Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slööt nätverk!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-05 14:23

Har alltid förargats övar att nätverket mellan mnin Powerbook G4 (10/100/1000) och min 9500 (10/100) är så jäkla slött. Jag menar, 9500an har ju ändå 100Mbit, och ändå tar det ca 6-7 sekunder att kopiera 1 (en) Megabyte. Skall det va såhär?? Eller är det nått jag missat? Har nu skaffat router och kommer använda nätverket oftare, vill därför att det skall gå fortare än såhär om möjligt... Notera att det va lika slött innan jag skaffade routern också.. kan det va att jag har gammla sladdar?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-05 14:50

Maximala teoretiska hastigheten är 12,5Mbyte/sekund över 100Mbit nät, sen finns det massor med saker som avgör vilken hastighet man verkligen får. Om vi säger så här, 12,5Mbyte motsvarar 13107200byte och paketstorleken är beroende på vad man kör för protokoll, men säg att man kör med en paketstorlek på 512byte var av 64 byte är kontrollinformation, adress, osv. Då har vi alltså 448 byte till data, vilket ger 11468800 byte eller 10,9375MB alltså fortfarande långt ifrån dina 1MB. Om vi nu vidare antar att du kör på halvduplex så är vi nere i ca: 5,5 MB om det nu bara är dessa två datorer som komunicerar, förutsatt att de "vill" sända trafik samtidigt. Antag också att det är en 10% krockar som genererar omsändningar så är max hastigheten nere i ca 4,9MB/sek.

Så var ligger problemet kan man tänka? Problemet kan ligga i diskhastighet, inställningar angående hel/halv-duplex, protokoll som du kör trafiken över, bufferminnet på nätverkskortet, sen som du säger kablarna kan vara dåliga.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-05 14:56

hur ställer jag in hel/halv-duplex? Jag kör med interna orginal nätverkskort på båda datorerna om det hjälper.. skall dock testa med andra kablar också..

  • Oregistrerad
  • 2004-03-05 15:09

Kör du orginalkort i bägge datorerna så har du ett 10Mbit kort i 9500 vilket motsvarar 1,25 MB/sek max, minus allt som jag talade om tidigare, då är vi nere i ca 0,49MB/sek, tyvärr. Men säg att du kör full duplex så borde du kunna få ca 1,1MB/sek. Normal ställer systemet in sig automatiskt, men kör man nätverkskort från någon annan tillverkare brukar man få med ett inställningsprogram. Kanske ska säga att ethernet normalt kör med Maximal Transfer Unit (MTU) på 1500byte, men det har inte så väldigt stor inverkan här. Kör du överföingen via AppleTalk?

Läs mer här! Ungefär det som per redan nämnde förutom AppleTalk...
Om man har en mer avancerad switch så kan prestandan också försämras om datorn och swithen hela tiden förhandlar om fart. Kan vara bra att låsa hastigheten på båda.

1
Bevaka tråden