Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internethastigheter i Stockholm

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Känner mig manad att dra igång en liknande tråd här som redan är gjord i Gbg. Här är mina resultat:

-----------------------------
Telia 2000, Gottsunda 12/2
-----------------------------

Test Started : 2004-02-12 00:26
Test Server : referens.sth.ip-performance.se
Best UDP Send Rate : 508.07 kbit/s
Best UDP Receive Rate : 1.86 Mbit/s
Best TCP Send Rate : 379.68 kbit/s
Best TCP Receive Rate : 1.95 Mbit/s
Send Efficiency : 74%
Receive Efficiency : 100.0%

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-12 00:33

Har du kört tp-test? Gillar inte den test suiten - resultaten varierar beroende på vilken test server man använder :-/

I stället så kör jag ftp med finder eller anarchie mot ftp.du.se för att testa nedladdningshastigheten. Ligger på 1 MB/s (BBB)

Japp det är tptest men det är inga problem om man får olika resultat beronde på server då man skall använda sig utav standard testet och sedan köra det flera gånger. Räkna sedan ut snittet på detsamma och vips så har du ett rättvist resultat att publicera.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-27 20:13
Ursprungligen av xplane:

Japp det är tptest men det är inga problem om man får olika resultat beronde på server då man skall använda sig utav standard testet och sedan köra det flera gånger. Räkna sedan ut snittet på detsamma och vips så har du ett rättvist resultat att publicera.

Tyvärr är det inte heller så lätt. Olika servrar har ju olika bandbredder och det är inte ovanligt att dom begränsar bandbredden för andra som inte "sitter i deras nät".

Nya TP test är också ett skitprogram, då det testar bandbredd bara mot ett ställe. Vilket betyder att man måste ha bra kapacitet mot det stället om man är Internetleverantör.

Krånligt det där.

//Alltombredband (jag de)

Ursprungligen av studiox:

Tyvärr är det inte heller så lätt. Olika servrar har ju olika bandbredder och det är inte ovanligt att dom begränsar bandbredden för andra som inte "sitter i deras nät".

Nya TP test är också ett skitprogram, då det testar bandbredd bara mot ett ställe. Vilket betyder att man måste ha bra kapacitet mot det stället om man är Internetleverantör.

Krånligt det där.

//Alltombredband (jag de)

TP test testar inte bara mot ett ställe du är fri att välja bland flera isp:er men väljer du att använda standardtestet så är det mot sth.ip-performance.se.

Så att påstå att TP test är ett skitprogram är nog att ta i lite väl mycket, kolla noggrannare så ser du snart finesserna med programmet.

Den senaste versionen för respektive plattform finns att hämta här; http://www.tptest.se

  • Oregistrerad
  • 2004-03-01 10:12
Ursprungligen av xplane:

TP test testar inte bara mot ett ställe du är fri att välja bland flera isp:er men väljer du att använda standardtestet så är det mot sth.ip-performance.se.

Så att påstå att TP test är ett skitprogram är nog att ta i lite väl mycket, kolla noggrannare så ser du snart finesserna med programmet.

Den senaste versionen för respektive plattform finns att hämta här; http://www.tptest.se

Där har du dessvärre fel. Senaste TP test kan du inte välja fritt bland Servrar, utan det är styrt till en masterserver - Detta eftersom nya TP test även samlar statistik, och att samla statistik från flera ställen blir naturligtvis missvisande.

TPtest 3.xx kan man naturligtvis testa mot vilken TP Test master som helst, även egna. Vi på Alltombredband hade en TP Test server på tptest.alltombredband.se förut, men vi tog bort den efter ett tag. (Så jag vet nog hur TP-Test fungerar)

Ursprungligen av studiox:

Där har du dessvärre fel. Senaste TPTEST kan du inte välja fritt bland Servrar, utan det är styrt till en masterserver - Detta eftersom nya TPTEST även samlar statistik, och att samla statistik från flera ställen blir naturligtvis missvisande.

TPTEST 3.xx kan man naturligtvis testa mot vilken TPTEST master som helst, även egna. Vi på Alltombredband hade en TP Test server på tptest.alltombredband.se förut, men vi tog bort den efter ett tag. (Så jag vet nog hur TP-Test fungerar)

Okej vi kanske skall ta och hålla isär begreppen lite. TPTEST finns i två varianter TPTEST statistik och TPTEST 3.12 för pc och TPTEST 3.03 för mac.

