Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sekvencia AB i konkurs

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://www.99mac.se/vbindex.php?id=143

Sekvencia AB försattes i konkurs i Onsdags. 99mac följer utvecklingen och återkommer.

Har inte de flesta Sekvencia blivit PC-superstore ?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-27 11:22

Betyder det att alla PC Superstore nu är konkade?

Det finns inte något entydigt svar i detta ännu - vi kommer tala med förvaltaren i eftermiddag och få veta mer. Sekvencia har köpt och fusionerat med flera bolag på kort tid - troligen finns butikerna flyttade till ett nytt bolag.

Jag har en känsla av att det kommer ta ett tag innan vi får se dom slutgiltiga konsekvenserna av att moderbolaget Sekvencia AB är försatt i konkurs.

Tydligen faller fler delar av fd Sekvencia-imperiet i bitar enligt IDG:
http://www.idg.se/ArticlePages/200401/30/20040130115725_ITB/20040130115725_ITB.dbp.asp?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-02-27 13:04

Är det verkligen konkurs det är frågan om? Jag förstod det som att det var frågan om ansökan av företagsrekonstruktion? Om sedan det inte går att hitta en lösning (dvs leverantörerna går med på att fodringarna skärs ner och rätten anser att verksamheten kan leva vidare efter att man blivit av med sin fodringar) så slutar det ju förvisso med konkurs.

Sekvencia AB är i konkurs - jag har talat med Stockholms tingsrätt och fått bekräftelse och även varit i kontakt med konkursförvaltarens sekreterare om detta. 100,0% säkert.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-02-27 16:07

Aha , tja, det är ju svårt att säga emot. Hmm, verkar vara många turer kring det hela. Frågan är ju hur moderbolagets (Sekvencia) konkurs påverkar det kvarvarande dotterbolgets (PC Superstore) rekonstruktion.

Jag tror inte att det är en slump att det blivit en enorm röra, men det är min personliga åsikt.

Sekvencia köpte PC SuperStore (som var finskt). Hela verksamheten flyttas vidare till det nya bolaget men Sekvencia går i konkurs. PC Superstore i sin tur har köpt HögData (där Macåterförsäljaren MacTun ingick). Nu är alltihopa under rekonstruktion förutom gamla bolaget som kursar.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-02-27 18:44

Köpte inte Sekvencia även Qualitec i höstas som sedan nästan omgående gick i konkurs (innan jul)?

Min personliga åsikt är väl som din Martin men det är tråkigt oavsett för Sekvencia kunde - enligt min åsikt - blivit riktigt stora om man hade hållit sig ett par storlekar mindre.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-28 01:54

Jag hade det på känn när jag besökte PC Superstore. Det har "legat i luften" i den butiken (bakom IKEA här i Sthlm), man har liksom på något vis "sett" det på utbudet och på de anställdas dåliga humör och serviceanda.

Ursprungligen av PF:

Jag hade det på känn när jag besökte PC Superstore. Det har "legat i luften" i den butiken (bakom IKEA här i Sthlm), man har liksom på något vis "sett" det på utbudet och på de anställdas dåliga humör och serviceanda.

Men frågan kvarstår ju om det även gäller PC Superstore. Jag hade för mig att de gick ganska bra.

Ursprungligen av PF:

Jag hade det på känn när jag besökte PC Superstore. Det har "legat i luften" i den butiken (bakom IKEA här i Sthlm), man har liksom på något vis "sett" det på utbudet och på de anställdas dåliga humör och serviceanda.

Hehe tänkte skriva samma sak, jag har varit på PCsuperstore på Sveavägen här i Stockholm och jag var inte imponerad, det kändes som om man gick in på en kebabbar...

Historiskt har det varit svårt för likanande bolag i Sverige.
R.I.P LapPower Skribofont
Och dessa bolag låg på börsen.

Vad är det som utmärker deras affärside från PC Superstore?
Tror det behövs ett annat koncept för att få stordrift att fungera i Sverige på datorer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-27 19:29

Skum firma det där. Jag fick konstiga vibbar när jag var inne i (den numera bommade) butiken på Sveavägen i Stockholm för en tid sedan.

1
Bevaka tråden