Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AKUT hjälp till iMac!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-05 00:11

Hjälp!

Det lilla förlaget Quarnbergets "main frame", en iMac slotloading, 350mhz tror jag, verkar inte må så bra. Det började med att Bosse (förlagsdirektör... :rolleyes: ) skulle installera 10.3 (tidigare endast 9:an) utan min eminenta hjälp, det är jag som brukar fixa krångel. Installationen avbryter sig själv under inledningsfasen, och därefter uppför sig datorn konstigt, medan jag satt vid den kom den vid start inte så långt att den började söka efter en startskiva, och skärmen ser ut som om man kört en vindeffket i photoshop, med klar dominans av grönt. Datorn svarar knappt alls, håller maninne alt så kommer den till välja startskivaläget, men nådra förslag på skivor kommer inte upp. Till saken hör att 10.3 skivan aldrig kom ut, det kan ju vara ett lämpligt ställe att börja. Gemknappen på fronten fungerar inte, HD:n ger lite normala ljud ifrån sig i samband med startdonget, men datorn verkar inte bry sig om att söka något på den.

Är det någon som har någon idé om vad man kan göra, och vad som är fel?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-05 00:19

Han glömde installera firmware, datorn är så gott som toast...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-05 00:59
Ursprungligen av DaPhox:

Han glömde installera firmware, datorn är så gott som toast...

Borde inte installern sagt att han skulle det då? Mac är ju trots allt datorn för dem som inte vet och inte vill veta...

Men det förefaller ju vara synnerligen allvarligt...

Tycker att det är obegripligt att Apple tyckte att kunderna själv kunde sköta denna firmwareuppgradering. Datorer som stått uppkopplade till internet har dock fått påminnelser om att det är dags att uppgradera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-05 08:20

Vad är det för firmware uppdatering ni pratar om?
Börjar bli orolig för frugans gamla iMac...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-05 09:31
Ursprungligen av swede:

Vad är det för firmware uppdatering ni pratar om?
Börjar bli orolig för frugans gamla iMac...

Så länge hon inte kör en OSX installation så kan du vara lugn...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-05 09:29

swede,

Det borde vara denna firmwareuppgradering du skall använda:

-Torkel

  • Oregistrerad
  • 2004-03-05 10:17

Är det nån som vet Apple's ansvar i detta? (Rent juridiskt?) Har själv stekt en iMac på detta sätt...

Gäller detta bara för installation av 10.3 eller även 10.2?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-05 10:53
Ursprungligen av hellmark:

Gäller detta bara för installation av 10.3 eller även 10.2?

För alla X

Jag hade precis samma problem med min iMac när jag hade en gammal firmware och skulle installera 10.3. Skärmen blev svart eller helfläpp med konstiga färger som du beskriver. Efter mycket pulande lyckades jag installera det nya firmwaret och sen fugerade allt perfekt. Men hur var det nu jag gjorde? Jag tror att jag på nåt sätt lät datorn gå i vila och fick sen fart på den efter vilan. Men hur jag fick in firmwaret på hårddisken och startade från OS9 minns jag inte. Det finns en tråd om mitt problem här på 99mac. http://99mac.se/forum/showthread.php?t=35313&highlight=firmware

  • Oregistrerad
  • 2004-03-05 10:37

Stekt?
Är väl bara att resetta FW,dra igång 9 igen och ladda ner / uppdatera...

[Står ju lite i "Read before you..."]

Ganska fantastiskt att någon lyckats missa det här med iMacen och firmwaren...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-03-05 13:41

Hänger man inte runt på forum eller nyhetssidor för Mac är det väl ganska lätt att missa?

  • Medlem
  • 2004-03-05 15:00

Håller med Nillon. Går inte att veta allt. Är väl också därför vi har sådana här forum så att den allmänna kunskapsnivån kan ökas på :=)

1
Bevaka tråden