Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB12 : SGF:erna ramlar av igen.

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är det dags att ringa Apple och skicka in min PB12 för andra gången. Har skärmen lagt av? Hårddisken rasat? Tangentbordet keff? Ingetdera, Apple har som första tillverkare i världshistorien misslyckats med att tillverka fyra små gummifötter (SGF:er) som sitter kvar.

Förra gången bytte Apple hela undersidan på datorn samt touchpaden på ovansidan när de skulle sätta dit fyra nya SGF:er. Det ska bli intressant att se vad de gör denna gång.

Senast redigerat 2004-02-28 10:18
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-28 09:16

Oj! Jag har inte heller en enda gummiplupp kvar på min PB12", men inte skulle jag vara beredd att lämna in den bara för det. Det går att få tag i andra lite bredare pluppar som håller bättre för inte så många kronor.

PS:

Ursprungligen av Joacim Melin:

Apple har som första tillverkare i världshistorien misslyckats med att tillverka fyra små gummifötter (SGF:er) som inte sitter kvar.

Jag antar att du menar tvärtom!

Ursprungligen av pichia:

Oj! Jag har inte heller en enda gummiplupp kvar på min PB12", men inte skulle jag vara beredd att lämna in den bara för det. Det går att få tag i andra lite bredare pluppar som håller bättre för inte så många kronor.

PS:

Jag antar att du menar tvärtom!

japp, menade tvärtom.

problemet med sgf:erna är ju att de är väldigt viktigaom du har datorn placerad på ett bord eftersom värmeutvecklingen blir rent enorm undertill. ponera att din pb12 går sönder på grund av detta och apple säger att det inte går på garantin för att gummifötterna inte satt kvar...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-28 12:34
Ursprungligen av Joacim Melin:

japp, menade tvärtom.

problemet med sgf:erna är ju att de är väldigt viktigaom du har datorn placerad på ett bord eftersom värmeutvecklingen blir rent enorm undertill. ponera att din pb12 går sönder på grund av detta och apple säger att det inte går på garantin för att gummifötterna inte satt kvar...

Jo, jag är medveten om sgf:ernas funktionalitet när det gäller värmeventileringen. Där min PB brukar stå har jag också ordnat med en ordentlig luftspalt undertill för att underlätta värmeutspridningen.
(egentligen borde man ha den datorn utan sgf på en kylplatta med vattenslinga i för att föra bort all överskottvärme - Det är ett litet tankeprojekt jag har för att se om det är rimligt genomförbart)

Låter nästan som om du kör bilen till verkstaden när askkoppen är full. Gummiplopparna kan man väl åtminstone själv, eller blir man av med garantin då?

Edit: glömde bilen

Ursprungligen av Ola Oscarsson:

Låter nästan som om du kör bilen till verkstaden när askkoppen är full. Gummiplopparna kan man väl åtminstone själv, eller blir man av med garantin då?

Edit: glömde bilen

Man kan givetvis limma dit dom, om man har dom kvar, men de brukar ramla av ganska snart. I mitt fall saknas dessutom en och Apple vägrar dessutom att skicka ut nya utan kräver att man lämnar in datorn för att få SGF:erna utbytta.

Dessutom är det en principsak. Jag har betalt dyra pengar för min PB12 och då ska banne mig nåt så trivialt som fyra gummifötter sitta kvar utan problem. Jag menar, Dell klarar ju av att se till att deras SGF:er sitter kvar och deras maskiner kostar ungefär hälften.

Hmm... glömde byta också.

Jag håller med dig, trodde faktiskt att Apple betrodde sina kunde så pass att de kunde skicka fyra gummiploppar via posten.

Återförsäljare med auktoriserad serviceverkstad kan normalt hjälpa dig med gummifötterna. Tyvärr får man bara tre fötter i en powerbookuppsättning. Har inte förstått varför, men den som sitter vid combon/superdriven finns det tydligen inte någon ersättningsplopp för.

Edit: Gjorde en koll och ändrade lite.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-28 21:26

Gummifötterkitet kostar runt 300:- och räknas tyvärr inte som garantidel längre. På något sätt har Apple lyckats få det till att gummifötterna ENDAST kan lossna om man är ovarsam med datorn.
Bättre då att tigga "dämppluppar" på IKEA. Dessa passat utmärkt och rengör man med aceton eller liknande innan, sitter de som berget.

