Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kobra & Jutterström

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Säga vad man vill om min arbetsgivare men en del av de anställda sticker ut hakan vilket är helt OK för min del - glädjande nog så finns det mycke mac i Kobras satir över Christina Jutterström.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=12790

Klicka på "Kobra på Skrivbordet" - Real Video gäller.

Olle

Tror inte det var Juttan som skrev.
Hon skulle inte skrivit växt då hon menade vuxit.
Det är säkert någon som skojar med oss.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-02 18:52

För den som vill gå på djupet om hur många anställda upplever vad Juttan nu driver igenom så är följande länk från Journalisten en klockren avhyvling av nämnda VD:

http://www.journalisten.se/a.asp?article_id=6531

[citat]

Christina Jutterström uttalar sig i samband med att hon förevisats ett enmansbetjänat kontrollrum i TV-huset i Norrköping. Hon har mycket riktigt sett reglar som rör sig själva. Men hennes reaktion på det hon just har sett är avslöjande på ett minst sagt skrämmande sätt eftersom det visar på en djup okunskap om det företag hon är satt att leda.
...I mötet med den nya tekniken visar Christina Jutterström samma oförställda fascination och förundran som ett litet barn i sitt första möte med ett självspelande piano. Hennes logik är solklar, har man självspelande pianon behövs inga pianister. Och hon reflekterar inte för ett ögonblick över den komplicerade process som föregår det ögonblick då reglarna rör sig själva över kontrollbordet. Inte med ett ord nämns den programmering som föregår varje sändning, alla de led i produktionen som måste klaffa till 100 procent för att reglarna ska röra sig på rätt sätt. Ingenting om den serviceorganisation som måste till för att upprätthålla komplicerade digitala sändningssystem. För att inte nämna de krav på nya arbetsuppgifter som kommer att läggas på redan tungt belastade journalister.

[/citat]
+++

  • Oregistrerad
  • 2004-03-03 10:25
Ursprungligen av [email protected]:

För den som vill gå på djupet om hur många anställda upplever vad Juttan nu driver igenom så är följande länk från Journalisten en klockren avhyvling av nämnda VD:

http://www.journalisten.se/a.asp?article_id=6531

Ska man vara elak så kan man väl tycka att det ligger ett visst mått av desperation när Journalisten tar till knep som lösrykta citat och gör halmgubbar av det.

För det är klart att det finns avvägningar att göra i tv-branschen. Samma avvägningar som tidningarna tvingades göra när DTP kom och alla andra branscher från den mekaniska vävmaskinen och framåt. Analog tv-produktion är personalintensiv. Det är rätt att ifrågasätta om inte tv-produktionen kan bli mer effektiv. Om man verkligen behöver göra så många program i studio osv.

Dessutom görs ju mycket av redigeringen av nyhetsrepportage redan i dag av journalisterna själva, fast med dyr analog utrustning. De borde väl skrika och hoppa av glädje om det räckte att ha PB-n i knät?

Det är väl ingen hemlighet att Juttan är smidig som ett kylskåp, men striden hade nog kommit oavsett vem som hade haft VD-posten.

Ursprungligen av johantj:

Dessutom görs ju mycket av redigeringen av nyhetsrepportage redan i dag av journalisterna själva, fast med dyr analog utrustning. De borde väl skrika och hoppa av glädje om det räckte att ha PB-n i knät?

Vill inte låta nedsättande på något vis, men analoga redigeringar existerar mig veterligen inte alls. Nyheterna kör Avidredigeringar till 100%, kamerorna är Ickegami DVC Pro 25 och byts nu ut mot DVC Pro 50. Stockholmarna ( rapport / aktuellt / sporten ) har i dagarna fått 28 stycken Panasonic DVC Pro 50, a gissningsvis ca: 200.000 styck.

Nej våra reportrar är inte jätteglada åt den nya tekniken - inte för att den är digital utan istället beroende av att Aviderna på WinXP är grymt buggiga. Kan som exempel berätta att härom dagen så skulle sändningsproducenten stänga den bin där våra backuper av alla dagens inslag förvarades, detta gick inte och hon tvingades då till ett Control alt delet. Följden blev att när jag sedan skulle öppna binnen i mitt klipprum bara kunde konstatera att både bin och samtliga inslag var borta - totalt soprent! Förvisso var de saknade inslagen duplikat och allt hade kunnat återskapas om vi hade haft tid till detta - fadäsen inträffade dessvärre 10 minuter innan sändning och då blir pressen extrem, sådant skapar mindre entuastiska medarbetare.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-04 18:38
Ursprungligen av [email protected]:

Vill inte låta nedsättande på något vis, men analoga redigeringar existerar mig veterligen inte alls. [...]

Nej våra reportrar är inte jätteglada åt den nya tekniken - inte för att den är digital utan istället beroende av att Aviderna på WinXP är grymt buggiga.

När jag var på besök i TV-huset sist så fanns där kvar analog redigeringsutrustning på ABC. Men det är ju flera år sedan nu, så utfasningen har väl gått snabbt.

