Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högtalare, vad välja?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-02-28 13:57

Mina datorhögtalare är ett par gamla Roland MA-7 som börjar sjunga på sista versen. Vad ska jag ersätta dem med?

Grundfrågan är väl: Ska man ansluta på högtalarutgången (analogt) eller på USB (digitalt)?
För och nackdelar?
Jag har sett att USB-högtalare kan vara knepiga ibland, eller var det bara Soundsticksen?

Råd och tips?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-28 14:15

Mitt råd är nog att välja ett par som går på ljudutgången. På så vis kan det inte strula. Går de via USB måste du ju ha drivrutiner. Annars vet jag ju inte vad du har för krav på ljudkvalitet.. du får väl lyssna dig fram?

riktigt ljud

har du gott om flis, köp beolab 3.

<mindre seriöst förslag>Har du ännu mer flis kan du köpa (http://www.genesisloudspeakers.com/GenLS/1.1.htm). De kostar typ 1000kr per kilo... Men grymma är de </mindre seriöst förslag>

Jag skulle i alla fall aldrig satsa på ett par USB-högtalare. Valet beror väldigt mycket på vad du ska ha dem till. Musikproduktion? Videoproduktion? Spel? Varningsljud och "You've got mail!"? eller iTunes?
Hur ser rummet ut i övrigt. Utrymmesaspekter? Avstånd till lyssnaren? Prisintervall?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-02-28 17:30

Jag är bara ute efter något bättre än den inbyggda och som ger stereo. I princip är det väl bara varningsljuden, lite filmljud och iTunes nån gång som jag behöver dem till.
Jag har funderat på JBL Creatures. Ett bra val?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-08 23:10

Mycket ljud för lite flis?

Ursprungligen av Gunnar B:

Jag är bara ute efter något bättre än den inbyggda och som ger stereo. I princip är det väl bara varningsljuden, lite filmljud och iTunes nån gång som jag behöver dem till.
Jag har funderat på JBL Creatures. Ett bra val?

Samma här. Kollar runt lite. Har gänget några rekommendationer?
Finns det några högtalare som man skall undvika i "max 2.000 kr klassen"?

Skall man köpa 2 med bashögtalare?

Jag är inget ljudproffs som ni märker - hjälp!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-10 17:12
Ursprungligen av wognum:

Samma här. Kollar runt lite. Har gänget några rekommendationer?
Finns det några högtalare som man skall undvika i "max 2.000 kr klassen"?

Skall man köpa 2 med bashögtalare?

Jag är inget ljudproffs som ni märker - hjälp!

Finns väl inget system med 2 bashögtalare? (Subwoofers)
Basljud i de frekvenserna hör man inte ens var de komemr ifrån alltså räcker det med en som står någonstans i skrivbordshörnet...

Men jag antar att jag har missförstått dig...

Ursprungligen av Gunnar B:

Jag är bara ute efter något bättre än den inbyggda och som ger stereo. I princip är det väl bara varningsljuden, lite filmljud och iTunes nån gång som jag behöver dem till.
Jag har funderat på JBL Creatures. Ett bra val?

Testa Yamahas datorhögtalare i samma prisklass dom låter nog några snäpp bättre. Men ser inte riktigt lika coola ut.

Alla varianter utav Creatives kombinationer fungerar ypperligt där är det bara plånboken som styr i slutändan...:)

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-03-09 08:16

Annars är Apple Pro Speaker (de runda) + Griffin iFire ett alternativ. iFire om man inte har den speciella ljudutgången.

Krav Firewire-port med 6 "pinnar" (strömförsörjning till iFire)

Jag har detta.

Kanonljud.

Boston på HiFi-klubben slår det mesta i den prisklassen.

- Slice -

  • Medlem
  • 2004-03-09 11:05

Vill du komma billigt undan, köpa från ett seriöst företag med mycket bra garantivillkor och ha "lite tryck i basen", köp Logitech. Kostar runt 600:-, och ljudet är helt OK.

Jag köpte högtalare med baslåda för två år sedan (drygt), för ett par veckor sedan dog de när jag bytte eluttag. Utan att hoppas på för mycket ringde jag supporten, och det var två års garanti visade det sig. Nu får jag helt nya skickade till mig utan kostnad. Helt otroligt, med tanke på att de bara kostade drygt 600:-. Så, kudos till Logitech.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-09 11:31

Om du av någon anledning är intresseras av SoundSticks med iSub, tänk på att USB-modellen INTE fungerar med G5:an. Det kommer en modell i slutet av mars med vanlig analog ingång som passar alla slags datorer, mp3-spelare och stereo.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-10 08:38

En Logitech® Z-3?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-10 14:24

Hepp!

Hittade samma grejor (Logitech Z-3) på inwarehouse.se för 771:- inkl moms!

Well, vill man ha riktigt bra tryck så går det ju att köpa Logitechs Z-680. Använder dom som en budgethembioanläggning, men de är ju egentligen datorhögtalare. Men en sak är säker, de låter rätt mycket... (en del klagar dock på att dom inte är helt tysta när dom ska vara det, vilket kan vara störande i en tyst datormiljö).

  • Oregistrerad
  • 2004-03-10 17:08

Har haft Creatives 2.1 250D THX Högt, men bytte till dessa:
Om det gäller 2.1 System, så är ur Ljud/Design detta det bästa 2.1 systemet

http://se.europe.creative.com/products/product.asp?prod=500

1100:- i de flesta butikerna... Säljs på Apple Store också, har samma fast i svart till PC:n de låter mycket bra.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-10 17:25
Ursprungligen av jockeleu:

Har haft Creatives 2.1 250D THX Högt, men bytte till dessa:
Om det gäller 2.1 System, så är ur Ljud/Design detta det bästa 2.1 systemet

http://se.europe.creative.com/products/product.asp?prod=500

1100:- i de flesta butikerna... Säljs på Apple Store också, har samma fast i svart till PC:n de låter mycket bra.

Tack för tipset - det blir nog en sådan - verkar både bättre och snyggare!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-10 17:23

Inte så konstigt - jag skulle ha skrivit "plus" istället för "med" kanske...

1
Bevaka tråden