När man i alldagligt tal pratar om TPTEST så är det varianterna för pc och mac man menar då dom är skarpa till skillnad från statistikvarianten som inte är färdigutvecklad ännu och som bara finns för pc än så länge.

Om man nu skall använda programmet TPTEST så ser man väl till att använda den versionen som finns för båda plattformarna och som dessutom tillåter att man får välja mellan olika servrar just för att slippa snacket om att den servern eller det programmet är skit med hänvisning till ovannämda begränsningar med statistikprogrammet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-12 04:07

Bredbandsbolaget LAN, Sona/Råsunda, 040212
W-Lan mellan dator å bredband...
-------------

Server: referens.sth.ip-performance.se:1641
Test: 302 (Auto)
Tid : 5 s Maxtid: 15 s
Test startad : 2004-02-12 04:02:02
Test avslutad: 2004-02-12 04:04:18

Sändning:

Högsta hastighet TCP: 5.28 Mbit/s
Högsta hastighet UDP: 8.34 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 63.3 %

Mottagning:

Högsta hastighet TCP: 5.99 Mbit/s
Högsta hastighet UDP: 7.27 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 82.4 %

-Torkel

  • Medlem
  • 2004-02-27 20:32

Sitter inte den nya TP-servern i trafiknoden i Stockholmen då? Dit har ju de flesta operatörer ganska bra kräm?

Fast det är ju sant har man Bredband-i-skogen AB som leverantör så är ju inte de direktanslutna mot knutpunkten och då kan det ju skita sig lite. Men problemet är ju att man måste ju mäta någonstans och då måste ju knutpunkten ge ett av de mer "rättvisa" mätvärdena?

När är man ute på internet? Är det när man är i operatörens nät eller då man passerat en trafikväxling oh på så sätt "vandrat" från ett nät till ett annat. Isåfall är ju nya TP-test bra om man har någon av de anslutna operatörerna som operatör och testet borde ge ett någorlunda "rättvist" resultat.

Rättvist blir det ju aldrig för man kan ju säga att vissa operatörer har högre överbokning än andra och då borde det kanske räknas med också. Om man testar klockan fem på natten kan man säkert få bättre resultat än klockan fem på eftermiddagen. Man kan ju argumentera i all evighet för att resultaten inte är rättvisa.

Tja mina två cent...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-27 21:17
Ursprungligen av gupen:

Sitter inte den nya TP-servern i trafiknoden i Stockholmen då? Dit har ju de flesta operatörer ganska bra kräm?

Inte riktigt sant, dom flesta operatörerna sitter inte där. Bara dom stora. Och även dom som sitter där har automatiskt inte peering med dom andra operatörerna. Exempelvis har Telia och Bredbandsbolaget en väldigt restriktiv peeringpolicy

Ursprungligen av gupen:

Fast det är ju sant har man Bredband-i-skogen AB som leverantör så är ju inte de direktanslutna mot knutpunkten och då kan det ju skita sig lite. Men problemet är ju att man måste ju mäta någonstans och då måste ju knutpunkten ge ett av de mer "rättvisa" mätvärdena?

Mer rättvist vore att mäta på ett antal punkter i Sverige, Norden, Europa och USA. Eller du tycker kanske det är helt okej att betala 400 Kr i månaden för att få bra kräm till en testserver som sitter på en knutpunkt ?

Rättvist blir det ju aldrig för man kan ju säga att vissa operatörer har högre överbokning än andra och då borde det kanske räknas med också. Om man testar klockan fem på natten kan man säkert få bättre resultat än klockan fem på eftermiddagen. Man kan ju argumentera i all evighet för att resultaten inte är rättvisa.

Tja, tester är ju alltid "rättvisa". Precis som internet, det är inte speciellt rättvist. Sedan överbokar ju operatörena på lika många sätt som det finns operatörer. Överbokning är en gammal klysha som är svår att prata om idag. Speciellt när traffic shapers etc. filtrerar på paketnivå, inte portnivå..

