Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

billigt nätverkskort

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-29 14:18

Dunkade in en 120 gb hd i en beige G3:a (p.g.a det speemania chassi jag köpt funkat uselt) och tänkte göra iordning en filserver... insåg senare att 10mbit (interna nätverkskortet) inte var mycket att hurra över... är nu i behov av ett billigt och bra nätverkskort.
HAr någon ngt specifikt tips (t.e.x kort XXX från tillverkare XXX finns på butik XXX för XXX kronor)?
Grejen är att jag behöver kortet skapligt fort och har inte tid att leta... (nahh... he's just lazy... who said that?!)

mvh
Jonny Larsen
prof.slöhög

  • Oregistrerad
  • 2004-02-29 14:42

Kort med intel82550 (etc.) och digital 21140 (etc.) funkar som det är.
Kort med Realtek (något) har drivers på Realteks sida.
Kort med NSDP83815 (rFA311 ex.v.) har driver här < http://homepage.mac.com/yukidon/mac/en/dp8381x.html >

Finns säkert fler - men här har du täckt in det mesta av macbutikens, macbegagnat, clas ohlsson, biltema, lokala pezesuttet etc. etc. : Vad kan du mer begära?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-29 15:26
  • Oregistrerad
  • 2004-02-29 15:30
Ursprungligen av Jonny Larsen:

Vad tros om:
Jensen 10/100mbit
eller:
D-LINK DFE-530TX 10/100 FAST ETHERNET PCI TP

Frågar retoriskt : Vad är det för chip i dom? - eftersom det är intressantare än namnet på lådan…

  • Oregistrerad
  • 2004-02-29 15:41

ingen aning om chip-typ... hade hoppats att ngn hade den kunskapen.
D-linken hade i-alla-fall en ngt mystisk installationshjälp för osx ang detta kort (fast det såg ut som man installerade i OSX för att få det att funka i OS9... blev mycket konfunderad...
http://support.dlink.com/faq/view.asp?prod_id=1426&question=DFE-530TX+
Men osx står inte upplistad bland kompatibla system...

Och på jensen informationen står det ju att det funkar i MAC... men inte mycket mer...

Jonny, Clas Ohlson har ett bra W-linx-kort med Realtek-chip (art.nr. 32-2076). Köp det! Funkar mycket bra (åtminstone i min grå/beige G3).

  • Oregistrerad
  • 2004-02-29 15:52

hmm... hörde ngnstans att schyssta realtek drivrutiner ska vara inbakade i 10.3.3 så det lät mycket bra...

tack för all hjälp från er båda.

  • Medlem
  • 2004-02-29 16:09

Jensen har realtek chip. Har ett sådant liggande i en låda...

Saknar du Realtek-drivisar så har Pär tidigare hjälpt mig med Realteks adress:

http://www.realtek.com.tw/downloads/downloads1-3.aspx?series=16&Software=True#16Others

  • Oregistrerad
  • 2004-02-29 16:13

hmm... joch jensens kort var lite billigare... toppen! Varje krona sparad vid nödvändighetsköp går till det glada nöjet av totala meningslösheter som mat och dryck... mycket vackert, tack.

Yup, jag noterade realtek drivare (har testat realtek kort förr med mindre gott resultat...) Men för 99 pix kan man ta en otroligt liten risk...

Hade du bott i Malmö hade du kunant få låna ett av de jag har över...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-29 16:36

hmm... malmö. Har alltid velat flytta dit

1
Bevaka tråden