Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport dyker

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-27 18:58

Sitter på mitt jobb och har just skaffat ett airportkort efter att en kollega installerat i sin iBook och det funkat utsökt till våra D-linkstationer som är utspridda lite här och där.

Jag har en PB667 och det funkar utmärkt för mej med, förutom att signalnivån dyker med ojämna mellanrum och helt omotiverat. Sitter just nu ca 10m från en station, och det har bara dykt en gång [än], men om jag sitter på min arbetsplats dyker den ganska ofta vilket ju är tämligen irriterande. Tur man har ett tålmodigt sinne...

Någon som har en förklaring? Signalen är på topp både före och efter försvinnandet, så det har inget med att jag är för långt bort från en station att göra.

Detta har hänt mig en gång förut. Det som då var problemet var att antenn-sladden (som går upp i skärmen) var glapp. Lösningen var, håll i er, att byta ut hela skärmen för x-tusen kronor. Apple's policy i ett nötskal. :rolleyes:

Förhoppningsvis är det något annat som strular för dig. Kan du prova på något annat ställe om det fungerar bättre där? Hemma hos någon kompis eller så?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-27 22:25
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Detta har hänt mig en gång förut. Det som då var problemet var att antenn-sladden (som går upp i skärmen) var glapp. Lösningen var, håll i er, att byta ut hela skärmen för x-tusen kronor. Apple's policy i ett nötskal. :rolleyes:

Förhoppningsvis är det något annat som strular för dig. Kan du prova på något annat ställe om det fungerar bättre där? Hemma hos någon kompis eller så?

YIKES! Om det är det som är problemet, kör jag hellre med kabel till i höst då jag förnyar personalköpet Tålamod...

Ska testa hemma-hos-varianten först iofs. Funkar inte det ska jag testa skruva-isär-tryckalite-skruva-ihop-varianten. Har redan testat PC-varianten [stänga av, vänta lite, slå på igen, hålla tummarna] och det hjälpte ju inte, även om att sitta på ett annat ställe gjorde att det funkade lite bättre...

hej så länge

Nej, nej, antennen går inte i skärmen på Titanium. Den sitter på sidorna av datorn. Tryck knepet kan fungera men faktum är att Titanens AP-mottagning är under all kritik.
Det finns flera diskussioner om detta på 99mac.

Ursprungligen av Micke W:

Nej, nej, antennen går inte i skärmen på Titanium. Den sitter på sidorna av datorn. Tryck knepet kan fungera men faktum är att Titanens AP-mottagning är under all kritik.
Det finns flera diskussioner om detta på 99mac.

Aha......i mitt fall var det en ibook, för där sitter väl "antennen" uppe i skärmen? Om inte annat så förklarar det varför Titanen har så fruktansvärt dålig mottagning jämfört med ibook-modellerna.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Aha......i mitt fall var det en ibook, för där sitter väl "antennen" uppe i skärmen?

Helt rätt, det gör den.

/Kristofer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-01 09:56

Ett sätt som jag själv gjort är att jag köpte ett PCI kort och fick betydligt bättre mottagning. Finns på Macoteket bl. a. /P

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-01 10:35
Ursprungligen av Pentry:

Ett sätt som jag själv gjort är att jag köpte ett PCI kort och fick betydligt bättre mottagning. Finns på Macoteket bl. a. /P

Fast... att stoppa in nåt som börjar på PC i en mac... ja ja
Jag klarar mej iofs ganska bra än så länge, kan ju stoppa in det här i min stationära hemma då istället så spelar räckvidden mindre roll. Kanske man testar med ett annat kort...

Thanx allihop

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-01 13:53

Visst det tog emot OCH det ser verkligen inte kul ut men det blev bara lite för irriterande av att tappa kontakten med nätet ideligen.

  • Medlem
  • 2004-03-01 14:13

3-com har ett kort med utfällbar antenn, som numera har drivrutiner till OS X. Det är onödigt dyrt dock.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-01 14:31

Men om man sitter still och signalen droppar så kan det väl inte vara fel i burken utan att signalen helt enkelt störs ut (centralvärmekommunikation eller annan radiotrafik).
Iofs så gör ju dålig antenn att signalen störs ut - men det är ju utstörningen som busar...
Rigga upp en bredbandig antenn och en spektrumanalysator med samplingskrets och undersök

1
Bevaka tråden