Här är mina resultat;

Telia 8000

Testresultat:
-------------

Server: tptest.telia.com:1641
Test: 4 (TCP sändning)
Tid : 20 s Maxtid: 60 s
Test startad : 2004-02-28 00:33:15
Test avslutad: 2004-02-28 00:33:15

TCP Bytes: 51200
Sändning startad: 2004-02-28 00:33:14
Sändning avslutad: 2004-02-28 00:33:14
Mottagning startad: 2004-02-27 23:33:15
Mottagning avslutad: 2004-02-27 23:33:15
Bytes skickade: 51200
Bytes mottagna: 7240
Bandbredd: 745335 bps (745.34 kbit/s)

Verkar väl stämma med dom specar som jag har på bredbandet? 8mbit ner och drygt 1mbit up? Eller? Jag är rusktigt dålig på att läsa av sånt här...

Ursprungligen av melfunko:

Här är mina resultat;

Telia 8000

Testresultat:
-------------

Server: tptest.telia.com:1641
Test: 4 (TCP sändning)
Tid : 20 s Maxtid: 60 s
Test startad : 2004-02-28 00:33:15
Test avslutad: 2004-02-28 00:33:15

TCP Bytes: 51200
Sändning startad: 2004-02-28 00:33:14
Sändning avslutad: 2004-02-28 00:33:14
Mottagning startad: 2004-02-27 23:33:15
Mottagning avslutad: 2004-02-27 23:33:15
Bytes skickade: 51200
Bytes mottagna: 7240
Bandbredd: 745335 bps (745.34 kbit/s)

Verkar väl stämma med dom specar som jag har på bredbandet? 8mbit ner och drygt 1mbit up? Eller? Jag är rusktigt dålig på att läsa av sånt här...

Om ovanstående uppgifter är riktiga så skulle du inte ha högre hastighet än ca 0.8Mbit/s och det är ju en bit ifrån 8Mbit/s...

Vidare så går det ju inte att se hur mycket bandbredd du har på utgående trafik. Vilken version av TP test har du kört?

Jag laddade ner den senaste versionen. Jag testade mot flera av serverarna, fick likvärdiga resutat nästan.
Skumt, eftersom när jag laddar ner filer osv så går det faktiskt i dryga 750-770 KB/sek... Det är väl rätt?
Det är hursomhelst fort nog.

Ursprungligen av melfunko:

Jag laddade ner den senaste versionen. Jag testade mot flera av serverarna, fick likvärdiga resutat nästan.
Skumt, eftersom när jag laddar ner filer osv så går det faktiskt i dryga 750-770 KB/sek... Det är väl rätt?
Det är hursomhelst fort nog.

0.7Mbit/sek är inte speciellt snabbt framförallt inte om du har TELIA 8000 då skulle du få ett resultat som är mera åt 7.8Mbit/sek men det kan ju vara så att du har missat en och annan nolla eller decimal...

Ursprungligen av xplane:

0.7Mbit/sek är inte speciellt snabbt framförallt inte om du har TELIA 8000 då skulle du få ett resultat som är mera åt 7.8Mbit/sek men det kan ju vara så att du har missat en och annan nolla eller decimal...

Xplane se nu skillnaden på Telia 8MBIT och nerladnigs hastighet 8MBYTE/sec. 8mbit motsvarar 0.8mbyte/sec... samma sak med BBB, deras bredband är tex 10mbit men dom laddar ner i 1mbyte/sec... // shoppher

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-08-01 21:53

Adamo ADSL 8mbit, Gustavsberg, Värmdö

-------------

Server: referens.sth.ip-performance.se:1641
Test: 302 (Auto)
Tid : 5 s Maxtid: 15 s
Test startad : 2004-04-15 12:04:23
Test avslutad: 2004-04-15 12:06:02

Sändning:

Högsta hastighet TCP: 737.25 kbit/s
Högsta hastighet UDP: 762.75 kbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 96.7 %

Mottagning:

Högsta hastighet TCP: 6.87 Mbit/s
Högsta hastighet UDP: 6.98 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 98.4 %

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-08 21:06

BBB på Kungsholmen, med en massa andra program igång samtidigt, BT på och via Airportstationen:

Testresultat:
-------------

Server: referens.sth.ip-performance.se:1641
Test: 302 (Auto)
Tid : 5 s Maxtid: 15 s
Test startad : 2004-08-08 20:46:58
Test avslutad: 2004-08-08 20:49:04

Sändning:

Högsta hastighet TCP: 6.98 Mbit/s
Högsta hastighet UDP: 9.51 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 73.4 %

Mottagning:

Högsta hastighet TCP: 9.26 Mbit/s
Högsta hastighet UDP: 9.74 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 95.1 %

1
Bevaka tråden