Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ExtremeTech om Raptor-740

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-04 11:11

ExtremeTech har just provkört Western Digitals nya 10.000rpm ATA-hårddisk, WD740 Raptor.
Disken är mkt snabb, rejält snabbare än t ex den vanliga ”gamla klassikern" WD1200JB som snurrar i 7.200rpm.
Men en sak verkar gå i alldeles fel riktning, cpu utilization. I deras RAID-0 konfiguration springer cpu-belastningen upp i nästan 38% på deras test-PC. Detta på en Pentium4/3.0GHz och Intel 875p-chipset.
Till följd av detta spekulerar ExtremeTech om inte den höga cpu-belastningen disken medför i vissa fall kan sänka hela datorns prestanda. Snabb disk stjälper mer än hjälper.

Då återstår frågan, hur dålig idé vore det inte att montera två Raptor-740 i en PowerMac G4 och använda Mac OS X inbyggda mjukvaruRAID? Om cpu belastningen av disken står i direkt proportion till cpu:ns heltalsprestanda (?) borde väl en gammal PowerMac G4 gå på knäna?

Det vore väldigt intressant att testa -> jag skulle rekommendera denna uppsättning för alla som köper en dual 2GHz G5 faktiskt.

Svenska sweclockers har gjort ett liknande test och det finns att läsa här;
http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_040301_raptorraid.php?page=1

  • Oregistrerad
  • 2004-03-04 13:09
Ursprungligen av xplane:

Svenska sweclockers har gjort ett liknande test och det finns att läsa här;
http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_040301_raptorraid.php?page=1

Tyvärr bara ett test av äldre diskar.
Nya Raptor-740 ger intryck av att vara en ordentligt utvecklad Raptormodell av döma av ExtremeTechs artikel. Inte minst kommer den nya med dubbel lagringskapacitet mot den gamla varianten som sweclockers provkör.

Men märk väl att med deras äldre disk så var cpu-belastningen endast 13% det är en bit kvar till 38%...:)

  • Oregistrerad
  • 2004-03-04 17:23
Ursprungligen av xplane:

Men märk väl att med deras äldre disk så var cpu-belastningen endast 13% det är en bit kvar till 38%...:)

Nja, 32.6% för gamla 36GB Raptor om man skall göra en rättvisande jämförelse.
(ExtremeTech: RAID 0 resultat med Winbench 99 2.0 i deras testsystem)

man blir ju lockad eftersom man lider av att man måste ha det snabbaste hela tiden. men jag har kunnat redigera dv sedan min powerbook g3 400 mhz och känner inte direkt behov av dessa diskar...fast - till musikproduktion med många hårddiskkanaler :rolleyes: ja - då kanske det behövs.

som jag ser det behövs dessa diskar enbart:

1. for dom som kör krävande server med olika sorters RAID
2. för dom som redigerar video med digi-beta-kvalitet och högre
3. för dom som arbetar med mååånga hårddiskkanaler i ljudproduktion

så - jag väntar ett tag - tills mitt nuvarande system går på knäna - 2 GB ram, 2 x 250 GB sata, 2x2 ghz G5 det dröjer nog ett litet tag till

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-19 10:37

Har skrivit ett annat inlagg om denna disk:

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=43448

Nagon som fatt denna disk att funka pa en mac overhuvudtaget?

// kimmo

enligt björnström skall det fungerar fint :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-04-19 21:17

även storagereview.com har ett utmärkt test

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-20 07:26
Ursprungligen av kimmo:

Raptor WD740 testad pa en G5: http://www.pixelworks.ca/review/raptor74.shtml

Shutting down computer...!? Borde vara starting up computer eller?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-20 08:29
Ursprungligen av xplane:

Shutting down computer...!? Borde vara starting up computer eller?

Kan jag väl inte tänka mig...

Borde inte den höga rotationshastigheten rimligtvis leda till ett högt ljud? Någon som har hört en får gärna skriva en rad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-20 12:38
Ursprungligen av whoami:

Borde inte den höga rotationshastigheten rimligtvis leda till ett högt ljud? Någon som har hört en får gärna skriva en rad.

Fran lanken ovan:

"After initial boot up. I did notice a different hum then the standard Barracuda. I must say that I am pleasantly surprised at how silent the drive is. I don't hear a turbine wind up like I was expecting. In fact I don't hear the drive spin at all. It is at least as quite as any 7200-rpm drive available.

Although when the drive is being accessed you can hear the actuators work. With a light clicking sound that is more audible then the barracudas. But the sound if minimal and not nearly as loud as older 5400-rpm western digital hard drives I have owned."

// kimmo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-20 12:41
Ursprungligen av whoami:

Borde inte den höga rotationshastigheten rimligtvis leda till ett högt ljud? Någon som har hört en får gärna skriva en rad.

Vissa snabbare diskar ger ifrån sig ett högfrekvent tjut, som är fruktansvärt störande. Jag fick byta ut min 10k rpm SCSI-disk mot 7200 rpm, eftersom jag inte stod ut. Vet dock inte om Raptor-diskarna har detta, och i så fall hur många som hör det. Givetvis låter diskarna mer också (om man jämför nya motsvarande), men för min del är det tjutandet som är olidligt på vissa diskar.

det står i specifikationen att den ligger på 32 dB...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-04-20 12:53

Jag har båda modellerna av de nämnda diskarna här hemma och Seagate-disken är faktiskt tystare.

1
Bevaka tråden