Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlösa nätverk i Göteborg?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-06-04 14:03

Köpte Airportkort till min Powerbook igår och måste ladda hem nya uppdateringar av Mac OS X så att jag kan spela in i AAC-format.

Visserligen har jag kompis som har bredband men borde det inte finnas ett trådlöst nätverk någonstans som man kan använda?
Göteborgs Universitet eller universitetsbiblioteket kanske?

Någon som vet?

  • Medlem
  • London
  • 2003-06-04 14:08

Jag har surfat på musikhögskolan bakom Götaplatsen utan att behöva logga in. Det var ett tag sedan men kanske funkar fortfarande. Annars kan du googla fram elektrosmog som håller reda på privatpersoner som delar ut sitt trådlösa bredbandsnät.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-04 14:22

Artisten menar du?
Tänkte också att det borde finnas ett där för humanisternas bibliotek ligger ju precis där och det finns en datasal i källaren och en massa bord bredvid.

Om det finns ett trådlöst nätverk kommer datorn att hitta det automatiskt om jag väljer "Airport" och "DHCP"?

Citat:

Skrevs ursprungligen av romanenko
...
Visserligen har jag kompis som har bredband men borde det inte finnas ett trådlöst nätverk någonstans som man kan använda?...

Espresso House på Vasagatan. Mycket nöje.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-04 14:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av capojava
Espresso House på Vasagatan. Mycket nöje.

Trevligt! Det kostar alltså ingenting utan man kan dyka upp med sin dator och köra igång?

  • Medlem
  • 2003-06-04 16:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av romanenko
Trevligt! Det kostar alltså ingenting utan man kan dyka upp med sin dator och köra igång?

Jepp. Det är bara å logga in. Har surfat där utan några som helst problem. Hastigheten är däremot inte den bästa (räcker för vanlig surfning) men mottagningen kan man inte klaga på.

Enligt vissa ryckten skall det finnas några öppna nätverk även i caféet Espresso (Viktoriapassagen) dock är de inte caféets utan från närligande kontor eller privatpersoner.

Chalmers har eget trådlöst nätverk Nomad som dock har 128 bits kryptering och kräver inloggning. (Börja läsa där?).

En liten rättning, det heter Espressohouse inte Espresso House.

/Z

  • Medlem
  • London
  • 2003-06-07 15:29

Ja precis, Artisten menar jag.

Nomad (Chalmers) är väldigt trevligt, fort som sjutton går det. Det finns dessutom surfpunkter över hela Chalmers.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-06-09 09:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av romanenko
Om det finns ett trådlöst nätverk kommer datorn att hitta det automatiskt om jag väljer "Airport" och "DHCP"?

Det beror på om nätverket är synligt och öppet. Vissa nätverk är inte synliga och då kommer din dator inte att hitta de. Om nätveket är synligt kan det fortfarande kräva inloggning på olika sätt. Nomad, som nämnts ovan, kräver tex inloggning via en webbsida.

Citat:

Skrevs ursprungligen av klas
Det beror på om nätverket är synligt och öppet. Vissa nätverk är inte synliga och då kommer din dator inte att hitta de. Om nätveket är synligt kan det fortfarande kräva inloggning på olika sätt. Nomad, som nämnts ovan, kräver tex inloggning via en webbsida.

Det går att hitta dom, problemet är väl om jag inte har missuppfattat det att AirPorts orginaldrivrutiner inte tillåter att man sätter kortet i "listen mode".

Men det är väl ett lucent-chip? Så det borde gå att kompilera lite FreeBSD-drivrutniner, men det är väl ett projekt i sig.

När vi ändå pratar om det, "Onda hackertools", tips? Lekt lite med Macstumbler, funkar ganska fint.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-06-09 15:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av fredrik2
När vi ändå pratar om det, "Onda hackertools", tips? Lekt lite med Macstumbler, funkar ganska fint.

iStumbler finns också, vet dock inte om det är så bra.

KisMAC är en mycket trevlig sniffer också.

Ciryon

Sitter på Espressohouse nu, soft.

Man får till och med eget externt ip, lyx.

Ps. Dom har bra kaffe också.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-02 16:37
Ursprungligen av fredrik2:

Sitter på Espressohouse nu, soft.

Man får till och med eget externt ip, lyx.

Ps. Dom har bra kaffe också.

Befinner mig i skrivande stund på espressohouse, funkar fint men något långsamt. Jag gick en liten "war-promenad" från Majorna ner till universitet och loggade med kismet. Hittade ca 100 nät varav ca 10 körde WEP kryptering och ytterligare ett tiotal med dold SSID. Kul att folk delar med sig! snart kan man ju fimpa det där dyra ADSL abonemanget.

Min AP hemma (SSID: Welcome) är naturligtvis alltid öppen för anonyma besökare. Härlig utveckling!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-27 14:18

Satt på café Solsidan på Linnégatan igår och där funkade det fint att surfa på ett "default" nätverk.

EngelskaMobler vid Kebab & Grillhouse på avenyn hade bredband. Fast kebaben var inget vidare.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 01:30

kör Kismet istället för OSX klonerna. Fungerar fin fint att kompilera med hjälp av Fink. Även Airsnort kan kompileras och köras i Mac OSX.

1
Bevaka tråden