Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tillbehör som man inte kan leva utan

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-02 02:19

Jag har precis köpt en iBook och även om det följer med en hel del godsaker i den fina vita kartongen, så finns det ju vissa saker som man måste köpa till själv. Detta är vad jag har skaffat eller tänker skaffa:

mus (med minst två knappar och scrollhjul:))
TV-adapter
sleeve eller datorväska
externa högtalare
nätverksrouter för trådlöst LAN

MS Office
Photoshop

Vad tycker ni är helt nödvändigt utöver detta?

Blåtand kanske?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-02 18:44
Ursprungligen av denjohan:

Blåtand kanske?

Har det installerat redan!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-02 10:38

instämmer helt med denjohan. bluetooth är viktigare än vad det kan tyckas. tror att mer och mer kommer att ha blåtand i sig de närmaste åren och då är det ju lite tråkigt att sitta med en fin dator som inte har det

  • Oregistrerad
  • 2004-03-02 11:04

iMic, eftersom iBook saknar ljudingång. Jag har massor av vinylskivor och kassettband som bara måste in i datorn.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-02 19:24

En bra tvåknapps mus med blåtand och blåtands tangentbord skulle vara perfa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-02 20:34
Ursprungligen av KoTTeN:

En bra tvåknapps mus med blåtand och blåtands tangentbord skulle vara perfa.

Är det någon som kan tipsa om någon bra blåtandsmus med två knappar och scrollhjul?

Kom på en till sak som man måste ha till sin iBook, ett par schyssta hörlurar.

Ursprungligen av dala:

Är det någon som kan tipsa om någon bra blåtandsmus med två knappar och scrollhjul?

Kom på en till sak som man måste ha till sin iBook, ett par schyssta hörlurar.

Kensington har en där du stoppar in USB-mottagaren i musen när du inte använder den. Ser väldigt praktisk ut. Det är ju inte blåtand men spelar roll..

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-02 20:44
Ursprungligen av dala:

Jag har precis köpt en iBook och även om det följer med en hel del godsaker i den fina vita kartongen, så finns det ju vissa saker som man måste köpa till själv. Detta är vad jag har skaffat eller tänker skaffa:

mus (med minst två knappar och scrollhjul:))
TV-adapter
sleeve eller datorväska
externa högtalare
nätverksrouter för trådlöst LAN

MS Office
Photoshop

Vad tycker ni är helt nödvändigt utöver detta?

Var kan man få tag på en TV-adapter? Hur mycket kan den tänkas kosta?

inväntar ATi remote Wonder till min.... En riktig fjärrkontroll.
Snälla Macoteket, skaka fram en nu!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-03 05:36
Ursprungligen av Spiken:

Var kan man få tag på en TV-adapter? Hur mycket kan den tänkas kosta?

Finns på Apple Store och borde gå att hitta/beställa hos återförsäljare. Skulle gissa att den kostar 200-300 kr, men kolla på Apple Store så får du veta.

  • Avstängd
  • 2004-03-02 21:05

AE, Extern HDD & Mobilladdare. Sen är det det lungt.

[center]The Squeezebox... [/center]

  • Medlem
  • 2004-03-02 22:55

Usb-minne, snabbt och rymligt.
Utdragbart ethernetkablage (Kensington eller Macally) - inga sladdhärvor i väskan.
Ett sånt skydd att ha mellan tangentbord och skärm - en kompis ramlade och landade på sin powerbook och nu har han en rand med döda pixlar rakt över skärmen. Att byta skärm kostar mer än datorn är värd, tror nog han hade klarat sig med något emellan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-03 05:40
Ursprungligen av lime:

Ett sånt skydd att ha mellan tangentbord och skärm - en kompis ramlade och landade på sin powerbook och nu har han en rand med döda pixlar rakt över skärmen. Att byta skärm kostar mer än datorn är värd, tror nog han hade klarat sig med något emellan.

