Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ibook til videoredigering?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Er det nok kraft i en 12"ibook med maks ram for å redigere DV video med imovie og FCE2? eller må jeg gå for 12" powerbook?

Har en kompis som kör första vita iBooken med 64+256 RAM och då orkar iMovie fixa detta

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-02 13:11

Jag har endast testat iMovie med 256 ram, med min iBook 933. Det gick hur fint som helst. FCE2 har jag ingenanning om...

Med iMovie i en iBook så ska man lätt kunna göra grovredigering med raka klipp i varje fall. Det är först om du vill ha övergångar, effekter mm som det blir segt. Annars så lär det går utmärkt.
(Jag redigerade på en iMac G3 400 förut och det gick bra, med lite tålamod)

FCE kommer inte att funka lika bra då jag uppfattar det som betydligt mer processorhungrigt! Finns ju inget som säger att man inte kan göra grovredigering i iMovie och sen göra slutredigeringen i FCE eller FCP på en anna dator.

Final cut 4 funkar finfint på min ibook g4 800Mhz 640Mb. vet dock inte hur den fixar många effekter mm.

thx.....blir en ibook tror jeg.
Pb blir litt dyr og tar jeg en ibook får jeg råd til ipod, ekstern harddisk, bluetooth, AE og maks minne for nesten samme pris.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-02 22:16

sitter och redigerar i fcp4 på en ibook 933 just nu.funkar fin fint!

takk julius....sounds good

Hmm... kanske värt att veta att det finns nog en skillnad i kvallité mellan det som FCP ( eventuellt FCE ) och iMovie spottar ur sig... minns jag rätt så är det mellan RGB och YUV.

The iMovie™ software only supports a limited DV format that is available from DV camcorders. iMovie™ does not support the video formats that are available from the (YUV 4:1:1, YUV 4:2:2, YUV 4:4:4, and RGB 24-bit formats). Software that support the Fire-i™ Digital Camera are: btv™ & btv™ Pro, QuickTime Broadcaster 6™, etc.

hmm...takk Olle

1
Bevaka tråden