Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad har hänt med kharman?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!
Vad har hänt med kharman? Jag varken ser min eller andras kharma.

/Kristofer

Saxat från förstasidan:

"I samband med uppdateringen till 99mac v. 4.0 infördes ett system för betygsättning av forumets medlemmar. Diskussionen om huruvida systemet var bra eller dåligt blev snabbt livliga. Många blev upprörda över att de fått negativ kharma av personer som inte delade deras åsiker. Systemet fungerade tyvärr inte som vi avsett. Under söndagen beslutades att systemet enligt medlemmarnas önskemål skulle avaktiveras."

/M

Okey

  • Oregistrerad
  • 2004-02-29 22:37

Kommer det komma något annat system att betygsätta inläggen med? Grundidén är ju inte dålig. Fast det blev ju använt på fel sätt.

  • Avstängd
  • 2004-02-29 22:52

whatever.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-29 22:56

Som sagt: Tanken är bra, men 99mac är kanske lite för stort nu för att det ska funka. Och faktum är att även om det ger en kick att se att ens kharma har ökat (vilket min aldrig har:( ), så vet man ju faktiskt vilka härinne som ger bra råd och vilka som mest snackar bull. Så för att citera iGnu: whatever. LIte grann i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-29 22:57

Det var trist. Förstår det helt klart då det missbrukades, och det är väl det som är trist egentligen, att folk inte lyckas vara vettiga. Sen fanns det inget klart mål med det som jag förstod, mer än att man skulle kunna se vilka som var mer eller mindre hjälpsamma/kunniga.

Nåväl, må det vila i frid.

  • Medlem
  • 2004-02-29 22:58

barnsligheten firar triumfer. Fy fasen så omoget av alla som missbrukat det pådethär sättet.

Ingen kritik motatt det togs bort, just av ovan nämndaskäl.

Ursprungligen av Baron:

barnsligheten firar triumfer. Fy fasen så omoget av alla som missbrukat det pådethär sättet.

Ingen kritik motatt det togs bort, just av ovan nämndaskäl.

Instämmer!

/Kristofer

Ursprungligen av Baron:

barnsligheten firar triumfer. Fy fasen så omoget av alla som missbrukat det pådethär sättet.

Ingen kritik motatt det togs bort, just av ovan nämndaskäl.

Är det verkligen så förvånande? Med tanke på hur människor i allmänhet beter sig så är jag inte förvånad. När det gäller forum på nätet så har jag fått intrycket att männsikor släpper alla spärrar och släpper ur sig vad som helst.

  • Medlem
  • 2004-02-29 23:52
Ursprungligen av Sailormoon:

Är det verkligen så förvånande? Med tanke på hur människor i allmänhet beter sig så är jag inte förvånad. När det gäller forum på nätet så har jag fått intrycket att männsikor släpper alla spärrar och släpper ur sig vad som helst.

det fungerar ju bra på offtopic.se.

  • Medlem
  • 2004-03-01 00:27
Ursprungligen av Baron:

det fungerar ju bra på offtopic.se.

det håller jag faktiskt inte med om (det är därför jag inte vill delta i kharmandet där). Jag har fått 23 "kharmapoäng" där - trots att jag ber om att inte få - och även om det är trevligt så är kharmandet på OT rätt lätt att följa mönster i. Tjejer får mer än killar, de som är med i VLT rusar i höjden. Av de 23 poäng jag har fått är nog 18-19 för ett inlägg om hur en volvo 240 bör se ut, knappast något för inlägg i diskussioner om samhälle, ideologier osv. Sure, jag kanske inte håller med alla där om hur världen fungerar, men det är kvaliteten på inlägget som ska ges kharma för (som jag har förstått det), inte hur väl det passar in....

Ros-systemet låter roligare, om man gör det enkelt för folk att skriva en uppmuntrande rad om något de gillar så sprids det mycket vardagstrivsel, det gjorde det även med kharman, men det kanske inte bör redovisas offentligt?

  • Medlem
  • 2004-03-01 03:18
Ursprungligen av Dei:

det håller jag faktiskt inte med om (det är därför jag inte vill delta i kharmandet där). Jag har fått 23 "kharmapoäng" där - trots att jag ber om att inte få - och även om det är trevligt så är kharmandet på OT rätt lätt att följa mönster i. Tjejer får mer än killar, de som är med i VLT rusar i höjden. Av de 23 poäng jag har fått är nog 18-19 för ett inlägg om hur en volvo 240 bör se ut, knappast något för inlägg i diskussioner om samhälle, ideologier osv. Sure, jag kanske inte håller med alla där om hur världen fungerar, men det är kvaliteten på inlägget som ska ges kharma för (som jag har förstått det), inte hur väl det passar in....

