Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Comhem en bra leverantör?

Tråden skapades och har fått 87 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur funkar comhem? Är det att föredra framför vanligt adsl-abbonemang?
kräver det teleanslutning?
vad har man för fart på comhem? upp och ned.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-07 20:57

Man får ett modem som man ansluter med koaxialkabel till kabel-TV-uttaget. Mellan datorn och modemet är det en vanlig TP-kabel som gäller.
Man får bara 1 IP, så vill man dela mellan flera datorer i hushållet är det bredbandsdrouter som gäller.
Man måste logga in via modemet för att komma ut på nätet. Då är det smidigt med bredbandsrouter som håller sessionen i gång hela tiden, även när datorn inte är på.
Det finns flera hastigheter upp till 2 Mb/s (men man får bara 1/5 av hastigheten utåt) för 400/mån.
Den bandbredd man betalar för brukar man få, minst. Har testat ett antal ggr med TPTest 3 utan anmärkning.
Däremot har det hänt ett par gånger under året (i Göteborg) att anslutningen har legat nere en eller fler timmar.

För 400/mån kan man få 10 Mb/s från Bredbandsbolaget eller 26 Mb/s från Bostream, båda via telejacket. Dessa låter som mycket potenta alternativ om du sneglar på den högsta hastigheten. Jag vet inte om det finns nackdelar jfr med Comhem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-07 22:18

Jag har själv comhem 500 (dvs 512 kbit DL, 128 kbit UL) vilket ger upp till 70 kB/s vid nedladdning. Om jag förstått det rätt blir det dock kortare ping-tider med ADSL-modem vilket eventuellt kan märkas något om man tycker om nätverksspel typ Quake 3 etc.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-08 11:52

Jag sitter på en comhem-lina med 2mb/s fungerar klockrent. Det enda strulet jag varit med om under detta halvåret är att dem låst anslutningen på min mac-adress (idnummer typ som sitter på nätverkskortet) .

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-08 12:03
Ursprungligen av lionfromzion:

Jag sitter på en comhem-lina med 2mb/s fungerar klockrent. Det enda strulet jag varit med om under detta halvåret är att dem låst anslutningen på min mac-adress (idnummer typ som sitter på nätverkskortet) .

Man får stänga av modemet, och dra ut elsladden några sekunder. Efter det, när modemet är uppe på nytt, skall det gå att koppla in en annan dator. Därför blir livet enklare om man har en router i mellan, även om man inte använder de olika datorerna samtidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-08 12:09

Precis, det är bara att boota om mdoemet så löser det sig. Om du när du därefter loggar in på nytt möts av meddelandet "Användare redan inloggad", gör modemet strömlöst i två timmar.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-08 13:26

Man kan väl tillägga att det inte krävs något teleabonnemang när man kör comhem internet cable. Det är anledningen till att jag inte kör någon xDSL-lösning utan just Comhem IC2000 - funkar bra för 379/månaden via LKF (Lunds allmännytta)

Ursprungligen av sax:

Man kan väl tillägga att det inte krävs något teleabonnemang när man kör comhem internet cable. Det är anledningen till att jag inte kör någon xDSL-lösning utan just Comhem IC2000 - funkar bra för 379/månaden via LKF (Lunds allmännytta)

Det låter ju intressant det där . Är det alltså en 2Mbits-lösning du har? Vad har du för upp-speed?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-08 13:41
Ursprungligen av David Slättne:

Det låter ju intressant det där . Är det alltså en 2Mbits-lösning du har? Vad har du för upp-speed?

Jupp, 2MBit från internet och ca en femtedel upp, dvs 400kBit.

Hade fel om priset - 330 kr per månad är den rätta kostnaden för mig (plus engångskostnad i form av kabelmodem och anslutningsavigift). Comhem listar totalkostnaden till 1447 + 395 kr/mån för "vanliga".

Länk till information Comhem

Senast redigerat 2004-03-08 14:02
  • Medlem
  • 2004-03-10 13:43

För min del har com hem börjat funka sämmre. Efter att det har funkat helt smärtfritt under lång tid har det förvandlats till en pina. Jag blir ständigt nerkopplad och ibland är uppkopplingen så seg att det liknar ingenting. Kan tillägga att mitt system av datorer (2 st.) och operativ system är det samma sen sex månader tillbaka så det kan inte bero på att jag har ändrat något.
Jag har nu börjat titta på olika ADSL/VDSL alternativ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-10 13:46
Ursprungligen av 3OPAH:

För min del har com hem börjat funka sämmre. Efter att det har funkat helt smärtfritt under lång tid har det förvandlats till en pina. Jag blir ständigt nerkopplad och ibland är uppkopplingen så seg att det liknar ingenting.

Har du felanmält det till com hem?

  • Medlem
  • 2004-03-10 22:36
Ursprungligen av tei:

Har du felanmält det till com hem?

Visst har jag gjort det. Men com hem säger först och främst "vi ger ingen support för de som har router hemma" (jag har Airport och två bärbara). För det andra vi de skicka en reparatör hem till mig som loggar in sig med sin bärbara, konstaterar att ingenting är fel och debiterar mig för kostnaden.
Det kan de glömma, jag säger hällre upp abonnemanget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-08 13:38

400 kbps upp, 2mbps ner.

Angående det där med telefoni: http://www.comhem.se/boe.asp?m=79

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-10 22:53

Ok. Då har du ju två möjliga utvägar:

1. Felet ligger hos com hem. Isåfall kommer du inte att debiteras för teknikerbesöket och com hem kommer förhoppningsvis att lösa problemet. Du lär dessutom kunna få ersättning för den tid då det inte har fungerat.

2. Felet ligger i din egen utrustning. Isåfall kommer du troligen att ha problem även med den nya leverantören och kommer således att åter behöva göra en felanmälan. Tillbaka på ruta ett, en startavgift fattigare. Det vore trist.

Ett lätt sätt att ta reda på hur det ligger till är att ha routern urkopplad ett par dagar.

- Kvarstår problemet? Ring com hem, i det fallet kan ju inte din förfrågan bemötas med argumentet "vi ger inte support för hemmanätverk".

- Är problemet borta? Då ligger problemet i din egen utrustning, och då är det läge att ringa Apple eller helt enkelt skapa en tråd här på 99mac

Det tycker jag är en vettig väg att närma sig problemet.

Senast redigerat 2004-03-10 23:04
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-10 23:08

Det suger rätt illa att de vill debitera kunden när man felanmäler. Jag ringde när linan gick ner och fick beskedet att om de inte hittar nåt fel så får jag betala felsökningen. Glöm det... låt den vara nere istället så blir alla kunder irriterade och byter leverantör. De borde ju vara glada att man hjälper dem att upptäcka felen snabbt!

