Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny eMav vs. iMac, prestanda

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-03 19:31

Jag sitter just nu och skriver på en Dell laptop, men har bestämt mej för att gå över til en stationär Apple maskin. Jag tycker att både eMac och iMac (15") verkar vara bra alternativ, och med tanke på att eMac är så rimligt prissatt så kan man ju fulla upp med ganska mycket ram för pris skildnaden mellan de två. Dessutom verkar det som om eMac 1Ghz går att överklocka ganska friskt til minimum 1.2Ghz. Det som jag har lagt märke til är att eMacen har SDRAM (133 MHz, 133MHz buss) medans iMacen har DDR SDRAM på 333Mhz (bussen kör altså på 167 MHz). Utgör detta en stor skildnad? Om det finns nått sätt som ni som läser tråden benchmarka (altså det måste finnas nått bra svenskt ord för det, kommer abra inte på det) sina maskiner? Skulle vara skojj at se hur stor skildnaden är. Det är för mig också et minus att iMac 15" bara klarar 1024x768, eMacen klarar ju hörge upplösning och det får man ju aldrig förlite utav (Dellen här har 1400x1050). Har hört att några har haft problem med sina eMacar, hur illa är det? Jag tycker att det verkar som om man får mer för pengarna när man handlar en eMac med combodrive och fylle upp med ram själv, dessutom kostar ram mer til en iMac eftersom man måste ha en laptop modul til den ene kortplatsen. Vad tycker ni?

Om man är okänslig för fläktljud är emacen en mycket prisvärd appleprodukt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-03 21:07

Ok, var är det för storlek på fläkten då? Det är väll inte en sådan speciell lösning som det är på iMacen? Jag skal prova nya G4 iBooken snart och om den känns bra med tanke på hastighet och upplösning kan jag kanske skaffa en iMac. Annars är ju iBook ganska billig även som man bara kör den som stationär.

Jag skulle satsa slantarna på den billigare av emacarna och köpa hd och minne någon annanstans där det är billigare för tillfället. Annars är skillnaden mellan SDRAM PC-133 och DDR-RAM PC-333 ungefär 30-50% i skillnad på program som utnyttjar mycket minne tex photoshop skulle jag tro.

Ursprungligen av xplane:

Jag skulle satsa slantarna på den billigare av emacarna och köpa hd och minne någon annanstans där det är billigare för tillfället. Annars är skillnaden mellan SDRAM PC-133 och DDR-RAM PC-333 ungefär 30-50% i skillnad på program som utnyttjar mycket minne tex photoshop skulle jag tro.

Skillnaden är betydligt mindre i verkligheten knappt mätbar ens , minneshastigheten verkar mer vara ett säljargument.

Ursprungligen av jazzper:

Skillnaden är betydligt mindre i verkligheten knappt mätbar ens , minneshastigheten verkar mer vara ett säljargument.

Precis... processorn i iMacen har ändå inte DDR-stöd, och det gör att ganska mycket av DDR-minnenas bandbredd blir outnyttjad. Iofs används den överblivna kapaciteten av de delar av hårdvaran som har direktåtkomst till minnet (t.ex. AGP), men det är bara till en viss del.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-04 15:39

Ok, det känns som om jag går för en eMac då. Det borde gå at tysta ner den maskinen lite om man inte överklockar. Skal kolla runt lite, om jag hittar nått postar jag här.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-06 13:42
Ursprungligen av beh:

Ok, det känns som om jag går för en eMac då. Det borde gå at tysta ner den maskinen lite om man inte överklockar. Skal kolla runt lite, om jag hittar nått postar jag här.

Fläkten har konstant rotation, ingen variabel hastighet... Det var en snubbe här i forumet som snackade om att hans kompis har tystat ner den genom att bygga någon slags muff till baksidan och genom att inte använda Swivel Stand...

Har en eMac själv.. var lite besviken på skärmen i början.. Men efter att man bytar bakrund ljusar upp saker litegran så är det inga problem. Man får avstå av att använda de inbyggda högtalarna då de med vissa låtar och högre volymer skakar om skärmen så den flimmrar och grejer vid kanterna...

