Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB G4 slutar ladda

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-03 00:58

Detta är något som började dyka upp då och då för några månader sen och händer nu flera gånger om dagen. Alltid när jag väcker datorn från vila och ofta annars också så har strömsladden slutat ge ström. Lampan vid kontakten lyser alltså inte och datorn har börjat ta ström från batteriet.
Det enda som behövs för att den skall börja lysa igen är att jag drar ur sladden (vid dosan) och sätter i den igen.
Detta är mycket irriterande och det kan ju inte vara så bra för batteriet att hela tiden pendla mellan 90 och 100 procents laddning.

Det verkar inte som att det bara är glapp i laddaren efter som det alltid funkar efter att ha dragit ur och satt i sladden. Det hjälper inte att bara vicka lite på den eller så.
Någon som varit med om liknande?

Japp, har samma problem med min PB G4 17". Men det är inte maskinen det är fel på utan det är Apples strömadapter som är boven i dramat. Den har någon form av överspänningsskydd som löser ut titt som tätt. Lösningen är som du skriver att nollställa den genom att dra ut den ur vägguttaget och sätta i den igen.
Har varit i kontakt med Apple och de har skickat mig en ny laddare, men det är samma fel på denna också. Så det är alltså Apples laddare som är undermåliga. Har inte orkat bry mig om att beställa ytterligare än, men jag känner att jag måste börja ta tag i det igen snart.

/M

  • Oregistrerad
  • 2004-03-03 01:20

Aha, skönt att inte vara ensam. Blir väl till att sitta i telefonkö en halvtimme i morgon.

Ursprungligen av Balkelito:

Aha, skönt att inte vara ensam. Blir väl till att sitta i telefonkö en halvtimme i morgon.

Japp, inte kul

Frågade Apple-snubben om någon annan hade hört av sig om samma problem, fick något förvånat svaret:
-Nääää, det har vi aldrig hört talas om, du måste vara ensam om det.

Detta trots att jag läst flera rapporter om samma sak här på 99mac. Jag misstänker att ett stort antal laddare är defekta. Ett bevis på det är ju att båda två jag har fått lider av symptomen.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Frågade Apple-snubben om någon annan hade hört av sig om samma problem, fick något förvånat svaret:
-Nääää, det har vi aldrig hört talas om, du måste vara ensam om det.

Hehe, joo den har man hört förr. Det verkar vara ett standardsvar hos Apple. Om någon Apple-anställd läser detta så får ni gärna dementera.

Har ni era sladdar inkopplade i grenuttag? Har märkt att de oftare skapar detta problem än om sladden sitter i eget uttag i väggen.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-03 12:21
Ursprungligen av CyberPet:

Har ni era sladdar inkopplade i grenuttag? Har märkt att de oftare skapar detta problem än om sladden sitter i eget uttag i väggen.

Det har jag. Skall testa att sätta den direkt i väggen och se om det blir någon skillnad.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-03-03 07:50

Jag har samma problem! Dock är det bara på ett ställe som problemen uppstår, ungefär som att strömmen "knasar" just där och utlöser högspänningsskyddet.

För ca 1 månad sen fick jag en ny laddare från Apple, då den gamla bränts ut helt och hållet.

Apple sa att dom inte visste varför men enligt en ÅF jag talade med är tydligen värmen i adaptern problemet.

Har haft exakt samma problem, och fått en ny adapter.
Men den beter sig också ganska mysko... Om PB-n är avslagen när jag sätter i kontakten, så funkar allt normalt, men om PB-n är påslagen, så kommer en 2-3 cm blåblixt ur vägguttaget när jag sätter i kontakten.
Snyggt i och för sig... men man blir ju lite skärrad varje gång...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-03 09:20

Dito med min senaste adapter, händer dock inte så ofta - kanske någon gång i veckan eller mer sällan än så. Jag får dessa blixtar också när jag sätter i kontakten i ett eluttag.