Ponera att en bredbandsleverantör hela tiden skickar ut tekniker för minsta lilla fel som kunderna ringer in om. När tekniker kommer så utbriser kunden "Nämen OJ glömde jag berätta att jag varit och skruvat i telejacket/bredbandsjacket/antennjacket, kan det vara det som strulat?" Och tekniker skulle ha svarat: "Nämen det gör inget, kostnaden för ditt slarv tar bolaget x."

Krävs ingen stjärnekonom att räkna ut att då skulle ett bolag snart börja gå med förlust. Och man får dessutom använda lite logiskt förnuft och tänkande.

1. Har du verkligen gjort nått som skulle ha påverkat tjänsten? Om ja, kolla det först. Allt för många PC människor jag pratar med säger t.ex. att internet slutade fungera efter att dom installerat en brandvägg... hmmm.... vad kan det möjligen vara då?

2. Blir det felsymptom som kan klassas som signalfel? Isåfall är det troligast att det är fel i nätet och då är det inte ditt fel.

Allt för många rannsakar inte sig själva. Lite grand som att bli rädd när man ser polisen trots att man är oskyldig. Com hem mfl. är inte ute att bötfälla folk utan vill helt enkelt inte att tekniker ska åka ut i onödan och bolaget får bekosta någons slarv. Det finns säkert nån kund som VERKLIGEN behövde en teknikers hjälp.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-07-25 09:42

Lösningen är att inte felanmäla direkt till com hem. Om du bor i en bostadsrättssförening eller hyreslägenhet så ska du felanmäla till föreningen rerspektive hyresvärden.

De får sedan felanmäla till com hem. Då är det aldrig någon risk att du hamnar i samma utpressningssituation igen.

Ursprungligen av Macus:

Lösningen är att inte felanmäla direkt till com hem. Om du bor i en bostadsrättssförening eller hyreslägenhet så ska du felanmäla till föreningen rerspektive hyresvärden.

De får sedan felanmäla till com hem. Då är det aldrig någon risk att du hamnar i samma utpressningssituation igen.

Nej nej... har föreningen serviceavtal så är det com hem som står för tekniker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-25 12:24

Ska man ha com hem?

Svaret är enkelt: NEJ!!! ABSOLUT INTE!!! INTE UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER ALLS!!!

Com hem är det allra jävligaste bredband man över huvud taget kan ha. Här är några anledningar:

1. Det är för dyrt. Leta i 5 sek på internet och du hittar något som är billigare OCH snabbare.

2. Det är för långsamt. Upphastigheten hos mig är bara 10 % av den utlovade. Nerhastigheten är ungefär som utlovat, men segt går det!

3. Det går ner hela tiden. Förr gick det ner några dagar varje vecka, men numera händer det nästan aldrig. Men i bland händer det och det gör det aldrig med Bredbandsbolaget!

4. Skitdålig kundtjänst - vad man än har problem med så börjar de alltid tjafsa med "har du testat att koppla ur routern?" efter att man har suttit i telefonkö i 9999 timmar. Detta skulle de garanterat säga även om jag ringde in och berättade att mitt modem hade exploderat.

5. Inloggning krävs. VARJE gång man ska gå ut på internet måste man skriva in ett användarnamn och ett lösenord - de består båda av ca 10 slumpvis valda bokstäver och siffror i en röra och man kan inte välja dem själv. Man kan dock ladda ner programmet Mac ICX som loggar in automatiskt, men det funkar inte alltid och bara på en av datorerna i nätverket om man har flera datorer kopplade till bredbandet via router.

6. Man loggas ut. Det jävla inloggningssystemet är inte bara jobbigt, utan även dåligt gjort eftersom man automatiskt blir utloggad hela tiden, kanske varje halvtimme eller nåt. Inte efter en stunds inaktivitet, utan bara lite då och då mitt i en laddning av en sida. Jag har router och förr hjälpte det, men när jag fick ett nytt modem (som enl dem skulle vara snabbare, men det ver det naturligtvis inte - bara dyrare) så hjälper det inte alls. Man kan ställa in Mac ICX på att logga in var femte minut, så slipper man detta, men som sagt så funkar inte Mac ICX garanterat.

7. Att koppla om sladdar är ett helvete. Om man ska koppla om någon ethernetsladd som går till modemet så måste man logga ut från comhem. Detta kan man endast göra från ett fönster som kommer upp när man har loggat in. Man kan också göra det via en knapp i Mac ICX om det funkar. Sen måste routern släppa IP-adressen (release IP). Om man inte gör detta eller om det skulle gå fel på nåt sätt, så kommer den att påstå att man redan är inloggad när man kopplar i sladden igen och man kan inte logga in. Då måste man dra ur elen ur modemet i 2 timmar. I bland hjälper inte det och då måste en tekniker komma och skruva i nån station, vilket kan ta en vecka.

8. De är ett fd dotterbolag till Telia, vilket skulle vara skäl nog att inte välja dem.

9. Installationsanvisningarna visar hur man skriver in saker på rätt ställen i Mac OS 8. Inte heller supporten som man ringer till verkar vet nåt om hur det ser ut i Mac OS X.

10. Från Bredbandsbolaget kan du få 10 Mbit för 399 kr/mån - dvs bara 4 kr dyrare än vad man kan få 2 Mbit för hos com hem. Jag skulle vilja påstå att ett paket med 8 Mbit extra + inget strul skulle vara värt 4 kr extra i månaden.

Kort sagt och återigen: NEJ!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-26 14:02
Ursprungligen av Rajje:

Ska man ha com hem?

Svaret är enkelt: NEJ!!! ABSOLUT INTE!!! INTE UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER ALLS!!!

Com hem är det allra jävligaste bredband man över huvud taget kan ha. Här är några anledningar:

1. Det är för dyrt. Leta i 5 sek på internet och du hittar något som är billigare OCH snabbare.

Ja. Ok, com hem har justa avtalsvillkor och tar inte ut avgifter för hastighetsbyte eller flyttning, för att ta ett par exempel, men det vore lögn att säga att det inte finns billigare tjänster.

Ursprungligen av Rajje:

2. Det är för långsamt. Upphastigheten hos mig är bara 10 % av den utlovade. Nerhastigheten är ungefär som utlovat, men segt går det!

Ringt supporten? Testat utan router?

