Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Mina filer är för små!

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-05 23:40

Jag har laddat upp några gig mp3or från min pc till min Mac via ftp, men nu är det problem..
När jag ska ladda tillbaka filerna så har dom flesta ändrat storlek!
Eller krympt, låtarna är halva ungefär.

Jag kör Rumpus 3.4 som ftp på Macen
och på pcn kör jag flashfxp som klient, har även provat med cuteftp och det är samma problem..

Nått tips?

hur stor är pc'ns hårddisk och vad har du för filsystem på den?
och
hur stor är macens hårddisk och vad har du för filsystem på den?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-06 13:49

...om filerna inte är korrupta så kan det väl knappast vara ett problem om de blir mindre?

Kan det inte ha med hur många block de tar upp på hårddisken att göra? Det borde ju skilja på pc vs. mac formaterade discar?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-06 14:55
Ursprungligen av Jonaz:

...om filerna inte är korrupta så kan det väl knappast vara ett problem om de blir mindre?

Kan det inte ha med hur många block de tar upp på hårddisken att göra? Det borde ju skilja på pc vs. mac formaterade discar?

Tack för svaret men jag har löst problemet nu.
Jag hade plurat i ett pc133 minne som inte verkade speciellt kompatibelt...

Jag är ny på Mac.. kan ungefär inget, ska söka lite närmare på forumet om jag hittar nått där de står vilka minnen som bör passa.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-06 16:20
Ursprungligen av Jonaz:

...om filerna inte är korrupta så kan det väl knappast vara ett problem om de blir mindre?

Kan det inte ha med hur många block de tar upp på hårddisken att göra? Det borde ju skilja på pc vs. mac formaterade discar?

Exakt, vad är problemet? funkar filerna så ska du vara glad att de tar mindre plats!
Skippa teorin med minnena, det kan du utesluta...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-06 20:38
Ursprungligen av jockeleu:

Exakt, vad är problemet? funkar filerna så ska du vara glad att de tar mindre plats!
Skippa teorin med minnena, det kan du utesluta...

Alltså, filerna är halva, låtarna är halverade, inte bara storleken, utan en låt på 4 minuter blir 2 minuter lång.
Jag vet inte hur det kan ha nått med minnen att göra, men har jag 128meg i burken så blir det helt som det ska. stoppar jag i den andra 128an så blir det halverade. Jag kan inte förklara hur det fungerar, men så är det.

det där med å välja rätt minne kan vara en smula klurigt. Jag köpte minnen som efter kontroll på olika forum borde kunna passa i min maskin på datorbutiken.com, Dom fick jag vackert sälja vidare till någon hugad pc-användare. Sedan köpte jag minnen på macoteket. Nån hundrign dyrare men de funkade utan problem. Så jag skulle nog rekomendera macoteket eller någon butik som vet vad macar är för nåt...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-06 15:11

Ok, vet inte riktigt om de andra minnet är speciellt kompatibelt heller..
Kanske borde sälja båda minnena och köpa ett från macoteket då.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-06 15:44
Ursprungligen av peppz:

Ok, vet inte riktigt om de andra minnet är speciellt kompatibelt heller..
Kanske borde sälja båda minnena och köpa ett från macoteket då.

Hur kan internminnen ha med filstorlek på disk att göra?
Om minnena lajjar så borde ju filerna ibland överleva och ibland bli helknas, och inte halva hela tiden…
Säkert att det inte beror på fel färg på tp-sladden

gul TP-sladd funkar inte med iMac, för det VEET jag!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-06 20:48
Ursprungligen av Wire:

Om du har 128 MB i PC:n och 256 MB i Macen blir naturligtvis låtarna halverade. 128/256=0.5. Hade du väntat dig annat? Jesus... :rolleyes:

Som sagt, jag är ny på Mac.
Så fungerar det inte på pc.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-06 20:55

Alltså, jag kom till dehära forumet som nybörjare, för att få svar på mina frågor.
Men jag verkar bara få spydigheter tillbaka, kanske lika att bege sig härifrån och fråga på andra svenska sidor där folk är trevliga..

  • Oregistrerad
  • 2004-03-06 20:58

Men alltså, alla filer blir halverade om du har två minnen i men hela om du har ett minne i?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-06 20:59
Ursprungligen av Pär:

Men alltså, alla filer blir halverade om du har två minnen i men hela om du har ett minne i?

