Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska bygga ovanvåning. Hur ska jag dra ethernet?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Nu är min vind snart färdiginredd. Det ska upp väggar på måndag, så att det blir 3 rum och 2 garderober. Det ska ju dras el och väggkontakter till alla rummen, så jag tänkte man skulle passa på att dra ethernetkablage också.
Men hur? Jag köper väl vanliga kablar, och "stickkontakter" (alltså honor i väggen). Men hur ska jag koppla dem för att det ska bli rätt? Måste jag bestämma det nu? Måste jag redan nu bestämma att alla ska gå åt ett och samma uttag, eller vad ska jag göra?
Tips mottages tacksamt!

(Och ja, jag vet vad airport är, men det är inte min fråga idag...)

Du köper TP-kabel på metervara. Dra en kabel till vaje uttag från central plats. Riktigt fint blir det om du sätter en korskopplingspanel på den centrala platsen.

Här kan du hitta allt du behöver...

Det finns också ett riktigt fränt system där man kan välja om man vill köra TV, telefon eller data i kabeln. Jag skulle dra minst 2 kablar till varje rum, kostnaden är marginell...

Återkommer med info om det "fräna" systemet...

airport

Det heter LexCom och finns på Lexel

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-03-05 22:05

Det är inte speciellt svårt alls. Du behöver en kategori 5 TP-kabel, flex-rör (16 mm), apparatdosor och infällda modularuttag (kat5e).

Jag drog nät, el och tele på egen hand in i mitt kontor hemma. Från rummet bredvid där jag har servern och en switch. Det hela är kopplat så här:

Uttagen under skrivbordet blev så här:

Vid servern (i klädkammaren) finns första uttaget för tele, ADSL-modem, switch, el, UPS och trådlöst nät.

När du köper modularuttagen så kolla att det är snabbkoppling på dem. De är någon tia dyrare, men det gör livet såååå mycket lättare. TP-kabeln är färgmärkt och det är bara att koppla rätt färg på samma färg på kontakten. Svårt att misslyckas.

Mitt projekt; 11 jordad el, 3 tele, 5 modular plus sladd och rör till hela fadderuttan slutade på ca 2000:-, men ska du bara dra nät blir det mycket mindre.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-03-05 22:08

Tråkigt att inte det gick att ha bilder i den här tråden, men jag slänger med en länk till rören med:

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-05 22:29
Ursprungligen av sjovall:

(Och ja, jag vet vad airport är, men det är inte min fråga idag...)

Jo, Airport är just det du ska ha.

Ursprungligen av Wire:

Jo, Airport är just det du ska ha.

Nej, trådlöst nätverk är inte en bra lösning i det här fallet. Trådlöst är ett jättebra komplement, men det kostar mycket pengar, håller låg överföringshastighet och har noll quality of service (QoS). Eftersom sjovall ändå bygger om och ska in med VP-rör i väggarna har han världens bästa läge för att samtidigt (med en minimal extraansträngning) ordna en riktigt vettig nätverksdragning. Vore ju nästan kriminellt om han INTE skulle passa på och dra TP-kabel i det läget!

Där jag bodde förut ville jag kunna sitta lite var som helst utan att behöva dra mer än ett par meter kabel från närmsta dosa till datorn. Det blev totalt tre switchar och 240!! m tpkabel.

Där jag bor nu har jag fyra m kabel för att nå optimala positionen för antennen till det trådlösa. Otroligt mycket trevligare. I reserv har jag ett par rejält långa korskopplade kablar för att kunna nå högsta fart då jag tar totalbackup.

Kör trådlöst.

Jag håller definitivt inte med att du skall enbart köra trådlöst. Självklart skall du OCKSÅ ha trådlöst men det ena utesluter inte det andra.
Jag sitter just nu och jämrar mig över att jag inte har tillräckligt många Ethernet-uttag så att jag skulle kunna använda min stationära dator till att streama musik till flera rum samtidigt som hela familjen surfar trådlöst. Vi är 5st med bärbara datorer och det kan bli tungt ibland.
Då du nu hålller på och bygger så är det en liten kostnad att se till att ha uttag i alla rum. Jag tycker också som jag tidigare skrev att du skall sätta dubbeljack på varje ställe. Du kan använda dessa till annat om du skulle behöva.
Titta på LexCom.

Micke har fattat grejen. Tänk framtid. Airportinläggen här känns inte så fräscha, det har jag kört i 4 år - och det har ju sina begränsningar om man säger så....
Jag ska forska vidare på dina länkar och se om jag fattar något.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-08 10:18

sjövall, et al,

Snåla inte!!

