Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Speedmania Desktop UltraCool

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Speedmania lanserar ett nytt hårddiskchassi anpassat för att alltid vara påslaget och för användning med nya hårddiskar som normalt sett blir väldigt varma. Det unika med UltraCool är en rejäl 60mm fläkt inuti chassi som kyler disken via luftutsläpp på fronten och baksidan.

Speedmania Desktop UltraCool kostar 960kr exkl moms och levereras den 17:e Mars.

Läs mer på Speedmania.se

Kommentera nedan!

(99mac-medlemmar har 15% rabatt fram till fredag 12:e mars - klicka här för mer information)

Senast redigerat 2004-03-08 19:29
  • Oregistrerad
  • 2004-03-08 18:43

wow, lådan ser ut som ansiktet på "the Mondoshawan" från femte elementet... grovt.

  • Medlem
  • 2004-03-08 19:11

Apropå fläktar, går det att köpa fläkten till Alu-chassit någonstans i stan?

Ursprungligen av stfm:

Apropå fläktar, går det att köpa fläkten till Alu-chassit någonstans i stan?

Jag tror Mailboxes Etc har några exemplar kvar - passa på nu för vi har inte kvar Desktop Pro i lager speciellt många dagar till.

Bara en liten reflektion. Var det inte snack om att försöka göra 99mac till en mer seriös nyhetssajt et cetera. Känns inte så superseriöst och objektivt att skriva en peppig nyhet på förstasidan om en produkt som sälj (till rabatterat pris för medlemmar) av samma person som driver 99mac.

Speedmania är en sponsor av forumet precis som Macoteket - 99mac skriver mer om LaCie produkter än om Speedmania som jämförelse (senast vi skrev om Speedmania i nyheterna var 2003-05-28).

UltraCool är en ny produkt som saknar motsvarighet på marknaden just nu och därför tyckte jag att den var intressant nog att skriva om - det finns gott om exempel på produkter som vi inte skrivit om på 99mac.

Det är inte någon hemlighet att jag driver flera bolag varav Speedmania är ett av dessa. Jag önskar att 99mac drog in tillräckligt med pengar för att vi skulle kunna ha en välavlönad redaktion som kunde sitta oberoende i ett rum och skriva spännande och trevliga nyheter - tyvärr finns inte dom möjligheterna ännu. Men det kommer på sikt.

Vad som är är seriöst eller inte är upp till var och en. Du har ju själv jobbat på lilla MacPressen som inte heller direkt kunde klassas som super-seriös enligt mig iallafall. Medlemmarna på 99mac är inte några dumskallar - jag tror alla kan dra sina egna slutsatser av vad du vill uppnå.

Ursprungligen av Björnström:

Jag önskar att 99mac drog in tillräckligt med pengar för att vi skulle kunna ha en välavlönad redaktion som kunde sitta oberoende i ett rum och skriva spännande och trevliga nyheter - tyvärr finns inte dom möjligheterna ännu. Men det kommer på sikt.

Hoppas inte.

Ursprungligen av Rickard A:

Hoppas inte.

Nåja - man kanske inte ska tolka det så ordagrant. Jag menade nog egentligen att det hade varit bäst om vi hade haft en riktig redaktion som kunde leverera intressant innehåll och tester regelbundet till vår publik. Glöm det där med "i ett rum"

Ursprungligen av Björnström:

Nåja - man kanske inte ska tolka det så ordagrant. Jag menade nog egentligen att det hade varit bäst om vi hade haft en riktig redaktion som kunde leverera intressant innehåll och tester regelbundet till vår publik. Glöm det där med "i ett rum"

Jag tycker jag var riktigt rolig.

Ursprungligen av Björnström:

Speedmania är en sponsor av forumet precis som Macoteket - 99mac skriver mer om LaCie produkter än om Speedmania som jämförelse (senast vi skrev om Speedmania i nyheterna var 2003-05-28).

UltraCool är en ny produkt som saknar motsvarighet på marknaden just nu och därför tyckte jag att den var intressant nog att skriva om - det finns gott om exempel på produkter som vi inte skrivit om på 99mac.