Personligen tycker jag att det var en mycket prisvärd dator, fläktljudet stör mig inte alls mycket, valde den fraför emacen pågrund av att jag sparar in pengar och att den har en bättre upplösning.. Max upplösning på 1280x960 men ä du känslig för låg updateringsfrekvens så får du köra i 1152x864, inte kasst det heller..

1024x768 (iMac 15")är för lite arbetsyta för mig..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-06 14:26

iMac är en mycket bättre dator. Den är tyst och har en betydligt bättre skärm. Satsa på en sådan!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-06 16:09
Ursprungligen av Mondo:

iMac är en mycket bättre dator. Den är tyst och har en betydligt bättre skärm. Satsa på en sådan!

För mellanskillnaden kan man köpa en iPod =P

Annars beh, om du inte är så petig med arbetsyta och upplösning, har lite pengar över så ska du nog ta en iMac, det är en trevligare dator... Vad gäller prestandaskillnad så är iMacen bara lite snabbare ute i operativsystemet och program, men i spel så har den övertag.

Kör med en eMac här, lite jobbigt om man är van till TFT skärmar som jag annars är det en toppendator!
Generellt så är iMacen snyggare, men många jag känner tycker att eMacen är snyggare (skumt)..

  • Medlem
  • 2004-03-06 16:21

Lite kategoriskt att säga att iMacen är så mycket bättre, om man köper en 17" TFT och kopplar in i eMacen (medelst ScreenSpanningDoctor) så får man en rätt grym arbetsstation faktiskt. Nu har jag aldrig provat de här lite krympta G4 processorerna med mindre cache, men min G4/1,07 Ghz med 2MB cache har inga som helst prestandaproblem. Om eMacen har i runda slängar 90% av den kraften, så är den klart användbar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-06 16:46

Begangnad

Finns fina powermacar med samma prestanda begangnat för runt 5000 annars, då bruker det sitta friskt med minne i + att du får pengar över till en bra skärm.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-03-07 13:16

Kan man byta grafikkort i eMac?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-07 23:10
Ursprungligen av stfm:

Lite kategoriskt att säga att iMacen är så mycket bättre, om man köper en 17" TFT och kopplar in i eMacen (medelst ScreenSpanningDoctor) så får man en rätt grym arbetsstation faktiskt. Nu har jag aldrig provat de här lite krympta G4 processorerna med mindre cache, men min G4/1,07 Ghz med 2MB cache har inga som helst prestandaproblem. Om eMacen har i runda slängar 90% av den kraften, så är den klart användbar.

Vad är "ScreenSpanningDoctor" ? Något som botar att geometrin på skärmen hela tiden ställs om? Ge mer info på stört!

Ursprungligen av jockeleu:

Vad är "ScreenSpanningDoctor" ? Något som botar att geometrin på skärmen hela tiden ställs om? Ge mer info på stört!

Screenspanningdoctor är ju ett slags "hack" som gör att man kan ansluta en extra skärm som kan visa annat än den inbyggda i eMac och iBook. Alltså precis som powermac och powerbook.

Ditt problem med geometrin kan bero på strömmen , störningar från starka magneter eller något fel på eMacen. Även mobiltelefoner i närheten kan påverka.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-07 23:28
Ursprungligen av jazzper:

Ditt problem med geometrin kan bero på strömmen , störningar från starka magneter eller något fel på eMacen. Även mobiltelefoner i närheten kan påverka.

Svar nej.. Jag ställer in geometrin och allt e fint.. ända tills jag startar om.. Eller ja.. När äpplet laddar så är allt fint... men när det börjar logga in och starta grejer så händer det som om man skulle ta "lutnings" inställningen och att dra den åt höger...

Varje omstart alla upplösningar, alla kontaker jag provat i hemmet, Helt tomt rum...

  • Medlem
  • 2004-03-07 23:37

Är skärmen varm när detta händer? Var den varm när du ställde in geometrin? Har du testat att zappa PRAM?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-07 23:44
Ursprungligen av PMG5:

Är skärmen varm när detta händer? Var den varm när du ställde in geometrin? Har du testat att zappa PRAM?

Alltid samma sak,,även om skärmen har varit på i timmar eller 1 minut... Att skärmbilden förndras när lampan värmt upp vet jag om men det är ett mjukvaru/firmware fel...

