Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB 12" - hur kraftfull?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-04 09:36

Hej, funderar på att skaffa mig en Powerbook som alternativ till en stationär men då använda mig av en extra skärm när man jobbar på den hemma. Då verkar ju 12" vara det perfekta valet? Jag är inte helt beroende av att ha en bärbar mac men kan man få det på köpet och samtidgt få bra prestanda är det ju helt klart ett plus.

Frågan är bara hur mkt kraft den har för relativt krävande program som Photoshop och InDesign där man jobbar med större dokument t ex och många program igång samtidigt.

Har ngn en erfarenhet av den i likn sammanhang?

/Christoffer

  • Oregistrerad
  • 2004-03-04 12:49

tack.. jag har läst den tråden, fast det står inget direkt om krävande program. Men att ansluta t ec en 20" Cinama Display skall funka med en adapter tydligen

  • Medlem
  • 2004-03-04 19:33

Min erfarenhet är att ifall du har rejält med internminne så ska det fungera. Flera av mina klasskamrater använder Powerbook 12" till just Photoshop och likande program. Visst det går väl inte jättefort men det fungerar bra. Men det är naturligtvis en fråga om tycke och smak. Det går naturligtvis fortare på en stationär med flera processorer (doh). En annan lite svag punkt är hårddisken men det går naturligtvis att arbeta mot snabba firewire hårdiskar eller byta ut den interna mot en snabbare om det behovet skulle uppstå.

  • Medlem
  • 2004-03-04 20:24

Jag är väldigt säker på att du ej kan ansluta en 20" Cinema Display till en PB12". Inte ens PB15" skall ju klara av det enligt Apples egna specar. De skriver själva att begränsningen för en externt ansluten bildskärm är 1600x1200 upplösning, detta överstiger en ACD 20".

Men om någon vet hur man lyckas får ni gärna komma med tips...

Vidare har jag läst att skärmen i PB12" är av sämre kvalite än den som sitter i PB15", men jag vet inte om det stämmer. På grund av problemen med vita fläckar på PB15 skärmarna i början ändrade Apple leverantör och blev av med problemen.

Ursprungligen av PMG5:

Jag är väldigt säker på att du ej kan ansluta en 20" Cinema Display till en PB12". Inte ens PB15" skall ju klara av det enligt Apples egna specar. De skriver själva att begränsningen för en externt ansluten bildskärm är 1600x1200 upplösning, detta överstiger en ACD 20".

Men om någon vet hur man lyckas får ni gärna komma med tips...

En ACD 20" överstiger inte 1600x1200, utan den kör 1680x1050. Men ändå är den inget vidare bra val för en PB eftersom den kräver en dyr och klumpig DVI->ADC-adapter. Det finns ganska många 20" TFT-skärmar med DVI-anslutning som ligger mycket bättre till prismässigt, så jag skulle nog själv satsa på en sådan i stället.

Citat:

Vidare har jag läst att skärmen i PB12" är av sämre kvalite än den som sitter i PB15", men jag vet inte om det stämmer. På grund av problemen med vita fläckar på PB15 skärmarna i början ändrade Apple leverantör och blev av med problemen.

Kvalitetsmässigt ska det inte vara någon större skillnad såvitt jag vet, men skärmen i PB 12" är inte riktigt lika ljusstark som den i PB 15".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-04 20:32

Jag använder en Pb12 på det sätt som du önskar. Maxat minnet såklart. Men jag har en midre skärm. Funkar mycket bra att jobba med tunga Photoshopdokument etc. Bildintensiva tidningsproduktion tidningsproduktioner i InDesign blir ganska slött.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-04 21:05

Detta har jag just kopierat från Apples site:

""Visa vad du skapat
Vill du presentera dina idéer på en större skärm? Med DVI-porten på 17-tums och 15-tums PowerBook och mini-DVI-porten på 12-tums PowerBook kan du ansluta 23-tumsskärmen Apple Cinema HD Display, 20-tumsskärmen Apple Cinema Display eller 17-tumsskärmen Apple Studio Display. Apples DVI-till-ADC-adapter erbjuder mer än bara en fysisk anslutning mellan en DVI-port och en digital ADC-bildskärm. Den bevarar även videosignalens digitala egenskaper och gör visningen till en heldigital upplevelse.""

