Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB TV

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det någon som vet om det finns, en USB TV som fungerar nåt vidare Typ till en iMac, o i så fall vart kan man få tag i en ?

www.eskapelabs.com

[ 28. februari 2003, 01:12: Meddelandet ändrat av: Olav Rust ]

Blir inte så bra bild med USB. På grund av öveföringshastigheterna i USB så får man bara 320x240. TV-bilden är som bekant bättre. Man får bättre bild med ett PCI-kort. Vet inte om sådana finns till mac.

Jo, det finns hade ett sånt till min G3a, Formac fungerarde skitbra. Men till en iMac TFT går det ju inte o ha ett kort !

Men finns det inte med Firewire anslutning då ?

Jag har ett sådant kort, med snabb överföring som rackarn. Ett full-längds PCI-kort. Det går dock inte ha i nyare än G3 dock. Men om du vill ha ett sådant så är det till salu. Kan inte ha det i min G3:a

PS: Det är inte vare sig USB eller FW på det kortet, men alla andra portar du kan tänka dig.

[ 28. februari 2003, 11:06: Meddelandet ändrat av: Daniel Eriksson ]

Flyttar till Tillbehör

/c

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: applemagic:
Är det någon som vet om det finns, en USB TV som fungerar nåt vidare Typ till en iMac, o i så fall vart kan man få tag i en ?

EyeTV lär vara rätt bra. Kommer nu i en PAL-version. Vet inte om/när Macoteket tar in den.
Fortfarande bara USB men programvaran verkar fin.

http://www.elgato.com

  • Medlem
  • Partille
  • 2003-03-07 17:52

Har du FireWire så är Formac StudioTVR idealet!
(Se tex i Macoteket-katalog)
Du får TV, FM-radio, S-video in/ut, Compositvideo in/ut och dessutom inbyggd realtids hårdvaru komp/avkodn av DV-film.(= avlastar din CPU)

Både MacOS 9/MacOS X-kompitabel!

Dyr som skam , men värd vartenda öre !

(Vågar inte skriva priset )

Ursprungligen av R.Kroc:

Har du FireWire så är Formac StudioTVR idealet!
(Se tex i Macoteket-katalog)
Du får TV, FM-radio, S-video in/ut, Compositvideo in/ut och dessutom inbyggd realtids hårdvaru komp/avkodn av DV-film.(= avlastar din CPU)

Både MacOS 9/MacOS X-kompitabel!

Dyr som skam , men värd vartenda öre !

(Vågar inte skriva priset )

Jag hade tänkt att köpa en sån, mest för att kunna lägga över VHS-band och från min gamla videokamera till datorn. Man kan köpa den utan TV-mottagare för 200kr mindre.

Min fråga är:Nu när det analoga tv-nätet släcks ner, kommer den fungera ändå, eller kommer man behöva köpa ännu en liten låda för att det ska fungera?

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=56506&product_id=286871

Ingen som vet????

EyeTV är på väg till oss för test/utvärdering nu...

  • Oregistrerad
  • 2003-03-19 22:30

Finns på Applestore för 2500kr inkl moms

  • Oregistrerad
  • 2004-02-22 21:12

Funkar EyeTV bra? Kan man använda sin mac (min iBook G3) som lagringsplats för program/filmer som man vill spara och sedan kolla på genom videoporten (3,5mm porten)? Funkar det?

MVH// André

  • Oregistrerad
  • 2004-02-22 22:31
Ursprungligen av Agazzie:

Funkar EyeTV bra? Kan man använda sin mac (min iBook G3) som lagringsplats för program/filmer som man vill spara och sedan kolla på genom videoporten (3,5mm porten)? Funkar det?

MVH// André

Jag tycker det funkar förvånansvärt bra. Om man spelar upp lagrat material på en TV via TV-ut blir det ungefär som VHS tycker jag, kanske något sämre. Det som kan vara lurigt är att ställa färgerna bra, så att det blir en naturlig färgåtergivning på TV:n. Jag har inte orkat ta tag i det:)

Suveränt smidig apparat tycker jag. Slut på allt strul med att hitta lediga videoband osv. Bra medföljande programvara för att schemalägga inspelningar.

Jag trodde absolut att min dator skulle vara i långsammaste laget för att kunna köra TV, men detta funkar väldigt bra. Inga problem med hackande video.

Nackdelar:
* Ska inte kopplas till en USB-hubb som inte har egen strömförsörjning. Visserligen går det, men det är lätt hänt att datorn förlorar kontakten med EyeTV.
* Att byta kanal tar ca 4s (på min dator).
* Ljudet verkar vara lite distat.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-25 18:43
Ursprungligen av Emil Svensson:

Jag tycker det funkar förvånansvärt bra. Om man spelar upp lagrat material på en TV via TV-ut blir det ungefär som VHS tycker jag, kanske något sämre. Det som kan vara lurigt är att ställa färgerna bra, så att det blir en naturlig färgåtergivning på TV:n. Jag har inte orkat ta tag i det:)

Suveränt smidig apparat tycker jag. Slut på allt strul med att hitta lediga videoband osv. Bra medföljande programvara för att schemalägga inspelningar.

Jag trodde absolut att min dator skulle vara i långsammaste laget för att kunna köra TV, men detta funkar väldigt bra. Inga problem med hackande video.

Nackdelar:
* Ska inte kopplas till en USB-hubb som inte har egen strömförsörjning. Visserligen går det, men det är lätt hänt att datorn förlorar kontakten med EyeTV.
* Att byta kanal tar ca 4s (på min dator).
* Ljudet verkar vara lite distat.

Ok, så rekommenderar du EyeTV då? Vad betyder "distat" förresten?

MVH// André

  • Oregistrerad
  • 2004-02-25 21:56
Ursprungligen av Agazzie:

Ok, så rekommenderar du EyeTV då? Vad betyder "distat" förresten?

