Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad i h-e är Kharma?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter mitt första inlägg fick jag ett "Kharma" på 10 och nu, efter min attack på Dell och bankerna har mitt(min?) Kharma sjunkit till 8. Vad är det för något och vad betyder måttet?

Det är i princip ett mått på hur pass givande dina inlägg är http://99mac.se/forum/showthread.php?t=39177&highlight=vad+%e4r+kharma borde ge en bra bild.

Man ger kharma när man tycker att någon skrivit ett bra inlägg och tar bort kharma om inlägget är onödigt/dumt eller liknande.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-02-28 18:18

det finns inget som heter kharma

Karma=BETYDELSE: i indisk religion, särsk. i buddismen, samt i den nutida teosofien: sammanfattning- (en) av alla en individs tidigare handlingar i detta livet o. i tidigare existenser, betraktade ss. bestämmande för hans nuvarande o. kommande handlingar i detta livet o. i senare existenser; lära(n) l. lag(en) att en individs handlingar i tidigare existenser äro bestämluande för hans öde i senare existenser.
* Karma är .. lagen för orsak och verkan från etisk ståndpunkt. SkrTeosS 9: 20 (1889).

* HIRN Hearn Exot. 2: 113 (1903).

* Det enda som fortlefver är summan av hennes (dvs. människans) gärningar, de goda och de onda, "karma", det som icke dör. HEDIN Tsangpo 1: 267 (1920).

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/saob4.shtml

Nu ryker väl mina points till zer0

http://www.susning.nu/Kharma

Jaja, då kan jag lika väl vakna och komma ut ur min illusion att det finns ett betygssystem för inlägg här på 99mac.se och på offtopic.se. Vad är det då?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-02-28 18:32
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jaja, då kan jag lika väl vakna och komma ut ur min illusion att det finns ett betygssystem för inlägg här på 99mac.se och på offtopic.se. Vad är det då?

felstavning?

Ursprungligen av miri:

det finns inget som heter kharma

Karma=BETYDELSE: i indisk religion, särsk. i buddismen, samt i den nutida teosofien: sammanfattning- (en) av alla en individs tidigare handlingar i detta livet o. i tidigare existenser, betraktade ss. bestämmande för hans nuvarande o. kommande handlingar i detta livet o. i senare existenser; lära(n) l. lag(en) att en individs handlingar i tidigare existenser äro bestämluande för hans öde i senare existenser.
* Karma är .. lagen för orsak och verkan från etisk ståndpunkt. SkrTeosS 9: 20 (1889).

* HIRN Hearn Exot. 2: 113 (1903).

* Det enda som fortlefver är summan av hennes (dvs. människans) gärningar, de goda och de onda, "karma", det som icke dör. HEDIN Tsangpo 1: 267 (1920).
Mvh

Kharma är något som Martin o/co har hittat på, och skall inte förväxlas med karma.

/Kristofer

Så då är frågan varför mitt kharma sjönk. För att jag tyckte att Dellreklam var OK? För att jag skrev att bankerna inte har rätt inställning vid utveckling för www? Båda? Det verkar ju vara ett i allra högsta grad subjektivt mått.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-28 18:40
Ursprungligen av scorpion:

Så då är frågan varför mitt kharma sjönk. För att jag tyckte att Dellreklam var OK? För att jag skrev att bankerna inte har rätt inställning vid utveckling för www? Båda? Det verkar ju vara ett i allra högsta grad subjektivt mått.

Det finns gott om muppar som sänker för allt möjligt…
Det kan vara att man skriver vad man tycker, att man inte tycker som dom eller att man förklarar för utförligt och får epitetet "messersmith" (och idioter som inte ens kan stava borde ju inte få sätta kharma )

  • Oregistrerad
  • 2004-02-28 19:09
Ursprungligen av scorpion:

Så då är frågan varför mitt kharma sjönk. För att jag tyckte att Dellreklam var OK? För att jag skrev att bankerna inte har rätt inställning vid utveckling för www? Båda? Det verkar ju vara ett i allra högsta grad subjektivt mått.

Om du klickar på inställningar högst upp på sidan så ser du vem som givit dig plus eller minus kharma samt den lämnade anledningen

OK, då sjunker det snart igen. Dela med sig av 30 års erfarenhet kan ju verka "besserwisser"-aktigt ibland. Du, Per, har ju tydligen lyckats bra med Kharma=25, eller är du en av det lilla fåtal som sätter kharma för andra?

Ursprungligen av scorpion:

eller är du en av det lilla fåtal som sätter kharma för andra?

Du kan själv sätta Kharma för andra om du vill. Kolla trådarna som skrivits nyligen om ämnet där det förklaras ordentligt. Jag tror att man måste ha 10 i Kharma för att själv kunna påverka andras. 10 är vad man har från början. Gör en sökning så ser du att ämnet redan är väldigt omdiskuterat.

SJälvklart är Kharma-systemet subjektivt. Vore naivt att tro att det skulle vara objektivt.

Karmasystemet verkar outsägligt puerilt. Känns som nån jävla popularitetstävling. Har jag fel?

//S.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-28 19:04

Kharma är jätteobjektivt så läge det är jag som kharma:r

(Det blir nog bra över tiden - över en kort period så kan det verka konstigt…)

Hmm .. kollade vem som minskat resp ökat Kharma för mig och det verkar som om man ska ignorera systemet. PF sänkte min Kharma för att jag svarat seriöst på en nybörjarfråga. Det är om något besservisseraktigt. "Varför älta denna pastisch" var motivet. Kanske kan man sabotera systemet .... men det verkar vara bäst att ignorera det.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-29 11:00
Ursprungligen av scorpion:

Hmm .. kollade vem som minskat resp ökat Kharma för mig och det verkar som om man ska ignorera systemet. PF sänkte min Kharma för att jag svarat seriöst på en nybörjarfråga. Det är om något besservisseraktigt. "Varför älta denna pastisch" var motivet. Kanske kan man sabotera systemet .... men det verkar vara bäst att ignorera det.

