Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Free Webspace?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-08 13:48

Hey ya.
Jag behöver lite free webspace, för att kunna lagra och hänvisa surfare till alster i mp3-format.

Det finns ju gott om gratistjänster, vissa erbjuder upp till 250 Mb utrymme, men oftast verkar en gräns för filstorlek, som varierar mellan 150 kB och 1 MB, vara aktuell.

Blir jag tvungen att betala för ett rum på ett webbhotell?

(Visst borde detta ha diskuterats tidigare?)

kan du leva utan ~100 spänn i månaden? isf, skaffa dig ett konto på någon amerikanskt server och sluta få ont i huvudet av att googla efter "free webspace"

  • Oregistrerad
  • 2004-03-08 16:47
Ursprungligen av johan dansk:

kan du leva utan ~100 spänn i månaden? isf, skaffa dig ett konto på någon amerikanskt server och sluta få ont i huvudet av att googla efter "free webspace"

Nja, 100 kronor per halvår skulle kanske vara acceptabelt, mina behov är inte så konstanta.
("Kan du leva utan"-grejen är svår att tillämpa.. Läste att man via någon förening kunde "rädda ett barn från att smittas av AIDS för 100 kronor". Jag började skänka ett snålt tilltaget belopp till IM för att tygla skuldkänslorna.)

Men visst är det märkligt att man erbjuds gratis utrymme på någons hårddisk, vad tjänar de på det?
Då man ofta erbjuds 100 MB gratis så borde man väl någonstans få möjlighet att lagra ett par filer större än 1 MB?

du får vad du betalar för

Jag hittade ett webhotell häromdagen som erbjuder 500Mb lagringsyta för 129kr i månaden "utan trafikbegränsningar". Det lät ju bra - jag har nämligen ett projekt som behöver typ 4GB lagringyta och INGA TRAFIKBEGRÄNSNINGAR.

Men efter ett mail fick jag veta att dom menade "utan trafikbegränsningar" upp till sisådär 10GB i månaden

(jag tänkte väl använda 50-100 gånger så mycket)

När it-bubblan var som störst fanns det gott om ställen som utlovade en massa utrymme gratis, men med lite sunt förnuft förstår man att det kan vara svårt att få det att gå ihop i längden. Många av dessa fillagrartjänster försvann ganska snabbt. Det är bara att inse att bandbredd är dyrt, utrymme är billigt. Speciellt om man använder det till att lägga upp stora filmer ... ex bilfilmer på 50 mb. Behövs inte många nerladdningar innan "potten" på 10 GB per månad är slut.

Bästa och billigaste sättet att sprida stora filer måste nog vara bittorrent.

Björnström:
Hittade ett inlägg på en blog häromveckan, där ägaren frågade sig om providers som hyr ut rackutrymme. Det verkade som om det inte var omöjligt att få tag på en server med 1000 GB transfer för ca 100 dollar i månaden. Låter inte helt fel ...

Läs mer här: http://www.russellbeattie.com/notebook/1006579.html

/henrik

Det låter för bra för att vara sant - kollar direkt!

Sjuuuka priser jämfört med här hemma...

http://www.servermatrix.com/

Ursprungligen av Björnström:

Sjuuuka priser jämfört med här hemma...

http://www.servermatrix.com/

SM har haft det ganska struligt på sistonde verkar det som på vissa kunder..

Ett bra tips för den som söker webbhotell i amerikanska landet är webhostingtalk.com, dels bra för att hitta någonstans bra, men desto bättre för att kolla andras erfarenheter av ett hotell..

  • Medlem
  • Västerås
  • 2004-03-08 22:34
Ursprungligen av DepeO:

Dom var inte riktigt i samma klass

Servermatrix erbjuder en dual Xeon 2.4GHz burk med 1GB RAM och 2x200GB hårddisk (motsvarande HP Proliant kostar ca 14000kr) inkl 1000GB trafik (kostar 24.000kr/mån i Sverige) för 2100kr i månaden. Då snackar vi alltså en helt egen server - inte delad miljö som 99kronor.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2004-03-08 22:42

Kan det verkligen gå runt?!

Ursprungligen av DepeO:

Kan det verkligen gå runt?!

det är en helt annan miljö därborta, det finns en uppsjö av datahallar och ett överflöde av bandbredd.
ok kanske inte så positivt, men konkurensen är benhård därborta på webhotell och bandbredd är inte alls lika kostsamt som i sverige.
Har tom hört talas om hotell med bandbredds avtal som innebär att dom endast betalar för bandbreddsspikar! dvs har dom har ett konstant flöde in/ut så får dom ett riktigt förmånligt pris...

Nä - helt omöjligt enligt mig.

Ajdå - för jag beställde just en server!

Thank you for your order. You will recieve an email when your server is ready.