Mig veterligen har com hem en rätt juste policy när det gäller hastighet. Precis som som alla andra isp:r lovar de inget - det är den typiska formuleringen "upp till XX Mbit" som används. De har mao ryggen fri. Det intressanta för mig som kund är vilken _lägsta-hastighet som isp:n finner acceptabel, En titt på tex Bostreams hemsida ger informationen att man skall köra TPTest upprepade ggr, och om man vid alla test får mindre än 0,5 Mbit i mottagning UDP (!!!) så skall man ringa och felanmäla (källa: http://www.bostream.com/controller_service.php?action=serviceErrorHandlingPrivate&error=4.2 ).

Jag har tyvärr inte lyckats hitta någon information om vad BBB har för policy i sådana frågor. Hittar inget på com hems sida heller, men jag vet att deras hastighetspolicy är strängare än Bostreams.

Ring supporten - bit i det sura äpplet och koppla ur routern.

Ursprungligen av Rajje:

3. Det går ner hela tiden. Förr gick det ner några dagar varje vecka, men numera händer det nästan aldrig. Men i bland händer det och det gör det aldrig med Bredbandsbolaget!

Vad säger supporten?

Ursprungligen av Rajje:

4. Skitdålig kundtjänst - vad man än har problem med så börjar de alltid tjafsa med "har du testat att koppla ur routern?" efter att man har suttit i telefonkö i 9999 timmar. Detta skulle de garanterat säga även om jag ringde in och berättade att mitt modem hade exploderat.

Jag tycker att det är helt naturligt, det är givetvis mycket svårare att felsöka om routern är inkopplad. Dessutom ställer ju routrar ofta till med problem - det är du ju själv medveten om enligt http://99mac.se/forum/showthread.php?t=37763

Ursprungligen av Rajje:

5. Inloggning krävs. VARJE gång man ska gå ut på internet måste man skriva in ett användarnamn och ett lösenord - de består båda av ca 10 slumpvis valda bokstäver och siffror i en röra och man kan inte välja dem själv. Man kan dock ladda ner programmet Mac ICX som loggar in automatiskt, men det funkar inte alltid och bara på en av datorerna i nätverket om man har flera datorer kopplade till bredbandet via router.

Inloggningen är ett dumt påfund (ett arv från teliatiden?). Tackolov har com hem "byggt" bort den i en del städer, antar att det blir så när som helst även i Stockholm.

Ursprungligen av Rajje:

6. Man loggas ut. Det jävla inloggningssystemet är inte bara jobbigt, utan även dåligt gjort eftersom man automatiskt blir utloggad hela tiden, kanske varje halvtimme eller nåt. Inte efter en stunds inaktivitet, utan bara lite då och då mitt i en laddning av en sida. Jag har router och förr hjälpte det, men när jag fick ett nytt modem (som enl dem skulle vara snabbare, men det ver det naturligtvis inte - bara dyrare) så hjälper det inte alls. Man kan ställa in Mac ICX på att logga in var femte minut, så slipper man detta, men som sagt så funkar inte Mac ICX garanterat.

Om din uppkoppling kopplas ner mitt under en överföring är ju det uppenbart något som är fel. Ring till supporten, de kanske vet mer om någon ev störning där du bor. Testa även utan router, du kanske har en Dlink-router som misslyckas med att förnya sitt iplån?

Ursprungligen av Rajje:

7. Att koppla om sladdar är ett helvete. Om man ska koppla om någon ethernetsladd som går till modemet så måste man logga ut från comhem. Detta kan man endast göra från ett fönster som kommer upp när man har loggat in. Man kan också göra det via en knapp i Mac ICX om det funkar. Sen måste routern släppa IP-adressen (release IP). Om man inte gör detta eller om det skulle gå fel på nåt sätt, så kommer den att påstå att man redan är inloggad när man kopplar i sladden igen och man kan inte logga in. Då måste man dra ur elen ur modemet i 2 timmar. I bland hjälper inte det och då måste en tekniker komma och skruva i nån station, vilket kan ta en vecka.

Ja, hur dumt som helst. Antar att det har att göra med det nuvarande inloggningsförfarandet, isåfall lär det problemet snart vara ett minne blott.

Ursprungligen av Rajje:

8. De är ett fd dotterbolag till Telia, vilket skulle vara skäl nog att inte välja dem.

Ja DET var ju ett bra argument!

Ursprungligen av Rajje:

9. Installationsanvisningarna visar hur man skriver in saker på rätt ställen i Mac OS 8. Inte heller supporten som man ringer till verkar vet nåt om hur det ser ut i Mac OS X.

Jag kopplade in com hem hos en bekant för någon månad sedan. I den manual han fått från com hem så fanns det instruktioner för OS X.

Om supporten inte kan OS X så är det givetvis trist. Samtidigt har jag svårt att tro att det inte skulle finnas någon mac-kunnig på bygget, det är nog en fråga om att ha turen att få prata med rätt person. Givetvis ska det inte behöva vara så, men en del isp-supporter som jag har varit i kontakt med har inte ens _försökt_ hjälpa sin mackunder.

Ursprungligen av Rajje:

10. Från Bredbandsbolaget kan du få 10 Mbit för 399 kr/mån - dvs bara 4 kr dyrare än vad man kan få 2 Mbit för hos com hem. Jag skulle vilja påstå att ett paket med 8 Mbit extra + inget strul skulle vara värt 4 kr extra i månaden.

Absolut. Å andra sidan tror jag att den andel com hem-kunder som upplever strul av ditt slag - som vi ju inte ens vet om det verkligen beror på com hem eller din utrustning - är liten, och jag tror även att det finns BBB-kunder som drabbas av strul.

Jag tror tyvärr att det finns skräckexempel att ta till vilken isp det än må gälla. man hör ju tex skit om telias internettjänster , men under de dryga tre år jag hade Telia ADSL låg uppkopplingen (enligt mina loggar) nere sammanlagt kring en halvtimme (utspritt på några få tillfällen). Dessutom är det svårt att avgöra hur mycket en sådan berättelse _egentligen_ säger eftersom man som tredjepart har lite svårt att veta vad som egentligen är orsaken till problemen - ligger felet hos internetkunden eller isp:n? De nöjda kunderna är sällan de som hörs.

Senast redigerat 2004-07-26 14:17
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-26 15:27

Ringt supporten? Testat utan router?

Mig veterligen har com hem en rätt juste policy när det gäller hastighet. Precis som som alla andra isp:r lovar de inget - det är den typiska formuleringen "upp till XX Mbit" som används. De har mao ryggen fri. Det intressanta för mig som kund är vilken _lägsta-hastighet som isp:n finner acceptabel, En titt på tex Bostreams hemsida ger informationen att man skall köra TPTest upprepade ggr, och om man vid alla test får mindre än 0,5 Mbit i mottagning UDP (!!!) så skall man ringa och felanmäla (källa: http://www.bostream.com/controller_service.php?action=serviceErrorHandlingPrivate&error=4.2 ).

