Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

P3 webbradio (www.sr.se) med Real/Windows Media Player9?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-01 03:46

Jag försöker få igång P3 streamad webbradio men stöter på patrull med både RealPlayer och (delvis) Windows Media Player 9.

Om jag väljer Realplayer i inställningarna så fär jag upp en ruta att vissa "components" saknas för att lyssna även efter att jag har uppdaterat allt via Reals auto-update. Finns det ngn workaround?

Med Windows Media Player9 så funkar det men fönstret för pluginen är för kort på höjden så man ser inte statusfönstret vilket är lite irriterande. Jag har skrivit till SR och påpekat det.

Helst vill man ju använda Real om det går och det skall funka enligt hjälpsidan. Jag kör med Safari 1.2 och senaste gratis Real Player.

Direktlänkar till streamen för P1 + P3 mottages tacksamt.

//mattan

  • Medlem
  • 2004-03-01 04:00

jag kan ordna i morgon (senare i dag), när jag kommer hem från jobbet.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-01 07:10

Tjabbade lite med SRs support om real för några månader sedan - men kom sedan på att jag hade den RealOne som kom för ungefär ett år sedan som funkade (den från i höstas klagar mycket riktigt på "componenter hela tiden").
Kolla om du kan hitta en äldre 9:a

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-01 07:25

Pär, den gamla klienten... funkar den inline i sidan eller laddas en fil ner som man kan öppna i Realplayer? Om det går att öppna den i Realplayer så kanske man kan spara en URL att testa med i "nya" Realplayer.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-01 08:23
Ursprungligen av mattan:

Pär, den gamla klienten... funkar den inline i sidan eller laddas en fil ner som man kan öppna i Realplayer? Om det går att öppna den i Realplayer så kanske man kan spara en URL att testa med i "nya" Realplayer.

Den laddar ner (jag vill inte ha "inline" så jag har aldrig försökt...).
Däremot hjälper det inte att öppna den länken i nya Real; supporten föreslog det så det är provat, även länk-länk (jävla ord) direkt från dem.
Det verkade helt enkelt - så mycket jag lyckades förstå, vilket oss emellan inte är så mycket - som om "hösteditionen" av Real var knas...
Frågan är hur man hittar en äldre? Jag har en på DC-sharen men den är ju liten chans att hitta (och 14MB är _lite_ mycket att maila, har du någon area att ladda upp till kan jag göra det ikväll).

Men oss emellan - det är ju runt 4 månader sedan jag tjabbade med SR så om det vore knas hos dem så borde de fixat det...
Men det verkade ju inte vara hos dom det knasade iofs.
Kan Reals support skaka fram länk till en äldre edition?
Fattade jag fel när jag felsökte?
Att problemet uppstod berodde på att jag la in Panther och laddade ner ny RealOne - men som tur var hade jag kvar den gamla realen på 10.2-disken...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-01 08:34

Verkar som du har testat allt redan! Lika bra att ge upp, men det är ju ett skumt problem helt klart... känns ju som felet borde ligga hos SR och inte Real, istället för tvärtom.

Om det är ok med dig så får du gärna maila filen till mattan_at_moof.se. Jag har stor brevlåda.

Tack för hjälpen!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-01 08:44
Ursprungligen av mattan:

Om det är ok med dig så får du gärna maila filen till mattan_at_moof.se. Jag har stor brevlåda.

Är inte hundra på att jag får ut så stora mail, men jag provar ikväll...
Kanhända kommer det braigare tips under dagen

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-03-01 08:49

Jag ledsnade direkt på webspelaren som P3 gjort. Så jag kör Real direkt i RealOne Player. Nedan finns en länkfil till P3 som du bara kan packa upp och öppna i Real. Se till att filen är låst, annars kommer Real att »äta upp« filen när du öppnar den.

När jag öppnar den här filen går det utmärkt att lyssna på strömmen.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-01 09:11

Kanon Kalle! Funkar utmärkt även med senaste Real9!

När jag öppnade filen så auto-updateade Real ner en component vid namn DolbyNet Audio (som man tydligen inte får vid vanlig auto-update!?! och inte när man kör inline). Skall testa om det även funkar att lyssna inline nu vilket det borde göra. Återkommer...

Du har inte P1 oxå?

Tillägg:
Funkar utmärkt inline med Real.

Skönt att man slipper använda Windows Media Player och nu blir det Morgonpasset till eftermiddagsfikat varje dag

Om man vill ha spara länken så kan man ctrl-klicka på Real inline välja "Play in RealOne Player" och sen spara ett bookmark (för newbies som mig som inte visste det)

  • Oregistrerad
  • 2004-03-01 10:07

Vackert...
"Mattan" - kan du inte vidarebefordra detdär med "DolbyNet" till SR så de kan fixa scriptet för strömen?
För scriptet verkar ju uppmana RealOne leta efter något annat som inte finns...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-01 10:15

Meningslöst inlägg men lite info iaf.

RealNetworks har inte längre tillstånd att lägga upp DolbyNetcodecen på sin audoupdate server så det går inte att ladda ner den manuellt (fom version 9 har jag för mig).
Om du däremot försöker streama en fil som använder sig av DolbyNetcodecen så plockas den ner automatiskt men om strömmen ligger "embeddad" så plockas den inte hem och oftast så stoppar brandväggar nedladdningen.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-03-01 10:38

Direktlänk till P1 att plocka in i RealPlayer:

http://www.sr.se/cgi-bin/spelare/createram.as...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-01 12:51

Pär.... Skulle gärna påpeka det för SR men det spelar nog ingen roll enligt Romanenkos inlägg, om inte SR skall byta codec, eller?'

Kanon att ha svensk radio i vardagsrummet (musikdator kopplad till stereon) på andra sidan jordklotet, bara ett smolk i bägaren, RealPlayer är otroligt fult!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-03-01 14:03

Om man inte vill klippa och klistra Clas länk;

  • Oregistrerad
  • 2004-03-01 14:20

Radio via mediaspelare suger...

Min åsikt står fast. Radiostationer som inte sänder strömmande mp3 borde få indraget sändningstillstånd.

  • Medlem
  • 2004-03-01 22:00

hm, andra hann före...

1
Bevaka tråden