Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

277 nya medlemmar i Februari

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Läs nyheten på förstasidan här!

Efter uppdateringen av 99mac i början på Februari har antalet medlemmar ökat snabbare än vanligt - just nu är vi nästan 5.900 registrerade medlemmar, en ökning med 277st under den gångna månaden. I moderatorforumet pågår vadslagning - jag påstår att vi är 10.000st innan nästa jul. Sätter ni emot?

Är dessa 5.900 unika medlemmar eller hur många är det om ni kan se dubbla ID ??? Registrerade medlemmar behöver ju inte vara det samma som det exakta antalet medlemmar.

Ursprungligen av [email protected]:

Är dessa 5.900 unika medlemmar eller hur många är det om ni kan se dubbla ID ??? Registrerade medlemmar behöver ju inte vara det samma som det exakta antalet medlemmar.

Hur många av ovanstående är aktiva medlemmar som skriver tex mer än 1 inlägg i veckan eller hur många av alla har aldrig skrivit några inlägg?

Om alla här på forumet lägger manken till kan vi säkert vara 25000 medlemmar inom ett år men blir forumet bättre då...?

Kan det ha varit ett "visst" Kharma-system som gjorde att "vissa" individer fann det vara en god idé att ha ett till användarkonto för att på så sätt kunna "boosta" sin Kharma lite? :rolleyes:

Eller är jag lite väl konspiratoriskt lagd om jag misstänker det?

Det är inte möjligt att registrera två konton ifrån samma epostadress.
Ungefär 4100 konton var aktiva under förra året och vi har växt en del sedan dess.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-01 23:19
Ursprungligen av Mats Björnström:

Läs nyheten på förstasidan här!

...pågår vadslagning - jag påstår att vi är 10.000st innan nästa jul. Sätter ni emot?

OK, jag tar av mig tomteluvan nästa jul om vi är 10.000 medlemmar.

Ska vi inte slå vad om något kul? Ölkväll?

(vi måste ju ändå fira om vi blir 10k, eller hur?)

En fråga: Jag har märkt att det är jättemånga som inte hittat 99mac trots allt - pappa jobbar som tekniker nere i Göteborg och träffar reklambyråer och tryckerier varje vecka som aldrig kommit i kontakt med 99mac (eller MacWorld för den delen heller). Dom brukar bli chockade när han säger "det finns 5000 tekniker som sitter på en hemsida och svarar på alla frågor dygnet runt på fem minuter ungefär"

Till saken: Skulle en värvningstävling vara intressant? Typ: Vem värvar flest medlemmar under mars 2004?

[QUOTE="Björnström"] Dom brukar bli chockade när han säger "det finns 5000 tekniker som sitter på en hemsida och svarar på alla frågor dygnet runt på fem minuter ungefär" :DQUOTE]

Skulle dom bli lika chockade om "han" sa att det är endast 2732 st som svarar på alla frågor, enligt ovanståendesiffror. Jag har kollat och sett att det är 2268 st som aldrig har skrivit ett inlägg här på forumet.
Av 5900 medlemmar är det bara 3362 som kan kallas aktiva då dom har skrivit minst ett inlägg sedan dom blev medlemmar här...Om man nu kan kalla det för att vara aktiv?

10.000, finns det så många Macägare, frågan är ärligt ställd.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-02 06:46
Ursprungligen av Olav Rust:

10.000, finns det så många Macägare, frågan är ärligt ställd.

Hur många datorer kan det finnas i Sverige? Fem miljoner? Låt oss anta det och räkna lite på det. 10 000 av 5 000 000 är 0,002% av datorerna Macar. Och det måste garanterat finnas fler.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-03-02 07:24
Ursprungligen av Olav Rust:

10.000, finns det så många Macägare, frågan är ärligt ställd.

Låt säga att två procent av befolkningen antingen äger en själv eller använder på jobbet. I så fall blir det 180 000 macanvändare. Om det istället är fem procent så hamnar vi på 450 000 st.

Oavsett så finns det betydligt fler än oss som är medlemmar här.

Tveksam till värvningstävlingar. Vill vi ha kvantitet eller kvalitet?
Värvningstävlingar leder enligt min mening bara till en massa inaktiva konton. Det finns andra, mycket bättre sätt att skapa Sveriges bästa Mac-forum.

/M

Exakt - titta bara på vår papperskollega MacWorld:

Fullt betalande prenumeranter: 8.000st (á 650kr/år)
Rabatterade exemplar: 1.800st (25-50% rabatt)
Lösnummer i butik: 1.900st (á 65kr per nummer)
Friex: 300st
Totalt: 12.000st

Det finns en del användare vi inte når ännu med andra ord!

