Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykten - iBook ?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-02-09 15:01

Finns det några rykten som cirkulerar om nästkommande iBook, eller när ska den om man ser till tidigare släpp hamna på marknaden?
Är i köp-svängen och undrar mest om det är värt att köpa en 12" nu, eller om man ska vänta 1-2 månader(?) för att skaffa sig en fräsch istället.

Enligt MaRrumors Buyersguide så är iBooken "Neutral - Mid product cycle".

Ursprungligen av Daniel Bergvall:

Enligt MaRrumors Buyersguide så är iBooken "Neutral - Mid product cycle".

Det står också "Days Since Update: 110 (Average = 151)", så det KANSKE kan vara värt att vänta en månad eller två på en uppdatering. Å andra sidan kan du ju börja njuta tidigare av din iBook om du köper den nu ...

Jag skulle gissa på kanske april-maj som jag skrev I en annan tråd om precis samma sak nyligt.

iBook G4a är väl något av det senaste som har uppdaterats...hade nog inte väntat på uppdatering...utan köpt nu.

Hur brukar det funka med prissättningen, blir det lånsamt billigare eller ligger priset stadigt tills de nya ibookmodellern kommer och då sänks priset rejält på dom gamla iböckerna?
Om jag ska köpa en ibook innan sommaren, när är det mest taktiskt att köpa?

Ursprungligen av ptolemy:

Hur brukar det funka med prissättningen, blir det lånsamt billigare eller ligger priset stadigt tills de nya ibookmodellern kommer och då sänks priset rejält på dom gamla iböckerna?

Apples priser brukar sällan sjunka alls så vitt jag vet. Det är i princip bara när det kommer nya modeller som priserna ändras. När det kommer nya modeller så slutar Apple helt sälja de gamla (på Apple Store t.ex.), men andra ÅF brukar rea ut dom gamla modellerna om dom har några på lager.

Ursprungligen av ptolemy:

Om jag ska köpa en ibook innan sommaren, när är det mest taktiskt att köpa?

Jag skulle rekommendera att du väntar tills en ny modell lanseras (vilket borde ske nån gång innan sommaren) och då avgör du om du vill hoppa på tåget och vara först på den nya modellen eller hålla utkick efter reapriser på den gamla modellen.

Oftast vill man köpa den nya modellen då

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-02-09 18:39

Okej, tackar för svaren, och sorry Adrian B

Vilken är senast uppdaterad? Ibook eller PowerBook?

Ursprungligen av Stanlero:

Vilken är senast uppdaterad? Ibook eller PowerBook?

Om man följer Daniel Bergvalls länk ovan till MacRumors köpguide så kan man hitta info om när alla Apples senaste produkter släpptes, hur många dagar det i snitt tar till en ny modell och vilka rykten som florerar. Mycket bra för att få svar på frågor som denna och många andra. Rekommenderas varmt.

iBooken

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-02-10 01:30

Jo det var en riktigt bra sida för att få en humm om hur läget är ändå.

Ibook G4:a 12" Är smidig och klarar det mesta galant. Köp nu

Ja, skulle jag behöva en dator nu bleve det iBook G4 utan väntan. 12" för att den är sååå bärbar och sååå cool. Men uppgraderad med större HD och mera primärminne.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-27 22:17

iBook G4 12 tum är grymt läcker. Det är samma skönhetsupplevelse varje gång man packar upp en sån. Så snygg och välproportionerad. Mycket nättare och skönare än storebror iBook 14 tum tycker jag. Jag SKA köpa en, så fort plånboken tillåter det. (Fast 11 500 kr är billigt för den datorn.)

iBook G4 12" är en otrolig kombination av bärbarhet, mångsidighet och design... jag tvekade inte länge utan köpte den, vilket jag inte ångrar en minut. Dessutom vet ingen utom Apple hur många månader man får vänta på att få tag i nästa iBook-modell...

I slutete av mars så kommer ÅF ha svårt att beställa de produkter som är aktuella just nu. Om man får tro källor i ÅF leden. Det talas om uppdateringar rakt över... fast bara speedbumps.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-28 02:10

Det är inte klokt vad pizzabuden snappar upp mycket bra information!

Ursprungligen av PF:

Det är inte klokt vad pizzabuden snappar upp mycket bra information!

Jag hade turen att få tag på en god vän på det där företaget...

Jag skulle gissa att PowerMac står näst på tur att uppdateras, inom några månader. Därefter PowerBook (och inte G5 då) och senare i vår kommer iBook i ny version.

