Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krashat system. Ominstallation funkar inte.

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja!

Någonting hände med min PowerBook G4 och nu går den inte att starta upp. När jag ska starta den får jag upp en findermapp med ett frågetecken i. Har lusläst hela forumet men inte hittat någon lösning på problemet.

Jag har testat att boota upp med diverse knappkombinationer.
Har försökt installera nytt med den hänger sig efter man har valt språk.
Hårddisken är inte paj för jag kommer åt den via firewire från en annan G4.

Vad kan det vara för fel? Går det att installera osx från en annan g4 via firewire?

Tacksam för all hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-03 01:23

Starta från systemskivan och välj den interna hårddisken som startskiva. Passa på att reparera behörigheter och att kontrollera hårddisken.

Ta en backup på dina dokument så snart du kan!

Det enda jag kan välja är Network startup.

Jag tagit bort varenda fil från min hårddisk. Tänkte at det kanske var något där som spökade. Med det är fortfarande samma problem.

Om man kollar loggen i Installern så står det något om "error for object 0x1809600: Incorrect checksum for freed object - object was probably modified after being freed; break at szone_error"

  • Medlem
  • 2004-03-03 02:10

Jag skulle testa att följa tipsen som återfinns här:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449-S

Om du har provat att starta med cmd-alt-p-r, så är det en sista utväg. Jag har aldrig varit med om att det inte funkat.

Lycka till!

Inget fungerar för mig. Är dessutom helt ny inom mac-världen så allt känns lite luddigt. Det hela började med att jag kopplade ihop macen med en pc via firewire. PC'n fick upp min hårddisk som oallokerat utrymme och efter detta så har det inte gått att boota upp. Har som sagt rederat alla filer på hårddisken men det gjorde ingen skillnad, installationsprogramet fryser ändå. Har testat med både Panther och 10.1. Klockan är nu 03:23 och jag börjar bli desperat Hoppas det är massor med svar här imorgon när jag vaknar

  • Medlem
  • 2004-03-03 04:00

OK... Starta datorn från systemskivan, starta Skivverktyg från menyn. Om din hårddisk blir synlig där, formatera den med HFS+. Installera sedan OS X.

Det verkar som om bootsektorn blivit skadad. Jag har inte varit med om att det hänt, men det kanske skedde om du ryckte ur FireWire-sladden utan att montera av enheten... Vem vet? Hur som helst så borde ovanstående fungera om det inte är fel på hårddisken/datorn.

Jag får inte upp min hårddisk i Skivverktyg. Men om den skulle vara trasig så borde det väl det inte gå att lägga till/ta bort filer på den via firewire med en annan burk? När vi har kopplat så kommer min hårddisk upp på den andra datorn som det ska. Går det kanske att formatera min disk via den andra burken?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-03 07:21

Låter minst sagt mysko…
Det sitter altså en HD i burken.
Installationsskivan hittar ingen HD
Över nätverket hittar man HD:n
Det hjälper inte att nollställa parameterminnet

Skulle föreslå ett försök till…
* Stoppa i Panther CD:n
* Starta med "äpple" + alt + p+ r
* Låt det plinga tre gånger
* Starta med C
* När du valt språk i installationen kolla efter skivverktyg i arkivmenyn
* Formatera HFS+ och kör vidare som vanligt

Att formatera från en annan burk (speciellt en peze) är nog ingen jättebra ide…
Vad tusan har peze:n gjort med botsektorerna?

Ursprungligen av Pär:

* Stoppa i Panther CD:n
* Starta med "äpple" + alt + p+ r
* Låt det plinga tre gånger
* Starta med C
* När du valt språk i installationen kolla efter skivverktyg i arkivmenyn
* Formatera HFS+ och kör vidare som vanligt

Får upp "Skivverktyg startade med en bakgrunsprocess som verktyget behöver stratade inte på rätt sätt." Sen fryser den

  • Oregistrerad
  • 2004-03-03 12:43
Ursprungligen av deisan:

Får upp "Skivverktyg startade med en bakgrunsprocess som verktyget behöver stratade inte på rätt sätt." Sen fryser den

Från installationsskivan?
Bootad på den?
I så fall är din Panther-skiva gone... Låna en annan.

Ursprungligen av Pär:

Från installationsskivan?
Bootad på den?
I så fall är din Panther-skiva gone... Låna en annan.