MVH// André

Till en iBook rekommenderar jag definitivt EyeTV! Du får ofta också en schysst fjärrkontroll som du kan använda till långt fler saker än EyeTV-grejjen:)

Med distat menar jag att ljudet kan verkar skorrigt på samma sätt som det gör om du drar upp volymen på din stereo på max. Ljudet blir knappast rent och fint. Har du lyckats tanka hem någon av testfilerna med EyeTV-klipp från testet av EyeTV här på 99mac? Gör det, så får du en uppfattning om hur pass bra kvaliten blir.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-25 22:19
Ursprungligen av Emil Svensson:

Till en iBook rekommenderar jag definitivt EyeTV! Du får ofta också en schysst fjärrkontroll som du kan använda till långt fler saker än EyeTV-grejjen:)

Med distat menar jag att ljudet kan verkar skorrigt på samma sätt som det gör om du drar upp volymen på din stereo på max. Ljudet blir knappast rent och fint. Har du lyckats tanka hem någon av testfilerna med EyeTV-klipp från testet av EyeTV här på 99mac? Gör det, så får du en uppfattning om hur pass bra kvaliten blir.

Ok, tack för hjälpen!

MVH// André

Ursprungligen av Emil Svensson:

* Ljudet verkar vara lite distat.

Sänk ljudet i EyeTV-programmet till ungefär hälften eller 2/3 så låter det perfekt.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 12:30

Behöver man nåt mer än EyeTV för använda den för inspelning av TV program och filmer? Sedan vill jag spela upp det på TV'n genom den 3,5mm till kompositsladd som hör till min iBook, funkar detta?

MVH// André

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 16:20
Ursprungligen av Agazzie:

Behöver man nåt mer än EyeTV för använda den för inspelning av TV program och filmer? Sedan vill jag spela upp det på TV'n genom den 3,5mm till kompositsladd som hör till min iBook, funkar detta?

MVH// André

Du behöver koppla in en tv-antenn i EyeTV, så en förlängningssladd kan det vara bra att ha ifall du inte har antenjack precis vid datorn.

Stor hårddisk är inte fel. En timme tar upp 650MB/1,3GB beroende på om du vill spela in i normal kvalite eller hög kvalite.

Det funkar bra att använda 3,5mm-sladden till TV:n.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 17:52
Ursprungligen av Emil Svensson:

Du behöver koppla in en tv-antenn i EyeTV, så en förlängningssladd kan det vara bra att ha ifall du inte har antenjack precis vid datorn.

Stor hårddisk är inte fel. En timme tar upp 650MB/1,3GB beroende på om du vill spela in i normal kvalite eller hög kvalite.

Det funkar bra att använda 3,5mm-sladden till TV:n.

Ok, det låter ju bra. Så EyeTV är alltså värd pengarna då, jaha ja, då e det bara att skramla ihop pengar och beställa en.

Förresten, vilken variant har du? USB-variant?

MVH// André

  • Oregistrerad
  • 2004-02-27 12:09
Ursprungligen av Agazzie:

Ok, det låter ju bra. Så EyeTV är alltså värd pengarna då, jaha ja, då e det bara att skramla ihop pengar och beställa en.

Förresten, vilken variant har du? USB-variant?

MVH// André

Japp, USB-varianten är det jag har.

Jag beställde min via Applestore, gick väldigt snabbt och smidigt, leverans hem till dörren

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-02-27 19:16

Eye TV

Köpte mig en elgato Eye TV på macoteket store förra månaden. Fungerar helt bra, och fjärrkontroll till datorn är klart underskattat.

Det största problemet är att det nästan bara är bråte på tv.
http://www.fuse.nu/tv/ är ju ovärdelig i dessa sammanhang.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 20:18

Har jag fattat det rätt om jag påstår att EyeTV 410/400 tar emot digitalsignalen och sen komprimerar den i boxen (så att datorn slipper det)?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-08-12 21:42

Sitter man på kabeltv så ska en EyeTV 200 funkar under en rätt lång tid eftersom största delen av utbudet där är analogt. Har man däremot en pinne på taket så ska man nog inte satsa på en 200 utan välja 400/410

Köpte en 200 för drygt en vecka sen och är nöjd men går lite dåligt på G4@450 så man ska se till att har lite mer att åka med. Men på dual G5 tar det sällan mer än 15% CPU-tid

  • Oregistrerad
  • 2005-08-21 04:11

Tips till folk som sitter med EyeTV:s (åtm. 400/410-modellen), så kan ni få in radio också:
Avsluta EyeTV, öppna terminalen och skriv:

defaults write com.elgato.eyetv "Add Audio-Only Services" -bool 'true'

Autoscanna igen, så... violet!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-21 08:40

EskapelLabs har nu en ny variant MyTV PVR som har MPEG2-kodning i hårdvaran och kopplas in via USB 2.0.
Det sägs att det är i stort sett samma apparat som Hauppage WinTV PVR USB 2.0 för PC.
Man kan alltså köpa en WinTV PVR och använda den med EskapeLabs programvara.

Pris ca 1400 kr inkl moms för WinTV PVR USB 2.0. Finns bl a hos Dabus och Dustin.

Senast redigerat 2005-08-21 14:50
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-08-21 09:35

Bara en liten fråga om usb tv. Vilka kanaler kan man få in med t.ex. eyetv dtt, om man kopplar in den till kabeltv uttaget?

Ursprungligen av isac.j:

Bara en liten fråga om usb tv. Vilka kanaler kan man få in med t.ex. eyetv dtt, om man kopplar in den till kabeltv uttaget?

Google gav: http://www.digitaltvovergangen.se/digitaltv.jsp?id=2

Bevaka tråden