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-02-29 16:31

Vill ha en iBook, NU.. vilket gör det svårt att vänta säg två månader för att en ny version av den Eventuellt ska komma runt den tiden.

Vad gör man i valet och kvalet?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-29 16:42

I det här fallet tycker jag du ska slå till. Har själv haft alla möjliga bärbara P-Books. Det lustiga är att ibooken är den överlägset bästa jag haft. (G4, 933). Tror att det tar ett bra tag till innan den uppgraderas, ibookerna brukar ta längst tid. Dessutom var det ju inte så längesen de gick att FÅ TAG på. Lanseringen var ju ett tag sen i.o.f.sig. När det väl kommer en ny lär det ju vara en MINIMAL speed bump, möjligen kan de stoppa in en DVD-R i nån modell dock, (om man behöver det) TROR jag. Jag tycker den är GRYM...

Ursprungligen av DaPhox:

Tror att det tar ett bra tag till innan den uppgraderas, ibookerna brukar ta längst tid.

Njae, det håller jag inte med om. iBooken har faktiskt uppdaterats väldigt regelbundet de senaste åren. Det har kommit en uppdatering på hösten och en på våren de senaste åren. T.ex. så kom det en ny iBook i maj 2001, i maj 2002 och april 2003.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-08 22:08
Ursprungligen av Adrian B:

Njae, det håller jag inte med om. iBooken har faktiskt uppdaterats väldigt regelbundet de senaste åren. Det har kommit en uppdatering på hösten och en på våren de senaste åren. T.ex. så kom det en ny iBook i maj 2001, i maj 2002 och april 2003.

För att återknyta till ämnet, är 23 mars 2004 en tänkbar kanditatdag för en ny iBook?

Ursprungligen av Loranga:

För att återknyta till ämnet, är 23 mars 2004 en tänkbar kanditatdag för en ny iBook?

Ryktessajterna/spridarna har haft fel i snart 2 månader men förr eller senare måste de ju pricka rätt. Bara att skjuta till de träffar liksom.

Ursprungligen av Rickard A:

Ryktessajterna/spridarna har haft fel i snart 2 månader men förr eller senare måste de ju pricka rätt. Bara att skjuta till de träffar liksom.

Man får skilja på trovärdiga och mindre trovärdiga sajterna. De trovärdiga har hittills inte postat ett enda datum så vitt jag vet. Och franska MacPlus som publicerade just 23:e mars har så vitt jag vet inte sagt något annat datum för ny PowerMac. Men väljer man att dra alla över en kam så är det ju lätt att tro att de bara gissar.

Ursprungligen av Adrian B:

Man får skilja på trovärdiga och mindre trovärdiga sajterna. De trovärdiga har hittills inte postat ett enda datum så vitt jag vet. Och franska MacPlus som publicerade just 23:e mars har så vitt jag vet inte sagt något annat datum för ny PowerMac. Men väljer man att dra alla över en kam så är det ju lätt att tro att de bara gissar.

Ojdå. Ryktessajterna fortsätter ha fel.... men till nästa vecka får de nog rätt. Kanske. Annars är det bara att ta veckan efter. Förr eller senare kommer ju nåt nytt.

Ursprungligen av Rickard A:

Ojdå. Ryktessajterna fortsätter ha fel.... men till nästa vecka får de nog rätt. Kanske. Annars är det bara att ta veckan efter. Förr eller senare kommer ju nåt nytt.

Well, you got me there. Men till mitt försvar kan jag säga att jag redan innan idag hade insett att det inte skulle hända så mycket. Jag hade misstolkat det som att MacRumors hade bekräftat den 23:e som datum när det snarare var så att mycket pekade på ett senare datum.

MacRumors har själva fortfarande inte lovat ut ett enda datum och har inte haft fel (tvärtom - de gick ut och nästan dementerade den 23:e som datum). Franska MacPlus däremot, hade dyngfel, helt klart. Som sagt, det gäller att välja sina sajter...

Ursprungligen av Loranga:

För att återknyta till ämnet, är 23 mars 2004 en tänkbar kanditatdag för en ny iBook?

Näe, jag skulle gissa att det datumet, om det stämmer, är vikt för ny PowerMac snarare. Eller möjligen PowerBook G4. Men inte iBook.

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-02-29 19:11

Mjo, får köra på en 12" 800 MHz:are, bara att bli av med pc:n först så blire beställning sen.

Bevaka tråden