Ja, jag vet att de inte lovar något, men det spelar ju ingen roll. Det som spelar roll är att jag faktiskt bara har 100 kbit upphastighet för ca 300 kr/mån, medan jag hos BBB har riktigt hög (mins inte exakt hur hög) upphastighet. Oavsett om det ska vara så eller inte, så är ju BBB bättre då.

Ring supporten - bit i det sura äpplet och koppla ur routern.

Vad säger supporten?

Jag tycker att det är helt naturligt, det är givetvis mycket svårare att felsöka om routern är inkopplad. Dessutom ställer ju routrar ofta till med problem - det är du ju själv medveten om enligt http://99mac.se/forum/showthread.php?t=37763Inloggningen är ett dumt påfund (ett arv från teliatiden?). Tackolov har com hem "byggt" bort den i en del städer, antar att det blir så när som helst även i Stockholm.

Alltså grejen är den att jag anser mig vara ganska kunnig och jag brukar försöka med massor med saker när uppkopplingen går ner eller nåt annat problem uppstår. Jag brukar alltså testa att koppla ur routern också. Det är ofta man upptäcker problem som omöjligen kan ha med routern att göra (minns inget exempel nu) och de ändå tjatar om det där.

Det där problemet som jag hade med routern, som du länkade till, är löst. Jag kan alltid komma in på routerns sida när bredbandet är nere och jag kan kommunicera mellan de andra datorerna. Jag har heller ingen lust att skicka in den för undersökning igen eftersom den var borta i flera månader förut och jag behöver ha den i drift.

Jag tror nog inte att supporten inte kan hjälpa mig alls med mina problem. De säger bara typ att det inte ska vara några fel.
Jag har en känsla av att de vet för lite för att kunna göra något. Om jag hade ringt dem nu och sagt allt det här så skulle de nog bara säga att de inte kan säga vad felet är och att en tekniker skulle komma och undersöka och sen skulle teknikern säga att inget var fel och sen låta mig betala.
Det är av erfaranheten jag har haft med dem som det alltså inte verkar som att de vet särskilt mycket.

Om din uppkoppling kopplas ner mitt under en överföring är ju det uppenbart något som är fel. Ring till supporten, de kanske vet mer om någon ev störning där du bor. Testa även utan router, du kanske har en Dlink-router som misslyckas med att förnya sitt iplån?

Jag tror att det har med inloggningsskiten att göra. Det är bara på en dator i nätverket som MacICX funkar på. När den datorn är igång så ansluter den varannan minut (när jag hade den på var femte minut så avbröts det hela tiden) och alla datorer kan komma ut. Om den datorn som MacICX funkar på är avstängd så är alla andra datorer nerkopplade och man måste logga in manuellt på varje dator varje halvtimme för att kunna gå ut på internet.

Ja, hur dumt som helst. Antar att det har att göra med det nuvarande inloggningsförfarandet, isåfall lär det problemet snart vara ett minne blott.

Är det sant alltså? Ska de skrota inloggningssystemet? Fan vad bra! Var har du läst det?

Ja DET var ju ett bra argument!

Ja, faktiskt. Just det faktum att har varit dotterbolag till Telia gör att det lever kvar mycket av den skit som Telia hade. Mycket allmänt strul från Telia-tiden som är kvar.

Jag kopplade in com hem hos en bekant för någon månad sedan. I den manual han fått från com hem så fanns det instruktioner för OS X.

Vad bra, då har de tydligen bättrat sig där.

Om supporten inte kan OS X så är det givetvis trist. Samtidigt har jag svårt att tro att det inte skulle finnas någon mac-kunnig på bygget, det är nog en fråga om att ha turen att få prata med rätt person. Givetvis ska det inte behöva vara så, men en del isp-supporter som jag har varit i kontakt med har inte ens _försökt_ hjälpa sin mackunder.

Så får det ju naturligtvis inte vara. De som sitter på supporten måste ju kunna svara på alla frågor allihopa. Det är ju inte försvarbart att det ska vara en fråga om tur att man ska få hjälp eller inte. Om de inte kan se till att alla kn allt, så får de isf se till att man, innan man kommer fram till supporten, får säga vilket OS man har, precis som att man får säga till vilken avdelning av problem man vill komma.

Absolut. Å andra sidan tror jag att den andel com hem-kunder som upplever strul av ditt slag - som vi ju inte ens vet om det verkligen beror på com hem eller din utrustning - är liten, och jag tror även att det finns BBB-kunder som drabbas av strul.

Jag tror tyvärr att det finns skräckexempel att ta till vilken isp det än må gälla. man hör ju tex skit om telias internettjänster , men under de dryga tre år jag hade Telia ADSL låg uppkopplingen (enligt mina loggar) nere sammanlagt kring en halvtimme (utspritt på några få tillfällen). Dessutom är det svårt att avgöra hur mycket en sådan berättelse _egentligen_ säger eftersom man som tredjepart har lite svårt att veta vad som egentligen är orsaken till problemen - ligger felet hos internetkunden eller isp:n? De nöjda kunderna är sällan de som hörs.

Det är flera i mitt hus som också har haft problem med com hem. Och inloggningssystemet är ju lika jävligt oavsett om det inte är nåot annat strul. På konsumentsidan Cint kollade jag in för ett tag sen och där verkade det också som att genomsnittsbetyget på com hem var lågt.

Men OK, låt oss anta att det mest är jag som har strul. Isf är det fruktansvärda överpriset fortfarande kvar och det är ju skäl nog egentligen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-26 19:39

Hej!

Ursprungligen av Rajje:

Ringt supporten? Testat utan router?

Mig veterligen har com hem en rätt juste policy när det gäller hastighet. Precis som som alla andra isp:r lovar de inget - det är den typiska formuleringen "upp till XX Mbit" som används. De har mao ryggen fri. Det intressanta för mig som kund är vilken _lägsta-hastighet som isp:n finner acceptabel, En titt på tex Bostreams hemsida ger informationen att man skall köra TPTest upprepade ggr, och om man vid alla test får mindre än 0,5 Mbit i mottagning UDP (!!!) så skall man ringa och felanmäla (källa: http://www.bostream.com/controller_service.php?action=serviceErrorHandlingPrivate&error=4.2 ).

Ja, jag vet att de inte lovar något, men det spelar ju ingen roll. Det som spelar roll är att jag faktiskt bara har 100 kbit upphastighet för ca 300 kr/mån, medan jag hos BBB har riktigt hög (mins inte exakt hur hög) upphastighet. Oavsett om det ska vara så eller inte, så är ju BBB bättre då.