Eftersom trådbundet nät ju kan användas både till data, telefoni & annat, så är ju möjligheterna stora.

För varje plats du tänkt ha ett uttag, föreslår jag att du sätter dit 2 uttag (eller fler). Detta för att du i framtiden kanske just vill ha mer än 1 burk (dator, skrivare/fax/telefon...) vid ett uttag, å bättre att förekomma än förekommas... (Micke W var inne på samma tanke tidigare i tråden...)

Kostnaden för kabel å uttag är marginellt jämfört med kostnaden för den tid det tar att komplettera.

-Torkel

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-03-08 11:07

Bara att shoppa loss på ELFA och sen köra för fullt, kabeldragning är skoj

  • Medlem
  • 2004-03-08 15:11

Blev lite förvirrad av allt på lexel

trolig direktlänk till Mickes "fräna" system

http://www.lexel.se/produkter/prodpage.asp?ID=617

Det var det här du syftade på va?

Problemet är bara fortfarande att det finns ingen bra lösning på TV "-problemet". Hur skall man distribuera Satellit eller Boxer till flera rum samtidigt, och dessutom kunna se på olika kanaler?

/H

Ja, det var detta system jag syftade på.

Svensken är en dum människa som anpassar sig till vad som helst precis som boskap och "djur i bur". Det är många år sedan jag klagade hos Telia (Comhem) om hur idiotiskt deras system för kabelTV är.

Det verkar som om man tror att folk bara har en TV-apparat och den står på en pidestal och hela familjen samlas runt den som med radio på 30-talet. Idiotiskt, idiotiskt, idiotiskt.
Problemet är att vi accepterar detta utan att göra revolt. Nu måste vi betala för extra kort extra dekoder, etc.
Om viljan skulle finnas så skulle detta säkert kunna lösas på ett annat sätt.
Tills dess, får man väl lösa det som på hotell. Ett rack med 30-40 dekdrar som skickar ut signalen till hemmanätet på olika frekvenser...

Vi bytte innertak på övervåningen och passade på att dra uttag i alla rum.

Jag tog hjälp av nedanstående två länkar för inkopplingen i uttag resp i kontaker.
Passa på att fundera var du tänker sätta switch och router. Och var du ställer nätverksprintern...

http://www.kjell.com/kjellfakta/tp_install/
http://www.ggostrom.se/hemmakontor.htm

Ursprungligen av sjovall:

Hej!
Nu är min vind snart färdiginredd. Det ska upp väggar på måndag, så att det blir 3 rum och 2 garderober. Det ska ju dras el och väggkontakter till alla rummen, så jag tänkte man skulle passa på att dra ethernetkablage också.
Men hur? Jag köper väl vanliga kablar, och "stickkontakter" (alltså honor i väggen). Men hur ska jag koppla dem för att det ska bli rätt? Måste jag bestämma det nu? Måste jag redan nu bestämma att alla ska gå åt ett och samma uttag, eller vad ska jag göra?
Tips mottages tacksamt!

(Och ja, jag vet vad airport är, men det är inte min fråga idag...)

Det viktigaste i ditt läge är naturligtvis att dra tomrör, många tomrör. Sedan har du gott om tid att dra in telefon, tv, bredband, jordade uttag med UPS, toslink, intern TV, högtalare, bakre högtalare, snabbtelefon mm mm. Framtiden får utvisa vad du installerar i rören.

Skulle DETTA funka då?

Jag har så bestämt mig för att köra bara nätverk och inte interntv och dylikt. (Telefon hade varit guld för det finns inte på vinden, men jag fattar bara inte hur)

Skulle denna uppsättningen fungera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-11 13:32

sjövall,

Bra ritning på en bra lösning.

Dock tycker jag, som jag skrev tidigare, att du åt minståne skall montera 2 uttag i varje rum, så du är förberedd inför framtida behov. Således behöver du också dra dubbelt kablage i rören mellan uttagen och korskopplingen (ihopsamlaren).

De flesta dubbeluttag på marknaden tar lika stor plats som ett enkeluttag, vare sig de är monterade i dosa eller utanpåliggande.

Precis som du ritat på bilden, så patchar du mellan uttagen i switchen och till de uttag i korskopplingen dit du vill ha nätverk.

Om du sedan ser till att dra upp ett telefonjack til övervåningen, placerat bredvid switchen, så kan du från teleuttaget koppla dig vidare till valfritt rum.