Jag sitter och lyssnar på reggae-musik i telefonkön till Apple Support nu. Ska bli intressant att höra vad de säger om mina gummipluppar. Förslaget med IKEAS dämppluttar är inte dumt annars men det är ju så fult.

33 minuter har gått. Nu har de lyckats hitta mig i deras register, upptäckt att min apple care för min PB12 är kopplad till en gammal PB G3 som jag hade för två-tre år sen och fixat det. Nu ska de kolla om de får byta fötterna igen. Spännande värre...

.. bra musik får man också. Först Coldplay och sen Peter Gabriel Live...

41:57 : Apple skickar ut nya SGF:er och lite lim till mig. Med bud. Gratis.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-01 08:46
Ursprungligen av Joacim Melin:

41:57 : Apple skickar ut nya SGF:er och lite lim till mig. Med bud. Gratis.

Grattis! Men alltså: varför bytte de hela underredet första gången öht? Jag trodde det bara var första versionen av PB12" som hade limmade fötter och att de nya har samma snäpplås som på iBook. Såg du någon skillnad Joacim? Jag fick nämligen tillbaks samma underrede när jag skickade in tjejens PB12 (oxå batch 1) för nya fötter.

Jag tycker också att det är svårt dåligt att Apple kan låta en sådan miss som illasittande fötter finnas på det byggmästerverk PB12 är i övrigt. Kanske är det för tajt med plats för snäpplås?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-01 09:57
Ursprungligen av pjutsi:

...på det byggmästerverk PB12 är i övrigt.

Ehehe!
Powerbook 12" är i princip lika lättservad som en Citroën DS eller Fiat Uno Turbo. Precis som du INTE får ner en hand i de senare, får du INTE ner en skruvmejsel i den förra.
Så här plockar man isär den för att byta Bluetooth-adaptern:

Battery
Memory door and memory card
AirPort Extreme Card, if installed
Keyboard
Top case
Reed switch
Hard drive
DC-to-DC board
Modem
Heatsink with fan
RJ11 board
Inner frame
Logic Board
Optical drive
Bluetooth Adapter

  • Oregistrerad
  • 2004-03-01 10:13
Ursprungligen av Schuckert:

Powerbook 12" är i princip lika lättservad som en Citroën DS eller Fiat Uno Turbo.

Hehe, verkar väldans skönt att Apple inte bygger sina bärbara med stackars servicetekniker i åtanke... Beror mecket på kass design eller ont om plats? För om det beror på det senare så är det väl fortfarande ett mästerverk? Eller är det lättare att mecka i en Thinkpad X40?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-03 23:02
Ursprungligen av pjutsi:

Hehe, verkar väldans skönt att Apple inte bygger sina bärbara med stackars servicetekniker i åtanke... Beror mecket på kass design eller ont om plats? För om det beror på det senare så är det väl fortfarande ett mästerverk? Eller är det lättare att mecka i en Thinkpad X40?

Jag kan se ingenjörerna som satte ihop PBG4 12" framför mig:

- Jaha. Var skall vi vi få plats med den här då?
- Vi klämmer in den under mellanslagstangenten och bockar plåten över alltihopa!

Lite som batteriet på Citroën:en. Först plocka bort framhjulet, sedan öppna luckan till batteriet i hjluhuset.

Fortfarande en briljant dator. Min gamle PC-farsa blev såld och köpte en. Helst plötsligt känner han en glädjei att använda datorer.

300kr för ett par gummifötter?

Gamla, goda Apples prissättning

Grattis att du Joacim fick det gratis i alla fall!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-02-29 22:36

Jag har satt möbeltassar av filt på min PB12, de släpper in mer luft under maskinen än vad de fjantiga gummifötterna gör.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-01 08:50
Ursprungligen av molia:

Jag har satt möbeltassar av filt på min PB12, de släpper in mer luft under maskinen än vad de fjantiga gummifötterna gör.

Iiisch!!

Och vad betyder SGF egentligen? Small Gummi Feet?

Ursprungligen av pjutsi:

Iiisch!!

Och vad betyder SGF egentligen? Small Gummi Feet?

Små Gummi Fötter, såklart.

Ingen aning. Vad jag har hört så är underredet på rev1-modellerna felkonstruerat men precis som du säger så syns ingen större skillnad på utsidan.

Usch, jag som ska byta blåtandskortet på en PB12" nästa vecka...

1
Bevaka tråden