Nja du missade min poäng. Det jag ville ha sagt är att com hem i likhet med "alla" andra uppger en "upp till blablabla"-hastighet, men att de till skillnad från många andra leverantörer har en ganska hög garanterad lägsta-hastighet (läs: gräns för vad de anser vara _för_ långsamt och som måste utredas). Vill minnas att det ligger kring 70% av maxhastigheten, men kolla med supporten för säkerhets skull. Det innebär att om du har en 2mbit-uppkoppling, och således 400 kbps i max-upphastighet, så bör din normala upphastighet ligga mellan 280-400 kbps. Om inte, felanmäl!

Iofs, du betalar 300:- - då har du 500kbit-uppkopplingen, eller? Den har 128kbps i maximal upp-hastighet, så då verkar du tyvärr (?) ligga inom felmarginalen. BBB:s 10/1-tjänst är åtta gånger snabbare (förutsatt att de håller vad de lovar).

Ursprungligen av Rajje:

Ring supporten - bit i det sura äpplet och koppla ur routern.

Vad säger supporten?

Jag tycker att det är helt naturligt, det är givetvis mycket svårare att felsöka om routern är inkopplad. Dessutom ställer ju routrar ofta till med problem - det är du ju själv medveten om enligt http://99mac.se/forum/showthread.php?t=37763Inloggningen är ett dumt påfund (ett arv från teliatiden?). Tackolov har com hem "byggt" bort den i en del städer, antar att det blir så när som helst även i Stockholm.

Alltså grejen är den att jag anser mig vara ganska kunnig och jag brukar försöka med massor med saker när uppkopplingen går ner eller nåt annat problem uppstår. Jag brukar alltså testa att koppla ur routern också. Det är ofta man upptäcker problem som omöjligen kan ha med routern att göra (minns inget exempel nu) och de ändå tjatar om det där.

Jo jag förstår precis vad du menar - jag känner ofta samma sak själv i de fall jag försöker få hjälp från någon supportavdelning. Det man dock lätt glömmer är att de (förhoppningsvis, hehe) kan sitt eget system bättre än "normala" utomstående - de känner till de vanligaste felen och dessas orsaker, Det kan ofta vara värt att stå ut med några standardfrågor ur något felsökningsschema för att därefter kunna få hjälp med att faktiskt lösa det problem man har. Att de då först ber dig att koppla ur routern är inte så mycket att bli irriterad över. Ok om någon skyller tex mailserverinloggningsproblem på router så skulle jag också bli tveksam, men jag måste säga att jag inte kan komma på särskilt många isp-relaterade problem som omöjligen kan ha med routern att göra.

Ursprungligen av Rajje:

Det där problemet som jag hade med routern, som du länkade till, är löst. Jag kan alltid komma in på routerns sida när bredbandet är nere och jag kan kommunicera mellan de andra datorerna. Jag har heller ingen lust att skicka in den för undersökning igen eftersom den var borta i flera månader förut och jag behöver ha den i drift.

Jo jag vet att det var löst. Jag ville bara påvisa att det då var routern som var orsaken.

Nu vet vi ju inte vad som är orsaken till ditt nuvarande problem (och eftersom du har problemet även när routern _inte_ är inkopplad så lär det ju inte vara den som krånglar), men jag vill ändå passa på att påpeka att det du nämner ovan (att det lokala nätverket fungerar) inte är någon garanti för att routern är helt ok - den kan ju ändå ha problem med tex dhcp-hanteringen över wan.porten.

Ursprungligen av Rajje:

Jag tror nog inte att supporten inte kan hjälpa mig alls med mina problem. De säger bara typ att det inte ska vara några fel.
Jag har en känsla av att de vet för lite för att kunna göra något. Om jag hade ringt dem nu och sagt allt det här så skulle de nog bara säga att de inte kan säga vad felet är och att en tekniker skulle komma och undersöka och sen skulle teknikern säga att inget var fel och sen låta mig betala.
Det är av erfaranheten jag har haft med dem som det alltså inte verkar som att de vet särskilt mycket.

Aj, tråkigt!

Jag blir dock lite nyfiken - hur yttrar sig ditt problem? Om inte supporten lyckas hjälpa dig, försök då att själv göra deras jobb (vilket ju verkligen inte skall behövas, men om inget annat hjälper så...). Första steget är förstås att avgöra om felet sitter i din egen utrustning eller i nätet. om du kommer fram till att problemet sitter i nätet, försök då lista ut huruvida problemet tycks sitta i kabelnätet eller i själva internetdelen av uppkopplingen.

Com hem använder docsis-systemet för att distribuera internet via sitt kabeltvnät, en teknik som åtminstone på ytan har mycket gemensamt med xDSL. DSL använder telefonnätets koppartrådar fram till en sk DSLAM där det övergår till "vanlig" nätverkstrafik, i kabelmodemfallet används istället kabeltvnätet fram till en CMTS (kabelmodemsvärldens motsvarighet till DSLAM) där internet (i lös bemärkelse) tar vid. Om felet sitter före (eller i?) CMST:en torde det märkas på modemets lampor, om problemet sitter efter CMTS:en är de troligen svårare för dig att upptäcka (men desto lättare för din isp att upptäcka, om inte annat eftersom ett stort antal andra kunder också lär drabbas av problemet isåfall)

Om du finner att problemet sitter mellan dig och CMTS:en (dvs att ditt modem blinkar underligt ibland) så betyder det troligen att signalen i ditt antennuttag är undermålig - det kan tex vara frågan om för hög brusnivå. Det är något som isåfall antingen com hem eller din hyresvärd/brf åtgärdar.

Det kan bli lite knepigare om problemet tycks ligga på andra sidan CMTS:en, iallafall ifall din isp inte känner till några generella problem i "din" del av nätet (läs: ifall inget syns i deras övervakningssystem + att inga andra kunder rapporterat in att de har problem). Förhoppningsvis känner de till något problem på just den servern som du är kopplad till, och då får man ju hoppas att felet kommer att åtgärdas snarast. Om du har otur kan det dock visa sig att problemet är just din utrustning i kombination med deras (sök på 99mac angående Dlink och BBB, för att ta ett exempel).

Ursprungligen av Rajje:

Om din uppkoppling kopplas ner mitt under en överföring är ju det uppenbart något som är fel. Ring till supporten, de kanske vet mer om någon ev störning där du bor. Testa även utan router, du kanske har en Dlink-router som misslyckas med att förnya sitt iplån?