Är lite ny i mac världen,,,, När man zappar PRAM, förlorar man några inställningar i OS X.. eller är det bara något Firmware som nollställs?

  • Medlem
  • 2004-03-08 09:53
Ursprungligen av jockeleu:

Är lite ny i mac världen,,,, När man zappar PRAM, förlorar man några inställningar i OS X.. eller är det bara något Firmware som nollställs?

Det är ingenting man märker av, däremot försvinner inställningar gjorda med ScreenSpanningDoctor exempelvis. Det berör bara FirmWare, alla "högre" funktioner styrs av OS numera.

Testa att söka på .plist, och radera en fil som innehåller display (typ com.apple.display.plist eller något).

  • Oregistrerad
  • 2004-03-08 12:33
Ursprungligen av stfm:

Det är ingenting man märker av, däremot försvinner inställningar gjorda med ScreenSpanningDoctor exempelvis. Det berör bara FirmWare, alla "högre" funktioner styrs av OS numera.

Testa att söka på .plist, och radera en fil som innehåller display (typ com.apple.display.plist eller något).

Tack! Lite offtopic men ändå

Adapter

Ursprungligen av jazzper:

Screenspanningdoctor är ju ett slags "hack" som gör att man kan ansluta en extra skärm som kan visa annat än den inbyggda i eMac och iBook. Alltså precis som powermac och powerbook.

Ditt problem med geometrin kan bero på strömmen , störningar från starka magneter eller något fel på eMacen. Även mobiltelefoner i närheten kan påverka.

Blev så inspirerad av inlägget, att jag beställde en adapter till min eMac 700. Så om några dagar kan jag spana in min panther på en 19" TFT-skärm. Adaptern kostar 330:- inklusive moms & frakt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-07 22:47

Sten_n: Nej man kan inte byte grafikkort i en eMac. Jag skal prova en eMac nu så får jag se om det är nått för mej.

gjør at man kan kjøre 2 skjermer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-09 12:10

Har nyss köpt en emac och är otroligt nöjd, visst susar fläkten men det är inget som stör mig.
Fladdrande skärmbild är ingenting jag märkt av kanske är detta ett problem från tidigare modeller?

Se bara till att trycka i ordentligt med minne minst 512 Mb extra då puffar den på riktigt bra.
Själv anser jag emacen vara den messt prisvärda datorn idag och ångrar inte mitt köp en sekund.
För den som vill ha en bra dator utan badbollar och ej lägga ner en förmögenhet så är emac ett självklart val.

Men 512 Mb extra ramminne är minimum om du inte gillar att leka med badbollar

  • Oregistrerad
  • 2004-03-09 17:20
Ursprungligen av David.T:

Har nyss köpt en emac och är otroligt nöjd, visst susar fläkten men det är inget som stör mig.
Fladdrande skärmbild är ingenting jag märkt av kanske är detta ett problem från tidigare modeller?

Se bara till att trycka i ordentligt med minne minst 512 Mb extra då puffar den på riktigt bra.
Själv anser jag emacen vara den messt prisvärda datorn idag och ångrar inte mitt köp en sekund.
För den som vill ha en bra dator utan badbollar och ej lägga ner en förmögenhet så är emac ett självklart val.

Men 512 Mb extra ramminne är minimum om du inte gillar att leka med badbollar

Köpte min eMac 2 måander sen en spliter ny G4 1Ghz, 640MB ram..
Så den är itne gammal.. Jag är supernöjd med maskinen men lite missnöjd på skärmen som skakat när jag har hög volym.. det blir likadant som om du stöter på skärmen på sidorna kolla.. Sen något mjukvarufel som gör att min skärmgeometri ställs om för varje OS X start.. den lutar åt vänster..

eMac skulle jag rekomendera med 100% om skärmen skulle vara lite bättre och klara av högre frekvens vid 1280x960.... Så jag rekomenderar den med 85%...

Vad är dina behov somsagt stor bildyta, låga kostnader eller prestanda..? vad det gäller prestanda så är iMacen inte snabbare såfall mest i spel.. DDR-minnena utnyttjas inte fullt ut av G4:an ändå...

1
Bevaka tråden