kanske inte slut ännu Tror att andra halvlek starta om 6 månader till ett år....
Men jag tror att det är svårt att vara billigast, frågan är om man ens ska vara det.

Att enbart sälja till lägsta pris, alt enbart köpa till lägsta pris, så får man offra en del kvalitet...

Racket är på gång fortfarande. Har hittat en eller två intresserade faktiskt (99mac:are).

Vi skriver avtalet idag. Flyttar in senast sista Maj - troligen ett par veckor innan dess.

Blir kul!

Avtalet skrivet. Coolt med eget rack - datanörden inom mig flinar!

Grattis! Blir det några konkreta erbjudanden nu?

Vi kommer sänka vår totalkostnad för hosting genom detta och kommer kasta ut jänkarservern i slutet på månaden ser det ut som. Jag har stora ekonomiska problem pga hostingkostnader så detta var en klar förbättring även om det kostar rejält.

Vi har redan ett par kunder klara - låt oss flytta in innan vi börjar deala

Vi har ju flyttat in i vårt eget serverrack hos Internet5/Telenor med rejäl kapacitet och plats för totalt 42U. Serverhallen har "allt" dubblerat inkl gigabit fiber, dieselaggregat med separat A/B ström etc.

Som ni ser har vi gott om plats - när vi är klara kommer vi utnyttja cirka 18U - 24U är alltså ledigt för den som har behov och kan pynta. (vi väntar på vår Xserve G5, en kunds 1U burk och en egen 5U kärra)

Det går utmärkt att ansluta din server via VPN/IPSEC till ditt lokala nätverk så att det känns som om den finns lokalt (du ser den i "mitt nätverk" och slipper ansluta via ftp för att ladda upp bilder etc).

Jaja, nu vet ni att det finns iallafall.

Jag funderar på att köpa in ett par nya Xserve Intel Dualcore burkar - då kommer det finnas lediga maskiner att hyra igen. Racket är ganska fullt nuförtiden

1
Bevaka tråden