Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac Fläktljud

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har system 10.3.2.
iMac 17" 1 GHZ
Är det meningen att fläkten ska surra och gå hela tiden?

Den snurrar hela tiden, men om du upplever oljud kan det mycket väl vara hårddisken som låter.

Tycker att min 17" börjar låta lite väl mycket nu... Hur mycket ska den låta? Känns som att den börjar komma upp i klass med min gamla PC.

  • Medlem
  • 2004-03-07 00:49

Hur är egentligen imacarna bestyckade fläktmässigt? Är det en fläkt (80mm, 120mm?) som kyler hela maskinen eller hur är den egentligen uppbyggd invändigt? Har någon vågat sig på att plocka ner sin maskin för att undersöka vad det är för fabrikat/typ på den fläkt/fläktar som gör jobbet?

Vad är det för diskar som sitter i från start? Tysta modeller eller nån standarddisk utan vidare krav på tyst gång?

Vore intressant med lite info från er som har kört era iMacar ett tag. Jag har eventuellt en 20" iMac på gång, trots att det väl inte riktigt är rätt tillfälle att köpa (de uppgraderas nog snart).

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-07 09:00

Det sitter en enda fläkt inne i iMac G4. Den sitter i toppen och blåser ut varmluft som kommer från (närmast) PSUn, HD och DVD, och den värme som letts uppåt av heatpipen från CPU och grafikchip.

I den första generationens iMac G4 satt det 5400RPM-diskar, främst Seagate U6. Numera är det 7200RPM, Seagate Barracuda mestadels tror jag, men det är möjligt att de använder sig av andra fabrikat också.

Jag skrev ett långt inlägg en gång i tiden på MacWorlds forum (som sedan försvann då MacWorld kom på den sinnrika idén att radera hela sitt forum) där jag beskrev skillnaderna mellan iMac 800 och iMac ghz (jag har ägt båda och körde dem ett tag sida vid sida). iMac ghz låter betydligt mer än 800, och detta beror enbart på den skillnader i den inbyggda fläkten (jag hade vid det laget hunnit uppgradera 800 till en Barracuda-disk så båda Macarna körde likadana hårddiskar).

Det är nog helt enkelt så att de nyare iMacarna behöver kylas lite mer, på grund av den snabbare CPUn, GPUn och högre klockade minnen och buss.

Men - relativt sett tycker jag ändå man gott kan kalla iMac (även de nyare modellerna) för "tyst".

Avslutningsvis, går man i tankar om att byta ut den interna HDn mot en större kan jag rekommendera Samsungs Spinpoint-diskar. P80 på 160GB passar perfekt att köra i en iMac, den är väldigt tyst, alstrar förhållandevis ganska lite värme och har bra garanti. Seagate Barracuda är ungefär lika lämpliga diskar, har man oturen att ha en Maxtor eller WD (använder sig Apple av någon av dessa fabrikat?) blir det nog skillnad oavsett om det är Seagate eller Samsung man byter ut till.

olov

Hur meckigt är det att ta sig in i en iMac? Svårt, jättesvårt eller ganska lätt?

Har funderat på att utöka min med en extern hd, men om det vär relativt smärtfritt att montera en ny intern så gör jag hellre det.

  • Medlem
  • 2004-03-07 11:09

Tack för infon olof. Jag klipper nog en 20" iMac 1.25GHz istället för att vänta på en eventuell uppgradering. Jag misstänker att iMacarna först får snabbare G4:or (1,25 o 1.42GHz ?) innan de blir G5-bestyckade med Radeon 9600, FW800 osv. När PMG5 har nått SP2.0, DP2.4, DP2.6 eller liknande torde iMacarna kunna bestyckas med 1.6 och 1.8GHz G5.

Men vem har tid att vänta?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-07 12:38
Ursprungligen av Leftrustle:

Hur meckigt är det att ta sig in i en iMac? Svårt, jättesvårt eller ganska lätt?

Har funderat på att utöka min med en extern hd, men om det vär relativt smärtfritt att montera en ny intern så gör jag hellre det.

