Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia verkar vilja göra livet surt för oss igen

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-03-05 17:01

Nu fick jag ett brev av Telia bredband där de säger att de tänker spärra port 25. Igen.

Den är redan spärrad vid inkopplingen av abonnemanget, men det går att låsa upp den genom att skriva på ett extra avtal där man lovar att hålla servern i trim och inte tillåta open relay. Jag har skrivit på ett sånt avtal och har en egen mejlserver med några privata domäner.

Men nu verkar det vara slut med det...

Länk till Telias info.

Dessutom kommer det inte att gå att använda någon annan SMTP-server alls utom telias egen.

Någon med insideinfo som vet hur man löser upp port 25 efter 15 mars?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-05 21:10

Jag är lite kluven till den frågan (speciellt som jag nu sitter och dricker öl på personalfesten ). Jobbar på en kommun där vi får typ 100 000 spam i veckan och många kommer från maskiner hos någon som installerat linux eller whatever och inte kollat upp hur man egentligen ska göra. Vill man ha en mailserver så går det ju att teckna "riktiga" abbonemang som vi här på kommunen har gjort för en 20 000:- i månaden för att kunna köra det man vill. Jag är en av de få som tycker att det är rätt av leverantörer att införa begränsningar i olika former för att kunna leverera bandbredd åt alla och inte åt ett fåtal, för ska sanningen fram så finns det (OT! ) inte så många "lagliga" saker att göra på nätet nu för tiden. Visst kan det vara kul att ha en egen lokal spegling av sunet.se´s linuxdistarea men till vilken nytta?

/N

ps:jag är lite full och lite flamebitig :ds

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-05 22:56

Jag är helt inne på batmannens linje och tror helt enkelt inte att den genomsnittlige 99macanvändaren (dvs en datorkunnig individ som använder jämförelsevis "säkra" datorer) inser vilka otroliga mängder spam som glada pc-amatörers datorer hjälper till att förmedla. Det finns väldigt starka skäl för en isp att sätta in åtgärder liknande den som telia mfl inför/infört.

Jag (som för övrigt har ett Telia adsl-abonnemang) håller med om att det känns trist att mot sin vilja tvingas använda telias smtp-server, men om det är vad som krävs för att min isp skall kunna minska spamtrafiken utan att tvingas anställa horder av personal för att ta itu med varje enskild infekterad pc-dator så är det ok med mig. Hellre det än att behöva betala 50 kr extra i månaden (för att täcka kostnaderna för isp:ns abuseavdelning).

Däremot inte sagt att detta skulle vara den _bästa_ åtgärden - det går säkert att komma på något fiffigare som inte heller kostar personal - men jag inser med om att _något_ måste göras.

...och om det nu är så viktigt att köra en egen server (tex) så kanske man bör rikta in sig på andra tjänster än telias privatabonnemang, men det är en annan diskussion

Jaha, då blir det till att sätta upp en vpn-tunnel hem så snart man hälsar på svärföräldrarna. För jag har ingen lust att sätta upp dubletter av mina e-postkonton för att kunna meddela mig med omvärlden via telias smtp-relay. Skulle tippa på att en hel del användare börjar titta på andra alternativa leverantörer när de plötsligt måste mickla med inställningarna för att kunna använda en bärbar dator både hemma och på jobbet.

Det går också att öppna en annan port på en yttre SMTP...

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2010-04-28 10:42

Telia har gjort det igen. Sedan de spärrade port 25 så har mina kunder kunnat använda port 26 och en utomstående mailserver för att slippa hålla reda på vilken ISP som levererar internet till datorn just nu när de skickar e-post. Har man en bärbar maskin kan det variera kraftigt. Nu är det slut på det... från och med nu måste man ha järnkoll på vilken ISP som har vilken SMTP-adress för att kunna skicka e-post när man reser land och rike runt. *idioti*

Eller finns det någon genial lösning på detta problem som jag inte kommit på än. Eller lider alla mobila teliakunder av denna sanslöst idotiska "lösning" som inte hjälper ett dugg mot något.

Ursprungligen av Spooky:

Telia har gjort det igen. Sedan de spärrade port 25 så har mina kunder kunnat använda port 26 och en utomstående mailserver för att slippa hålla reda på vilken ISP som levererar internet till datorn just nu när de skickar e-post. Har man en bärbar maskin kan det variera kraftigt. Nu är det slut på det... från och med nu måste man ha järnkoll på vilken ISP som har vilken SMTP-adress för att kunna skicka e-post när man reser land och rike runt. *idioti*

Eller finns det någon genial lösning på detta problem som jag inte kommit på än. Eller lider alla mobila teliakunder av denna sanslöst idotiska "lösning" som inte hjälper ett dugg mot något.

Vad har du för mailleverantör? Jag har inga problem med att många isp spärrat port 25.

Om du har en mailleverantör som tillåter dig att logga in via SSL eller andra tillåtna portar på smtp-servern för och skicka mail är ju spärren av port 25 obetydlig.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2010-04-28 11:13

Men vad i h****te.

Jag försöker skapa ett nytt e-postkonto åt en kund som har sin e-post hos FS Data. De har haft så de senast 5 åren. Kunden har Telia som internet-leverantör. Hur fasiken ska de kunna skicka e-post nu. Telia kräver loggin till sin SMTP samma loggin som till POP3. Vilket de givetvis inte har hos telia så något login finns alltså inte. Dessutom spärrar Telia utomstående SMTP. Nu sitter jag i skiten, ja eller kunden.

Det verkar som att smtprelay1.telia.com funkar på gamla konton som har kört det tidigare. Det nya kontot totalvägrar att funka!?.

HJÄLP!!! Hur ska de kunna skicka e-post!

Ursprungligen av Spooky:

Men vad i h****te.

Jag försöker skapa ett nytt e-postkonto åt en kund som har sin e-post hos FS Data. De har haft så de senast 5 åren. Kunden har Telia som internet-leverantör. Hur fasiken ska de kunna skicka e-post nu. Telia kräver loggin till sin SMTP samma loggin som till POP3. Vilket de givetvis inte har hos telia så något login finns alltså inte. Dessutom spärrar Telia utomstående SMTP. Nu sitter jag i skiten, ja eller kunden.

Det verkar som att smtprelay1.telia.com funkar på gamla konton som har kört det tidigare. Det nya kontot totalvägrar att funka!?.

HJÄLP!!! Hur ska de kunna skicka e-post!

Du ska ju logga in på fs-datas smtp-server, med samma inloggningsuppgifter som du använder när du loggar in och hämtar post.

http://manual.fsdata.se/e-post/u-konto/416-e-post-i-mac-mail

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2010-04-28 12:53

Hmm... kanske inte var Felias fel. Den här gången... det är något lurt med FS Data. Detta är ett mycket gammalt konto som uppenbarligen inte fungerar som supportsidorna hos FS Data gör gällande.

De är kontaktade och jag avvaktar svar just nu.

1
Bevaka tråden