Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1Gb minne till PB G4 12"

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Enköping
  • 2004-03-02 09:28

Jag vill så gärna ha 1Gb extra i min 12"/1GHz!

Jag köpte ett i julas från Macoteket, men det funkade inte, trots tre försök med nya moduler. De drogs sedan in om jag förstod rätt.

Har någon hittat ett minne som funkat och som finns att köpa?

Tack!
/Mats

Är i samma situation som dig och överväger att handla från engelska Crucial efter som dom finns inom EU - priset innan frakt är i alla fall bra - 280 euro inkl. engelsk moms på 17,5%

http://www.crucial.com/eu/store/listparts.asp?Mfr%2BProductline=Apple%2BPowerBook&mfr=Apple&cat=RAM&model=PowerBook+G4+1GHz+%2812-inch+Display%29&submit=Go

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-03-02 09:59
  • Medlem
  • Enköping
  • 2004-03-02 10:44

Bra tips!
Det verkar inte vara samma artikelnummer på komplett.se, som det Crucial rekommenderar för PB.
Det känns lite osäkert att handla från utlandet med tanke på de problem jag haft med tidigare minnen till datorn - kanske svårare att byta/återköpa om det inte funkar?
Det verkar som om datorn är kinkig med minne...

Har skrivit och frågat Komplett om det av Crucial rekomenderade minnet, bett om skyndsamt svar - återkommer så snart dom svarat. Man kan ju hoppas på att macåterförsäljarna vaknar och gör ett konkurenskarftigt pris - blir nog att sänka nuvarande pris med bortåt 50%.

Upgrade for the Apple PowerBook G4 1GHz (12-inch Display)
Crucial Part Number: CT327974

  • Medlem
  • Enköping
  • 2004-03-02 11:17

Bra. Jag mailade dem också, så vet de att efterfrågan finns ...!

  • Medlem
  • Enköping
  • 2004-03-04 10:03

... men ingen som har ett fungerande 1Gb minne i sin 12" 1Ghz..?

Har i mail försökt övertyga Komplett att ta hem detta minne från Crucial och har nu fått följande svar från dom - försökte deala med dom om att ta in kanske fler än 10 minnen ifall vi på 99mac kunde samla ihop så många intreserade:

Vi är en PC-butik, och tar dessvärre då inte in minnen för MAC, visst, minnet finns ju för försäljning, men eftersom vi vänder oss till PC-användare, så kommer vi tyvärr inte ta in minnet.

Tråkigt att dom resonerar så, dom hade ju kunnat sållt minnen för bortåt 40.000 men valde ändå denna utväg... så jakten går därmed vidare på vettigt pris för 1 GHz-moduler.

  • Medlem
  • 2004-03-04 12:06

Är det bara Crucial som ni är ute efter pga. låg prisnivå? Det finns många PC-återförsäljare som säljer Kingstons minnen och som även tar hem mac-specifika minnen på beställning. Hitta en ÅF med låga priser så kommer ni nog billigt undan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-04 22:49
Ursprungligen av [email protected]:

Tråkigt att dom resonerar så, dom hade ju kunnat sållt minnen för bortåt 40.000 men valde ändå denna utväg... så jakten går därmed vidare på vettigt pris för 1 GHz-moduler.

Om du tänker köpa minne till firman för så många pengar så köp det direkt från Crucial så får du bättre priser. Det går att betala antingen med kort eller en vanlig banköverföring, snabba på att leverera är de också.

Det är inte många butiker som tar hem 1GB SO-DIMM moduler bara ifall att nån skulle råka slinka in och köpa en.

Jag köpte ett 1GB:s minne på macoteket för några veckor sedan till en PB 17" och det fungerar utmärkt!

Molia: För min del är det bara 1 minne för privat användning men vad jag fattat så finns vi 2 i denna tråd som vill ha ett sådant minne och vem vet så kanske fler vore intreserad OM rätt pris fanns att tillgå här hemma i Sverige.

Patrik D: Som det framgår av tråden så gäller det alltså minne till 1 GHz Powerbook 12" och det är inte samma rekomenderade minne... Apple kör Samsung och det vore det optimala eller tryggaste. Macoteket säljer i dagsläget inte 1 GHz-minnen till den modellen.