Källa:
http://www.ts.se/Home/pdf/upplagestatistik/upplagortidskrifter2003_mars.pdf

Ursprungligen av Björnström:

Exakt - titta bara på vår papperskollega MacWorld:

Fullt betalande prenumeranter: 8.000st (á 650kr/år)
Rabatterade exemplar: 1.800st (25-50% rabatt)
Lösnummer i butik: 1.900st (á 65kr per nummer)
Friex: 300st
Totalt: 12.000st

Det finns en del användare vi inte når ännu med andra ord!

Källa:
http://www.ts.se/Home/pdf/upplagestatistik/upplagortidskrifter2003_mars.pdf

Annonsera i MacWorld då...

Fast på webben slår vi MacWorld

Ursprungligen av Björnström:

Fast på webben slår vi MacWorld

Du skriver ju till och med i den här tråden att du inte har analyserat era loggar - så hur vet du att ni är större än MacWorld på webben? Hur många unika besökare har ni per månad? Hur kommer ni fram till den siffran?

Ursprungligen av Nils Holmlöv:

Du skriver ju till och med i den här tråden att du inte har analyserat era loggar - så hur vet du att ni är större än MacWorld på webben? Hur många unika besökare har ni per månad? Hur kommer ni fram till den siffran?

Hade kharma systemet varit kvar hade du fått en poäng där och andra sidan har du ju en poäng med ditt ovanstående inlägg....

Ursprungligen av Nils Holmlöv:

Du skriver ju till och med i den här tråden att du inte har analyserat era loggar - så hur vet du att ni är större än MacWorld på webben? Hur många unika besökare har ni per månad? Hur kommer ni fram till den siffran?

Nils - jag måste varit otydlig i vad jag skrev. Vi analyserar loggarna varje månad, däremot har vi bytt server ett par gånger och exempelvis statistiken före mars 2003 finns på en annan plats än den nuvarande statistiken.

Jag genomför lite vårstädning på webbservern just nu och laddar ner alla loggar för att köra en komplett logganalys ifrån maj 2001 - mars 2004. Tyvärr är det 558 loggfiler á 50MB för det senaste året så det tar lite tid

Vad gäller "störst" kommer varken du, jag, Patric eller Roger komma fram till exakta siffror eftersom vi använder olika sätt att analysera loggarna. Det finns inte en metod som ger 100% rätt siffror helt enkelt. [förtydligande: logganalys kan ske genom olika metoder - exempelvis sätter man en cookie på besökarens webbläsare för att få ett unikt ID, eller så använder man antalet unika IP]

För att använda en enkel jämförelsemetod kan jag säga att 99mac är norra Europas största Macintoshforum i antal inlägg och inloggade per dag. (störst är franska MacBidouille enligt dom jänkare jag har talat med, rätta mig om jag har fel. MacBidouille är dubbelt så stora som 99mac räknat i antal inlägg och medlemmar.) Amerikanska MacNN är fyra gånger så stora med 1.2 miljoner inlägg.

Ursprungligen av Björnström:

<klipp>Vad gäller "störst" kommer varken du, jag, Patric eller Roger komma fram till exakta siffror eftersom vi använder olika sätt att analysera loggarna. Det finns inte en metod som ger 100% rätt siffror helt enkelt. [förtydligande: logganalys kan ske genom olika metoder - exempelvis sätter man en cookie på besökarens webbläsare för att få ett unikt ID, eller så använder man antalet unika IP]

För att använda en enkel jämförelsemetod kan jag säga att 99mac är norra Europas största Macintoshforum i antal inlägg och inloggade per dag. (störst är franska MacBidouille enligt dom jänkare jag har talat med, rätta mig om jag har fel. MacBidouille är dubbelt så stora som 99mac räknat i antal inlägg och medlemmar.) Amerikanska MacNN är fyra gånger så stora med 1.2 miljoner inlägg.

Ursäkta, jag kanske har missförstått ditt inlägg, men nu låter det som att du alltså inte vet att 99mac är större än MacWorld, trots att det är vad du påstår.

Även om det inte finns något exakt sätt att mäta, så finns det ju vissa företag som tar fram statistik som i varje fall är lika missvisande för alla sajter de mäter. De brukar förlita sig på en kombination av cookies och ip-nummer och uppskattningar, eftersom vare sig ip-nummer eller cookies berättar hela sanningen. Det enda man kan säga med säkerhet är att en normal webbsurfare under en månads tid kan använda sig av ett ansenligt antal olika ip-nummer och cookies beroende på hur och varifrån de kopplar upp sig.

