Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

åäöÅÄÖ@$\{[]}~ försvann

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag installerade X11 som följde med då jag köpte Panther så försvann tecknen åäöÅÄÖ@$\{[]}~ från tangentbordet. Jag har dem i OSX men inte i terminalen och inte i X11. Jag har lång erfarenhet av Unix/Linux men hittar inte orsaken. Gissar att jag måste mappa om någon tangent för att bli ALT-GR, men det vore enklare om någon som råkat ut för problemet delade med sig av sin erfarenhet.

  • Medlem
  • 2004-02-29 08:31

Jag har varken 'åäö' i terminalen eller i x-term under X11 - ser det mer som en 'feature'...

jag har inga problem med mappningen av övriga tangenter som du nämner, varken i OSX, X11 eller terminal - de sitter alla på sina rätta plater...

Vet att det låter löjligt men kolla alla landsinställningar för tangentbordet

Hmmm..., har kollat allt sådant och nu har jag funnit att i X11 kan jag delvis komma åt problemet med en ommappning (xmodmap) men jag har inte tillgång till kommandot i Terminalen och kan inte komma underfund med vad jag ska använda. Jag kan få allt utom åäöÅÄÖ men är inte nöjd. Å andra sidan är det ingen heltidssyssla utan något jag gräver i då jag får tid över.

  • Medlem
  • 2004-05-07 12:38
Ursprungligen av ville:

Jag har varken 'åäö' i terminalen eller i x-term under X11 - ser det mer som en 'feature'...

jag har inga problem med mappningen av övriga tangenter som du nämner, varken i OSX, X11 eller terminal - de sitter alla på sina rätta plater...

Vet att det låter löjligt men kolla alla landsinställningar för tangentbordet

Ville din rackare! Din avatar (

) ställde till det för mig. Under en väldigt kort stund, som kändes som evigheter, trodde jag att jag har fått "badbollen" i min nya PB 1,5GHz.

Nu blir det riktigt pinsamt. Som gammal Unix-hacker har jag alltid betraktat hjälpsystem och manualer som fusk. Läs tre rader och har du inte sett något vettigt eller lättläst så testa. Läs tre rader till och testa. Med tiden lärde jag mig att den stora skillanden mellan mig och nybörjaren var att jag var inte lika skrajsen för konsekvenserna och att jag, med tiden, blev ganska duktig på att gissa. Nu kommer allt på skam. Efter att ha läst på lite och sedan letat i Terminal-hjälpen har jag fått igång både @$|\[{}]~ och åäöÅÄÖ. Det stod i klartext. Kanske ska jag ge mig på att läsa man-blad och manualer för X11 också......

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-03-01 06:53
Ursprungligen av scorpion:

Nu blir det riktigt pinsamt. Som gammal Unix-hacker har jag alltid betraktat hjälpsystem och manualer som fusk. Läs tre rader och har du inte sett något vettigt eller lättläst så testa. Läs tre rader till och testa. Med tiden lärde jag mig att den stora skillanden mellan mig och nybörjaren var att jag var inte lika skrajsen för konsekvenserna och att jag, med tiden, blev ganska duktig på att gissa. Nu kommer allt på skam. Efter att ha läst på lite och sedan letat i Terminal-hjälpen har jag fått igång både @$|\[{}]~ och åäöÅÄÖ. Det stod i klartext. Kanske ska jag ge mig på att läsa man-blad och manualer för X11 också......

humor

Nu är det klart. En enkel ommappning av en tangent. Också resultat av att läsa lite. Hittade dessutom lösningen på ett problem i YellowDog (som jag har installerat på min iBook) samtidigt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-01 10:32

Skriv gärna vad du gjorde så vi andra kan lära oss lite.
åäö fungerade inte för mig heller i terminal men det löste jag genom att skriva en .inputrc .

Enklaste metoden är att byta skal till zsh (inte oävet). Det ger åäöÅÄÖ. Sedan ska man noga följa Terminal-hjälpens ide om vad som ska vara förprickat och inte förprickat i Fönsterinställningarna.

För X11 valde jag att mappa om "enter"-tangenten eftersom man har samma funktion i "retur"-tangenten. Jag lade in i min .zshrc en rad

xmodmap -e "keycode 108 = Mode_switch"

så fick motsvarigheten till Alt_R / Alt_Gr / Mod1 som oftast mappas om till just Mode_switch i Linux/Unix hamna på "enter"-tangenten. Det kan vara lite olika på olika tangentbord på iBook så jag använde programmet xev för att se vilken tangentkod som skickades då jag tryckte på tangenten jag valde, i mitt fall 108.

Förresten valde jag zsh som shell i X11 också - av lathet eftersom jag inte behövde göra mer då.

Sedan bootade jag om in i Yellowdog och si .... samma recept fungerade rakt av i bash under YD.

Yellowdog har jag för en del program som fungerar bra i Linux och som jag är van vid att ha tillgängliga. Därför har jag en HFS+-partition med alla data på så att den är fullt tillgänglig både från Yellowdog och från MacOSX. Eftersom det inte är journalförande synkar jag med linuxservern varje hel timme som jag är uppkopplad på något nätverk. Så har jag kopia på alla viktiga data. Eftersom jag synkar mot en icke-Mac görs det med linuxprogramvara och alltså bara då jag bootat YD.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-01 19:07

Ljuvligt, tack för din howto.

Det värsta är att det var så enkelt. Efter all "trial and error(horror?)", efter allt gissande så räcker några raders läsning i en online-hjälpfil.....

Senast redigerat 2004-03-01 21:07
1
Bevaka tråden