Jag tror att det har med inloggningsskiten att göra. Det är bara på en dator i nätverket som MacICX funkar på. När den datorn är igång så ansluter den varannan minut (när jag hade den på var femte minut så avbröts det hela tiden) och alla datorer kan komma ut. Om den datorn som MacICX funkar på är avstängd så är alla andra datorer nerkopplade och man måste logga in manuellt på varje dator varje halvtimme för att kunna gå ut på internet.

Knasigt!

Det borde ju vara likadant för alla datorer i nätverket, iallafall om routern fungerar som den ska samt är korrekt konfigurerad.

Det låter även märkligt det där med att du måste logga in var 30:e minut. Du loggas förvisso (dumt nog) ut automatiskt efter 30 minuters _inaktivitet_, men det ska ju inte hända om det överförs data mellan datorn och com hem. Kolla routerns loggar för att se om den har problem när den skall förnya dhcp-tilldelningen.

Ursprungligen av Rajje:

Ja, hur dumt som helst. Antar att det har att göra med det nuvarande inloggningsförfarandet, isåfall lär det problemet snart vara ett minne blott.

Är det sant alltså? Ska de skrota inloggningssystemet? Fan vad bra! Var har du läst det?

Jag vet att bla com hem-kunder i Norrköping inte längre behöver logga in. Det har troligast med detta plattformsbyte att göra: http://www.cisco.com/global/SE/news/archive/2004/20040415-1.shtml

Ursprungligen av Rajje:

Ja DET var ju ett bra argument!

Ja, faktiskt. Just det faktum att har varit dotterbolag till Telia gör att det lever kvar mycket av den skit som Telia hade. Mycket allmänt strul från Telia-tiden som är kvar.

Jag kommer nog aldrig förstå det här ständiga Telia-hatet. Det känns en smula onyanserat.

Ursprungligen av Rajje:

Om supporten inte kan OS X så är det givetvis trist. Samtidigt har jag svårt att tro att det inte skulle finnas någon mac-kunnig på bygget, det är nog en fråga om att ha turen att få prata med rätt person. Givetvis ska det inte behöva vara så, men en del isp-supporter som jag har varit i kontakt med har inte ens _försökt_ hjälpa sin mackunder.

Så får det ju naturligtvis inte vara. De som sitter på supporten måste ju kunna svara på alla frågor allihopa. Det är ju inte försvarbart att det ska vara en fråga om tur att man ska få hjälp eller inte. Om de inte kan se till att alla kn allt, så får de isf se till att man, innan man kommer fram till supporten, får säga vilket OS man har, precis som att man får säga till vilken avdelning av problem man vill komma.

Sant.

Som mac-ägare är det dock ett problem som jag ofta kommer i kontakt med. Trist men sant. Jag vet av egen erfarenhet att com hem _har_ mac-support (deras tjänster skall fungera med Mac OS, och de har dessutom personal som kan mac), så det du kan prova med är att helt enkelt kräva att få tala med någon mer mac-kunnig ifall du märker att den du pratar med verkar haft Krusty Burger som sin enda tidigare arbetsgivare. Det är givetvis bedrövligt att man ska behöva göra på det sättet, men man får försöka glädjas åt det lilla :/

Ursprungligen av Rajje:

Det är flera i mitt hus som också har haft problem med com hem. Och inloggningssystemet är ju lika jävligt oavsett om det inte är nåot annat strul. På konsumentsidan Cint kollade jag in för ett tag sen och där verkade det också som att genomsnittsbetyget på com hem var lågt.

Har de andra i huset talat med com hem om problemet? Om inte, se till att de gör det.

Ursprungligen av Rajje:

Men OK, låt oss anta att det mest är jag som har strul. Isf är det fruktansvärda överpriset fortfarande kvar och det är ju skäl nog egentligen.

Alltså, missförstå mig inte - jag är inte ute efter att ifrågasätta dina problem. Snarare försöker jag hjälpa dig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-26 23:41

Nja du missade min poäng. Det jag ville ha sagt är att com hem i likhet med "alla" andra uppger en "upp till blablabla"-hastighet, men att de till skillnad från många andra leverantörer har en ganska hög garanterad lägsta-hastighet (läs: gräns för vad de anser vara _för_ långsamt och som måste utredas). Vill minnas att det ligger kring 70% av maxhastigheten, men kolla med supporten för säkerhets skull. Det innebär att om du har en 2mbit-uppkoppling, och således 400 kbps i max-upphastighet, så bör din normala upphastighet ligga mellan 280-400 kbps. Om inte, felanmäl!

Iofs, du betalar 300:- - då har du 500kbit-uppkopplingen, eller? Den har 128kbps i maximal upp-hastighet, så då verkar du tyvärr (?) ligga inom felmarginalen. BBB:s 10/1-tjänst är åtta gånger snabbare (förutsatt att de håller vad de lovar).

Jag har 1 MBit och när jag beställde är jag sälker på att det var 1 MBit upp också.
Jag hade gjort typ sex stycken olika undersökningar av hastigheten - med olika program vid olika tidpunkter - som samtliga visade att jag bara hade runt 30 kbit upp. Efter samtal med com hem sa de att jag skulle köpa ett nytt modem, men det fick jag köpa själv. Det gjorde jag och hastigheten ökade till 100 kbit, men det är ändå för lite... Sen tycker jag inte att det är värt att tjafsa mer med dem, för det skulle ändå inte hjälpa. Satsar istället på att byta upp mig till BBB någon gång.

Jo jag förstår precis vad du menar - jag känner ofta samma sak själv i de fall jag försöker få hjälp från någon supportavdelning. Det man dock lätt glömmer är att de (förhoppningsvis, hehe) kan sitt eget system bättre än "normala" utomstående - de känner till de vanligaste felen och dessas orsaker, Det kan ofta vara värt att stå ut med några standardfrågor ur något felsökningsschema för att därefter kunna få hjälp med att faktiskt lösa det problem man har. Att de då först ber dig att koppla ur routern är inte så mycket att bli irriterad över. Ok om någon skyller tex mailserverinloggningsproblem på router så skulle jag också bli tveksam, men jag måste säga att jag inte kan komma på särskilt många isp-relaterade problem som omöjligen kan ha med routern att göra.

Jo jag vet att det var löst. Jag ville bara påvisa att det då var routern som var orsaken.

Nu vet vi ju inte vad som är orsaken till ditt nuvarande problem (och eftersom du har problemet även när routern _inte_ är inkopplad så lär det ju inte vara den som krånglar), men jag vill ändå passa på att påpeka att det du nämner ovan (att det lokala nätverket fungerar) inte är någon garanti för att routern är helt ok - den kan ju ändå ha problem med tex dhcp-hanteringen över wan.porten.

Ja, OK, det där med att supporten alltid nämner routern är egentligen inte så viktigt, bara ett exempel på att de inte är så bra enl mig.