Ingen vore gladare än jag OM någon återförsäljare hoppade in i denna tråden och sa "om ni kan skramlar ihop 10 intreserade så ska vi göra ett specialpris"... är ju liksom att elda för kråkorna att de potentiella kunderna går utomlands och lägger sina beställningar. Gör dom inget åt detta så blir det som med vin och sprit, Norrmän handlar i Sverige, Svenskar handlar i Danmark, Danskar handlar i Tyskland och hela underlaget för branchen kan försvinna här hemma. Vad man än må tycka om det så måste den protektionistisa inställningen bort tack vare eller på grund av att vi lever i europa.

En tysk site har nu uppdaterat sin sida med att påstå att följande ska funka på denna 1 GHz 12" modell:

DDR-PC2700 (333MHz) CL 2.5, 200pol. , 2.5Volt, 200pol., 1.25 Zoll Bauhöhe
Für Apple G4 PowerBook 12" (1GHz), 15" und 17" Display (2003 Edition / Alu )

Kanske har dom rätt för denna info fanns inte för 1 vecka sedan... kruxet är bara att PB 12" - 1 GHz egentligen har DDR-PC2100 (266MHz). Pris 299,90 euro

http://www.dsp-memory.de/v1/catalog/product_info.php?cPath=1_18&products_id=1560&

+++

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-05 01:02

Jag har haft 1GB SO-DIMM som passar PB12 på lager i min butik sedan några månader tillbaka. 1 såld. Det är ingen kioskvältare precis. Kan du hitta 10 st som villa betala 3750kr ink moms? Det är Samsung och jag har provat de i min PB12.

Skulle jag köpa in 10 åt gången av den sorten så ger det mig ingen extra rabatt, då jag köper ca 700 bitar blandade minnesmoduler i månaden och redan har bra priser.

Är ditt nuvarande pris 3.750 kronor inkl. moms eller pratar vi om att samla ihop ett gäng intresenter typ 10 stycken - föresten, vad heter ditt företag som man då vänder sig till. Kan du precisera vilket minne det är, PC2100 (266MHz) eller PC2700 (333MHz) samt Samsungs nummer. När jag tittar på Macotekets sidor så har dom ett 1 GHz minne men förvisso för G4 PB 17" och du ligger i så fall ca: 1.200 kronor lägre vilket känns betydligt mycket rimligare. När du testade detta minne var det då på 1 GHz-modellen eller den förra generationen av Powerbook 12" ???

En fråga - hur löser vi detta om det efter ett köp likt förbaskat visar sig att minnet INTE fungerar, frågar med tanke på att Macoteket tidigare ( 3 gånger ) sålde ett minne till "matteth" som INTE fungerade. Skulle tacksamt se en länk till ditt företag där man kan göra beställning.

Mvh & hoppas att det kan bli att vi gör upp om ett köp den 25:e mars då nya lönen kommer.

Olle

Molia – är det stygga pojken som är din butik?

99Mac håller på att utveckla en ny cool funktion för co-shopping, ungefär som COOP AppleStore grejerna. Deras avtal är redan klara med tre leverantörer som kommer presentera sina produkter genom sajten - tanken är att alla åf/leverantörer är välkomna att göra likadant, det är alltså inte knutet till en viss åf utan produkten står i centrum.

99Mac kommer ta 3.275kr exkl moms för 1GB DDR PC2700 SO-DIMM och då går ett par procent till 99mac:s verksamhet. - Allt detta hämtat efter en diskution i forumet "Företag och företagande" där Martin berättade detta. Återstår att se om även PB 12 - 1 GHz täcks in av detta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-06 01:04

Med hänsyn til Macoteket som betalar riktiga pengar för att få göra reklam här så får ni svar via internposten.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2004-04-22 00:44

Hur gick det Olle, köpte du något minne? Och i så fall, var? kostade? funkar bra?

  • Medlem
  • Enköping
  • 2004-04-22 11:38
Ursprungligen av Hasse A:

Hur gick det Olle, köpte du något minne? Och i så fall, var? kostade? funkar bra?

Jag har köpt ett. Samsung/Princeton på Inwarehouse, 3800 ex moms, (det kändes bäst med märkesminne med tanke på tidigare problem ...). Funkar hur bra som helst, gör enorm skillnad, speciellt med Adobe-programmen, men också allt annat går mycket snabbare.
/Mats

1
Bevaka tråden