Så visst kan du ha en 20"are!

  • Medlem
  • 2004-03-04 21:25

Du har helt rätt. Det är ju iBook som har de begränsningar jag talar om. Jisses...

Taget ur specen för de olika PB-grafikkorten:

12":
NVIDIA GeForce FX Go5200-grafikprocessor med stöd för AGP 4X och 32 MB DDR SDRAM-bildskärmsminne (12-tumsmodellerna)
Dubbla bildskärmar och skärmbildsdubblering: hanterar samtidigt upp till 1024 x 768 bildpunkter på den inbyggda skärmen och upp till 2048 x 1536 bildpunkter på en extern bildskärm, med miljoner färger (7)

15":
ATI Mobility Radeon 9600-grafikprocessor med stöd för AGP 4X och 64 MB DDR SDRAM-bildskärmsminne (15-tumsmodellerna)
Dubbla bildskärmar och skärmbildsdubblering: hanterar samtidigt upp till 1280 x 854 bildpunkter på den inbyggda skärmen och upp till 2048 x 1536 bildpunkter på en extern bildskärm, med miljoner färger (7)

17":
ATI Mobility Radeon 9600-grafikprocessor med stöd för AGP 4X och 64 MB DDR SDRAM-bildskärmsminne (17-tumsmodellen)
Dubbla bildskärmar och skärmbildsdubblering: hanterar samtidigt upp till 1440 x 900 bildpunkter på den inbyggda skärmen och upp till 2048 x 1536 bildpunkter på en extern bildskärm, med miljoner färger (7)

...fel av mig mao.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-05 09:53

Tack för alla svar... dock blir jag inte klok på vilket som skulle vara det bästa för mig..hehe. kanske skulle gå upp ett steg till 15" och få bättre grafikkort och större HD?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-05 11:59
Ursprungligen av christoffer:

Tack för alla svar... dock blir jag inte klok på vilket som skulle vara det bästa för mig..hehe. kanske skulle gå upp ett steg till 15" och få bättre grafikkort och större HD?

Jag tycker nog att du skall välja 15" eftersom du skriver att bärbarhet inte är främsta orsaken. har själv en 15" Tibook och den är mycket bärbar även om jag ibland när jag reser mkt "längtar" efter en 12".

Jag har bara testkört 867Mhz av 12" och jag tycker den kändes klart segare än min Tibook 1GHz. Kan bero på cacheminnet iofs.

//mattan

Är i samma funderingar som du Christoffer. Blir dock min första och enda mac.
Har blivit rekommenderad 12" av flera som använder den dagligen.
Är mest sugen på den "pga/tack vare" formatet, men har precis som du
funderingar främst ang grafikkortet. Hmmm borde man satsa på 15".
Självklart säger en del.......Du klarar dig med 12" säger andra.
Jag tror inte man kommer ifrån detta lyxproblem utan får helt
enkelt gå på "The gut feeling". Lär ju inte bli missnöjd, oavsett vad vi väljer.

// Danne

  • Oregistrerad
  • 2004-03-05 11:09

Synd att man inte kan få 12" med CPU och GPU från de större modellerna......

  • Oregistrerad
  • 2004-03-05 11:43

exakt... den måste väl inte nödvändigtvis ha mindre prestanda för att den är mindre fysiskt... eller? platsbrist kanske?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-05 12:13
Ursprungligen av christoffer:

exakt... den måste väl inte nödvändigtvis ha mindre prestanda för att den är mindre fysiskt... eller? platsbrist kanske?

Exakt! CPU'er na i de olika PB'arna lär ha samma storlek så det kan inte vara nåt problem, cacheminnet kan inte heller ha nån större betydelse.. det enda jag kan tänka mej som kan ta mer plats är möjligtvis grafikkortet... Men den främsta anledningen är nog inte teknisk utan helt enkelt bara att man bestämmt sej för att 12" ska vara 'minstingen' och 17" 'värstingen'...
Som nån sa ovan - 12" skulle va en riktig killer om den fanns i samma specs som 17"!!! Jag skulle köpa en direkt!!