Det var min första tanke oxå. Men skivan funkar på den andra Macen.

Skulle nog prova att uppdatera diskdrivisarna efter att ha startat från en CD.
Sen ska en formatering göra susen.

Lycka till

- Slice -

Hade du en 2'a mac kan du formatera via den. När du fått upp den trasiga disken på skrivbordet, starta Skiv verktyg(?) (Disk Utility heter de på engelsk system) och formatera (Erase disk) den som HFS+ där i. Går detta smärtfritt kanske du ser hårddisken från intallern när du startar från 10.3-skivan sen och kan installera om systemet.

Ursprungligen av Johan S:

Hade du en 2'a mac kan du formatera via den. När du fått upp den trasiga disken på skrivbordet, starta Skiv verktyg(?) (Disk Utility heter de på engelsk system) och formatera (Erase disk) den som HFS+ där i. Går detta smärtfritt kanske du ser hårddisken från intallern när du startar från 10.3-skivan sen och kan installera om systemet.

När vi igår öppnade skivverktyg från den andra macen så hängde sig skivverktyg.
Vad skulle hända om jag formaterade disken i säg FAT32 och sedan stoppade den i macen och startar upp med panther? Känns som det ligger ngt skit på disken som stör.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-03 12:27

testa, det verkar inte som det kan bli mycket värre än vad det är just nu...
btw. du kan inte låna ngns diskwarrior för ngra minuter?
Eller kanske installera systemet via den mac som fick upp hd:n?

Ursprungligen av Jonny Larsen:

testa, det verkar inte som det kan bli mycket värre än vad det är just nu...
btw. du kan inte låna ngns diskwarrior för ngra minuter?
Eller kanske installera systemet via den mac som fick upp hd:n?

DiscWarrior? Vad är det?

  • Medlem
  • 2004-03-03 13:07

Jag har varit med om en liknande sak med en extern disk en gång. Jag lyckades rädda innehållet med hjälp av Disk Warrior, men hårddisken var trasig och funkade aldrig som den skulle mer...

Jag kan inte säkert säga att det är fel på disken, eftersom jag inte själv har varit med, men det verkar ju så.

Nu har jag formaterat den via en PC med NTFS. Ska testa å starta om macen nu

  • Oregistrerad
  • 2004-03-03 13:20

lycklig resa... men om pezeformateringen inte funkar så skulle i.a.f jag testa att installera systemet via den mac som kunde se disken...

Ursprungligen av Jonny Larsen:

lycklig resa... men om pezeformateringen inte funkar så skulle i.a.f jag testa att installera systemet via den mac som kunde se disken...

Ok! Hur går man tillväga för att installera från en annan mac?

Yeaaaahhhhhhhhh!!!!!!!!!!!! För första gången kan jag nu se min hårddisk i Disk Utility. Vilket filsystem ska jag ha? Mac OS Extended (Journaled) eller Mac OS Extended?

Nu är jag lite gladare

  • Oregistrerad
  • 2004-03-03 13:25

tja, starta båda datorerna ihopkopplade via firewire... den med crashad hd: med intryckt T och den fungerande med system-cd och nertryckt c.
Sedan är det bara att se om du kan välja hd:n innifrån installationsprogrammet...

OBS... detta är otestat av mig men det känns som det borde funka.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-03 13:26

extended journaled skulle jag köra med

Ok...problem nummer 2. Nu har jag kommit igenom Intoduktion --> Om --> Licens --> Skiva att installera på. Där finns min disk med ett utropstecken på och den säger att OSX inte kan installeras på denna skiva. Har formaterat disken.

När jag körde test av disken stog det "En icke HFS skiva kontrollerades". Ska det inte va HFS?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-03 13:42

kan man markera skivan och trycka på en (jag tror det var) options knapp nere i vänstra hörnat? i.s.f finns ett val i den nästföljande dialogen att göra en erase and install så formaterar man om burken till vad man väljer här.
pröva det

Det verkar lungt. Jag startade om och då gick det

Återkommer med resultat.

Så...nu har allt löst sig Tack för all support!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-03 15:58

personligen så skulle jag börja tänka på att byta ut disken. Kanske inte idag eller imorrn men nån dag och för resten av dess liv... skaffa en speedmanialåda att ha den du plockar ur i, som backupdisk eller ngt som inte är alltför krävande... (backup kanske är dumt men filmlagring kanske?)

1
Bevaka tråden