Att 99mac inte bekostar oberoende mätningar är förståeligt, men det betyder också (precis som du skriver) att ni faktiskt inte har en aning om hur era siffror förhåller sig till något annat än er egen historiska statistik, och då blir det lite fel när du säger att ni är större än MacWorld.

Ni är större än forum.macworld.se både när det gäller antal registrerade konton, samtidigt inloggade (hur det nu mäts) och antal nya inlägg - men våra forum är bara en del av vår sajt, mycket långt från den största delen för övrigt.

Men ska vi ta det mått som föranledde hela den här tråden, så hade vi 316 nyregistreringar under februari.

Ursprungligen av Nils Holmlöv:

Men ska vi ta det mått som föranledde hela den här tråden, så hade vi 316 nyregistreringar under februari.

Frågan som vän av ordning ställer sig genast är ju hur många medlemmar Macworld har totalt? Är det i paritet med 99Mac eller?

Ursprungligen av xplane:

Frågan som vän av ordning ställer sig genast är ju hur många medlemmar Macworld har totalt? Är det i paritet med 99Mac eller?

Tackar så mycket för frågan - jag vet faktiskt inte riktigt hur många som är medlemmar på forum.macworld.se. Det går nämligen inte att se, även om risken för dubbelregistreringar har minskat något på grund av att vi alltid blockerat möjligheten att registrera flera konton på samma mailadress.

Det vi vet är att vid 4 139 tillfällen har någon valt att verifiera ett konto hos oss sedan den 26 maj förra året. Hur många av dessa som besöker oss och aktivt loggar in med jämna mellanrum har jag tyvärr ingen koll på.

  • Medlem
  • 2004-03-02 09:10
Ursprungligen av Mats Björnström:

Läs nyheten på förstasidan här!

Efter uppdateringen av 99mac i början på Februari har antalet medlemmar ökat snabbare än vanligt - just nu är vi nästan 5.900 registrerade medlemmar, en ökning med 277st under den gångna månaden. I moderatorforumet pågår vadslagning - jag påstår att vi är 10.000st innan nästa jul. Sätter ni emot?

Om du sedan byter bort din Dell, så vore vi i himmelriket!

Både Mats och jag skulle behöva uppgradera till G5:or men vi har inte råd. Kanske efter sommaren om allt går enligt plan.

  • Medlem
  • 2004-03-02 09:20
Ursprungligen av Björnström:

Både Mats och jag skulle behöva uppgradera till G5:or men vi har inte råd. Kanske efter sommaren om allt går enligt plan.

Jag har nog råd, men när jag kan göra mitt jobb på en iBook G3, så undrar jag snarare om jag har behov... jag försöker övertyga mig själv varje dag.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-03-03 11:09
Ursprungligen av stfm:

Jag har nog råd, men när jag kan göra mitt jobb på en iBook G3, så undrar jag snarare om jag har behov... jag försöker övertyga mig själv varje dag.

Du får fråga dig själv. Är jag värd en snygg, läcker, helt ny underbar Mac?

Vad svarar du? Är du värd det?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-03-02 09:22
Ursprungligen av Björnström:

Både Mats och jag skulle behöva uppgradera till G5:or men vi har inte råd. Kanske efter sommaren om allt går enligt plan.

Bah! G5 är sånt där nytt bjafs, du kan få min älskade Performa 475, räcker för att skriva artiklar.
Den är det klös i!

Gällande antal medlemmar

Jag röstar för kvalitet hellre än kvantitet
Tyvärr så när jag flyttade så bytte jag mail och ISP och fick starta om , nu utan bredband därav mindre aktivitet.

Cubeuser_vol2
ex, cubeuser

Den enda sanna mätmetoden är webbtrafikloggarna - antalet medlemmar kommer alltid vara inexakt och visar mest HUR LÄNGE sajten varit igång.

Som ni vet håller jag på att göra research för en bok om internetforum och jag får samma feedback ifrån många håll:

- Antalet medlemmar visar mest hur länge ett forum funnits förusatt att man inte avaktiverar konton
- Antalet medlemmar påverkas mycket av hur en "icke-medlem" bemöts. Om man får en grå ruta som på exempelvis MacNytt.se varje gång känns det ju lättare att registrera sig.
- Ökningen av medlemmar blir större ju fler medlemmar man har.

Vi kan mäta "connections" i brandväggen och kan på så sätt få den mest exakta statistiken för besökare.

Bevaka tråden