/jensa (Som väntar med inköp av 12" tills den blivit uppsteppad)

  • Oregistrerad
  • 2004-03-10 11:09
Ursprungligen av schmuck:

Exakt! CPU'er na i de olika PB'arna lär ha samma storlek så det kan inte vara nåt problem, cacheminnet kan inte heller ha nån större betydelse.. det enda jag kan tänka mej som kan ta mer plats är möjligtvis grafikkortet... Men den främsta anledningen är nog inte teknisk utan helt enkelt bara att man bestämmt sej för att 12" ska vara 'minstingen' och 17" 'värstingen'...
Som nån sa ovan - 12" skulle va en riktig killer om den fanns i samma specs som 17"!!! Jag skulle köpa en direkt!!

/jensa (Som väntar med inköp av 12" tills den blivit uppsteppad)

Det skulle annars kunna vara ett problem med värmeutveckling... Eftersom i en 17" PowerBook så finns det mycket mer plats att sprida värmen än i en 12" PowerBook

  • Medlem
  • 2004-03-05 11:53

För tillfället sitter jag och gör sidor i Quark på en 8600/250, och det funkar hur bra som helst... Photoshop 4 är inga problem heller. Nu är iofs OS 9 betydligt snabbare än X, men i alla fall.

Bara som en referens.

Formatet på 12" slår ju de mesta.. Är du väldigt mobil eller gillar att sitta hemma i soffan med datorn o knäet så är 12'an en klar vinnare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-09 21:36

Har själv funderingar på att skaffa en ny bärbar.

Har den gamla "dasslocks" iBooken sedan länge. Den hängde med några gånger till stan men tyngden gjorde att man inte gärna släpade runt på den. Ont i axeln av väskan... stort format etc.
Den blev väldigt snabbt ytterligare en högst stationär dator. Flyttas aldrig ens i lägenheten...

När jag nu tänker på bärbart ska det vara just BÄRBART = möjligt att bära.
Något som man inte drar sig för att ta med sig i princip överallt.

Då är det bara PowerBook 12" som gäller (just nu iallafall).

Men till grafisk design och filmredigering är det G4:an som jag fortfarande kommer att använda.
Den bärbara är trots allt endast ett komplement vid resor och så. Men av tråden att döma är det många som använder den som "huvuddator".

  • Oregistrerad
  • 2004-03-05 13:30

stfm: Jag vet inte om din referens var särskillt andvändbar då jag kör helt andra program som kräver betydligt mer power samt annat OS, men tack ändå

  • Medlem
  • 2004-03-05 13:40
Ursprungligen av christoffer:

stfm: Jag vet inte om din referens var särskillt andvändbar då jag kör helt andra program som kräver betydligt mer power samt annat OS, men tack ändå

Nja... tro inte att det är min huvuddator...

...mer power?

  • Medlem
  • Enköping
  • 2004-03-05 14:08

Jag har 12" med Apple 20". Funkar bra. Stoppa gärna in 1Gb extra minne för en del av pengarna du sparar jämfört med 15".

Det bästa med den är att den är liten. Det sämsta att den är lite seg och inte lär överleva särskilt många uppdateringar av Adobe-programmen ...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-09 21:48

Jag har en 12" 867 Mhz som jag är störtnöjd med. På den har jag jobbat en hel del i både Illustrator, InDesign och Photoshop vilket funkar alldeles utmärkt. Ibland kan den kännas ganska seg men en uppgradering av minnet (har endast 256 Mb) och uppdatering till Panther tror jag kan väcka nytt liv i den. Kraften räcker dock gott och väl till, se bara till att maxa minnet. Ska du jobba mycket i dessa program och bärbarheten inte är så viktigt bör du nog välja en 15" då den skärmen är helt underbar att jobba med. Det blir lätt trångt med alla paletter i 1024*768 på 12".

Är det däremot viktigt med en liten och lätt dator som kan följa med överallt ska du satsa på en PB 12". För mig är formatet viktigt då jag tar med den överallt och jobbar på många olika ställen. Har du en extra skärm är inte heller den lilla interna skärmen ett problem. Jag brukar koppla in en 19" CRT när jag ska göra större jobb.

Jag älskar i alla fall min lilla dator och är mycket nöjd!

1
Bevaka tråden