Ros-systemet låter roligare, om man gör det enkelt för folk att skriva en uppmuntrande rad om något de gillar så sprids det mycket vardagstrivsel, det gjorde det även med kharman, men det kanske inte bör redovisas offentligt?

ja, jag håller med om att det ser lite snett ut. Jag har fått en massa kharma trots att jag inte skriver på VLT, och jag ska erkänna att jag inte riktigt alltid förstår varför.

MEN... ingen blir sur, det är inget snack om folk som kharmar ner och upp på fel grunder. Inställningen är mycket mer avspänd till systemet, det är liksopm prestigelöst eftersom det inte gäller hardcore-kunskaper utan bara om hur en Volvo ska se ut.

Det är synd att folk på 99mac inte är vuxna nog att kunna ta kritik.

Ursprungligen av Baron:

det fungerar ju bra på offtopic.se.

tror att det beror på att offtopic behandlar lättsammare ämnen, men det kan också bero på människorna som är på forumet. Ingen konkurrens?

  • Medlem
  • 2004-02-29 23:00

skulle inte antal inlägg tillbaka då? Jag tyckte Björnström skrev det i en annan tråd. (Jag saknar dem inte.)

  • Oregistrerad
  • 2004-02-29 23:11

känns lite trevligare här nu tycker jag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-29 23:16

Jag saknar inläggsräknare.
De är bra för då kan man se om en medlem är ny och välkomna den medlemmen. Man kan också se hur mycket erfarenhet av 99mac som en medlem har, vilket kan vara bra att veta, tex om man ska prata om 99mac-evenemang.
Fast registreringsdatum kanske säger mer än antal inlägg då?
Jag tror nog att en kombination av registreringsdatum och antal inlägg skulle vara bra.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-29 23:18

rätt skönt som det är nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-29 23:21

Är det bara jag som är ytlig?
Måste bara stämma av lite. Jag delar gärna med mig av kunskap och hjälper folk, det har jag gjort här i 3 år nu. Nästan aldrig får man ett tack (vilket man inte heller kräver), men sedan Kharman kom fick jag fem gånger positiv Kharma för att jag hade hjälpt någon som i sin tur valde att tacka på det sättet. Det var, ja fan det var härligt och jag gladdes åt att ha kunnat hjälpa någon (igen) och jag gladdes åt att få det erkännandet som lite högre Kharma ger och jag blev laddad att hjälpa fler personer.

Det kan väl inte vara fel att vilja ha lite cred ibland? Kharmat gav mig forum-wide cred, nu är vi tillbaka till landet utan cred. Vilket iofs har fungerat i 3 år.

Ursprungligen av Linus:

Är det bara jag som är ytlig?
Måste bara stämma av lite. Jag delar gärna med mig av kunskap och hjälper folk, det har jag gjort här i 3 år nu. Nästan aldrig får man ett tack (vilket man inte heller kräver), men sedan Kharman kom fick jag fem gånger positiv Kharma för att jag hade hjälpt någon som i sin tur valde att tacka på det sättet. Det var, ja fan det var härligt och jag gladdes åt att ha kunnat hjälpa någon (igen) och jag gladdes åt att få det erkännandet som lite högre Kharma ger och jag blev laddad att hjälpa fler personer.

Det kan väl inte vara fel att vilja ha lite cred ibland? Kharmat gav mig forum-wide cred, nu är vi tillbaka till landet utan cred. Vilket iofs har fungerat i 3 år.

Kharma 2, jag fortsätter med en inofficiell variant med enbart positiva omdömen.

Lite intressant detta faktiskt... som jag nämnt innan så använder vi ett liknande "kharma" system på ett annat forum och där har det inte missbrukats alls på det sätt som det har gjorts här utan tvärtom så fungerar det perfekt. Men å andra sidan så beter sig inte allt folk där som om de var Ûber-moderatorer på forumet vilket jag har sett en tendens att ett visst fåtal gör här...

Och måste hålla med folket att inläggsräknaren är en trevlig funktion som bör användas.