Utveckla vad du menar. Kan verkligen ett skydd mellan tangentbordet och skärmen hjälpa om man "ramlar och landar" på laptopen?? Dessutom så står det i papperen man får med iBooken att man _inte_ ska lägga något emellan skärmen och datorn när man stänger den. (För att inte on/off knappen ska kommas åt och dränera ur batteriet.)

Ursprungligen av dala:

. . . Dessutom så står det i papperen man får med iBooken att man _inte_ ska lägga något emellan skärmen och datorn när man stänger den. (För att inte on/off knappen ska kommas åt och dränera ur batteriet.)

Står i manualen? Tänka lite själv är väl bättre. Min iBook och PB levererades med ett inlägg och det tar jag som intäkt för att ha det kavr så länge det håller ihop. Sen byter jag det mot et likadant, allt för att slippa avtryck i skärmen. Är Du rädd att komma åt knappen, får Du väl prega ett ett hål för den i inlägget.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-03 19:09
Ursprungligen av leonardo:

Står i manualen? Tänka lite själv är väl bättre. Min iBook och PB levererades med ett inlägg och det tar jag som intäkt för att ha det kavr så länge det håller ihop. Sen byter jag det mot et likadant, allt för att slippa avtryck i skärmen. Är Du rädd att komma åt knappen, får Du väl prega ett ett hål för den i inlägget.

(Tänk lite själv...?!? chill out man ) Jag har tänkt själv och jag tycker det är en mycket sund kommentar från Apple, även om jag inte tror att ett tunnt tygstycke etc. kan få on/off knappen att tryckas in. Jag ville bara belysa att Apple faktiskt poängterar att man inte ska ha saker emellan när man stänger.

När man tittar på designen på iBooken, så ser man att det är ett ganska stort avstånd mellan skärmen och tangentbordet. Skärmen ligger nedsänkt ett par millimeter och dessutom är det ett par millimeters mellanrum mellan underdelen och överdelen även i stängt läge. Ska det uppstå tangetbordsskador på displayen, så måste man nog ha ett ganska stort tryck utifrån för att överdelen ska böjas ner ca 4 mm på mitten...

För min del så brukar jag aldrig ställa tunga saker ovanpå min iBook och jag packar inte så tight att det kan uppstå ett sådant tryck.
Är det någon som vet om skador på skärmen även gäller de nyaste modellerna eller om det är de gamla G3orna? Är det bara rykten eller har någon faktiskt råkat ut för detta. (G4orna är ju inte speciellt gamla, så det borde inte vara så många som har haft dem så länge.)

Senast redigerat 2004-03-03 23:24
  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-03-03 10:03

Portabla lurar med schysst ljud - Koss Porta Pro.
Mindre portabla pga sin storlek, men oj så sköna och vilket ljud - Philips HP890.

  • Medlem
  • 2004-03-03 12:06

Jag menade Laptop ScreensavRZ, en duk av microfiber som läggs emellan skärm och tangentbord. Då slipper man få repor eller skador av uppstickande delar från tangentbordet på skärmen. Kolla på en gammal bärbar så ser du att nästan alla har tryckskador. Kostar ca 200.

Om man inte har en riktigt bra datorväska är Second Skin ett hett tips att slippa få repor på utsidan, och borde skydda mot lättare stötar. Kostar 300-400.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-03 12:35

fjärrkontroll och talstyrning till min server är det enda jag behöver... nästan. nu fattas bara ett schysst trådlöst headset som inte är bluetooth baserat... undrer om det ens existerar...

  • Medlem
  • Mark
  • 2004-03-03 13:36

De absolut viktigaste tillbehören för mig är AirPort kortet och en riktigt bra väska. AirPort kortet är inte så svårt att välja men på väskfronten finns hur mycket som helst att välja på. För min egen del föll valet på en Crumpler Base Toucher, en riktigt välgjord ryggsäck på 30 liter med bra skydd för datorn och extra prylar. Med en kvalitét som kommer att räcka till även nästa bärbara, om det inte vore för att jag är så ombytlig.

/c

1
Bevaka tråden