Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värt att köpa powerbook llr ska man vänta??

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag hade tänkt att investera i en ny powerbook men undrar om det är värt o köpa nu eller kmmer det komma nån ny version snart?? jag är inte alls insatt i ämnet nämligen men jag tror och hoppas att ni är det! tack på förhand!

  • Medlem
  • 2004-01-12 17:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av xantipa
jag hade tänkt att investera i en ny powerbook men undrar om det är värt o köpa nu eller kmmer det komma nån ny version snart?? jag är inte alls insatt i ämnet nämligen men jag tror och hoppas att ni är det! tack på förhand!

Enligt Macrumors Buyer's Giude är status för produkten, PowerBook, "Neutral - Mid product cycle".
Jag funderar själv på att köpa ny PB 15" men jag väntar till nästa speed bump i alla fall. Hoppas att det blir nån gång till våren.

Ursprungligen av 3OPAH:

Enligt Macrumors Buyer's Giude är status för produkten, PowerBook, "Neutral - Mid product cycle".
Jag funderar själv på att köpa ny PB 15" men jag väntar till nästa speed bump i alla fall. Hoppas att det blir nån gång till våren.

Statusen för iBook är ju "buy only if you need it - approaching end of a cycle" och PowerBook's status är enligt Macrumors "Don't buy - Updates soon" vilket tyder på uppdateringar snart.

  • Medlem
  • 2004-02-28 00:48
Ursprungligen av jazzper:

Statusen för iBook är ju "buy only if you need it - approaching end of a cycle" och PowerBook's status är enligt Macrumors "Don't buy - Updates soon" vilket tyder på uppdateringar snart.

Vad trevligt. Snart kommer den att bli min.

Är det något macvärlden är full av så är det kassa rykten. Det fullkomligt sköljer dynga över en och tyvärr är det svårt att låta bli att läst. Jag tycker det blir för mycket av det goda ibland, t ex började man redan 2 veckor efter G5an lanserats prata om dess efterföljare, om huruvida den skulle kallas G6 mm mm. Och det var inte spekulationer utan det var rykten.

Med denna svada vill jag bara säga att gå inte alltför mycket på vad det skrivs. Oftast är det fel. Jag tycker själv alla rykten ibland får en att grubbla men jag försöker slå det ifrån mig. Ska man spekulera lite så känns väl inte uppdateringar allför närstående. Det har än inte gått 4 månader riktigt sen sist det skedde. Före det var det över 9 månader mellan. För 15" nästan 1år. Det kommer säkert nåt nytt i vår, mars april kanske. Inget är säkert i macland.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-01-12 21:41

...och kommer det någon ny häftig Powerbook så är det ändå 3 månaders leveranstid på den i Europa...värt att tänka på!

Citat:

Skrevs ursprungligen av iBjorn
...och kommer det någon ny häftig Powerbook så är det ändå 3 månaders leveranstid på den i Europa...värt att tänka på!

Precis!! Kanske inte 3 månader men 4-6 veckor får du lätt räkna med. plus transport

Det kommer alltid något nyare

Ursprungligen av xantipa:

jag hade tänkt att investera i en ny powerbook men undrar om det är värt o köpa nu eller kmmer det komma nån ny version snart?? jag är inte alls insatt i ämnet nämligen men jag tror och hoppas att ni är det! tack på förhand!

Det kommer alltid något nyare snart. Man måste någon gång bestämma sig. Varje gång jag köpt dator (och jag har hållit på med datorer i 30 år) så har det strax efter senaste köpet kommit något häftigare. Frågan är snarare om den dator du just nu är intresserad av kommer att vara tillräckligt bra för vad det nu är du vill ha den till. Är den det så slå till och gräm dig inte när nästa modell dyker upp (för det gör den).

Ursprungligen av scorpion:

Det kommer alltid något nyare snart. Man måste någon gång bestämma sig. Varje gång jag köpt dator (och jag har hållit på med datorer i 30 år) så har det strax efter senaste köpet kommit något häftigare.

