Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adamo ADSL 8Mbit fast IP för 297kr i månaden

Tråden skapades och har fått 155 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den Spanska (Katalanska) bredbandsleverantören Adomo erbjuder 8Mbit nerströms och 1Mbit uppströms för 297kr månaden, och då ingår fast IP adress! Det verkar röra sig om "vanlig" ADSL och man kan använda sitt gamla modem. Det låter som ett bra pris men Är dom nått att ha? Vet någon nått om dom här nissarna?

Adamos hemsida:
http://www.adamobredband.com

Telekomidag om adamo:
http://www.telekomidag.com/FMPro?-DB=artiklar.fp5&-lay=cgi_tc4&id=9199&-Format=/ti/nyheter/artikel.html&-find

Senast redigerat 2004-03-07 22:49
  • Medlem
  • 2004-03-07 22:49

Jag visste inte ens att de fanns. De verkar vara bra men det vore kul med lite kommentarer om någon har erfarenhet av de.
Någon?

Fast IP för dom pengarna måste vara billigt. Men är det bra? Jag antar att det egentligen inte spelar någon roll vem som får leverera bredbandet då det kommer från samma källa; Skanova. Eller har jag fel i mitt resonemang? Det rör sig om vanlig ADSL och inte VDSL så det borde vara krångelfritt? Har ni något annat tips på en bra prisvärd leverantör?

Adamo skriver:

Bredband med upp till 8Mbit/s*
Fast uppkoppling
Fast månadskostad
Fast publik ip-adress
Inget irriterande inloggningsförfarande**
E-post till alla i hushållet
Virusskyddad e-post
Tillgång till e-post via web och pop3
Kundtjänst mellan 12 och 20

1297kr i installationsavgift
297kr i månadsavgift

  • Oregistrerad
  • 2004-03-08 11:34

Jag bumpar den här diskussionen lite. Jag vill också veta...
Finns det någon som har erfarenhet av dem?? Verkar ju hur bra som helst.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-03-08 20:18

Med ett sånt pris skulle min första fråga vara: Hur höga är trafikavgifterna?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-08 23:27

Vid kontroll är det som vanligt, dvs det är Skanova som delar ut adsl platserna på telestationenerna. För mig i Lund fanns det ingen chans att få detta bredbands abbonnemang från Adamo pga av att stationen inte var utbyggd och därmed saknar plats.
Detsamma gäller för Bostream mfl som har snabbare adsl tjänster än Telia.
mvh

Så det är Skanova som är boven i dramat?
Typsikt, ägs inte dom av Telia eller nåt?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 14:06
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Så det är Skanova som är boven i dramat?
Typsikt, ägs inte dom av Telia eller nåt?

är det inte alltid det?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-09 10:00

Att Skanova tillhandahåller är väl inget konstigt? Eller är det jag som tänker fel nu. Det är likadant på många andra, väl. Men Adamo är billigare.

Har jag fattat fel?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-09 10:24

Skanova är ett dotterbolag till Telia. Skanova har under åren hållit tillbaka konkurenterna till Telia genom att tilldela dem ett fåtal ADSL platser på tele stationerna. Det hjälper inte att Adamo är billigare om du inte kan få deras abbonnemang. Alla ADSL aktörer betalar en hyr och trafikavgift till Skanova. Under åren har det varit häftig kritik mot Telia och främst Skanova då konkurenter inte blir insläppta på tele stationerna i den utsträckning de önskar.. För ett år sedan gjorde Skanova en" teknisk ny lösning" utan att informera Telia ,moderbolaget.. De la sonika alla som hade sk 0.5Mbit privat bredband uppkoppling på 0.4Mbit ner + 0.2Mbit upp, detta utan att meddela kunderna eller Telia supporten. På så sätt kunde Skanova spara bandbredd och se till att få in 100tusen nya ADSL kunder utan att bygga ut backbone nätet. Det var den sk 0.25Mbit abbonnemanget som infördes.
Det finns alltså 2 problem, kapacitet på stationerna= antal platser och kapacitet på nätet.
Sök på IDG där fanns det en storm av inlägg mot Telia och Skanova.
Enklast att kolla om ADSL uppkopplingen håller den hastighet som utlovas är att ta ner programmet TPtest. http://tptest.iis.se
då får du kvitto på vad hastighet du igentligen har på ditt sk bredband.

Senast redigerat 2004-03-09 12:26

Koppartråden är det Skanova som står för, men själva bandbredden är det Song Networks som står för (som också levererar till Vattenfall och Universal tror jag...)

Jag är också nyfiken! På idgforum var kundtjänst från Adamo väldigt alerta och serviceminded, men som nån sa i diskussionen - det är lite märkligt att det inte finns nån spansk sajt för företaget, om det nu är en "spansk"/katalansk operatör...

Universal levererar samma ostrypta ADSL-tjänst (fast utan mailkonto) för 390:-/mån, men då har de ingen startavgift men däremot 12 mån bindning

Nån som kan slå i några register och kolla upp Adamo lite...?
/jonaz

  • Oregistrerad
  • 2004-03-09 16:40

Jag hajar, Miri.
Men om man vill ha ADSL, så är man ändå knuten till Skanova, och således verkar detta vara en juste deal, eller?

Adamo blev extra intressant eftersom jag fick mail efter att ha väntat en månad på Bostream Scream - nu kan de inte leverera för att de inte får ställa in mer egen utrustning i telestationen StockholmSödermalm. Och de kan inte säga när dispyten kan vara löst heller.

