Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brygga till Airport Extreme?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-03-03 09:46

Jag skulle vilja ansluta min iMac 17" till Airport Extreme-nätet i vår lägenhet. Dock är den en rev. A, varför det endast går att sätta i ett vanligt Airport-kort i den.
Har någon erfarenhet av andra lösningar som funkar? Vill gärna ansluta via AE. Nån form av brygga skulle man kanske kunna använda? Jag vet att Belkin har nån ethernet->AE-adapter på gång i vår, inWarehouse ska visst ta in den. Men finns det nån här på forumet som har erfarenhet av en liknande lösning?
Jag vet att det har funnits trådar här tidigare som berört ämnet lite, men jag kände inte riktigt att jag fick svar på mina frågor där.

  • Medlem
  • Mark
  • 2004-03-03 13:44

Linksys WET54G är ett alternativ som vi just nu utvärderar som klientutrustning i vårt trådlösa nät. Verkar lovande. Inte världens billigaste men du vill ha g och den verkar ha bra räckvidd.
Har inte testat det mot Air Port men mot andra AP.
/c

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-03-03 14:43

Linksys brygga verkar ok. Bra att höra från folk med erfarenhet från olika produkter!
Nu har jag ingen AE basstation, kör med en Netgear WGR614GE. Ser att Netgear har en brygga som heter WGE101. Nån som testat hur den funkar? Rent formmässigt verkar den ju vara identisk med min WGR614. Vill ju helst ha en så liten pryl som möjligt. Svår att gömma saker jämte en iMac...

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-03-03 16:33

Hur är det med kort till ex. G4:a (AGP) för Extreme?

  • Medlem
  • 2004-03-03 16:43

Skamuel, det borde väl bara vara att skaffa en accesspunkt med g-fart och trycka in den i nätverksporten.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-03-03 18:38
Ursprungligen av Baron:

Skamuel, det borde väl bara vara att skaffa en accesspunkt med g-fart och trycka in den i nätverksporten.

Funkar det med en vanlig accesspunkt då? Nästan ingen skillnad i pris på Netgears accesspunkt och deras brygga. Kör nog på bryggan faktiskt. En tusenlapp inklusive moms, men det är det värt för att slippa 10-meterskabeln genom köket.
Så kan det vara när fastighetsbolaget tror man har datorn inne på dass.

Jag såg häromdagen att det finns lösa pc-card hållare att koppla till bl.a. stationära datororer via USB. Kanske finns det firewire varianter?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-03-03 22:38
Ursprungligen av Martin Rudolfson:

Jag såg häromdagen att det finns lösa pc-card hållare att koppla till bl.a. stationära datororer via USB. Kanske finns det firewire varianter?

Har faktiskt suttit och letat efter FW-varianter tidigare och inte hittat nåt. Men det känns som lite overkill. Har ju ändå en ethernetport som vore roligare att uppta en min stackars två FW-portar.

  • Medlem
  • 2004-03-03 20:20
Ursprungligen av skamuel:

Funkar det med en vanlig accesspunkt då? Nästan ingen skillnad i pris på Netgears accesspunkt och deras brygga.

jag har läst att en accesspunkt kan fungera som en brygga, men hört att man inte ska ta det för givet. Sök på WiFi och Baron på 99mac och du kommer att få en del trådar som tangerar ditt problem.

Datororer! Såg du det? Det såg så fint ut att jag ska börja använda det. USB för långsamt på imacen ja det var ju det jag menade med "kanske finns firewire...." Inte mycket hjälp men en tanke.

Den store datororen

PS!
Jag fick god hjälp av bl.a. herr Baron i airport ärende tidigare så nu går både vår iMac DV vår PB 12" och gamla PB 1400 trådlöst. Tackar

  • Medlem
  • 2004-03-03 20:44
Ursprungligen av Martin Rudolfson:

Datororer! Såg du det? Det såg så fint ut att jag ska börja använda det. USB för långsamt på imacen ja det var ju det jag menade med "kanske finns firewire...." Inte mycket hjälp men en tanke.

Den store datororen

PS!
Jag fick god hjälp av bl.a. herr Baron i airport ärende tidigare så nu går både vår iMac DV vår PB 12" och gamla PB 1400 trådlöst. Tackar

Har du en trådlös PB1400??? Hur gjorde du för ett greja det? Jag inbillar mig att det inte går att lösa smidigt, men jag har å andra sidan aldrig brytt mig om att försöka... Vad har du för OS och vilket wifikort? Har du gjort en G3 av den eller är det originalprocessor?

PS. Jag skrev mitt svar om usb innan jag hade hunnit läsa att du föreslog FW, men tyckte det var relevant och lät det stå kvar.

  • Medlem
  • 2004-03-03 20:19

vanlig usb är ju inte särskilt mycket snabbare än 802.11b, så det är ju att gå över ån efter vatten... FW tror jag inte finns. Det fanns inte för 1,5 år sedan i alla fall, men mycket kan ju ha hänt sedan dess. PC-cardläsare med usb fanns iofs knappt då, så vem vet...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-03 20:30

Märker man så stor skillnad på att sitta via airport och via airport extreme?
Ofta så är ju 10mbit eller 100mbit tp skit samma så länge det är småtjafs till filer… är det inte likadant med airport?
(b o g då änna)

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-03-03 22:36

Hej på er alla, tack för era svar om Wi-fi och datororer!

Som svar till dig, Pär: Jo, jag vill nog helst ha g. Det blir en del jobbande mot en gemensam FW-hårddisk här, och en hel del halvtunga tiffar (min fru är fotograf). Men det är klart, det är ju inte hela dagen man sitter och skyfflar grejer fram och tillbaka. Kan det vara så att det är lika bra att slänga in ett vanligt Airport-kort i iMacen? Vore ju helt klart snyggast. Vill ju inte att det ska gå för slött, men det kanske inte kommer märkas nån större skillnad förrän man lastar över hela mappar fulla med bilder.

1
Bevaka tråden