Aj, tråkigt!

Jag blir dock lite nyfiken - hur yttrar sig ditt problem? Om inte supporten lyckas hjälpa dig, försök då att själv göra deras jobb (vilket ju verkligen inte skall behövas, men om inget annat hjälper så...). Första steget är förstås att avgöra om felet sitter i din egen utrustning eller i nätet. om du kommer fram till att problemet sitter i nätet, försök då lista ut huruvida problemet tycks sitta i kabelnätet eller i själva internetdelen av uppkopplingen.

Com hem använder docsis-systemet för att distribuera internet via sitt kabeltvnät, en teknik som åtminstone på ytan har mycket gemensamt med xDSL. DSL använder telefonnätets koppartrådar fram till en sk DSLAM där det övergår till "vanlig" nätverkstrafik, i kabelmodemfallet används istället kabeltvnätet fram till en CMTS (kabelmodemsvärldens motsvarighet till DSLAM) där internet (i lös bemärkelse) tar vid. Om felet sitter före (eller i?) CMST:en torde det märkas på modemets lampor, om problemet sitter efter CMTS:en är de troligen svårare för dig att upptäcka (men desto lättare för din isp att upptäcka, om inte annat eftersom ett stort antal andra kunder också lär drabbas av problemet isåfall)

Om du finner att problemet sitter mellan dig och CMTS:en (dvs att ditt modem blinkar underligt ibland) så betyder det troligen att signalen i ditt antennuttag är undermålig - det kan tex vara frågan om för hög brusnivå. Det är något som isåfall antingen com hem eller din hyresvärd/brf åtgärdar.

Det kan bli lite knepigare om problemet tycks ligga på andra sidan CMTS:en, iallafall ifall din isp inte känner till några generella problem i "din" del av nätet (läs: ifall inget syns i deras övervakningssystem + att inga andra kunder rapporterat in att de har problem). Förhoppningsvis känner de till något problem på just den servern som du är kopplad till, och då får man ju hoppas att felet kommer att åtgärdas snarast. Om du har otur kan det dock visa sig att problemet är just din utrustning i kombination med deras (sök på 99mac angående Dlink och BBB, för att ta ett exempel).

Jag har undersökt de flesta problemen som uppkommit på olika sätt för att få fram var felet ligger.
Nu är det inget speciellt problem jag har, utan det mest strular i största allmänhet. Massa såna här småfel, som jag har nämnt, som jag inte orkar göra något mer åt. De stör inte mig så mycket när jag väl har lyckats gå runt dem. Jag har oftast datorn med MacICX på ändå och jag laddar sällan upp saker tex.
Jag vill ändå bara varna andra för att ha med com hems bredband att göra, eftersom det är så mycket speciallösningar och småstrul (och i bland storstrul), vilket jag bara upplevt med com hem och inte BBB eller Bostream.
Jag är egentligen inte ute efter att försöka lösa alla dessa småproblem, utan hellre att skippa com hem öht eftersom de ju, återigen, är dyra och långsamma och jag behöver högra hastighet ändå.

Knasigt!

Det borde ju vara likadant för alla datorer i nätverket, iallafall om routern fungerar som den ska samt är korrekt konfigurerad.

Det låter även märkligt det där med att du måste logga in var 30:e minut. Du loggas förvisso (dumt nog) ut automatiskt efter 30 minuters _inaktivitet_, men det ska ju inte hända om det överförs data mellan datorn och com hem. Kolla routerns loggar för att se om den har problem när den skall förnya dhcp-tilldelningen.

Jo, det är kanske möjligt att det är något fel på routern här. Minns inte riktigt om jag har testat utan den ikopplad, men jag tror det.
Antagligen är det inloggningens fel på nåt sätt.
Får väl ringa dem om det nån gång efter att ha exprimenterat lite...
Gör inte mycket egentligen efterosm jag nästan alltid har MacICX-daotrn igång ändå.

Jag kommer nog aldrig förstå det här ständiga Telia-hatet. Det känns en smula onyanserat.

Det är ungefär som Microsoft-hatet.
Ett företag som bara snor andras idéer, gör om dem på ett osmidigare/allmänt sämre sätt och säljer dem till överpris och sen konkurrerar ut alla andra, bara för att de är så etablerade redan att folk automatiskt väljer dem utan att tänka efter.

Har de andra i huset talat med com hem om problemet? Om inte, se till att de gör det.

Njaa, vet att en granne iaf ringt och krävt nytt modem efter att hans tester visat att hans bredband var för långsamt. Minns inte hur det gick sen...
Har även varit uppe att de skulle köpa nån grupoptjänst från Bostream, men jag tror inte det blev nåt med det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-27 00:20
Ursprungligen av Rajje:

Jag har 1 MBit och när jag beställde är jag sälker på att det var 1 MBit upp också.
Jag hade gjort typ sex stycken olika undersökningar av hastigheten - med olika program vid olika tidpunkter - som samtliga visade att jag bara hade runt 30 kbit upp. Efter samtal med com hem sa de att jag skulle köpa ett nytt modem, men det fick jag köpa själv. Det gjorde jag och hastigheten ökade till 100 kbit, men det är ändå för lite... Sen tycker jag inte att det är värt att tjafsa mer med dem, för det skulle ändå inte hjälpa. Satsar istället på att byta upp mig till BBB någon gång.

Nej, 1mbit-tjänsten har 200kbps upp. Såvitt jag vet har den alltid varit asymmetrisk. Allt under 140 kbps är oacceptabelt, men _om_ det är ett felande modem (och garantin har löpt ut) så är det givetvis ditt problem och inte din isp:s.

Jag tror för övrigt inte alls att dina problem har med inloggningen att göra, men det spelar kanske inte så stor roll.

Jag tycker fortfarande att du ska ge supporten en (till) chans att hitta orsaken till dina problem, men samtidigt ser jag egentligen ingen anledning till att stanna kvar hos din nuvarande isp när du har upplevt sådana problem med dem. Varför byter du inte?

Själv har jag tidigare haft Telia adsl 500 (samt fast uppkoppling via Göteborgs Studentbostäder/Chalmers), men sitter nu med 10/10-tjänst från BBB (ej DSL). Såväl Telia som BBB har skött sig utmärkt (utom när jag kontaktat deras support, haha!) och jag kan varmt rekommendera BBB så länge vi talar om deras någorlunda fasta uppkopplingar, deras DSL-tjänst har jag inte så stort förtroende* för (dessutom förutsätter det fast telefoniabonnemang). Bostream har jag aldrig haft själv, känner ingen större lust* att prova heller. Jag har även com hem här i lägenheten, men det var inte så svårt att välja mellan 10/10 från BBB (för 320:-/månad) och com hems 8/1 (för 445:-/månad)... Om inte BBB:s uttag funnits här hade jag dock lätt valt com hem istället för tex Bostream.