Jag har all förståelse för att man blir frustrerad över att köra på XP-burkar.
Men det är ju inte det som diskussionen rör, utan om det är berättigat med nedskärningar p.g.a. "digitaliserade" arbetsrutiner.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-03 09:39

Det som händer på SVT är väl inte så annorlunda än det som händer på många andra arbetsplatser. Skillnaden är väl att SVT-medarbetarna har möjlighet att själva visa detta i TV och protestera genom TV-mediet.

När såg ni t ex f d Ericsson-anställda göra program om Ericssons "strukturomvandling"?

Jag är bekant med Jutterström (via min far) och har bara positiva saker att säga om henne. Hon är en väldigt kompetent person.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag är bekant med Jutterström (via min far) och har bara positiva saker att säga om henne. Hon är en väldigt kompetent person.

Jag jobbade med henne mellan 1972-1977 då hon var inrikesreporter på rapport och jag kan i mångt bara instämma med att hon i DEN yrkesrollen var suveränt bra att jobba ihop med, ytterst kompetent. Att sedan vara chef (VD) är däremot en helt annan sak, hon har faktiskt passerat 2 dags/kvällstidningar i Stockholm som chef och resultatet var INTE vad dessa uppdragsgivare hade önskat sig.

Visst, det är svårt att driva igenom det som nu sker där ca: 350 personer inte längre anses behövliga. Problemet som hon inte kommer undan är att turordningsreglerna inte kommer att kringgås och yngre senast anställda medarbetare blir de som får lämna först - precis den motsatta konsekvensen blir den som då är kvar, dvs. att äldre personer blir de som stannar.

Mitt i detta så kvarstår faktum att bortåt 40% av SVT´s arbetskraft inom 5-6 år kommer att pensioneras. OM hon hade kunnat vänta några år med att driva igenom alla de nya digitala kanalerna så hade förutsättningarna varit betydligt bättre. Straxt innan nyår så fick vi höra larmrapporter om att det skulle bli ett underskott på 50 miljoner men samma dag som det blev beslutat om antalet som ska tvingas sluta så fick vi reda på att det istället blir ett överskott på 150 miljoner. Till detta kan det iof finnas logiska förklaringar. Nu är nog förhandlingarna igång och den 24 mars så vet vi hur många personer man vill ha i organistationen, därefter följer att på ett eller annat sätt bli av med de som inte längre passar in.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-04 18:53
Ursprungligen av [email protected]:

Att sedan vara chef (VD) är däremot en helt annan sak, hon har faktiskt passerat 2 dags/kvällstidningar i Stockholm som chef och resultatet var INTE vad dessa uppdragsgivare hade önskat sig.

Inte? Jag har haft uppfattningen att hon fick ta alla striderna när tidningsarbetet skulle moderniseras. Det blir man måhända inte uppskattad för som chef, men nog var det väl vad uppdragsgivarna önskade sig. Varför fick hon annars vara kvar?

Ursprungligen av [email protected]:

Problemet som hon inte kommer undan är att turordningsreglerna inte kommer att kringgås och yngre senast anställda medarbetare blir de som får lämna först.

Det är väl också fackets ansvar? Om turordning kan man alltid avtala om man är överens.

Dessutom är ju SVT:s position stark. Det är ju många som vill jobba på TV. Det är lätt att rekrytera in nytt folk om det skulle behövas. Vad finner facket på att sätta sig på tvären?

Ursprungligen av [email protected]:

Mitt i detta så kvarstår faktum att bortåt 40% av SVT´s arbetskraft inom 5-6 år kommer att pensioneras. OM hon hade kunnat vänta några år med att driva igenom alla de nya digitala kanalerna så hade förutsättningarna varit betydligt bättre.

Tvärtom, de som sparkas nu kan inte om 5-6 år kräva återanställning med stöd av LAS när dessa tjänster ska återbesättas. De får söka in som alla andra. Om SVT ändå är i situationen att man måste skära ner så är det nog rätt ur företagets synvinkel att göra det nu. Det öppnar för större valfrihet sedan.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag är bekant med Jutterström (via min far) och har bara positiva saker att säga om henne. Hon är en väldigt kompetent person.

Fast å andra sidan så jobbar du kanske inte under henne?

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Fast å andra sidan så jobbar du kanske inte under henne?

Om du bara visste hur sant detta är... att beskriva hur ett arbete går till på en tv-station för den som aldrig varit inne i branchen är snudd på omöjligt. De av tittarna som försöker sig på detta har ofta en redan grundmurad felaktig uppfattning som dom inte är beredda att ompröva vad man än säger. Verkligheten i drömfabriken ser inte ut som på andra platser, det bara är så.

Man kan ju undra varför SVT just nu väljer att starta ett antal nya kanaler när ekonomin är lite ansträngd - speciellt när man bör vara fullt medveten om att det kommer att bli svårt att hitta ersättningspersonal om 5-6 år då de stora pensionsavgångarna kommer. Jag är inte emot att företaget digitaliseras och att man strävar efter att kunna jobba effektivare, allt detta behövs. Det jag och många med mig känner, inkl. både SIF och Journalistförbundet är att Juttans tajming är riktigt dålig.

1
Bevaka tråden