Jo, men i Apples fall så kan man ju känna sig lite tryggare om man köper en nylanserad dator, för då vet man att det är rimligen ett halvår innan det kommer något häftigare.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-28 01:50

Jag tycker en iBook med 15" och lite mer PBG4-funktioner (större upplösning + utökat skrivbord) vore en ypperlig produkt. Om den fick en smula mer CPU-hastighet än nuvarande PBG4 15" så skulle det vara en mycket respektabel lillebror till eventuellt kommande G5. Apple borde bredda sina serier och göra iBooken än mer lik Powerbook. Inte minst är det god reklam; folk behöver få mycket WOW-känslor när de upplever macar...

Jag tycker även att iBook borde gå att köpa med DVD-brännare. Det är en naturlig del av en dator som levereras med ett jättebra videoredigeringsprogram som iMovie (iofs lite skakigt under OS X när jag jobbade med det sist, men idén och GUIt är kalas).

Alltså, jag tror jag kommer skaffa en PB 17" nu till Påsk-lovet så jag undrar VERKLIGEN över om Apple kommer släppa en Powerbook snart. Det värsta jag vet om är då man skaffat en dator och så släpps en mycket bättre bara en månad, veckor eller dagar efter. Det hände med min iBook och det var inte kul

  • Oregistrerad
  • 2004-02-28 17:29

Jag slog till på en 17" och har precis fått den. Den är grym!
Visst vore det mindre kul om det kom en snabbare inom en månad.
Personligen så gissar jag att det inte kommer någon ny PB G4 utan att det kommer en G5.
Lansering någon gång maj-aug med leverans 2-3 månader från släpp.
Kommer det en ny PB G4 dröjjer nog G5an lääänge till.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-28 17:23

Köpte en ny PBG4 15" nu i veckan, med förväntad leverans nästa vecka eller veckan därpå. Så jag hoppas innerligt att det inte kommer uppdateringar snart. De nya processorerna för bärbara skulle ju inte komma i volymntillverkning förrän till sommaren, så jag räknar med uppdateringar då. Eller möjligen att de utannonserar uppdateringarna i mars-april med leverans till sommaren.

det ryktas om en G4 1.5 ghz...som borde platsa i en PB - men en sån liten uppdatering är inte mycket att gråta över - 1.33 el. 1.5 har inte ngn praktisk betydelse. men kommer dom däremot med en 1.8 G5 powerbook och man precis har köpt en 1.33 G4 powerbook - ja - då hade jag nog fällt en lite tår

Skulle i sådanna fall PB15 bli 1.33GHz?
Tycker de kan komma igång snart och släppa nästa PB. Ja, jag är ivrig

  • Medlem
  • 2004-02-28 20:24

Jag hoppas verkligen att Äpple inser att det finns kunder som inte vill ha större än 15" PB, ... som jag exempelsvis. Det vore synd att beröva de på 1,5 GHz processorn bara för att det skall finnas ett flaggskepp.
Vill ha en 15" PB 1,5GHz nu!

Senast redigerat 2004-02-29 14:35
  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-29 01:44

Jeg tror det blir:

Powerbook 12" 1.25 ghz
Powerbook 15" 1.42 ghz
Powerbook 17 1.5 ghz

Ursprungligen av Oyvind-A:

Jeg tror det blir:

Powerbook 12" 1.25 ghz
Powerbook 15" 1.42 ghz
Powerbook 17 1.5 ghz

Just, undrar när det blir då....
Är i valet och kvalet, 17-tumare nu eller senare, vänta eller nu... arghhhh!

Man kan bli tokig för mindre.

Product: PowerBook
Last Release: September 16, 2003
Days Since Update: 179 (Average = 163)
Recommendation: Don't Buy - Updates soon
Special Notes: none.

Detta från köpguiden hos Macrumors.com.

Det blev nu, men en begagnad. *fånigt lyckligt leende*

(O Gud, låt veckan gå snabbt...)

1
Bevaka tråden