För att slippa rycka ur adaptern ur eluttaget när jag springer iväg med datorn har jag valt att när jag är hemma använda sladden mellan eluttag och adapter. Därför ligger nu adaptern på skrivbordet bakom datorn och jag kan enkelt både ta med den eller rycka ur och åter sätta in eluttagssladden i adaptern när den bestämt sig för att ge upp.

Jag har den direkt i väggen. Misstänker att det kan vara läckströmmar från kylskåp eller ngn annan effektkrävande maskin som ställer till det. Men jag tycker Apples strömadaptrar ska klara av att användas i ett vanligt hushåll. Dåligt Apple!

/M

  • Oregistrerad
  • 2004-03-03 13:09

Nu har den lagt av en gång efter att jag haft den i väggen också. Kom på att min garanti precis gått ut så det blir väl till att chansa på att köpa en ny i så fall. Förjävligt.

Edit// kollade på Macoteket vad en ny AC-adapter kostar. 1061 kr inkl moms!!!! Hutlöst.

Senast redigerat 2004-03-03 13:44
  • Medlem
  • 2004-03-03 23:39

Den där lustigpellen Bigmac som levde loppan här på 99mac förr, och som troligtvis är med och driver m a c t o r g e t . n u säljer ju sånna där laddningsadaptrar som ser ut som ej jojjo för ett antal hundralappar, nya altså asientillverkade prylar. Typiskt "mac-tillbehör" för tokiga japaner, men den är iaf. lite billigare än apples modell.

Ursprungligen av PMG5:

Den där lustigpellen Bigmac som levde loppan här på 99mac förr, och som troligtvis är med och driver m a c t o r g e t . n u säljer ju sånna där laddningsadaptrar som ser ut som ej jojjo för ett antal hundralappar, nya altså asientillverkade prylar. Typiskt "mac-tillbehör" för tokiga japaner, men den är iaf. lite billigare än apples modell.

Från vad jag såg , så såg dom han sålde ut som Apple originaladapters till G3-books. Han har väl köpt upp ett restparti.
Angående asientillverkade prylar så är väl 99"% av allt Apple och vad dom flesta andra datortillverkare säljer asientillverkat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-30 14:50

Har fått samma problem här på min nya PB, det började för ett par dagar sen. Strömadaptern lägger av när datorn står i vila. Har testat att byta uttag men det hjälpte inte.

Ni som bytt adapter, ringde ni direkt till Apple eller måste man gå via återförsäljaren?

Ang. andra "pirat" AC adapters till iBook/PB så verkar de rätt kostsamma också. Runt 700-800 kr.

http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=4&sku=e592553

Sen om dessa passar alla är en annan sak...

Tittar man på ELFA, finns det inga (?) batterieliminatorer med så höga värden som min iBook (24.5 V; 1.875 A). De största och dyrare ligger runt 24 V/1.3 A (Mascot) och kostar 408 kr exkl moms = 510 kr inkl moms. Som jämförelse ligger Apples adapter till iPod på 499 kr, även om jag inte vet dess prestanda.

So iofs ligger Apple på ett högre pris, men vad jag ville säga var väl att AC adaptrar/batterieliminatorer inte alltid är så billiga.

T

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-05-30 17:07
Ursprungligen av stile:

Ni som bytt adapter, ringde ni direkt till Apple eller måste man gå via återförsäljaren?

Jag ringde Apple direkt.
Dom skickade mig en ny adapter med budfirma som samtidigt tog den gamla med sig.

Finemang!

// Rasmus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-30 21:18
Ursprungligen av Rasmus:

Jag ringde Apple direkt.
Dom skickade mig en ny adapter med budfirma som samtidigt tog den gamla med sig.

Finemang!

// Rasmus

Perfekt, blir till att ringa Apple på tisdag då.

Det underliga är att det det var samtidigt jag uppdaterade till 10.3.4 som det började hända. Men det måste ha varit en tillfällighet.

1
Bevaka tråden