Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur lägger man upp en ftp-server??

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-05 15:32

Jag en mac med comhem-bredband (privat). Finns det någon som vet hur man lägger upp en ftp server från början till slut?

Senast redigerat 2004-03-05 16:57
  • Oregistrerad
  • 2004-03-05 15:58

tja, den absolut enklaste sättet är ju bara att klicka i ftp access i fildelning men det känns också som dety minst inställningsbara sättet.
annars kan man ju testa pureftpd manager http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21703
Otestat av mig men det känns skapligt enkelt och kvalitativt.
Eller sök lite på macosxhints.com ... mycket bra tips finns där.

Var uppmärksam på att det är en stor säkerhetsrisk att ha en egen ftpserver.

/Kristofer

  • Oregistrerad
  • 2004-03-05 16:35

Hmm.... hurdå säkerhetsrisk? (jag e lite ny på dethär;-)

  • Oregistrerad
  • 2004-03-05 16:37

nja, säkerhetsrisk och säkerhetsrisk... jag tycker att folk har blivit lite för kissnödiga då det gäller säkerhet och datorer. Jag kan inte tro att det är många hackare som siktar in sig på privatpersoner och om de gör det, gör det något? Jag har ingenting jag inte är beredd att förlora på min server. Det dumma vore ju om man hade ngt man inte vill förlora och struntar i att göra backup på det av lathet.
Ingenting på en hårddisk är för evigt men förlust av det är oftast ens eget fel, ingen annans.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-05 16:55

Okey... Vidare frågor: Kan man bestämma en speciell mapp som man ska dela ut och som blir tillgänglig, eller blir det automatiskt hela hårddisken?

Hur blir det med ftp adressen? anv namn o lösen?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-05 17:23

Jag kör med ett serverprogram som heter "Rumpus", testade först med macos inbyggda men d sög...eller så va d bara jag som inte riktigt fatta hur man gjorde....

1
Bevaka tråden