Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min Cube dog igår....

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-06 17:57

Så hände det som inte fick hända. Jag stängde ner min Cube igår för att låna en av minneskretsarna och när jag skall starta händer ingenting. Skärmen död, inget ljud och den lilla startknappen på toppen lyser bara när jag håller fingret där. Attan också! Hade samma problem för ett tag sen och då bytte jag batteri och sen fungerade allt. Isär med datorn och i med ännu ett nytt batteri, inget händer. Börjar leta efter hur man återställer PMU:en och efter lite letande så hittar jag Apples servicemanual på nätet.
Plockar hem datorn och gör allt som står i den: nollar PMU, tar ut och sätter tillbaka DC-DC kortet, mäter up spänningen från strömförsörjningen. Allt verkar ok men datorn startar inte.
Plockar ut HD:n och sätter i ett FW-chassi och lägger in min användar mapp från Cuben i ett nytt konto på min PB G4, allt finns kvar och jag får väl köra från PB på jobbet ett tag.

Då jag inte riskerar att bli av med något så formateras HD om och OS X 10.3 installeras från annan maskin och stoppas tillbaks i Cuben. Prövar att nolla PMU:n igen, byter batteri igen och mäter upp strömmen igen. Inget hjälper.

Cuben är död......

Är det möjligtvis någon som har några fler tips!
Jag vill inte bli av med den fräckaste datorn jag har. Finns det nya moderkort att köpa? Det verkar ju som om det är det som lagt av.

Lite fakta: 450Mhz G4 orginal, en 512 MB minneskrets, NVida GeForce2 MX 32MB bildskärmskort.

Cuben är en av de allra första som kom till sverige och den har gått klockrent sen dess.

Tacksam för hjälp eller tips om reservdelar eller vad som helst.

/Mats-Ola

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-06 20:01

Hade liknande problem med en gammal blåvit G3 350, men den gode Bollman räddade dagen med sitt tips:

Testa att rycka bort allt som går att rycka bort och sätta tillbaka det igen. Det bildas nämligen oxid på kontakterna efter ett tag.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-06 20:03

R.I.P

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-06 21:41

Vänta, var det inte någon sorts problem med sensorn i strömbrytaren på en del Cube...? Det gick att reparera har jag för mig.

Ursprungligen av Mondo:

Vänta, var det inte någon sorts problem med sensorn i strömbrytaren på en del Cube...? Det gick att reparera har jag för mig.

Hade man ett "gammalt" tgb med startknapp så kunde man ta bort "ringen" och starta från tgb. Annars med ADI-skärm(?)/USB(?) kunde man ta bort ringen och starta med startknappen på skärmen. Annars klippte man till en pappring och lade "ovanpå" ringen när man satte in "kärnan" i "skalet". Annars skaffar men en ny ring som är lite högre än den gamla.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-07 10:17

Det är inte "knappen" på ovansidan som är problemet. Jag har redan plockat av allt som går och gått över alla kontakter med glasfiberpenna för att sedan sätta tillbaka och pröva.

DC-DC-kortet ger rätt ström och sitter på plats. Den gröna lysdioden på DC-DC-kortet lyser och en röd lysdiod på moderkortet lyser emellanåt när man rört/tryckt på någon startknapp. Låter man strömkabeln sitta i så blir datorn varm, så något måste hända för annars brukar ju datorerna kallna efter man stängt av dem.

Fler tips emotages tacksamt

  • Medlem
  • 2004-03-07 11:13

Du borde verkligen ladda ned Apples Servicemanual för Cube. Där har du ett felsökningsschema där du med hjälp av div. symptom kan se vad som är fel och vad som går att göra. Jag förmodar att cuben inte har någon PMU som kan återställas?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-07 11:15

Många av de tidiga Cubar hade problem med startknappen. Det kortslöts av skalet. Problemet löstes av Apple genom att stoppa in en gummi ring runt knappen eller lägga en skiva papper mellan skalet och kärnan. Prova att starta datorn utan skalet på. Det finns en Cuda knapp på moderkortet men det är rätt krångligt att komma åt den. Den ligger högst upp till vänster (om kärnan ligger på sidan med CDn neråt och lmoderkortet kortet uppåt med undersidan till dig) vid DC kortet under grafikkortets skruvfäste. Du kan trycka ner den och hålla den nertryckt några sekunder. Tryck inte ner knappen för ofta för då kan PRAMet bli korrupt. Se oxå till att RAM modulen och grafikkortet har bra kontakt med moderkortet.

//Rob

  • Medlem
  • 2004-03-07 11:27

Du kan ju även testa att plocka ut batteriet och lossa nätkabeln och låta datorn stå så en halvtimme eller så. Tryck sedan en gång på PMU-knappen, enligt apples servicemanualer skall man ej hålla den inne utan bara trycka på den en gång så vitt jag vet.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-03-07 12:30

Prova att ta isär cuben i molekyler och sätt ihop den igen.
Eller ja, ta loss minnen, kort, sladdar och allt som går.
Ibland kan sånt göra underverk.

  • Avstängd
  • 2004-03-07 18:35

Jag köper gärna processorn av dig :]

Förlåt min dumma fråga men när du stoppade tillbaka minnet snäppte det då fast riktigt ordentligt... är ju trångt när man fixar med detta - testa med att plocka bort det och sätt tillbaka det så att de 2 små hackarna suger tag i minneskortet. Svarar detta efter som du verkar ha testat allt utom detta. Det minne som du *lånande* ur burken, var använde du det och funkade det på den andra burken ? Förmodar att *rätt* minne var det som återvände till Cuben.

  • Medlem
  • 2004-03-07 23:33

Ladda ned servicemanualen till cuben. Utan minne skall maskinen iaf. halvstarta med någon felsignal som följd. Den bör ge ifrån sig PIP om minne eller annat saknas, de olika felsignalerna beskrivs i servicemanualen.

Det allra bästa är att följa apples manual för serviceteknikerna när du felsöker, alternativt lämna in maskinen om du anser att det är värt det. Det är ganska meningslöst att bara "trixa runt" osystematiskt. Missförstå mig inte bara nu, jag säger det för ditt eget och din dators bästa.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-07 23:53

Jag har laddat ner Apples servicemanual, som jag skrev i mitt första inlägg. Jag har följd instruktionerna där och det har inte hjälpt. Dock hänvisar de till att man skall "skicka in datorn till Appel service" på vissa ställen så jag hade hoppats på att få några tips som inte står i manualen. Ibland kan man ju få reda på saker som fungerar fast de inte står i manualen.

I morgon så får jag nog prata med Appel och se om man kan få tag på ett nytt moderkort och vad det i så fall skulle kosta.

Från apple är den kommen och till apple ska den åter gå?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-21 13:40

Har du ryckt bort allt om dår att rycka bort? Ta isär datorn och sätt ihop den igen. Byt minnena. Tryck på PMU-knappen. Om du inte får något startljud då är logikkortet antagligen paj.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-22 12:16
Ursprungligen av Mondo:

Har du ryckt bort allt om dår att rycka bort? Ta isär datorn och sätt ihop den igen. Byt minnena. Tryck på PMU-knappen. Om du inte får något startljud då är logikkortet antagligen paj.

Jag har kört CUBE sedan den kom 2000. Låt den stå ett dygn isärplockad innan du testar en ny uppstart. Pröva med en annan hårddisk minnen etc...

Glöm inte att switcha processor. Även dom kan gå sönder och krångla ibland. Sällsynt men det har hänt mig en gång tidigare.

1
Bevaka tråden