Lycka till

Citat:

Bra ritning på en bra lösning.

Skönt att höra. Man är alltså inte helt väck ändå...

Citat:

Dock tycker jag, som jag skrev tidigare, att du åtminståne skall montera 2 uttag i varje rum, så du är förberedd inför framtida behov. Således behöver du också dra dubbelt kablage i rören mellan uttagen och korskopplingen (ihopsamlaren).

Behövs det fler grejer sätter jag en hub där i så fall. Känns helt ok.

Citat:

Precis som du ritat på bilden, så patchar du mellan uttagen i switchen och till de uttag i korskopplingen dit du vill ha nätverk.

Jo jag fick detta tipset, men egentligen fattar jag inte varför jag ska ha patchgrejen som ju kostar typ 500 spänn för den minsta - oskärmad dessutom. Kan jag inte bara sätta RJ45pluggar på ändarna och stoppa dem rakt in i switchen. Vad förlorar jag då?

Citat:

Om du sedan ser till att dra upp ett telefonjack til övervåningen, placerat bredvid switchen, så kan du från teleuttaget koppla dig vidare till valfritt rum.

Går detta att kombinera på ngt sätt med dragna TP-kablarna eller ska jag då köra ytterligare ett uttag i varje rum som ska ha telefoni. Eller kan jag själv välja på ngt sätt om uttaget i varje rum skall vara data eller tele?

Ursprungligen av sjovall:

Jo jag fick detta tipset, men egentligen fattar jag inte varför jag ska ha patchgrejen som ju kostar typ 500 spänn för den minsta - oskärmad dessutom. Kan jag inte bara sätta RJ45pluggar på ändarna och stoppa dem rakt in i switchen. Vad förlorar jag då?

Du förlorar ingenting mer än respecten över att ha en plint

Ska du bara bygga ett hemnätverk så finns det, vad jag vet, ingen rimlig anledning till att ha det. En annan sak är det ju med ett helt företagsnätverk med 500 uttag som skall hållas ordning på...

/Kristofer

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-11 17:16

Vill tipsa om byggahus.se som har ett bra forum om teknik. Nätverk och Lexcom har diskuterats flitigt. Kanske finns lite mer info där: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-11 17:29

sjovall,

Av egen erfarenhet så vet man aldrig i förväg hur många uttag man faktiskt tänker sig att använda, samt till vad man vill ha dem till. Ett väl installerat nät håller i många år, så kan man, så bör man inte snåla. Det kostar mer att dra om än att göra det ordentligt från början.

Mina råd är att:

- Dra tillräckligt med rör till de olika rummen...
- Montera de minsta antal uttag per rum man anser sig behöva initialt...
- Inte skilja på uttagstyp, utan kör RJ-45 (8 ledare) rakt igenom...
- Samla alla kopplingspunkter i en panel, alt. använd vanliga uttag "på rad"...

Till panelen/uttagen patchar du sedan med patckablage mot din hubb/switch eller till telefonuttaget.

Denna lösning ger dig ett välordnat å framtidssäkert nät med många möjligheter!!

Lycka till,

- Torkel

P.s.

Några bra länkar:

Structured Wiring HowTo
HomeNet Help

Senast redigerat 2004-03-11 17:46

Precis Torkel, så där skall det se ut (Structured Wiring HowTo)

  • Oregistrerad
  • 2004-03-15 09:20

En tanke om Lexel och liknande...
För mig skulle det bli mycket dyrare att köra Lexel än att dra separata kablar för tele/data och TV till varje rum. + att vad gör man i ett Lexelhus om man vill ha in en dator i ett rum med två uttag där det redan sitter en telefon och en TV?

Jag har TV/data/tele uttag i alla rum, med patchcentral på data i klädkammare med första uttaget för telefonen.

När jag bygger övervåningen ska det in uttag i alla rum + att det ska ut nätverk i garaget oxå.

Man sätter 3,4 eller 5 uttag...
Vitsen är ju fortfarande att man kan använda uttagen till flera olika utrustningar. Det finns ju inget som begränsar Lexel till endast 2 uttag.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 08:03

Well, nej visst kan man sätta flera uttag, men det är ändå mer ekonomiskt att göra separata nät.
(iaf när jag kollade upp det)

Frågan gällde aldrig att göra en så billig lösning som möjligt. Att göra lösningar som man alltid gjort är ingen konst. Att göra eleganta lösningar som har möjlighet till utveckling och förändring är en annan sak.

Man kan aldrig ha för många kablar och kabelrör i ett hus!

1
Bevaka tråden