PF ÄR messerschmidt....

Det finns redan långa trådar om detta ämne.
Här kan du läsa.

  • Medlem
  • 2004-02-29 14:26
Ursprungligen av DaPhox:

PF ÄR messerschmidt....

Ska vi försöka undvika pajkastning?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-29 15:29
Ursprungligen av Baron:

Ska vi försöka undvika pajkastning?

Tycker verkligen kharma systemet är urfånigt, helt urfånigt tidsfördriv, många verkar ju bara passa på att agera ut sin moderatorfetisch. Skulle detta ske i "verkliga livet"?, tror inte det.

"Beviset" att det inte funkar är att trådar ö.h.taget slösas på detta ämne.

(Men i vissa fall kan pajkastning ÖKA kharma!?...;-) är det dåligt då?

(Ah well, nu får jag väl sänkt igen;-) )

  • Medlem
  • 2004-02-29 17:49
Ursprungligen av DaPhox:

Tycker verkligen kharma systemet är urfånigt, helt urfånigt tidsfördriv, många verkar ju bara passa på att agera ut sin moderatorfetisch. Skulle detta ske i "verkliga livet"?, tror inte det.

"Beviset" att det inte funkar är att trådar ö.h.taget slösas på detta ämne.

(Men i vissa fall kan pajkastning ÖKA kharma!?...;-) är det dåligt då?

(Ah well, nu får jag väl sänkt igen;-) )

Det står dig fritt att inte skriva i den här tråden om du tycker den är meningslös.

Med pajkastning avsåg jag din kommentar om PF.

Att något diskuteras bevisar inte att det inte fungerar. Skulle en diskussion om OSX innebära att OSX inte fungerar?

Pajkastning är inte att ge någon beröm.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-29 17:59

"Det står dig fritt att inte skriva i den här tråden om du tycker den är meningslös."

Så sant.

"Med pajkastning avsåg jag din kommentar om PF."

Jo, jag förstod det...?

"Att något diskuteras bevisar inte att det inte fungerar. Skulle en diskussion om OSX innebära att OSX inte fungerar?"

Nej.

"Pajkastning är inte att ge någon beröm."

Ja?

Jag ger mig i den här tråden.

Senast redigerat 2004-02-29 18:20

Jag ser 99mac´s "kharma" som en värdemätare och hint om att agera med hjälpsamhet till de som söker svar på frågor - tack och lov så är inte forumet "Livstil" kvar för då skulle negativa poängsättningar formligen hagla. OM man ogillar tanken med "Kharma" så kan ju var och en stänga av visningen av detta.

Följde Kenneths länk och OJ, 10 sidor ordbajs i en enda tråd. Och flera trådar finns det (denna t.ex.). Nix, jag kommer nog ägna mig åt annat. Anslöt mig till denna site(sajt?) för att eventuellt få lite kött på benen vad gäller användningen av min Mac-dator efter år av Unix/Linux. Får ha mitt eget filter, fast ... det är klart - en och annan godtyckligt utdelad plus- eller minuspoäng kan man ju inte låta bli att ge när nu systemet finns och kan (miss)brukas.

  • Medlem
  • 2004-02-29 14:30
Ursprungligen av scorpion:

Följde Kenneths länk och OJ, 10 sidor ordbajs i en enda tråd. Och flera trådar finns det (denna t.ex.). Nix, jag kommer nog ägna mig åt annat. Anslöt mig till denna site(sajt?) för att eventuellt få lite kött på benen vad gäller användningen av min Mac-dator efter år av Unix/Linux. Får ha mitt eget filter, fast ... det är klart - en och annan godtyckligt utdelad plus- eller minuspoäng kan man ju inte låta bli att ge när nu systemet finns och kan (miss)brukas.

Se kharmasystemet som ett bihang till vad 99mac egentligen är. Om du är ny här kan jag bara hoppas att du inte avskräcks av somliga eldfängda macanvändares mer eller mindre genomtänkta kommentarer när de tar sig uttryck i några kharmapoäng hit eller dit. Som nån annan sa tidigare; det kommer nog att lugna ner sig, och systemet är ännu under utvärdering.

Du är oxå välkommen till offtopic.se, en avknoppning från 99mac.se, där kharmasystemet fungerar rätt bra än så länge.

Baron
Forumvärd på offtopic.se

Sen när blev det inte OK att kunna ta emot någon annans uppskattning, kanske en mognadsfråga ?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-29 16:28
Ursprungligen av [email protected]:

Sen när blev det inte OK att kunna ta emot någon annans uppskattning, kanske en mognadsfråga ?

?....

Ska se vad jag har....

Kharma kanske är OK på Offtopic. Jag tycker inte det hör hemma på 99mac precis som denna tråd.

på 99mac diskuteras Mac Allt annat på Offtopic Eller??

  • Medlem
  • 2004-02-29 20:30
Ursprungligen av Pirre+:

på 99mac diskuteras Mac Allt annat på Offtopic Eller??

Mja, kolla i Digitalfoto, tillbehör, Spel, Mobiltelefoner och allt vad det heter. Rätt mycket är rätt långt från att handla om mac.

Var ser man info om ens s.k. Kharma, förutom siffran under avataren?

Edit: jasså, under "Inställningar."

Bevaka tråden