Det är inte någon hemlighet att jag driver flera bolag varav Speedmania är ett av dessa. Jag önskar att 99mac drog in tillräckligt med pengar för att vi skulle kunna ha en välavlönad redaktion som kunde sitta oberoende i ett rum och skriva spännande och trevliga nyheter - tyvärr finns inte dom möjligheterna ännu. Men det kommer på sikt.

Vad som är är seriöst eller inte är upp till var och en. Du har ju själv jobbat på lilla MacPressen som inte heller direkt kunde klassas som super-seriös enligt mig iallafall. Medlemmarna på 99mac är inte några dumskallar - jag tror alla kan dra sina egna slutsatser av vad du vill uppnå.

Ville inte uppnå något särskillt, var mest intresserad över hur du resonerar med tanke på att du tidigare skrivit att du funderat över just oberoendefrågan och det oundvikliga dilemma som din position utgör. Angående MacPressen vet jag inte vad du fann tvivelaktigt gällande pressetik, vad du i övrigt tyckte om tidningen är din sak.

Tycker det är lite ynkligt skrivet av dig att försöka förringa Macpressen på det sätt du skriver.

Själv hänger jag regelbundet på både macworld.se, 99mac.se och macnytt.se medflera sajter och tycker det är kul att det finns mångfald och tre helt olika stilar. En rejäl skillnad på det svenska Mac-communityt jämfört med bara ett par år sedan.

Och för att avsluta med lite feedback så hade du förslagsvis kunnat nöja dig med att placera din nyhet under Speedmanias sponsorforum för att slippa tappa i trovärdighet, för oavsett hur stort intryck du lyckats göra på Sveriges macanvändare, är jag övertygad om att många inte har stenkoll på vem som är vem i macbranschen.

Jag har startat en diskussion om just journalistiskt oberoende på Offtopic - räkna med debatt!

http://www.offtopic.se/showthread.php?t=39372

99mac har skrivit om andra hårddisktilverkare på förstasidan innan, inget konstigt med det. Tycker jag.

/Kristofer

Finns det några uppgifter om ljudnivå på chassit?

Jag har använt chassit dagligen i två veckor i arbetet och på fritiden. Tidigare har jag använt våra två andra modeller i 3,5 tums-storlek, Desktop Combo och Desktop Pro Combo. Den största skillnaden mot dessa är förstås kylningen. Det är som att ha ett litet kylskåp på skrivbordet.

Vad gäller ljudnivån kan jag inte ge dig några vetenskapliga svar på rak hand. Chassit är tyst och jag funderar inte på fläkten när jag jobbar. Ljudet är inte lika högfrekvent som en liten fläkt som snurrar mångdubbelt fortare. Har du hört hur fläkten låter på en Dell Latitude laptop kan jag säga att denna är mångdubbelt tystare. Jobbar du i studio och kräver absolut tystnad kommer du dock störas av fläkten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-09 00:10

sjuuuukt snygg

  • Oregistrerad
  • 2004-03-09 03:48

Jag skriver inte många inlägg men är ganska frekvent besökare på 99mac. Ifall Björnström vill göra "reklam" för en produkt som hans företag säljer, kör på! Det är en fantastisk insats att driva en sajt av den här kalibern, all heder åt B & co. Jag är grymt sugen på att köpa just ett sådant chassi när jag kommer tillbaks till Sverige, beroende på ljudnivån. Och eftersom Björnström och därmed 99mac gynnas ifall jag köper ett sådant hos Speedmania tänker jag göra det.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2004-03-10 12:51

Fläktlös

Själv sitter jag med en fläkt- och nästan ljudlös LaCie d2 FireWire800-HD på 250 GB. Skulle det vara någon risk att den inte har fläkt i rumstemperaturer på 18-25° C, undrar något orolig...

Angående fläkten, finns det något enkelt sätt att sänka varvtalet? Den brusar ganska mycket tycker jag (vant mig vid iBook-ljudnivå). Chassit är verkligen iskallt, men behöver den hålla just detta varvtal? Jag kan leva med att skalet inte är fullt så kallt om själva lådan väsnas mindre.

Edit: tydligen går det ej om man inte är en jäkel på att löda :-/

Senast redigerat 2004-10-06 22:26
1
Bevaka tråden