*obs att jag baserar detta på vänners och bekantas upplevelser och erfarenheter. Bör mao tas med en stor nypa salt - som altid när det gäller enskilda utlåtanden (såväl mina som andras)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-27 12:58

Nej, 1mbit-tjänsten har 200kbps upp. Såvitt jag vet har den alltid varit asymmetrisk. Allt under 140 kbps är oacceptabelt, men _om_ det är ett felande modem (och garantin har löpt ut) så är det givetvis ditt problem och inte din isp:s.

Tjaa, det var com hem som gav mig modemet, så vems ansvar är det att ta tillbaka ett felaktigt exemplar, om inte deras?

Jag tycker fortfarande att du ska ge supporten en (till) chans att hitta orsaken till dina problem, men samtidigt ser jag egentligen ingen anledning till att stanna kvar hos din nuvarande isp när du har upplevt sådana problem med dem. Varför byter du inte?

Skulle ha bytt i dag om det inte vore för den höga startavgiften Ser dock nu att BBB har sänkt med 1000 kr. Kanske blir det ett byte inom kort då...
Jo, jag tänker nog ringa supporten igen nån gång och se vad de har att säga. Men det jag är rädd för är att de typ ska ta mitt modem för reparation i fyra månader innan det kommer tillbaka och fortfarande krånglar. Men men...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-27 13:37
Ursprungligen av Rajje:

Nej, 1mbit-tjänsten har 200kbps upp. Såvitt jag vet har den alltid varit asymmetrisk. Allt under 140 kbps är oacceptabelt, men _om_ det är ett felande modem (och garantin har löpt ut) så är det givetvis ditt problem och inte din isp:s.

Tjaa, det var com hem som gav mig modemet, så vems ansvar är det att ta tillbaka ett felaktigt exemplar, om inte deras?

Om din dator går sönder efter att garantin har löpt ut, är det då Apples ansvar att ta tillbaka den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-27 14:54

Haha, sitter på mitt jobb och har kul åt ordväxlingen mellan tei och Rajje. Ni får gissa en gång vad jag jobbar med. Misstänker att tei jobbar med något liknande. Om inte så vore det trevligt om bara alla kunde vara lika smarta och logiska som honom.

Det är väldigt lätt att avgöra var felet ligger. Blinkar det på modemet så ligger felet i inkoppling (vilken är lätt att kolla) eller i vår utrustning. Lyser modemet som det ska så ligger felet hos kunden. Om man har kopplat via en router så kan man inte kolla vissa saker i konfigureringen varför man bör koppla ur routern innan man ringer in. Problemet med dåliga modem tycker jag att min arbetsgivare sköter bättre än Comhem då kunderna lånar modemen så länge de är kunder hos oss.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-27 16:21
Ursprungligen av Eddie G:

Haha, sitter på mitt jobb och har kul åt ordväxlingen mellan tei och Rajje. Ni får gissa en gång vad jag jobbar med. Misstänker att tei jobbar med något liknande. Om inte så vore det trevligt om bara alla kunde vara lika smarta och logiska som honom.

Jobbr du på BBB kanske? Där lånar man modem. Jättebra tycker jag - ännu en anledning förresten att inte välja com hem, att man måste köpa ett modem.

Ursprungligen av Eddie G:

Det är väldigt lätt att avgöra var felet ligger. Blinkar det på modemet så ligger felet i inkoppling (vilken är lätt att kolla) eller i vår utrustning. Lyser modemet som det ska så ligger felet hos kunden.

Det kan omöjligen gälla alla sorts problem, utan endast de som handlar om driftstörningar eller dyl.
Mitt modem lyser konstant med alla lampor, oavsett om det fungerar eller inte. Det gör de med eller utan router och med eller utan fungerande autoinloggning. Kanske är det då fel på modemet på något sätt, men jag orkar inte bry mig, för sålänge det funkar OK så vill jag inte tjafsa mer, i rädslan av att det bara ska bli ännu värre, preics som när jag bytte modemet första gången för att det var för långsamt.
Vad jag vill är att avråda folk från att välja com hem av dels strulanledningar och dels de anledningar som faktiskt finns där och inte är ett fel, utan ska vara så - alltså överpriset, inloggningssystemet mm.

Ursprungligen av Eddie G:

Om man har kopplat via en router så kan man inte kolla vissa saker i konfigureringen varför man bör koppla ur routern innan man ringer in. Problemet med dåliga modem tycker jag att min arbetsgivare sköter bättre än Comhem då kunderna lånar modemen så länge de är kunder hos oss.

Jaja, jag har sagt att det där med tjatet om att koppla ur routern inte var så viktigt, bara ett exempel på att suppoorten är dålig. Supporten är dålig på fler sätt, förutom det med att de tjatar om routern, tex att de vet för lite om Mac, samt inte verkar kunna lösa problem, utan bara hänvisar till att modembyte kanske hjälper.
OK, routern var kanske ett dåligt exempel då, men låt oss lämna det nu, för det är inte det det handlar om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-29 18:56
Ursprungligen av Rajje:

Det kan omöjligen gälla alla sorts problem, utan endast de som handlar om driftstörningar eller dyl. Mitt modem lyser konstant med alla lampor, oavsett om det fungerar eller inte. Det gör de med eller utan router och med eller utan fungerande autoinloggning. Kanske är det då fel på modemet på något sätt, men jag orkar inte bry mig, för sålänge det funkar OK så vill jag inte tjafsa mer, i rädslan av att det bara ska bli ännu värre, preics som när jag bytte modemet första gången för att det var för långsamt.
.

Lyser modemet med alla lampor och konfigfilen ser bra ut så fungerar modemet. Punkt. Problemet ligger då i nätverkssladd, router, nätverkskort, inställningar på dator eller så har man fått någon skit i datorn. Det kan vara svårt att acceptera att man kanske måste köpa ett nytt nätverkskort eller formatera datorn men ibland är det så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-29 19:00

Angående det med dålig kompetens gällande Mac så kan jag bara säga att det är så på mitt jobb med. Det är inte så lätt att få tag på folk med den kompetensen som vill sitta på telefonsupport. Men när du ringer så är det bara att fråga om du kan få tala med någon som kan Mac. På mitt jobb kan man snabbt och lätt skicka ut ett meddelande till alla och fråga om det är någon som kan. Funkar också fint när det ringer in folk som vill prata spanska eller så.

Bevaka tråden