Order Summary

Server: Super Server 2.4 GHz - Setup: $49.00 - Monthly Fee: $129.00
Primary HDD: 80GB Hard Drive
Secondary HDD: None
RAM: 512 MB RAM
Number of ips: 5 IP Addresses
Bandwidth: 1000 GB Bandwidth
Uplink Port Speed: 100 Mbps Uplink - Monthly Fee: $10.00
Web Analytics: Urchin 100 profiles
Floodguard: None
SQL Server: None
Backup Service: None
Server Management Plan: None
Control Panel: Helm - Monthly Fee: $25.00
Firewall: SnapGear PCI630 - Monthly Fee: $50.00

Om den där rackaren fungerar så har vi ett ställe att bomba ut filer på iallafall

Ska bli kul att testa!

Fick inloggningskoderna i natt - nu ska vi leka!

http://69.93.171.242/

Imponerande sajt

Ursprungligen av Björnström:

http://69.93.171.242/

Imponerande sajt

Aha, så det är den man kommer till när man skriver 99foto.se!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-10 14:19

mkt givande innehåll.. och layouten e Otrolig.. hur fick du till färgerna? har du patenterat Fonten ?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-26 00:53
Ursprungligen av jonny R:

Hey ya.
Jag behöver lite free webspace, för att kunna lagra och hänvisa surfare till alster i mp3-format.

Som svar på den frågan:

Angelfire erbjuds man 20 MB vilka blir tillgängliga helt utan bekymmer och kostnader. Registrera med email, namn och annat så kan du minuterna senare via Fetch eller motsvarande ladda upp dina filer.

Måste dock påpeka att man inte tillåts länka till filer på detta konto från andra domäner, alltså inte använda det för att lagra bilder att visa på till exempel 99mac. Man kan uppenbarligen inte heller låta folk surfa direkt in i mp3-filer utan bör länka till dessa från sina hemsidor. Om dessa regler inte verkar följas stängs kontot av relativt omgående, varvid man förslagsvis registrerar ett nytt konto och följer reglerna. Då funkar det bra.

Passagen borde fungera lika bra, men gör visst inte det, eftersom man inte får tillgång till kontot med FTP-klienter?

  • Medlem
  • 2004-03-26 03:04
Ursprungligen av jonny R:

Hey ya.
Jag behöver lite free webspace, för att kunna lagra och hänvisa surfare till alster i mp3-format.

1. Gör ett snyggt RAR-arkiv av dina mp3or med långt bra filnamn (mina_fina_gosiga_mp3or.rar), skriv i iNFO-filen att folk gärna får dela ut hela rar-arkivet.

2. Länka till filerna med en Torrent.

3. Be några snälla OPar på ett par bra dc-hubbar att ha rar-filen i sin share. Många blir nog glada av lite extra reklam för sin hub.

4. Lägg upp en hemsida på *Insert valfritt gratis webhotell*

5. Hänvisa på sidan till BitTorrent och dc-hubbarna och filnamnet och ev annat p2p-nätverk.

6. Sätt dig och var glad över att du hjälper P2P-communityt med lite legalt innehåll samtidigt som du sprider dina mp3or över världen

7. ???

8. Profit

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-03-26 20:54
Ursprungligen av tiq:

1. Gör ett snyggt RAR-arkiv av dina mp3or med långt bra filnamn (mina_fina_gosiga_mp3or.rar), skriv i iNFO-filen att folk gärna får dela ut hela rar-arkivet.

2. Länka till filerna med en Torrent.

3. Be några snälla OPar på ett par bra dc-hubbar att ha rar-filen i sin share. Många blir nog glada av lite extra reklam för sin hub.

4. Lägg upp en hemsida på *Insert valfritt gratis webhotell*

5. Hänvisa på sidan till BitTorrent och dc-hubbarna och filnamnet och ev annat p2p-nätverk.

6. Sätt dig och var glad över att du hjälper P2P-communityt med lite legalt innehåll samtidigt som du sprider dina mp3or över världen

7. ???

8. Profit

Idén är väl god, men herregud vilket meckande.
Jag skulle iallafall lämna sidan utan att ha lyssnat på låtarna...

Jag kommer öppna möjligheten för medlemmar på 99musik att få lägga upp sina verk på den servern i formen av ett "musik galleri". Inte oändliga mängder kanske.

Sen har vi domänen topp99.com registrerad och där tänkte jag har topplistor på dom mest nerladdade låtarna.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-03 16:39
Ursprungligen av Björnström:

Jag kommer öppna möjligheten för medlemmar på 99musik att få lägga upp sina verk på den servern i formen av ett "musik galleri". Inte oändliga mängder kanske.

Sen har vi domänen topp99.com registrerad och där tänkte jag har topplistor på dom mest nerladdade låtarna.

Allt det låter verkligen jättebra! 99musik behöver lite action.. (Lansera!)

1
Bevaka tråden