Då kändes det som att Adamo var ett OK alternativ, så länge i alla fall.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-09 18:01

Pelle! Absolut bra deal, men när jag kollade om jag nu kunde få denna tjänst så blir svaret att min telestation inte är utbyggd för 8 Mbit, testa med ditt eget tel nummer om det går: se Adamos hemsida. Svaret får du efter några sekunder.
mvh

  • Oregistrerad
  • 2004-03-09 18:24

Det har jag själklart redan kollat. Det går fint. När jag lyckas samla ihop till anslutningsavgiften kommer jag nog att testa! Då kan jag berätta hur det funkar för er alla.

Jag har bestämt mig för att prova Adamo, om nu ingen här avråder mig i sista minuten.

  • Medlem
  • 2004-03-10 12:48

Jag kommer nog prova Adamo för å slippa "com hem-plågan". I värsta fall får jag gå över till BBB eller Scream om Adamo inte funkar som det ska.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-03-11 14:47

"13.1 Adamo har rätt att ändra villkor i detta avtal samt tjänstens pris när som helst. Ändringen träder i kraft 30 dagar "

297kr/mån lockpris?

Har avbeställt mitt Telia 0,5Mbit a´300kr/mån för att testa iaf

Senast redigerat 2004-03-11 15:05
Ursprungligen av oskich:

"13.1 Adamo har rätt att ändra villkor i detta avtal samt tjänstens pris när som helst. Ändringen träder i kraft 30 dagar "

Brukar det inte vara likadant med Telia och andra leverantörer. Jag har för mig att dom flesta bredbandsleverantörerna har liknande vilkor som Adamo. Eller?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-03-11 15:21
Ursprungligen av whoami:

Brukar det inte vara likadant med Telia och andra leverantörer. Jag har för mig att dom flesta bredbandsleverantörerna har liknande vilkor som Adamo. Eller?

Ja, telia har höjt 3 gånger sedan jag skaffade Gruppanslutning-ADSL år 2001, dock fick jag modemet som kompensation andragången det inträffade...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 10:16
Ursprungligen av oskich:

Ja, telia har höjt 3 gånger sedan jag skaffade Gruppanslutning-ADSL år 2001, dock fick jag modemet som kompensation andragången det inträffade...

En vän till mig kryssade över 30 dagar och skrev 24 månader i sitt, skrev under och skickade in, med en not på förstasidan att han ändrat i avtalet. Telia skrev under, så när dom skulle till att ändra så ringde han in och förklarade situationen. Telia backade och han levde i två extra år med introduktionspriset 200:- / månad.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-03 08:21
Ursprungligen av oskich:

"13.1 Adamo har rätt att ändra villkor i detta avtal samt tjänstens pris när som helst. Ändringen träder i kraft 30 dagar "

Jag läste juridik en gång i tiden, men har rostat ihop en hel del.
Finns det ingen civilrättsjurist med inrikting på avtalsrätt i församlingen som kan upplysa om en formulering som den ovan verkligen får förekomma? I synnerhet i en konsumentjänstsituation...

Avtalet är ju ensidigt, dvs man har ju som köpare inte förhandlat fram det, utan har bara att acceptera. Dessutom innebär ju formulering att man i princip avtalar bort avtalet: Om dom vill höja från 297 till 897 spänn, så lär dom kunna göra detta. Eller nåt annat vansinnigt.

Samma idiotklausul finns (fanns?) med när BoNet blev Bostream, och det har retat mig kraftigt och är ett av flera skäl till att Bostream kan ta sig i ändan...

D

Någon som har bytt än?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 15:03

Jag vill också byta till Adamo från Telia 8000-tjänsten. Bor på "centrala Hisingen" (Wieselgrensplatsen) och enligt Adamo ska den telestationen byggas ut den 20 mars. Någon som beställt och fått Adamos bredband inkopplat? Vad är era kommentarer/reflektioner?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-03-18 15:13

Jag har beställt på en redan utbyggd station(Gustavsberg)
Riktigt sjysst support har dom iaf, svar på 5min

"
Vi har tagit emot din beställning och leverans kommer ske 04-04-11 när du anmält att ditt gamla ADSL abonnemang kommer kopplas ner)

Din telestation är: GUS vilken är installerad av oss.
Med din kabellängd från telestationen kommer du få ca: 8Mbit/s detta är maxkapaciteten för vad ADSL standarden klarar

Du har begärt att vi inte ska leverara ADSL modem samt splitter.

Din installationskostad är: 1297 kr
Månadsavgiften för ditt abonnemang är: 297kr

Har du några frågor är du välkommen att kontakta oss via telefon eller e-post.

"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-18 16:37

Cool! Jag bor också i Gustavsberg och funderar hårt på att byta till Adamo. Kan man köra på Telias ADSL modem tro?

Telia modem

Jag har ett Zyxel Prestige 645, och det skall vara OK att använda enligt ADAMO supporten.

Ursprungligen av Axel von Matern:

Cool! Jag bor också i Gustavsberg och funderar hårt på att byta till Adamo. Kan man köra på Telias ADSL modem tro?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-03-18 22:35
Ursprungligen av Axel von Matern:

Cool! Jag bor också i Gustavsberg och funderar hårt på att byta till Adamo. Kan man köra på Telias ADSL modem tro?

Fler Värmdöbor

Enligt Adamo support skulle mitt Telia-levererade Alcatel-modem & alla modem som körs med nuvarande ADSL funka...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 08:23
Ursprungligen av oskich:

Fler Värmdöbor

Enligt Adamo support skulle mitt Telia-levererade Alcatel-modem & alla modem som körs med nuvarande ADSL funka...

Ja det ska funka, det sa BBB när jag bye till fom från telia också men man behöver en ny ADSL-dosa.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 09:57

Nu kör jag med adamo. Har precis blivit inkopplad. Enligt Tptest så ligger jag på ca 5,9 mbit/s ner och 0,75 mbit/s upp. Gott mos!

Nu är det definitivt good bajs, telia!!!

Bevaka tråden