Ursprungligen av Desolator:

Lite intressant detta faktiskt... som jag nämnt innan så använder vi ett liknande "kharma" system på ett annat forum och där har det inte missbrukats alls på det sätt som det har gjorts här utan tvärtom så fungerar det perfekt. Men å andra sidan så beter sig inte allt folk där som om de var Ûber-moderatorer på forumet vilket jag har sett en tendens att ett visst fåtal gör här...

Och måste hålla med folket att inläggsräknaren är en trevlig funktion som bör användas.

Inläggsräknaren är ju kvar det är ju bara det att man måste kolla in den publika profilen för att se antalet inlägg, är man uppriktigt intresserad utav den personen som har skrivit inlägget så kollar man...Jag blir då inte mer intresserad av någon som har skrivit tusentals inlägg däremot av någon som skriver intressanta,roliga och tänkvärda inlägg och då kan jag ta mig tid att kolla in den personens profil lite närmare.

Ursprungligen av Linus:

Är det bara jag som är ytlig?
Måste bara stämma av lite. Jag delar gärna med mig av kunskap och hjälper folk, det har jag gjort här i 3 år nu. Nästan aldrig får man ett tack (vilket man inte heller kräver), men sedan Kharman kom fick jag fem gånger positiv Kharma för att jag hade hjälpt någon som i sin tur valde att tacka på det sättet. Det var, ja fan det var härligt och jag gladdes åt att ha kunnat hjälpa någon (igen) och jag gladdes åt att få det erkännandet som lite högre Kharma ger och jag blev laddad att hjälpa fler personer.

Håller med! Att läsa kommentarerna när man fått kharma och se vad folk uppskattat var faktiskt riktigt trevligt, speciellt om man ansträngt sig för att leta information eller svara på andras frågor.

"Kändiseffekten" på kharman blev kanske lite fånig, en del ryggdunkande fanns säkert, men jag gillade ändå grundidén; ett system för att visa uppskattning över bra inlägg.

Hade negativ kharma inte varit påslaget från början kanske det inte hade blivit lika mycket strul...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-29 23:28

Du hade fått kharma av mig för det inlägget... Det var tyvärr det negativa missbruket som ställde till det.

  • Medlem
  • 2004-02-29 23:31
Ursprungligen av Earth:

Du hade fått kharma av mig för det inlägget... Det var tyvärr det negativa missbruket som ställde till det.

jag skjuter mot öppet mål på volley:

Ja, var är det positiva missbruket?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-29 23:36
Ursprungligen av Baron:

Ja, var är det positiva missbruket?

Hehe, det bör väl vara just att det kharmades inte bara för inläggen utan för att uppmuntra kompisar eller "kändisar" som kunde få 40 i Kharma för EN startad tråd och totalt tiotalet inlägg

edit: men min formulering var förstås lite underlig...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-29 23:31

Ptja, jag tycker det är bättre om man tackar för hjälp i den berörda tråden än att göra det via kharma.
På så vis ser ju även de andra som läser tråden att lösningen fungerade.
Kharma-systemet var ju en bra tanke, men jag misstänker att det blev en hel del "kompis-kharma" också, dvs. att man bara ger kharma utan större anledning till de man känner bara för sakens skull.

Edit: Däremot ser jag gärna att inläggsräknaren kommer tillbaka. Jag tyckte faktiskt om den.

Instämmer till 110% med Linus - bra kharma var bara en uppmuntran och sporrade till att göra siten bättre, trist att det nu går i graven... blev som ett lämeltåg som trillade över fjällstupet eller för många råttor som pg.a trängsel stressades till ta dö på något som var bra.

Vila i frid!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-29 23:31

Känns skönt att kharman är borta. Fortfarande skulle jag önska ett system där det var möjligt att visa sin tacksamhet när man fått hjälp. Till exempel att ett inlägg som löst ett problem för mig kan få en ros. Rosen skulle vara bundet till inlägget och varje medlem kan samla på rosorna i sin egen profil men det skulle inte behöva tävlas om vem som har flest rosor. Och inget ris skulle vara möjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-29 23:39
Ursprungligen av Ulf Boström:

...men det skulle inte behöva tävlas om vem som har flest rosor.

En tävling om vem som har flest inlägg blir en negativ effekt för siten i sin helhet då det kommer spammas skräpinlägg och sånt, det är vi alla på det klara med.
Men förklara det negativa i att folk "tävlar" i att hjälpa människor? För vad jag kan se gagnar det alla om några nu skulle se det som en tävling. Fler personer blir hjälpta och det blir bättre svar, annars får dom ingen ros.

Bevaka tråden