Precis

  • Medlem
  • 2004-03-06 21:06

Om en låt på 4 minuter blir 2 minuter så måste antingen låten sluta abrupt efter halva låten eller så går den dubbelt så fort och låter som piff o puff... Om så inte är fallet så har det med sektor och blockstorlekarna att göra.. dvs filer kan skilja i storlek mellan NTSF eller HSF+

  • Oregistrerad
  • 2004-03-06 21:12

Jag tror inte jag förklarat ordentligt
Jag har laddat upp saker till Macen från min pc.
När dom finns på Macen så funderar dom och har rätt storlek.
Men jag fick tag på en 128mb till och smällde in den, sen skulle jag ladda ner från Macen till min pc, och DÅ blev dom halverade.
Är en fil på 4 meg, så ser jag den som 4 meg på ftpn på Macen, men när jag laddar ner den och kollar på pcn så är den på 2 meg.
Nu har jag slitit ut minnet som jag satte i och nu fungerar det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-06 21:12

Tycker det låter som att när han ha extraminnet i datorn, så blir mp3orna korrupta när dom kopieras.
Detta beror ju på att filerna passerar det trasiga ram-minnet när dom kopieras.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-06 21:18
Ursprungligen av JohanK:

Tycker det låter som att när han ha extraminnet i datorn, så blir mp3orna korrupta när dom kopieras.
Detta beror ju på att filerna passerar det trasiga ram-minnet när dom kopieras.

Aha!
Så måste det vara!
Tack!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-06 21:19
Ursprungligen av JohanK:

Tycker det låter som att när han ha extraminnet i datorn, så blir mp3orna korrupta när dom kopieras.
Detta beror ju på att filerna passerar det trasiga ram-minnet när dom kopieras.

Men då borde annat oxå bli korrupt när det hamnar i det minnet… systemet ex.v.
Dessutom borde ju inte halva försvinna utan antingen allt (om ftp-programmet hamnar i det minnet) eller inget ( om det hamnar i det andra). Alternativt lite hur som helst beroende på om det bara är vissa adresser som knasar…
Var det inte X som var så kinkigt på att minnen var riktiga för att det skulle hoppa igång över huvud taget

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-06 21:20

Bara en teori

Att systemet fungerar kan ju bero på att det inte använder allt minnet i datorn.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-06 21:21

Hm, men ja har itne gjort nått annat än tankat tillbaka filer sen jag stoppade i minnet.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-06 21:30
Ursprungligen av peppz:

Hm, men ja har itne gjort nått annat än tankat tillbaka filer sen jag stoppade i minnet.

Du har inte provat något annat ftp-program på mac.en? ex.v. det inbyggda…
Skulle tro att det är programet självt som knasar gott…
Eller kopierat via smb?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-06 21:44
Ursprungligen av Pär:

Du har inte provat något annat ftp-program på mac.en? ex.v. det inbyggda…
Skulle tro att det är programet självt som knasar gott…
Eller kopierat via smb?

Jo, men då var problemet att den inte tyckte om mina filer som hade ÅÄÖ i filnamnet, därför slängde jag in Rumpus.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-06 21:50
Ursprungligen av peppz:

Jo, men då var problemet att den inte tyckte om mina filer som hade ÅÄÖ i filnamnet, därför slängde jag in Rumpus.

Rumpus 3.4 är ju flång ny - kollat om det kommit något 3.4.1 eller något?
Annars finns det ju massa ftp på versiontracker och något annat måste ju fixa extratecken… (även protokollet ftp i sig inte gör det hur som helst)

  • Oregistrerad
  • 2004-03-06 21:59
Ursprungligen av Pär:

Rumpus 3.4 är ju flång ny - kollat om det kommit något 3.4.1 eller något?
Annars finns det ju massa ftp på versiontracker och något annat måste ju fixa extratecken… (även protokollet ftp i sig inte gör det hur som helst)

Ok, ska kika på det senare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-06 21:27

Varför vill du att den ska stängas?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-06 21:31

Tips på FTP-program: Fetch, Transmit

  • Oregistrerad
  • 2004-03-06 21:33

Jo, men då var problemet att den inte tyckte om mina filer som hade ÅÄÖ i filnamnet, därför slängde jag in Rumpus.

Ursprungligen av peppz:

Jo, men då var problemet att den inte tyckte om mina filer som hade ÅÄÖ i filnamnet, därför slängde jag in Rumpus.

ett tips är att använda citera-knappen när du svara på ett inlägg, då blir det lättare att veta vilket inlägg du svarar på...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-06 23:25

Jag rekommenderar FTP-programmet RBrowser Lite! Ser nästan ut som Finder.
Sen finns det också LiFTP, men det är nog baraen beta, så den är buggig.

Båda programmen finns på Versiontracker.

1
Bevaka tråden