Jag skulle inte kalla det svårt, däremot tar det dig nog en timma första gången du gör det. Det gäller framförallt att vara noggrann med att hålla iordning skruvar och att inte klämma några kablar när man monterar ihop datorn. Dessutom måste man applicera kylpasta på heatpipen. Och har du garanti kvar kan du nog räkna med att den ryker.

Däremot bör du ha en handledning, antingen använder du en 3:e-partsvariant a'la xlr8yourmac eller så lyckas du komma över Apples egna servicehandbok.

Det är vanligt att datorn inte hittar HDn som den ska efter du bytt ut den, det löses enkelt genom att traska in i Open Firmware och skriva "reset-nvram" följt av "reset-all". Sedan är det bara att installera in OSX från CD-skivorna.

olov

  • Medlem
  • 2004-03-07 13:16

Är man noggrann när man plockar isär datorn bör varken apple eller serviceverkstan ha en aning om att någon plockat isär den efter det att den levererades till kund. Det är relativt svårt för apple att avgöra om någon varit inne och rotat sålänge allt är som det skall och ingenting ändrats. Datorn kan ju ha varit inne på reparation tidigare också.

PS. Jag har en tyst 180GB disk liggandes som åker i min nya iMac så fort jag får den. DS.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-07 15:51
Ursprungligen av PMG5:

Är man noggrann när man plockar isär datorn bör varken apple eller serviceverkstan ha en aning om att någon plockat isär den efter det att den levererades till kund. Det är relativt svårt för apple att avgöra om någon varit inne och rotat sålänge allt är som det skall och ingenting ändrats.

Nog kan man möjligen fiffla till sig garanti ändå men det förutsätter ju i sådana fall att man behåller orginaldisken. Apple lär tycka att det är mycket märkligt att få in din iMac med 180GB HD på reparation

olov

  • Medlem
  • 2004-03-07 16:26

Jo, det är ju en förutsättning. Jag syftade snarare till själva isärskruvandet, ej utbytta komponenter. Tänk dig själv om datorn varit inne på service förut, då har den redan blivit isärskruvad en gång. Ingen som reagerar på det direkt. Om det däremot är uppenbart att den pajjat pga. att någon varit inne och "fulmeckat" i maskinen eller ändrat något så är det ju en annan femma.

Du kommer inte att bli missnöjd. Älskar min iMac, bästa datorn jag någonsin haft. Och med en 20" skärm lär den vara ännu grymmare...

  • Medlem
  • 2004-03-07 11:40

Skönt att höra. Prestandan lär ju inte vara jämförbar med Dual 2GHz G5:an man ägde tidigare, men jag överlever nog.

Fläcktljuden ni beskriver har jag oxå...
Jag har en iMac 15" - Tessera, ända sedan jag köpte den upplevde jag att det brusar från högtalarna,
att det susar och att fläkten går på högvarv.
Jag har ett litet uppehåll då jag kan lämna ifrån mig maskinen nu, och jag har lämnat in den på garantiservice. På Dataservice i Norrköping.
Macteknikern ringde mig ngn dag efter jag lämnat in den och bad mig beskriva felet.
Jag berättade då också om att jag då iMac'en låg i fast nätverk, kunde hära nätverkstrafiken i högtalarna och vi diskuterade möjligheten av en liten "loppa" mellan ethernetport och ljudut...
Han sade han skulle kolla runt om ngn annan haft liknande fel och så evenuellt, byta fläkt och moderkort... Vi får se, men jag återkommer med resultatet...
Det vore ju skönt om den blev lite tystare, jag har skaffat iSight, och de jag pratat med "klagar" på min fläkt, redan innan jag skaffade iSighten och bara snackade via den inbyggda mic'en så klagade de, plus att ljudet ibland försvann och lät som om det kom från en tunnel...
Som sagt det är mystiskt, och jag återkommer när jag vet mer, jag hoppas på att få tillbaka min
älskade Mac i slutet på nästa vecka eller början på veckan efter det...
// Christopher

1
Bevaka tråden